DigitaleFotografieTips.nl

189 reacties op “Diafragma, hoe werkt het”

  1. Dat klopt wel, want het diafragma bepaalt de lichtinval, kort gezegd. Door de sluitertijd aan te passen aan het diafragma kun je voorkomen dat je kleurverschillen krijgt. Bij een groot diafragma kun je werken met een kortere sluitertijd. De lensopening is dan groot en er komt veel licht binnen, dan kun je volstaan met een korte sluitertijd. Korte sluitertijd = minder licht, lange sluitertijd = meer licht. Dus bij een klein diafragma, kleine lensopening, moet je meer tijd hebben om voldoende licht binnen te laten komen dus dat betekent een langere sluitertijd. Als je daar mee gaat spelen komen de foto’s er ongeveer hetzelfde uit te zien wat lichtinval betreft. Het verschil in diafragma zie je dan als verschil in scherptediepte.

    1. Hallo Marja! Ik ben een beginner en jouw uitleg is me in 1 keer volledig duidelijk! dank je wel!

  2. Top deze site, volg nu beginnerscursus maar deze uitleg is me een stuk helderder!! Dank je wel!!

  3. Hallo beste, ik heb me nog maar net een spiegelreflexcamera aangeschaft en voor mij is de diaframage zoals Chinees, welke diaframe gebruik ik binnen of voor buiten of bij sporten die dat je binnen / buiten fotografeerd. Aan de isowaarden kan ik stilaan wel aan uit maar die diaframage bleeft een ramp. ;)

1 5 6 7

Laat een reactie achter