DigitaleFotografieTips.nl

77 reacties op “Advies voor het overstappen naar een digitale spiegelreflexcamera”

  1. Hallo,

    Ik wil overstappen naar een DSLR. Ik heb er nog weinig tot geen verstand van dus wil rustig aan beginnen, ook qua lens.
    Wat is een goede lens om mee te beginnen? Ik vind verschillende dingen leuk om te fotograferen, zoals dieren (zoom), bloemen (macro), landschappen, kastelen, etc. Is er een lens waarmee dit allemaal goed te doen is?

    Groetjes,
    Patricia

    p.s. bedankt voor deze website, ik kan hier veel leren.

  2. Ik heb geen tips, wou alleen even kwijt dat ik dit echt een geweldige website vindt. Ik ben een beginnende DSLR fotograaf waardoor de artikelen op deze site zeer nuttig zijn. Ik vind het met name leuk om landschappen, gebouwen en zonsopgang/ondergang te fotograferen. Ik wil graag een van de grote merken kiezen van rond de 1000 euro maar het is mij nog onduidelijk of ik voor Nikon of Canon moet gaan. Iemand een tip?

    1. De beste tip die ik je kan geven:”
      Canon of Nikon zijn beide fantastische merken met fantastische camera’s niet die niet voor elkaar onderdoen.
      Om een keuze te kunnen maken moet je gewoon beide camera’s een half uurtje proberen! bijvoorbeeld bij de mediamarkt of de lokale fotoboer.
      Voor mij ligt een canon (XXX en XXXX) vreseijk in de hand, de Nikon d90 destijds was heerlijk en kon gelijk het menupad begrijpen.

      kortom speel met beide camera’s en degene die je het fijnste vindt koop je. (uiteraard koop je waar je de camera’s hebt uitgeprobeerd)

  3. Hi,

    Superhandige website!

    Zojuist heb ik een canon powershot sx130 aangeschaft.
    Maar omdat ik al jaren droom van een spiegelreflex wil ik alsnog overstappen (hoewel ik erg tevreden ben!)
    Het belangrijkst vind ik:
    Dat ik de achtergronden zo vaag mogelijk kan stellen.
    Dus de diafragma het liefst tot iets van 1.4 kan zetten.
    De powershot die ik nu heb gaat tot 3.4.

    Qua prijs wil ik het zo laag mogelijk houden.. rond de 400/500
    Zelf zag ik de canon 1000D & 1100D of evt toch de 550D.
    Is het met beiden mogelijk die diafragma te kiezen of moet je daar echt een apparte lens nog bij kopen?

    Alvast bedankt voor de tips!

  4. vandaag de dag, een der besten; canon eos 5D mark 2
    vanaf 1850 euros te verkrijgen.

    ik verwacht dat men binnen 8 maanden met een nieuwere versie (5Dmark 3) zal komen….dus als je nog even wilt wachten KUN JE HET VOOR ROND DE 1400 EUROS KOPEN.

    groetjes

  5. Maar een 5D aanraden als iemand met een budget zit lijkt me niet echt erg handig en zinvol.. De 5D is een paar keer zo duur als de 500D. Daarnaast is het een behoorlijk stap om meteen naar een 5D te gaan en ik vraag me af of dat slim is.

    Het diafragma instellen is afhankelijk van de gebruikte lens. Bij een lens staat altijd het maximale diafragma genoemd. Bijvoorbeeld bij een zoomlens 4-5,6. Dat betekent dat op de uitgezoomde stand maximaal gekozen kan worden voor F4 en bij de ingezoomde stand voor F5,6.
    Dat komt dus nog niet in de buurt bij de 1.4. Een diafragma van 1.4 is erg groot open en die lenzen die dat kunnen zijn duurder. Je hebt dan vaste brandpunten en kan dus niet zoomen (is opzich geen probleem). Enige is dat je dus wel wat geld moet neerleggen voor die lenzen. Ze zijn het waard, maar als je met een budget zit is dat misschien niet het handigste.

