DigitaleFotografieTips.nl

37 reacties op “Welk kleurprofiel te kiezen”

  1. Beste Kenneth,

    Je kondigt een artikel aan over het kalibreren van je monitor.
    Kun je daarbij ook rekening houden met gebruikers van Linux-systemen ?

    Bij voorbaat dank,

    René.

    1. Hoi René,

      Bij de laatste Ubuntu distributie (11.10) heb je mogelijkheid om het kleurprofiel van je monitor in te stellen.

      succes!

      Groeten,

      Stan

      1. Dank je Stan,

        Ik sta nog op versie 10.04, omdat dat een LTS versie is.
        Gezien deze ontwikkeling overweeg ik toch om de overstap te maken.

        René.

  2. Bedankt voor de mooie uitleg alweer. Voor mij zijn die kleurprofielen
    de grootste zorg bij het afdrukken, hetgeen ik zelf doe met een printer. Ik kijk ook al uit naar de uitleg over scherm calibratie.
    mvg
    francois

  3. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben dit aan het leren op de basisopleiding digitale fotografie van de Fotoacademie in Amsterdam en ik begrijp nu het verschil tussen Adobe RGB en sRGB!
    mvg,
    Mireille

  4. Hartelijk dank voor je uiteenzetting! Een en ander is me op die manier een heel stuk duidelijker geworden.

  5. Kenneth, ik vind het een goed artikel alleen heeft het selecteren van een colorspace in de camera geen nut als je alleen RAW schiet. Dan gebruikt de camera namelijk zijn “interne color space”.

  6. Hi Kenneth. Super zoals je complexe zaken toch in een Jip en Janneke taal weet uit te leggen. Chapeau. Ik heb jouw site pas kortgeleden ontdenkt enik kan je nu al vertellen dat ik dagelijks weer bijzonder interessante zaken ontdek.

  7. Hallo Kenneth,

    Duidelijker dan dit schrijven kan het niet worden uitgelegd, toch wil ik je, voordat je je volgend artikel gaat schrijven, er op wijzen dat voor vrije tijd fotografen kallibratie van beeldscherm en printer minder noodzakelijk is wanneer zij in sRGB fotograferen.
    Ook al omdat bij de huidige printers programma’s worden mee geleverd die in staat zijn sRGB foto’s te vertalen naar het kleur programma van de printer, vaak is deze ook nog instelbaar naar eigen smaak, verder zijn beeldschermen van een goed merk al ingesteld op gemiddelde natuurlijke kleuren gelijk aan sRGB.

    Blijf schrijven, groeten van Bart JC

    1. Voor de grap eens kijken bij http://www.prad.de. Bepaald niet goed sRGB.
      Daarnaast sppelt ook mee de lichtopbrengst van een scherm en deze staat standaard veels te hoog, tenminste als het om kalibreren voor printdoeleind gaat.

      1. Hallo Jan R.

        Dat heb ik ook ervaren dat de licht opbrengst van een nieuw beeldscherm veel te hoog is, maar dat is handmatig te temperen, veel beeldschermen worden geleverd met hulpprogramma’s waarmee de felheid van het uitgezonden licht naar kan worden ingesteld. Als dat eenmaal goed is gedaan (geen schittering meer) kan de kleur opbrengst redelijk tot goed zijn. De viertal knoppen daar voor zitten meestal aan de onderkant van het schermframe.

        groetjes van Bart JC

  8. mooi stukje
    het blijft me altijd maar verbazen dat de prints in de winkel altijd zo mooi zijn die bij de printers liggen.
    ik heb een epson printer en gebruik cs5 zit op een imac maar zo print eruit krijgen is me nog nooit gelukt.
    misschien een idee om dat ook eens goed uit te leggen?
    want al die instellingen daar wordt een normaal mens toch niet goed van.:-)

  9. Wat een heerlijk onderwerp om eens iets meer over te kunnen lezen. Het is soms om gek van te worden met de verschillende instellingen die je kunt maken. Ik zie ook uit naar je volgende verhaal met het calibreren van software.

    Ik fotografeer altijd in RAW maar er zijn mensen die beweren dat het toch uitmaakt hoe je je kleurprofiel op je camera dan toch insteld. Uit dit verhaal maak ik op dat dit toch niet het geval is?

  10. Ik kijk enorm uit naar je volgende onderwerp ivm schermkalibratie. Ik moest onlangs een invitatie maken met mijn imac (cmyk) daarna naar twee verschillende drukkers geweest, de ‘gelen’ werden twee keer te warm, meer oranje weergegeven.
    Hopelijk biedt je uiteenzetting hieromtrent meer duidelijkheid!

