DigitaleFotografieTips.nl

169 reacties op “Diafragma, hoe werkt het”

  1. Top,Top en nog eens Top
    Super goede uitleg van alles

  2. Ben al maanden bezig met boeken lezen en nu op een zondag ochtend na het lezen van deze site , snap ik alles.
    Duidelijk geen moeilijke worden .GEWELDIG.

  3. Wel ben ik blij dat ik deze site heb gevonden. Doe zelf ook aan fotografie en veel vrienden zijn ervan gebeten. Maar als ze geen les willen volgen leg dan maar eens alles stap voor stap uit. Daarom zal ik deze site zeker delen met mijn vrienden. Echt de moeite om hier eens te komen lezen, doe zo verder zou ik zeggen. Met vriendelijke groeten Christine Verhelst

  4. Als ik mijn diafragma op 3.5 zet, krijg ik bij een portretfoto een redelijk vervaagde achtergrond. Het model is scherper maar niet zo scherp als ik gewoon de portretstand gebruik. Hoe kan dit. Ik wil ook met diafragmavoorkeuze proberen te werken. Ik heb een Nikon D5100 met een Tamron Lens 18-270mm
    F/3.5-6.3

  5. Hele duidelijke uitleg, toch heb ik 1 vraag, als ik een lens neem zonder autofocus, en mijn camera ( D5100) heeft geen autofocus motor. Is het dan mogelijk om met een hoog diafragma getal (F/11 bijvoorbeeld) de gehele foto te focussen?

  6. Goede duidelijke uitleg, ben net begonnen aan een cursus en wilde nog wat schriftelijke uitleg.

  7. Perfect uitgelegd, en dat allemaal zonder vakjargon. Zo is het nog veel leuker om creatief een mooie plaat te schieten.

    Op de bejaardenstand kan iedereen wel een leuke foto schieten.

  8. Waar staat de f voor? zoals f/2,8 enzo?

  9. Dag Devon,
    Op je wenken bediend? http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragmagetal

  10. Super website!!

    hier staat misschien alles nog beter uitgelegd dan op mijn fotografie cursus!

  11. Wat een goeie en simpele informatie! Heb direct mijn verschillende lenzen erbij gehaald en begrijp nu waar al die getallen voor staan. Ik heb deze site direct bij mijn favoriten gezet….helemaal top!!!

  12. geachte

    ik ben een startende amateur

    hierbij de vraag als je nu fotografeert met een bvb f waarde van 11 moet je dan telkens ook een nd filter gebruiken om een niet overbelichte foto te hebben door de omhoogschietende sluitertijd of kan je bvb ook een foto maken met f 11 en manueel de sluitertijd in te stellen op bvb een halve sec ?

  13. Hallo

    Heb ook een vraagje. Als ik alles scherp wil hebben kan dit al vanaf f9 en hoger? Maar het is toch ook belangrijk op welk punt je scherpstelt? Nou wil ik een landschap fotograferen op welk punt stel ik dan scherp en welke instelling is dan het beste om een landschap geheel scherp te krijgen.

    Groetjes Dennis

  14. Hallo,

    Supergoed artikel! Maar ik heb een vraagje.
    Ik overweeg om een Fuji s5600 te kopen waarbij het diafragma plus sluitertijd zelf is in te stellen. Daar is de kleinste diafragmawaarde f3 nogwat… Is dat goed genoeg om een portret te maken waarbij de achtergrond wazig is. Ojaa. De sluitertijd is ook zelf instelbaar. Welke combinatie moet ik gebruiken van de diafragmawaarde en de sluitertijd?

    Rick

  15. Hallo! Wat een fijne uitleg.
    Ik heb ook nog een vraag; mijn diafragma gaat niet kleiner dan f/5.6. Ik heb de Nikon D3200 met een 18-55mm lens. Weet iemand misschien hoe dit kan?

  16. Als het goed is moet die lens op 18mm tot f/3.5 kunnen gaan, f/5.6 is de maximum opening als je volledig bent ingezoomd op 55mm.

  17. Ik wil even zeggen dat je het goed uitlegt en voor de beginnende hobby fotograaf heb je mij in ieder geval stof tot nadenken gegeven bij ieder artikel dat ik hier lees. Ik haal enorm veel inspiratie uit je duidelijke uitleg en dit is een enorm belangrijk onderwerp! net een 50mm f/1.8 gekocht en daar kun je zoveel mee als je dit verhaal maar goed snapt!!

    ga zo door!

  18. Ik heb een Nikon D3100. Ik heb zojuist gelezen dat als mijn camera in de A stand staat, hij zelf de meest geschikte sluitertijd kiest bij een bepaalde f waarde. Doch als ik deze f waarde verander zie ik geen verandering in de sluitertijd. Wat doe ik verkeerd ?

  19. hoi,

    ik heb van me vriend een nicon gekregen een tijdje terug. nu is elke foto onscherp die ik maak en snap er niks van. alle instellingen waar jullie over hebben lijk ik niet in te kunnen stellen of ik kan ze gewoon niet vinden. veel in het menu is grijs en kan ik ook niet instellen.

    wel is me opgevallen tijdens foto’s maken dat het groene gedeelte scherp wordt, maar de camera kiest zelf wat groen wordt , ik kan wel dan kiezen de foto niet te nemen als niet eens ben met groene gedeelte, maar kan de groene gedeelte niet verleggen, als ik dan speel met inzoemen dan lukt het ook niet. ik baal zeg maar een beetje ik zelf niet kan kiezen wat ik wil fotograveren, heb helaas veel vakantie foto’s nu met glazen scherp inplaats van de persoon die scherp had moeten zijn, en kan dus nergens die instellingen veranderen, hij blijft zelf het voorste voorwerp als scherp stellen keizen(groene gedeelte), ik ben al maanden aan klooien nu, maak met me telefoon betere foto’s dan met dit automatische ding. hoop echt iemand een oplossing voor me heeft,

  20. Ik heb een vraag. Ik heb een canon 100D. Met een canon 18-200 lens. Nu wil ik deze lens vervangen voor een sigma 18-250 macro. Het gewicht van de sigma is 120 minder als van de canon lens. Daar ik de canon lens te zwaar vind wil ik naar de sigma. Kan iemand mij vertellen of dit een verstandige verandering is? Ik hoor het graag . Groet Annemiek

    1. Hier stel je de zelfde vraag. http://vragen.digitalefotografietips.nl/discussion/1524/objectief.-canon-of-sigma

      Hier heb je een reactie ontvangen, maar reageer je verder niet…..

      En nu plaats je hier je vraag. Sorry, maar wellicht de moeite nemen om toch te reageren ;-)

  21. Beste,

    Bedankt voor alle nuttige info op deze site, ik leer er elke keer van bij.
    N.a.v. dit artikel heb ik de volgende vraag. Ik merk, dat als ik binnenshuis fotografeer en 2 variabelen gelijk houd (bv zelfde sluitertijd en iso of zelfde diafragma en iso) en dan telkens op een ander punt focus (en de camera bijgevolg de 3e variabele aanpast – diafragma of sluitertijd) , ik een groot verschil krijg in hoe licht of donker mijn foto is.
    Hoe komt dit? Naar welke informatie dien ik hiervoor op zoek te gaan?

    Groeten, Christophe.

  22. Wow goeie site ! :) … ik heb mn presentatie over fotografie en dit heeft me heel erg geholpen ^^

1 3 4 5

Laat een reactie achter