DigitaleFotografieTips.nl

15 reacties op “Aankoopadvies: Statieven”

  1. Informatieve site voor een beginner

  2. Quote: …Ezelsbruggetje hiervoor is dat de sluitertijd minimaal 1/focale-lengte-van-de-lens (op 85mm is dat dus 1/85s, op 400mm 1/400s) moet zijn…
    Bij dit ezelsbruggetje is de focale lengte dan omgerekend naar 35 mm of geldt het ‘bruggetje’ voor de brandpunstafstand zoals genoemd op de lens? (zonder factor)

  3. Beste Jan-Willem,

    Het ezelsbruggetje geldt voor de brandpunafstand zoals die op de lens staat. De cropfactor van een Nikon (1.5x) of een Canon (1.6x) betekent alleen dat je inzoomt op de foto, niet dat de brandpuntafstand wijzigt.

    1. Ik trek dit in twijfel Kenneth,

      Dat zou betekenen dat je bij een compactcamera veel meer mogelijkheden hebt dan op een spiegelreflex. Mijn oude compact was volledig ingezoomd ongeveer 80mm. Als je dit ging omrekenen naar 35mm-film formaat kwam ik op 480mm. Een sluitertijd van 1/80e gebruiken op die 480mm was echt onmogelijk.

      Het ezelsburggetje geldt voor de brandpuntsafstand vermenigvuldigd met de cropfactor. De effectieve brandpuntsafstand wordt langer en dus de bewegingen worden ook vergroot door die cropfactor. Je sluitertijd moet daar dus ook op worden aangepast.
      Mocht de cropfactor dus geen verschil maken dan kan je met een toestel met een zeer kleine sensor en korte lens (wat zorgt voor een kleine beeldhoek) in veel slechtere lichtomstandigheden fotograferen volgens jou ezelsbruggetje.

      Het spijt me dit te zeggen maar naar mijn mening en inzicht slaat je opmerking dat de cropfactor geen invloed heeft nergens op ;)

      1. mmm, rare vergelijking. een compact te vergelijken met een spiegel. OK het ezelsbruggetje, deze klopt wel degelijk voor een SLR. Bij croppen wordt er alleen een uitsnede van je beeld op de achterplaat gehaald. M.a.w. het brandafstand wordt dus niet beinvloed.

        Met vriendelijke groet,

        Bos

        1. Klopt, het werkelijke brandpunt verandert niet. De effectieve (en daar zit het verschil) verandert echter wel. Je krijgt dus een andere beeldhoek en dus ook een andere beweging waaruit volgt dat de cropfactor wel degelijk invloed heeft.

          Het brandpuntsafstand wordt niet beïnvloed, en dat was ook niet wat ik zei, maar wel het effect op de beeldhoek en daarmee het ezelsbruggetje ;)

  4. Handige site zeg! Ben al jaren met een pocketcamera op pad geweest en eindelijk een fatsoenlijke camera gekocht(nog geen fullframe). Mij is opgevallen dat licht al snel een beperkende factor is met wat je ook doet. Ik hoopte dat ik alles wel uit de hand kon doen maar een statief kun je volgens mij echt niet omheen. Misschien met echt hele dure lenzen, maar toch, het houdt een keer op. Ik heb in elk geval veel gehad aan deze site, bedankt voor alle info, ik ben er veel wijzer door geworden.

    In elk geval ga ik morgen shoppen voor mijn eerste van de 3 statieven die ik nog ga kopen…

  5. hoi Kenneth!

    Allereerst: wat een handige site heb je gemaakt! Erg leuk! Ik kijk regelmatig op je site om weer dingen te leren, aangezien ik vorig jaar begonnen ben met spiegelreflexfotografie.

    Ik vroeg mij nu af hoe ik weet of mijn fototoestel past op een statief. In mijn toestel zit een grijs rond gaatje voor een schroef. Zit deze schroef op ieder statief? En hoe weet ik of ik mijn toestel makkelijk van een statief kan verwijderen? (Soms kan je toch een plaatje van een statief monteren op je toestel en het zo er gemakkelijk van af halen?)