  11. @ Bart JC,

    Al eerder heb je te kennen gegeven dat je geen voorstander bent van het calibreren van o.a. beeldschermen. Bijna alle beeldschermen staan, af fabriek, verkeerd voor fotobeoordeling en daarmee bewerking! Er zijn een aantal redenen aan te geven waarom ze voor juiste fotobeoordeling verkeerd staan. Het voert te ver om daar op deze plaats uitgebreid op in te gaan.
    Zoals bovenstaand artikel duidelijk maakt en laat zien is het voor een juiste beoordeling en een goed plaatje van belang dat je de dingen juist ziet. Je kan je foto niet aanpassen als de basis, hetgeen je ziet, al niet goed is. Hoe wil je in vredesnaam de kleuren, helderheid, scherpte etc. in je foto aanpassen als je deze al niet juist krijgt afgebeeld?
    Naast je beeldscherm zal je ook je prints, indien je die zelf maakt, moeten calibreren. Zodat je gehele workflow van, zoveel als mogelijk, gelijke waarden uitgaat.
    Alleen dan is “what you is what you get”.
    Buiten het eerder door je aangegeven kostenaspect begrijp ik werkelijk niet waarom je de mensen verkeerd informeert.

    Ik wens je veel fijne en goede fotobewerking met plezier.
    Alex.

    1. Hallo Alex,

      Dat komt door mijn manier van fotograferen, al mijn apparaten zijn eender ingesteld met dezelfde of overeenkomstige kleurprofiel in deze sRGB welke meegeleverd worden op de bij het apparaat behorende digitale programma’s. Verder streef ik er naar mijn foto’s direct goed te maken, d.w.z. dat ik mijn camera instel naar de situatie waar in ik me bevindt, maak dan een proef-foto en bekijk deze op het scherm van de camera waarna ik deze bijstel.
      Zo op deze wijze werken vermindert het aantal handelingen op de computer met het bijkomende voordeel dat de foto’s toch die kleur nuances heeft die ik al eerder heb ingesteld op de camera.
      Verder sla ik mijn foto’s standaard op zoals deze door de camera zijn gemaakt, hier uit maak ik mijn keuzes welke foto’s uit te printen middels een kopie van de foto.
      Nabewerken doe ik alleen als de foto op het scherm te donker of te licht is, daarna print ik deze uit en beoordeel de foto.

      Groeten van Bart JC

  12. Je zegt ” Het Lightroom team heeft er voor gekozen je niet lastig te vallen met het kleurprofiel tijdens het importeren” . Dit is feitelijk onjuist, je kunt wel degelijk een cameraprofiel kiezen. Als je niets doet dan is het “adobe standard”. Voor een aantal cameras biedt LR standaard enkele profielen die ongeveer overeenkomen met de ” profielen” die de camera intern zelf hanteert ingeval jpg formaat is gekozen. Daarnaast met oplossing zoals colorcheckerpassport kune je je camera profileren en dit profiel is dan te kiezen ipv ” adobe standard” .
    Deze laatste oplossing hanteer ik, zeker bij studio opnames, feitelijk altijd.

  13. Weer een heel duidelijk stuk.
    Wel een vraag (is op het einde maar even kort aangeraakt):
    als ik exporteer vanuit Lightroom kan ik in de instellingen het kleurbereik instellen. Als ik “services voor publiceren” gebruik (vb naar mijn Flickr) dan kan ik dat niet. Of zie ik daar ergens een knopje over het hoofd?

    1. rechtermuistoets op service, dan ” edit settings” kiezen ( of de nedelrandse equivalent).

      1. Jan,
        dat is juist de vraag. Onder die “edit settings” staat nergens iets over kleurprofiel (sRGB, AdobeRGB, …).
        Of zie ik zo verkeerd?

        1. naar harddisk is het instelbaar onder ” File Settings”. Voor Flickr, Smugmug en Facebook is deze vast ingesteld op sRGB en kan alleen kwaliteit en max filegrootte gekozen worden.

          1. Bedankt voor de snelle reacties.
            Kon het niet zeggen of het nu in sRGB stond aangezien de Exif gegevens door LR nogal aangepast worden en het kleurenprofiel er niet meer in staat.

  14. Kenneth,

    Ik heb veel geleerd en genoten van je website, dank je wel.
    Hele fijne feestdagen en een goed, gezond 2012!

    Groet,

    Mary van Loon-Huwae

  15. Ik gebruik overigens Aperture (Apple) in plaats van Lightroom. Is wat gebruiksvriendelijker opgezet naar mijn mening, maar dat is puur persoonlijk.
    Ik ben er door mijn ontwikkelcentrale op gewezen om juist geen werk te sturen in het profiel Adobe RGB. Zij werken uitsluitend met sRGB profielen, daar hebben ze alles op ingesteld. Je kunt overigens je RAW basisbestanden in Adobe RGB houden en de geëxporteerde bestanden in sRGB. Mocht je later nog iets met die foto willen (drukwerk etc.) dan kun je altijd nog in Adobe RGB exporteren. Overigens kun je met drukwerk weer voor andere problemen komen te staan. De drukkerijen die met chaosrasters werken, vragen 400 pixels per inch i.v.m. moiré.
    Het is daarom nog niet eens zo’n gek idee om een camera met veel megapixels aan te schaffen, wanneer je aan een nieuwe toe bent.