    Wat ik je kan aanraden is het volgende: stap in de DSLR wereld door een 500D of 550D te kopen of, afhankelijk van je budget een 1000D of 1100D. Vervolgens koop je daarbij de 50mm F1.8. Ook erg lichtsterk, maar een stuk goedkoper. Dat komt omdat 50mm de standaardlens is en het makkelijkste te maken is. Je zou ook eventueel nog kunnen kijken naar een 35mm lens, maar die zijn volgens mij wel wat duurder.
    Ik denk wel dat je naast die vaste brandpuntlenzen nog een zoomlens erbij kunt gaan kopen, dan ben je wat flexibeler.

    Succes met je keuze!

  6. Ik heb begin 2010 het instapmodel E-520 van Olympus gekocht. Ben er tevreden over, gebruiksvriendelijk en lekker in de hand. Heb in de afgelopen 1,5 jaar ‘ontdekt’ dat mensen fotograferen mij het meest trekt (straatfotografie, portret, maar ook sport). Zit te denken aan een tweede body. Voordeel van een Olympus body is dat ik al enkele lenzen heb, maar ik vraag me af of ik iemand mij kan vertellen of ik qua prestaties beter over kan stappen naar een ander merk. Waarom kom ik bij cursussen en workshops bijna altijd Canon en Nikon tegen? Is er iets wat mij als nog redelijke beginnende fotograaf is ontgaan m.b.t. de Olympus? Het enige wat ik wel wat minder vind bij Olympus is dat er volgens mij vrij snel ruis optreedt bij het ophogen van de ISO waarde. Verder lees ik her en der dat de Olympus E-5 bijv. best wel goed is, maar erg duur en de vraag is of die zijn geld wel waard is.

  7. Hallo
    Proficiat met de uitleg voor camera’s.
    Indien mogelijk graag een vergelijking van een EOS400D naar een 60D van Canon.
    PS:ik heb nu een Canon 400D.
    Videoopnames geen intresse.
    Hoogachtend
    G.Osten

    1. Beste G. Osten,

      Een vergelijking is makkelijk gemaakt, maar kan je ook zelf doen ;) Pak via google eens van beide camera’s de specificaties en leg die naast elkaar en je hebt je vergelijking in de meest absolute vorm.

      Ik denk eigenlijk dat dit ook al een keer gedaan is, dus google daar eens naar ;) De meeste vragen zijn al gesteld en zijn via google vaak makkelijk te achterhalen.

      Een vraag stellen is gemakkelijk, maar levert niet meer op dan dat een ander zijn mening op die van jou legt. Alleen door zélf te zoeken kan je ook echt zélf een keuze maken ;)

      Vriendelijke groet,
      Erik

  8. Hallo,

    Ik ben van plan over te stappen naar een digitale spiegelreflexcamera. Ik fotografeer alleen als hobby maar houd wel van wat experimenteren met sluitertijd en diafragma.
    Van een familielid heb ik een (tweedehands) Nikon D70s aangeboden gekregen voor een lage prijs. De camera zelf is nog vrij nieuw, maar het model is al een stukje ouder. Daardoor zijn ook alle reviews op internet verouderd en is vergelijking met nieuwere camera’s moeilijk. Is het nog de moeite waard om de D70s te kopen; weegt het oude model op tegen de lage prijs?

    Maartje

  9. Hela, ik ben van zin om binnenkort mijn eerste spiegelreflexcamera aan te schaffen en was aan het overwegen om met een CANON EOS 1100D + EF-S 18-55 KIT te beginnen. Maar ik ben naast landschappen vooral geïnteresseerd in macro en close-up foto’s.. Kan iemand mij helpen met welke lens ik er dan het best bij koop of is het beter dat ik het eerst zonder extra lens leer kennen en later een keuze maak?
    Alvast bedankt!

    PS: Echt een super site, ga hier nog veel hulp aan hebben..

  10. Hallo,

    Ik ben ook opzoek naar een camera.
    Alleen wel met een klein budget, het zou dus via marktplaats gaan.
    Ik heb eerst een beetje rond gekeken, en geïnformeerd.
    Tot dat ik op deze site kwam, was ik ervan overtuigd dat ik een Sony nex 3 moest kopen.

    Maar begin nu toch te twijfelen.