    Ik hoop dat je me kunt helpen, want ik wil graag via internet een eenpootstatief uitzoeken. Deze moet licht zijn, maar wel hoog genoeg. Ook moet de kop ‘draaibaar’ zijn, zodat je je toestel nog een beetje omhoog/omlaag/opzij kan zetten. Heb je een goede tip voor me?

    groetjes Linda

    1. Hoi Linda,

      Het schroefdraad onderop je camera is vrij gestandaardiseerd, de maat is 1/4 inch met 20 gangen per inch (ruimte tussen schroefdraad), vrijwel alle statief- en camerabouwers houden zich hieraan.

      Soms wordt 3/8 gebruikt (dikkere schroef) bij een statief, dan is het de bedoeling dat er een statiefkop (een balhoofd of scan & pan, in jouw geval is een balhoofd aan te bevelen, hoewel ook duurder) op wordt gezet die naar 1/4 voor de camera gaat.

      Het makkelijkst is te zoeken naar een statief of een statiefkop die een ‘quick release plate’ (snelkoppelingsplaatje) biedt zodat je snel je camera op je statief/statiefkop kunt bevestigen. Anders staat er vaak iets van ‘camera fix screw’ en dan draai je de monopod dus direct in de camera.

      Manfrotto heeft een brede selectie monopods. In de catalogus (PDF 10MB) vind je specificaties. De meeste monopods komen zonder quick release, dan moet er nog een statiefkop op. Er zijn er een aantal speciaal voor een monopod, maar volgens mij moeten ook andere koppen werken.

      Misschien heb je een camerawinkel in de buurt waar je eens zou kunnen informeren? Met een statief is het misschien toch goed er eerst een goed gevoel bij te krijgen, je moet er een lange(re) tijd mee doen.

  6. @ Erik, Bos en Kenneth,

    Erik ik ben sterk geneigd de meningen van Kenneth en Bos te volgen.
    Immers zoals Bos meldt verandert door de cropfactor de brandpuntsafstand niet maar heb je vanwege de kleine sensor alleen een uitsnede van de totale compositie t.o.v. FF. Naar mijn idee nemen veel mensen een (te) grotere afstand tot hun compositie mede vanwege de crop. Juist van wege die toegenome afstand is beweging gevoeliger voor onscherpte. De door jou vermelde beeldhoek speelt m.i. geen rol in deze bij bewegingsonscherpte.
    Heb je andere overtuigender argumenten?

    Met groeten, Alex.

    1. Hoi Alex,

      Allereerst moet ik zeggen dat dit een moeilijke discussie is. Het is voor mij al even geleden dat ik op deze manier bezig ben geweest, het is meer een natuurkundige manier van kijken en dat is voor mij al enkele jaren geleden.
      Niettemin heb ik deze discussie ook al op diverse fora gevolgd en er blijven eigenlijk twee verschillende partijen die beiden hun eigen verhaal hebben over alles wat meer de cropfactor te maken heeft.

      Mijns inziens speelt de beeldhoek wel degelijk een rol. Doordat namelijk de uitsnede verandert vanwege de kleinere sensor verandert ook de beeldhoek mee (als ik dit goed omschrijf, zoals ik zei, het is voor mij erg lang geleden). Met de veranderende beeldhoek verandert ook de beweging. Deze beweging wordt namelijk vergroot. Het beeld dat zichtbaar is komt overeen met een ander brandpunt (zie mijn verhaal over werkelijke en effectieve brandpunt).

      Als je kijkt naar een superzoom compact camera. Die hebben een kleine sensor, een brandpunt van, laat zeggen, 12mm, wat overeenkomt met enkele honderden mm’s op 35mm filmformaat. Het ezelsbruggetje moet hier dus rekening houden met die cropfactor. Anders zou namelijk een sluitertijd van 1/12 al genoeg zijn om scherpe foto’s te maken.
      En dat is mijn punt waarop het hier vast zit. Ik kan het misschien theoretisch niet goed uitleggen vanwege mijn inmiddels beperkte kennis van alle termen, maar in de praktijk zul je zien dat het ezelsbruggetje wel op moet gaan. Met mijn oude superzoom moet ik net zoveel rekening houden met de cropfactor als met mijn DSLR. Ondanks dat de cropfactor anders is, evenals een ander brandpunt.
      De beeldhoek van beide camera’s komt volgens mij dus overeen door het veranderende formaat van de sensor, het brandpunt van de lens echter blijft onveranderd gelijk.