    1. op zich is raw kleurloos en wordt bij omzetting naar rgb het camerakleurprofiel gebruikt. dan kan je rgb kleurruimte groter zijn dan aRGB. zeker als je je camera profileert. daarnaast, als je je print naar huidige inktjetprinters, dan kom je al gauw te kort met aRGB. daarom is LR in prophoto.

  16. Hoi,

    Ik heb een tijdje geleden mijn camera in sRGB gezet maar hoe moet ik hem nou weer terugin die andere zetten?
    Ik heb een Canon EOS 1100D

  17. Overigens werkt een camera nooit in profielen. Hij PLAKT een profiel dat je uitkiest op de JPEG die uit de RAW wordt gedestilleerd. Raw’s zijn profielloos, en je moet niet de illusie hebben dat een camera kleuren nauwkeurig vastlegt. Zie het alsof je achteraf je filmrolletje kiest: Velvia, Portra, Kodachrome.

    Nog een leuk iets: veel mensen die ik in AdobeRGB zie werken doen zit op een sRGB monitor. Dan werk je dus eigenlijk gewoon in sRGB, maar je foto schiet onzichtbaar alle kanten op. Werk dus vooral nooit in AdobeRGB als je monitor het niet aan kan. sRGB dekt alle normale belichters en vrijwel de meeste CMYK output af, dus het is de vraag of je in praktijk AdobeRGB wel afgedrukt krijgt.

    Fotoprinters met meer inkten hebben nooit een wide gamut, ze gebruiken meer inkten voor de tussenstappen (lichtcyaan lichtmagenta, 3 grijstinten). Hexachrome en Pantone spotkleuren, die zijn eigenlijk de enige drukruimtes die AdobeRGB verantwoorden.

    Oh, en in 16 bit moet je ook 16-bit profielen gebruiken, anders heb je er niet veel aan. Let op: de standaardprofielen op je systeem zijn 8-bit profielen.

    1. Dat camera raw kleurloos is, dus ook geen profiel heeft was al aangegeven. Een camerasensor kan je wel profileren, bijv met colorcheckerpassport. Adobe produceert vrij accurate profielen de cameras die ze ondersteunen.

      De keuze voor de werkruimte profiel wordt niet bepaald deoor de kleurruimte van je beeldscherm, maar door de kleurruimtes waarmee je werkt, dus ook die van de printer bijvoorbeeld. Door de werkruimte groot te kiezen voorkom je dat delen van een belaalde kleurruimte “afgesneden” worden.

      Kleureninkjetprinters gebruiken meer kleuren wel degelijk om de kleurruimte te vergroten, bijvoorbeeld de x900 lijn van Epson gebruikt groen en oranje om de kleurruimte te vergroten.
      De kleurruimte van deze Epsons bijvoorbeeld steekt op grote delen fors buiten de aRGB ruimte. Simpel te checken met een icc profiel weergave tool.

      Welke ‘standaardprofielen’ zijn 8-bits?
      Matrix profielen zijn bij mijn weten eigenlijk altijd 16-bits, LUT profielen kan je inderdaad 8-bit of 16-bit kiezen. Die ik gebruik zijn 16-bit.

      N.B.: De kleurruimte van een camerasensor, zeker de nieuwere kan groter zijn dan aRGB.

  18. Hallo Kenneth (of iemand anders),

    Moet ik mijn foto’s altijd omzetten naar sRGB voordat ik ze gebruik in bijv. een Albelli-fotoalbum? Of doet de/een albumsoftware dat zelf? Ik wil natuurlijk geen album met fletse afdrukken!

    Groet,
    Ad Bervoets

  19. Beste
    Profielen zijn inderdaad een lastig onderwerp. Ik zou er graag meer van weten, misschien is er een boek over? Gezien het bovenstaande: hoe kan het dat een print direct van een PS bestand er anders uitziet dan van dezelfde PS een JPG. Ik heb diverse beveiligingen ingebouwd in Pshop om het juiste profiel als jpg aan de printer aan te bieden. Resultaat, de print heeft geen kleurverschil met hetgene wat ik op mijn monitor zie. Als ik de PS print zit daar wel werschil in. Uiteraard zit er in een PS veel meer beeld info. Het lijkt wel of de PS in een ander profiel geprint wordt terwijl de profielen wel hetzelfde zijn. De PS geeft meer kleur en meer rood, vandaar ik denk dat dit in het profiel moet zitten.

Laat een reactie achter