DigitaleFotografieTips.nl

90 reacties op “De beste sluitertijd kiezen voor een foto”

  1. Hallo Shannen,
    Zo te horen ,is je lichtsensor stuk. of is in de war
    Overdag met genoeg licht ,zou je de ISO laag moeten kunnen houden,
    Jou camera meet licht op het ,moment dat je de knop half ingedrukt houd , je ziet dan in je kijker . een balkje met een,aanwijzer op de balk ,deze hoort heen en weer te gaan(donker belicht of over belicht.. ,als je bv van de wolken hemel een meting doet ,of van de grond . wat je kan proberen is.
    richt de camera op iets donkers overdag buiten.
    druk de knop half ingedrukt. de meter zal aan de linkerkant staan.donker dus
    Als je vervolgens de wolkenhemel meet /zou de meter aan de rechterkant moeten staan ..als hij dit niet goed doet. is de kans groot dat je sensor kaduuk is .
    Tijd voor een nieuwe camera dus.
    Maar ik zou dan nog een keer van de winkel willen horen ,wat ze gedaan hebben om het te repareren de vorige keer
    en wat hun zagen ,toen die naar hun zeggen goed was.
    En opdracht geven het nog een keer te doen
    Ook als je iets laat repareren ,en het blijkt niet goed gedaan te zijn.heb je garantie in Nederland..
    dus ik zou nog een keer terug gaan. en anders mn geld terug vragen.

    Trouwens..,,
    Als je de camera op de stand zet ,waar je schrijft dat de belichting wel goed is ,maar de foto wazig is.
    Kan je proberen de lens handmatig scherp te stellen.
    Iets wat ik zowiezo bijna altijd zelf doe .
    Het kan ook zijn dat de servo stuk is . en dan meet hij wazig het licht
    Kijk in die winkel ,of je een lens kan testen .of je eigen op een andere camera.
    Succes. hopelijk kunnen ze je helpen

  2. Hoi Edwin,
    Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben ook erg benieuwd wat de winkel eraan gedaan heeft. Maar over die wazige foto dat is met een bewegend voorwerp. Zoals bv paard die aan het draven is in de sneeuw. Ik ga het zo uitproberen en anders inderdaad tijd voor een nieuwe camera deze is ook al best oud.

  3. Hallo,
    In principe, zou dan de Sport stand voldoende zijn.
    goeie test, ”Sportstand”
    Verder is het belangrijk,dat je daar voldoende licht bij hebt.
    Anders past hij automatisch je sluitertijd aan .
    En soms gaat dat ook niet helemaal zoals jij het wilt.
    Als je de camera in de M stand zet.,
    Zet dan de Diafragma op 5,6 /,mag iets meer of minder .
    En de sluitertijd bij daglicht op 150 ongeveer. dan krijg je als je mee pand ,mooie strepen op de achtergrond .en het object is mooi helder en scherp
    als je de achtergrond wat scherper wilt hebben
    gooi je de sluitertijd omhoog boven de 200.
    En de diafragma . richting 3.5 .+- of lager als je lens dit kan.
    Maar op de sport stand regelt de camera dat dus zelf,
    In combinatie met de lichtmeter..
    Als die dus goed is,en niet kaduuk
    De camera is idd iets ouder .
    maar alles mee te doen als de dure nieuwe jongens.
    op amateuristisch vak.
    Hopelijk is het een verkeerde instelling of iets simpels voor je
    Toytoy.

Laat een reactie achter