      Groetjes,
      Erik

  7. Hi Erik,

    Ja, het blijkt een moeilijk onderwerp.
    M.i. verandert de beeldhoek, anders dan jij stelt, niet door een crop. Door die crop lijkt het alsof de beeldhoek is veranderd en we daardoor een ander brandpuntsafstand hebben gekregen. Maar allebei zijn ze niet veranderd en hebben we alleen een uitsnede van een beeld vergeleken met 35mm.
    Juist vanwege die uitsnede, we gebruiken dan slechts een (klein) deel van een algemeen objectief, nemen we dan een grotere afstand tot het object om zo toch de gewenste compositie te krijgen. Vanwege de grotere afstand tot het object neemt de kans op bewegingsonscherpte exponentieel toe. Stel, voor compositie afstand tot object met 35mm van 10 meter dan wordt de afstand om dezelde compostie te krijgen bij een 2x crop vergroot naar 20 meter. Zie met sterk toegenomen afstanden je camera maar stil te houden.
    Dit verklaart tevens waarom scherptediepte (onscherpe achtergrond) bij toenemende crop een toenemend (bijna niet op te lossen) probleem is.
    Dit is mijn visie en ik ruil haar graag voor een betere.

    Groeten, Alex.

  8. Om misverstanden te voorkomen nog een naschrift over de beeldhoek.
    Uitgaande van 1 algemeen objectief varandert de beeldhoek (lichtinval) in het objectief niet door een (andere) crop. T.o.v. 35mm krijg je vanwege een crop een uitsnede die past bij een andere beeldhoek en ziedaar komt het misverstand de wereld in en denkt menigeen plotseling een grotere brandpuntsafstand te hebben gekregen. Door de crop verandert de lichtinval in het objectief niet maar word daarvan ook slechts een deel gebruikt. Dit rekenen we weer om zo kregen we de ….x factor.
    Ik hoop me zo voor iedereen duidelijk te hebben uitgedrukt.

    Met groeten, Alex.

  9. Ik denk dat een ezelsbruggetje is wat het moet blijven, een hulpje.

    De sluitertijd op 1/focale lengte zetten klopt aardig, voor een DSLR. En natuurlijk maakt de cropfactor wel wat uit. Echter, een Olympus four thirds is ook lichter dan bv een Canon EOS, en de lens is compacter. Dat zijn zeker ook factoren die meespelen in het stil houden van de camera.

    Gewicht, stabilisatie systeem van de camera/lens, balans, allemaal ook grote variabelen.

    En stel, een full frame camera, met een 300mm object, vergelijk dat eens met een APS-C camera met cropfactor 1,5, en een 200 lens. Bij welke kan de sluiter korter zonder bewegings onscherpte? Ik denk toch echt de APS-C, bij een vergelijkbaar stabilisatie systeem. Een stuk lichter, compacter, en minder top zwaar. Maar wel zwaar genoeg om stil te kunnen houden.

  10. Beste, allereerst proficiat met jouw prachtige site !
    Graag stel ik jou ook een vraagje ivm aanschaf van een REISstatief. Ik heb al een Manfrotto statief en ben er tevreden over, maar dat weegt 2,2 kg en ik vind het wat te veel om mee te nemen op het vliegtuig en uitstappen mee te doen op reis. Maar ik voel me er niet goed bij om zonder statief te vertrekken (omwille van panoramafoto’s en avondfoto’s), dus zoek ik nu een lichter reisstatief.
    Mijn fototoestel is een Canon 550D met 18-135 lens.
    Wat vind jij van de Gorillapods ? Zijn die te vertrouwen en zijn die stevig genoeg als ze op hun 3 poten staan ? Liefst eentje met balhoofd ? Dan niet veel keuze en moet ik 80 euro neertellen.
    Verder vind ik nog een Velbon CX-Mini/F aan 34,95 euro die 800 gram weegt – tot 64cm hoogte kan en 30à40cm beslaat in gesloten toestand.
    Een tweede model dat ik gevonden heb is een Hama Traveller 3 aan 40,95 euro die 900 gram weegt – tot 136cm hoogte kan en 40à50 cm beslaat in gesloten toestand.
    Graag wil ik me ook nog een rugzak of een sling kopen van Lowepro of Case Logic waar ik het statief dan kan aan bevestigen.
    Hartelijk dank voor jouw advies !

Laat een reactie achter