- Aankoopadvies: Compact of spiegelreflex camera
- Aandachtspunten bij aankoop nieuwe camera
- Advies voor het overstappen naar een digitale spiegelreflexcamera
- Tweedehands foto apparatuur
- Introductie systeemcamera’s
- Aankoopadvies: Objectieven
- Aankoopadvies: Statieven
- De ‘plastic fantastic’ 50mm lens
- Introductie werken met een pentablet
De 50mm f/1.8 lens wordt door fotografen vaak liefkozend de ‘Plastic Fantastic’ of de ‘Nifty Fifty’ lens genoemd. De bouwkwaliteit mag dan niet briljant zijn (plastic), de lage prijs (onder de € 100) en de prestaties (lichtsterk, mooie kleuren, scherp) zorgen ervoor dat hij de benaming Fantastic meer dan waard is.
Beperkte scherptediepte bij de ijsbaan op het Leidseplein,
Canon 50mm f/1.4 op Canon EOS 5D full-frame camera.
Eén van de best bewaarde geheimen van de digitale fotografie is de 50mm lens. Een lens die over het algemeen ragscherp is, snel scherp stelt door de grote lichtgevoeligheid en een mooie onscherpte te zien geeft in de achtegrond met het diafragma vol open. Daarnaast is hij flexibel in te zetten voor portret-, macro-, straat-, product– en ook landschapsfotografie. Eigenlijk zou elke fotograaf een variant van deze lens (ze komen in f/1.8, f/1.4 en vaak ook f/1.2 varianten) in zijn/haar fototas moeten hebben.
Zeker als je net begint met fotografie kun je met de 50mm f/1.8 op een goedkope manier kennis maken met de creatieve mogelijkheden van beperkte scherptediepte. De vaste brandpuntafstand dwingt je te ‘zoomen met je voeten’ om een goede compositie te maken, een beperking wakkert vaak creativiteit aan. Ook kun je er mee werken in omstandigheden waarbij je met andere lenzen een flitser nodig hebt, zodat je het kerstdiner in sfeervol licht kunnen vastleggen in plaats van oma plat te flitsen.
Standaardobjectief
De 50mm lens gold lange tijd als standaardobjectief voor 35mm camera’s. Denk maar aan oude meesters als Henri Cartier-Bresson of Ralph Gibson die vrijwel hun hele carrière met een rangefinder camera met een 50mm lens hebben gefotografeerd. Hij wordt ‘normaal’ of ‘standaard’ genoemd omdat hij op een 35mm camera dicht benadert hoe het menselijk oog de wereld ervaart. Hierdoor heeft elke camerafabrikant één of meerdere 50mm lenzen in het assortiment die al zeer lange tijd worden gemaakt. Door de uitvinding van zoomlenzen en digitale camera’s met een crop-factor is de 50mm lens (ten onrechte!) een beetje in het verdomhoekje geraakt.
Dit is niet terecht, want een lichtsterke 50mm lens biedt vele voordelen ten opzichte van de standaard meegeleverde zoom f/3.5-5.6 kitlenzen op digitale camera’s:
Een 50mm lens levert een natuurlijk uitziend, niet-geforceerd perspectief en focust snel doordat hij lichtsterk is. Hierdoor is hij ideaal te gebruiken voor ‘beschikbaar licht’ fotografie. De 50mm f/1.8 laat ongeveer 3,5 stops meer licht door naar de sensor dan een typische consumenten zoomlens op f/5.6. Dit verschil is gigantisch, waar je normaal 1/8s nodig hebt op f/5.6 (met een statief dus) kun je nu eenvoudig op 1/90s op f/1.8 uit de hand fotograferen. Zonder een flitser te gebruiken kun je binnen foto’s maken. Hierdoor blijft er meer van de sfeer over in je foto’s.
Windmolens bij het IJmeer,
Canon 50mm f/1.4 op Canon EOS 5D full-frame camera.
Foto’s die gebruik maken van beschikbaar licht zien er professioneler uit. Met een wijd open diafragma worden achtergronden makkelijker onscherp, waardoor je elementen uit beeld kunt halen die de kijker zouden kunnen afleiden. Ook kun je op een meer beschouwende manier fotograferen, zonder flits of “sta eens stil” commando’s werk je meer op de achtergrond zodat je onderwerpen er natuurlijker zullen uitzien.