    Mijn bedoelingen zijn:

    Vakantie (Egypte)
    Sport
    En een beetje macro.

    Wat is daar een goede camera + lens voor?

    Mvg,

    Erwin

  11. hallo

    IK ZOU MIJ OOK EEN REFLEX CAMERA WILLEN AANSCHAFFENTOT NU TOE DACHT IK ?MET DAT MIJN BUDGET EN BEETJE BEPERKT IS 550 ONGEVEER VOOR EEN MIN OF MEER.WAT RAAD JULLIE GEVORDERDEN MIJ AAN.IK DACHT EEN SONY MEE DAT IK HIER EN GOEDE SONY CENTER IN DE BUURT HEB OOK NIET ONBELANGRIJK VOOR ADVIES .MIJ? COMPAKT TOESTEL WAS EEN CANON IXIUS 900 I HEEL GOED TOESTEL GEWEEST.WIE HELPT ER MIJ MET MIJN BUGET
    VRIENDELIJKE GROETEN

  12. HALLO RONNY NOG

    INDIEN MOGELIJK EENVRIJ AUTOMATISCHE VERSIE
    SORRY HOOR RONNY

  13. Ik heb de canon eos 1000d gekocht met de kitlens 18-55.
    Maar ik zou graag foto’s maken met een zeer wazige achtergrond door te spelen met het diafragma. Een kennis raad mij de Canon EF 50mm f/1.8 II aan. Is dit een goede keuze?

    Mijn budget is niet zo groot.
    Sofie

  14. Hallo,

    Ook ik ben van om mij een digitale spiegelreflex aan te schaffen.
    Mijn budget gaat ongeveer tot 750€. Macrofotografie interesseert mij het meest. Iemand een idee welk toestel en lens het best geschikt zijn?

    1. Beste Lien,

      De ervaring leert dat het niet om het toestel gaat maar om de lenzen! Koop een body die lekker in de hand ligt en zoek er 1 à 2 macro lenzen bij!

  15. Hallo mensen,

    Kijk ook eens naar de Pentax K5! Super fijne camera voor schappelijke prijs samen met een 35 mm 2.4 prime! Het hoeft niet altijd een nikon of canon te zijn!

    Erik

    1. Het nadeel van Pentax is dat het lensaanbod van nieuwe objectieven een heel stuk lager ligt dan bij Canon en Nikon.

      Daarnaast hebben Canon en Nikon frequentere aankondiging van nieuwe modellen en kan je dus makkelijker doorgroeien naar een beter model. Die frequentere nieuwe modellen geven vanuit het merk ook een betere garantie op ontwikkeling van de techniek.

      1. Hallo Erik,

        Hier moet toch even op reageren. Sorry, maar dat vind ik echt grote flauwekul en daarbij beweringen zonder enige onderbouwing!

        http://www.dpreview.com/products/Pentax/lenses Keuze en diverse kwaliteit genoeg lijkt me! Dan heb ik het nog niet eens over andere merken en het grote arsenaal prachtige oudere objectieven die prima werken op de huidige digitale pentax camera’s (en allemaal met SR;-) in tegenstelling tot nikon/canon).

        Wat betreft camera’s heb je wel een punt als het gaat om het FF segment, daar laten ze inderdaad wel wat liggen. Op het niveau van entry level en mid level is er op dit moment bij nikon als zowel canon ook niet zoveel nieuws onder de zon in vergelijking met de nieuwe k30 en k5(ll).

        “Die frequentere nieuwe modellen geven vanuit het merk ook een betere garantie op ontwikkeling van de techniek blaba” Wat je met die zin bedoeld snap ik helemaal niks van. Lijkt me meer een stuk tekst die is overgenomen uit een reclame tekst van nikon, canon (of pentax, olympus etc…….) Net alsof andere merken die minder frequent een nieuw model aankondigen minder garantie bieden op de ontwikkeling van de techniek, hoezo, waarom, waar staat dat dan?? Ferrari/rolls roys/massarati brengen toch ook niet elk half jaar een nieuw model uit maar maken wel geweldige auto’s….

