DigitaleFotografieTips.nl

13 reacties op “Gezichten fotograferen”

  1. Ik vind het een ongelooflijk goed artikel, met name omdat ik hier nu heel erg aan het induiken ben.

    Heel duidelijk geschreven, echt heel fijn! Heel veel dank!!!

  2. Wat een goed artikel. Duidelijk en prettig om te lezen met goeie voorbeelden.
    Ook ik ben net als Karen hier erg mee bezig, ben ook aan het kijken naar softboxen en paraplu’s etc. Afgelopen maandag op de fotovakschool nog met modellen gefotografeerd, erg leuk om te doen, maar daar valt voor mij nog veel te leren. Dit artikel sluit mooi aan.
    Bedankt en keep up the good work!

  3. Heel goed geschreven verhaal
    Alleen mis ik licht op de achtergrond en licht in het haar
    Dan komt het model nog mooier los van de achtergrond
    Roelof Jan Tervoort

  4. Hou me op de hoogte van verdere reacties via e-mail

  5. Hartelijk dank voor deze tips.
    Ik ga volgende week portretten maken van drie mensen in mijn piepkleine studiootje dus ik ben hier heel blij mee.

    Ina

  6. Hallo,

    een interessant artikel. Ik maak zelf ook foto’s in mijn studio’tje en wil binnenkort een 50 mm f/1.8 lens aanschaffen.

    Ik lees dat jouw foto’s ook met een f/1.8 lens zijn gemaakt. Nu heb ik alleen het probleem dat ik met mijn softboxen bij de laagste instelling al snel f/5.6 meet.

    Is er iemand die hier tips voor kan geven. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder licht krijg zodat ik ook met een f/1.8 foto’s kan maken.

    Alvast bedankt en natuurlijk ook bedankt voor de tips uit het artikel.

    1. Wij gebruiken idd ook een ND (Nuetral Density of tewerl: neutraal grijsfilter) filter van +- 3 stops. Hiermee haal je 3 extra stops weg van je flitser en omgevings licht waardoor je weer 3 stops onder f5.6 kan gaan zitten. Ik gebruik zelfs die van B+H. De wat duurdere variant zijn van Lee. Zie ook artiekel op deze site over deze filters.

  7. @Ralf

    je kan een neutraal grijsfilter voor je lens schroeven.

  8. Hallo ralf

    Je kan ook heel simpel een papieren zakdoekje voor de flits houden 1 of meerdere naar gelang om f 1,8 te krijgen

  9. dank voor de uitleg

  10. Hoi,

    Ik heb heel veel aan je tips gehad. Ik houd heel erg van portretfotografie. Op het moment ben ik opzoek naar een geschikte lens voor mijn camera, vooral gericht voor portret foto’s. Ik heb een nikon D3100 en kan niet zo goed beslissen welke lens goed zal zijn voor de portretten. Heeft u misschien een goede tip?

    Alvast bedankt

    1. Beste Marlies,

      Welk objectief heb je nu en wat mis je nu aan dit objectief ?
      In mijn ogen bestaan er geen objectieven voor portret fotografie.

      Portretfotografie is een behoorlijk ruim begrip. Wat versta jij daar onder ?

      Wat voor foto wens je te maken. En waarom denk je dat je hiervoor een ander objectief nodig hebt ?

  11. Graag zou ik eens willen weten of het niet gemakkelijker zou zijn als ik een lichtmeter zou aanschaffen zodat ik weet hoe mijn diafragma en sluitertijd te zetten.

    Met vriendelijke groeten,

    Martine Dubois

Laat een reactie achter