Zorg er ook voor dat je, als je in de automatische stand fotografeert, je de flitser uitzet. Beter nog, kies in de diafragma voorkeurstand voor een lage f-waarde.
Varianten
Doordat er al zo lang met 50mm lenzen wordt gewerkt begrijpen de camerafabrikanten optimaal wat er komt kijken bij het maken van een 50mm lens, alle ontwikkeling om het beste er uit te halen is al gedaan. Hierdoor is zelfs de goedkoopste 50mm lens van superieure kwaliteit voor de prijs die je er voor betaalt. Vooral de Canon 50mm f/1.8 II is populair met de lage instapprijs van €100. Hij bestaat uit slechts enkele glaselementen in een plastic omhulsel en is daardoor relatief goedkoop te maken. Het lichte gewicht en de optische prestaties van de lens bepalen dat hij ‘plastic fantastic’ wordt genoemd.
De nadelen dat het scherpstellen niet geheel geruisloos gaat door het ontbreken van USM en dat hij pas vanaf f/2.8 en zeker op f/4 echt ragscherp is wegen daar niet tegen op. Met de lage prijs geeft het ook niet dat ze iets makkelijker kunnen sneuvelen dan een andere lens (niet gezegd dat ze makkelijk te slopen zijn, maar de kans is iets groter door de plastic vatting).
Daarnaast heeft vrijwel elke fabrikant ook een f/1.4 variant. Deze is voor fotografen die verknocht zijn geraakt aan hoe ze de wereld in 50mm kunnen vastleggen, maar die een betere bouwkwaliteit willen. Laat het kleine absolute verschil tussen f/1.8 en f/1.4 je niet in de war brengen, f/1.4 is 1.3x zo lichtsterk (2/3 stop) als f/1.8. Met een prijs van onder de € 300 is de f/1.4 vaak ook nog een heel goed alternatief, vooral omdat bij deze lens de bouwkwaliteit (zwaarder) en het scherpstellen beter is.
De f/1.2 is 0.3 keer lichtsterker (1/3 stop) dan een f/1.4, maar daar betaal je ook behoorlijk voor. De prijs gaat met een factor vier naar rond de € 1200 en valt daarmee alleen binnen het bereik van pro’s die op zoek zijn naar een minimale scherptediepte. Sommige fabrikanten hebben ook een f/1.0, die heeft aan kaarslicht genoeg. Maar daar betaal je dan ook voor. Dan heeft het aanschaffen van een camera met betere ruisprestaties de voorkeur.
De beste methode is om te beginnen met de f/1.8 (of een tijdje je kitlens op 50mm te zetten) om te kijken of je met 50mm uit de voeten kunt en als je eenmaal besloten hebt dat je daar mee verder wilt kun je een f/1.4 overwegen.
Wijd open diafragma
Veel van de meegeleverde 18-55 kitlenzen hebben een maximale diafragma opening van f/3.5. Dit betekent dat het effect van het ‘vol open zetten’ van het diafragma beperkt is. En dat is jammer, want juist met een beperkte scherptediepte kun je veel creativiteit in je foto’s leggen. Met een wijd open diafragma opening van f/1.4-f/2 is de scherptediepte, de afstand waarbinnen iets op de foto scherp wordt weergegeven, beperkt waardoor je een heerlijke ‘romige’ onscherpe achtergrond kunt krijgen. Het onderwerp springt echt uit de foto. Dat biedt dus mogelijkheden om creatief te fotograferen, je kunt heel precies bepalen welk deel van de foto scherp wordt weergegeven.
Bunratty castle in Ierland,
geen flits nodig bij een wijd open diafragma
Het wordt met een groot diafragma extra belangrijk om op de goede plek scherp te stellen, het deel dat onscherp is wordt namelijk bepaald door het punt waarop je focust. Met een klein ‘f-getal’ is er door de beperkte scherptediepte, afhankelijk van de afstand tot het onderwerp, soms sprake van slechts enkele millimeters diepte die scherp in beeld zijn. Als je mensen fotografeert moet je er dan ook voor zorgen dat je het juiste focuspunt selecteert, de ogen moeten het scherpste deel van de foto zijn. Hun neus zal op 50mm met een open diafragma al onscherp zijn.