        Begrijp me goed, nikon en canon maken prachtige camera’s (sterker nog, mijn laatste analoge camera was een nikon F90) maar er zijn op dit moment echt meerdere merken die fantastische camera’s/objectieven maken!

        Erik

        1. Je hoeft het ook niet met me eens te zijn ;) Maar volgens mij heb ik iets gezegd wat bij sommigen het verkeerde keelgat in schiet, dat kan.

          Als ik simpelweg kijk naar wat bijvoorbeeld cameranu.nl (grote speler onder de cameraspeciaalzaken) bekijken, bieden zijn 3 verschillende DSLR’s aan van Pentax. Bij Nikon zijn het om te beginnen al 3 instapmodellen en dan houd je dus de gevorderde en professionele toestellen buiten beschouwing. Dat aanbod is dus veel breder. Daarnaast komt Nikon doorgaans (zeker in het lagere segment) met frequentere updates en ben je dus meer zeker van de laatste techniek. Bij Canon gebeurt precies hetzelfde.
          Canon is op het lagere segment vernieuwend met onder andere nieuwe autofocussystemen op de sensor zelf en het gebruik van touchscreens. Nikon staat niet voor niets met enkele modellen erg goed genoteerd als het gaat om de sensor. De nieuwe Nikon D3200 levert verbazingwekkend goede resultaten.
          Dat je vindt dat ik iets kopieer uit een reclamestuk beschouw ik als compliment al heb ik het idee dat je het niet zo bedoeld hebt ;)

          Kijk je naar objectieven, dan zal je ook snel zien dat het aanbod bij Canon en Nikon nóg groter is. Daarnaast hebben die beide merken recenter meer objectief uitgebracht die ook nog eens allemaal extra gecorrigeerd zijn voor digitaal gebruik. Nu kunnen oude objectieven uit het analoge tijdperk ook prima werken omdat het slijpen van het glas niet enorm veranderd is, maar de gebruikte coatings zijn wel veel beter geworden waardoor lensfouten minder snel optreden.
          Dit aanbod van nieuwe objectieven is bij Canon en Nikon groter en wordt ook weer sneller uitgebreid vanwege de grotere markt (waar vraag is naar een bepaald merk, zal er ook sneller meer uitgebracht worden, zo werkt het nou eenmaal).

          Ik heb verder nergens beweert dat Pentax geen goed merk is, leg me dus asjeblieft ook geen woorden in de mond die ik niet gebruikt heb ;) Ik beweer dat je beter in kan stappen met een Nikon/Canon vanwege het aanbod.

          En als we het toch over aanbod hebben, omdat er zoveel mensen Nikon/Canon kopen, is de tweedehands markt van die merken ook vele malen groter. Veel mensen kopen een instapmodel en stoppen vervolgens met de hobby of kopen een beter toestel en verkopen hun ‘oude.’ Dat oude toestel van een jaar is echter nog prima up-to-date en kan perfect gebruikt worden en voor een scherpe prijs gekocht worden om in te stappen in de DSLR-wereld.

          Kijk, we hoeven het echt niet met elkaar eens te zijn, maar om direct woorden als “flauwekul” te gebruiken en als je me citeert dit af te sluiten met “blabla” vind ik persoonlijk niet erg netjes ;)

          Dat je een alternatief benoemd vindt ik prima, ik benoem daarover in prima bewoordingen mijn mening over een bepaald merk, ieder zo zijn voorkeur. Zolang je met iets kan fotograferen kan je er mooie foto’s mee maken. Houd de discussie dan wat mij betreft ook inhoudelijk, daar hebben de lezers het meeste aan. Mensen die hier komen, komen voor informatie en een afweging van keuzes en zijn gediend van uitgebreide informatie en niet van persoonlijke discussies waarbij de één dit merk goed vindt en de ander niet en het alleen maar op dat verschil blijft hangen. Ik zeg niet dat we nu een persoonlijke discussie voeren, maar laten we er allemaal voor oppassen dat niet te doen, niemand is daarvan gediend :)

          Groeten,
          Erik

  16. We hoeven het inderdaad niet eens te zijn, wat betreft je laatste alinea ben ik ‘t helemaal met je eens;-) En m’n excusus voor mijn wat te kort door de bocht geblabla en geflauwekul!

    Heb overigens met veel plezier je site bekeken/gelezen, daar kan ik nog veel van leren!

    Groet, Erik

  17. Hallo!

    Ik wil graag een DSLR aanschaffen echter heb ik nergens echt verstand van. Diafragma, sluitertijd.. allemaal dingen waar ik van gehoord heb en die ik wel snap maar waar ik nooit mee gewerkt heb. Ik pak altijd de automatische versies op mn compact camera en ben eigenlijk meer bezig geweest met leuke composities van natuur, gebouwen, mensen.. zonder aan de instellingen te komen.

    Dus waar moet ik beginnen?! Ik heb geen idee..
    Ook is mijn budget niet zo groot.. ga namelijk over een half jaar ook nog eens trouwen en op huwelijksreis dus dat zit op ongeveer €500.. Wie kan me helpen?

    Alvast bedankt!
    Groetjes Nicole

  18. Kenneth,

    Prachtige, leerzame en positieve website ! Proficiat !

    Onlangs heb ik mezelf er op betrapt dat mijn foto budget onverwacht is opgelopen tot meer dan 1200 EUR, hoewel het allemaal begonnen is met het onschuldige “instapmodel” Canon 1100D.

    Canon Lenzen : 18-135mm 3.5-5.6, 50mm 1.8, 28mm 2.8
    Basis Manfrotto statief.
    Fototas, SD kaartjes, cursus enz.
    Elk afzonderlijk dus niet zo duur, maar het totaal loopt wel op.

    Misschien is het handig om een budget checklist (met algemene vermeldingen : camera, lens, filters, SD, SW enz) te publiceren
    zodanig dat uw lezers deze list zelf kunnen invullen om zichzelf zo vooraf een duidelijk idee te kunnen vormen van wat het uiteindelijke budget zal zijn ? Deze oefening geeft mensen ook de tijd om beter na te denken over hun keuze/prioriteiten.

    Met vriendelijke groeten,
    Robby

  19. Prima artikel. Ik heb overigens nog een optie van geheel andere orde. Ik fotografeer al jaren met analoge kleinbeeld en middenformaat camera’s (Contax en Hasselblad). Door het gehannes met een leesbril en het feit dat ik er te veel moeite voor moet doen om een goed vaklab te vinden die mijn negatieffilms en afdrukken niet goed weet te behandelen, heb ik gekozen voor een digitale body waar ik met een adapter mijn oude, maar prachtige lenzen op kan plaatsen. Dus nmm het beste van 2 werelden. Laat je dus als aanpraten dat digitaal altijd het beste is icm instaplenzen, want als je een beetje ervaring hebt, dan zijn je oude lenzen heel goed te gebruiken op een nieuwe digitale body. Het is maar een suggestie.

  20. Hallo,

    Allereerst wil ik graag kwijt dat ik dit een super handige site vind!
    Ik heb zelf enkele dagen geleden de stap naar spiegelreflexcamera gemaakt.
    Ik heb de Nikon D3000 aangeschaft.
    Ik ben vooral geïnteresseerd in portretfotografie.
    Nu vraag ik mij al heel lang af of de portret foto’s van fotografen nou zo mooi zijn door bewerkingsprogrammas of dat ze er direct door de camera instellingen zo uit zien.

  21. Ik heb een pentax k200D .(deze is een beetje op in vijf jaar ongeveer 5 0f 6? keer klokje rond) . wil nu de overstap gaan maken..naar denk zelf een NIKON.. maar nu word ik helemaal gek.. van alle specificatie’s etc.
    zelf speel ik graag met het toestel en doe graag natuur/ vogels/ insecten en aktie.. maar ook avond skylines.
    Alleen ik fotografeer ook voor de carnaval. dus donker etc.. en dan is snelheid geboden, Mijn pentax had/heb ik altijd automatisch staan.. persoonlijke instellingen wel gewijzigd dan.. nu kan ik op die niet meer rekenen helaas.. dus vandaar op zoek naar een andere..
    Ik zie door de bomen het bos niet meer..
    ik heb een budget van ongeveer 1000 Euro.. daar het liefste een 300mm lens bij in.. of die tamron 18 – 270 ? als begin., een extra batterij en een uv filter (bescherming en zeker met carnaval voor de lens)
    Wie kan helpen met suggestie’s?

    1. Beste Sonja,

      Als ik jou vraag zo lees dan heb ik het vermoede dat je met een nieuwe camera niet zo heel erg veel winst zult behalen. Advies verdiep je meer in de basis van fotografie en je zult merken dat er echt heel veel uit je toestel te halen is.

      Denk dat je toetel niet de beperking is maar jij zelf. En dat is geen schande want negen van de tien keer is de gebruiker van de camera de beperkende factor. Als willen we dit niet snel toegeven ;-)

      UV filter waarom zou je deze willen gebruiken, wat zou dit toevoegen voor jou? Zeker bij kunst licht en in de avond uren kunnen dit soort filters voor problemen zorgen. Flares, minder scherpe foto’s etc. Zeker bij de goedkopere filters.

      De genoemde objectieven staan beetje haaks op je wensen. De 18-270 is niet bepaald een topper en vraag me af hoeveel vooruitgang je gaat behalen met dit objectief. Van een zogenaamde super zoom. Zijn de prestaties over het gehele bereik niet altijd even goed. Zeker op 18mm en 270mm. Bijvoorbeeld op 270mm is die behoorlijk soft.

      Mijn advies is dan ook geen nieuwe apparatuur, maar investeer in kennis. Mocht je later dan nog steeds beperkingen hebben van je apparatuur dan kun je makkelijker en beter een keuze maken.

      Wil je perse nieuwe camera: dan zou een Nikon D3200 of D5200 met 18-105 en 55-200 een optie zijn dit is een mooie instap basis set waar je erg mooie platen kunt maken

      De Canon 650D of 700D met 18-55 IS en 55-250 IS zijn ook een optie.

      Met beide merken kun je fantastische foto’s maken. En ze doen zeker niet onder voor elkaar. Beperking is en blijft eerder de gebruiker.

      En investeer in kennis en kunde van de basis van fotografie. Dan zul je merken dat er heel veel te halen is uit nagenoeg elk fototoestel. Ik heb met enige regelmaat cursisten die denken dat hun camera niet goed is. En dan geef ik ze even een Canon 5D III in hun hand en de foto’s zien er wel beter uit, maar niet zoveel als ze verwacht hadden, want ze weten niet hoe bijvoorbeeld diafragma, sluitertijd en ISO werkt en hoe je deze kunt gebruiken om te spelen met licht.

      Succes ;-)

  22. Sorry, foutje.Nu ik teruglees is het niet echt duidelijk neergezet.. ik bedoelde dat ik binnen alles op automatisch heb staan met de carnaval feestjes.en anders niet hoor.. ja manlief wel. die lukt het niet om te spelen met de camera.. Verder speel ik thuis en op vakantie enz lekker met de camera en ben met de iso en diafragma bezig.. zeker met de sluitertijden.. en skylines en sterren maar die lukken me nog niet echt (had ook mijn gebruiksaanwijzing en mijn boek fotografie vergeten)Het enige nadeel is dat ik altijd vergeet wat ik gedaan heb.
    maar moet eerlijk zeggen.. ik had zelf die toestellen ook in het oog.. juist omdat ik nog steeds aan het leren was/ben met de Pentax.(die is echt stuk… bier kan hij niet tegen… helaas) Dus nog lang niet ver genoeg ben om snel in te stellen zeg maar.. Leerde telkens bij.. het eerste jaar had ik hem alleen maar automatisch staan.. daarna dacht ik ja dat werkt niet.. kan ik net zo goed automatische hebben. vandaar ik toen ben gaan oefenen etc.
    Maar heb wel iets aan je antwoord hoor..Echt wel. IK zag echt door de bomen het bos niet meer.. (ben een echte pentax liefhebber hihihi maar wil toch een overstap maken)
    Die zijn ongeveer hetzelfde als ik nu had.. Denk zeker dat ik daar nog genoeg aan heb..
    Dank je wel

  23. Ten eerste fijne site!

    Maar het maakt het voor mij nog allemaal ingewikkelder.

    Op dit moment gebruik ik de Canon PowerShot SX150 IS.
    maar mijn droom is een spiegelreflexcamera en in december/januari gaat deze droom dan hopelijk in vervulling.

    Na een ochtendje googlen begint het mij in een keer te duizelen.

    De keuze was altijd canon maar nu zag ik ook de nikon d3200. begon al een beetje te twijfelen.
    Toen kwam ik op deze site en kwamen de systeemcamera’s voor de dag.

    Ik weet het nu niet meer.

    Ik wil er straks echt met de camera eropuit trekken om foto’s van landschappen,
    zonsondergangen, steden etc. te maken
    en voor mij ook belangrijk de formule 1 te fotograferen.

    Het moet ook een camera zijn die wel uitgebreid is waar ik veel zelf in kan aanpassen.
    Dit omdat ik niet de luxe heb om elke twee jaar een camera te kopen omdat de dan
    huidige camera niet meer voldoet.

    Iemand tips of ideeën want ik weet het niet meer.

    Het budget ligt tussen de zeg €350 en €400 á €500.
    Tweedehands body mag ook alleen ben ik een leek in het beoordelen
    of deze nog in goede staat is.

    Alvast heel hartelijk bedankt.

  24. Hoi Roel,
    Na verschillende cursussen en oefenen met mijn Sony camera ben ik overgestapt op een andere camera die voor mij meer uitdagingen heeft.
    Ik heb een prima Sony DSLR overcompleet nu die je kunt overnemen om te zien of het iets voor je is. De camera is in prima staat. Eventueel een Sigma 55-200mm erbij.
    Mail me als je interesse hebt. Ik ben 4 jaar geleden ook begonnen met een instapper zonder al te grote investeringen te doen…is me goed bevallen!

    1. Beste Henny,

      Heel hartelijk bedankt voor je reactie en aanbod.

      Maar na nog een tijd googelen en gesprekken bij de fotozaak is mijn keuze gevallen op de Nikon D3200 OF de Canon EOS 600D.

      Het ligt er nu nog aan welke het lekkerste in de hand ligt en hoe ik door de zoeker kijk. Dat zal voor de doorslag gaan geven.

      Maar evengoed hartelijk dank voor je aanbod.

    2. Mijn droom is uitgekomen! Eindelijk een spiegelreflexcmera.

      Na de Nikon D3200 en Canon EOS 600D beide in de handen te hebben gehad had ik mijn keuze snel gemaakt.

      Het is de Canon EOS 600D geworden. Hij lag veel beter in de hand en voelde een een stuk robuuster in de handen dan de Nikon D3200.

      De Canon geeft je echt het gevoel dat je een camera in de handen hebt. En de Nikon voelde een beetje speels aan.

      Dat het nu maar snel weekend wordt zodat k eropuit kan!

  25. Hallo allen,
    Ook ik wil graag advies om een goede keuze te maken. Ik maak graag natuur, landschaps en dieren close up foto’s. Heb nog geen spiegelreflex maar wil graag de overstap maken.
    In oktober gaan we voor een rondreis naar zuid afrika.
    Ik wil advies over wat ik het beste kan kopen. Ik wil voor tweedehands gaan. Daarnaast welke lenzen of andere spullen ik dien te kopen.
    Groet

    1. Beste Dorien,

      Waarom een spiegelreflex ? Een systeemcamera. Ik reis zelf ook erg graag en moet er niet meer aan denken om een spiegelreflex mee te moeten nemen. (dit is natuurlijk per persoon verschillend)

      Ik laat de Canon 5D III dan ook lekker thuis. En ga opstap met een systeemcamera. Hier kun je ook objectieven verwisselen etc.
      http://blog.wagner-fotografie.nl/systeemcamera-of-spiegelreflex/

      Over het algemeen heb je voldoende aan camera met standaard zoom objectief. Wil je wild fotograferen dan is een tele objectief ook handig.

      Tevens kan men je lastig advies geven zonder budget ;-)

Laat een reactie achter