Fotografen hebben een term om aan te geven dat de scherptediepte (eigenlijk het onscherpe deel van de foto) mooi is. Ze hebben het dan over een goede of slechte bokeh (b’okee), maar beter kun je spreken van een aangename of onaangename bokeh. Bokeh is afkomstig uit het Japans en benoemt de kwaliteit van de onscherpte. Over het algemeen wordt het het meest gewaardeerd als je bij een grote onscherpte kleine cirkeltjes kunt zien (hoe meer diafragma bladen er zijn gebruikt, hoe ronder het effect) en als de achtergrond er ‘romig’ uitziet. 50mm lenzen hebben vaak een mooie bokeh. Vooral de f/1.4 en f/1.2 worden hierom geroemd dankzij de extra diafragmalamellen die in die lenzen zitten.
Compositie
Een mens kijkt normaal gesproken over een hoek van 45 graden naar de wereld. Bij een full-frame 35mm camera betekent dit dat een brandpuntafstand van 50mm het dichtst de kijkhoek van je ogen benadert. Hierdoor kun je snel composities maken, wat je ogen zien zul je ook voor het grootste deel op de foto tegenkomen. Een 50mm is ook goed voor straatfotografie. Doordat je niet zo’n ‘grote toeter’ op je camera hebt zitten val je minder op. Doordat je sneller kunt scherpstellen is het mogelijk om direct een foto te maken als je de camera naar je gezicht brengt.
Straatfotografie op het Max Euweplein, gebruikmaken van het tegenlicht
De meerderheid van de digitale fotografen heeft een camera met een crop-factor. Dit betekent dat de brandpuntafstand met een factor 1,5/1,6 wordt verlengd en daarmee 75-80mm wordt. De ideale brandpuntafstand voor portretfotografie. Dit is ook waarvoor de lens het meest wordt gebruikt. Ben je toch op zoek naar een standaardlens, dan is een 35mm f/2 of f/1.4 een optie.
De vaste brandpuntafstand van 50mm dwingt je te ‘zoomen met je voeten’. 50mm is niet groothoek-, maar ook niet telelens. Het zit er precies tussen in. Door een paar stappen naar voren of naar achteren te doen bereik je wel het effect van een groothoek- (meer van de omgeving) of een telelens (meer details). Hierdoor ga je ook meer nadenken over je compositie. Van de beperking kun je een kracht maken.
Fotograferen met een lichtsterke 50mm lens heeft zowel voor- als nadelen. Je kunt veel langer door fotograferen, waar je anders al een flitser nodig hebt en je kunt heerlijk spelen met de scherptediepte. Maar je moet ook meer stilstaan bij de compositie en zoomen met je voeten. Is dat een echt nadeel?
Heb nu een tijdje een Nikon 1.8 50mm maar bij lichte achtergronden achter je object worden de interne reflies zichtbaar in beeld. Dit komt waarschijnlijk door de minder goede coatin. Objectief geeft in overige situaties het beste beeld van alle objectieven in mijn tas.
Hoi Kenneth,
Ik heb sinds kort een Canon 5D MarkII (daarvoor verschillende andere canon gehad). Fotografeer als mijn grootste hobby.
Wat ik vooral fotografeer is de natuur en daarnaast ben ik gek op paddenstoelen.
Zou je de 50mm zeker aanraden voor het fotograferen voor paddenstoelen of beter een 100mm.
alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes Renate
Hoi Renate,
Een moeilijke keuze, beide lenzen hebben voor- en nadelen. De 50mm is lichtsterker dan de 100mm macro lens, maar waarschijnlijk zul je toch een hogere f-waarde gebruiken om de paddestoel(en) van voor tot achter scherp in beeld te krijgen.
Met de 50mm lens moet je dichter op je onderwerp werken om hem beeldvullend te maken. Is een paddestoel erg klein dan zou het kunnen dat je hem niet beeldvullend kunt krijgen. Met 50mm kun je wel makkelijker werken in de kleine ruimte en meer van de omgeving laten zien. Soms gebruik ik daar ook een groothoek voor trouwens, die kun je vrij dicht op de paddestoel laten focussen, hier een voorbeeld.
Uiteindelijk geef ik zelf de voorkeur aan de 100 f/2.8 macro lens. Je kunt dan op een iets grotere afstand werken waardoor er minder vertekening is.
Hoi kenneth,
Heb een Canon 100mm canon 2.8 USM. Ben van plan om een 60mm macro 2,8 aan te schaffen voor portret en het fotograferen van schilderijen. (100-100cm bijv) Dat gaat lastig met de 100mm omdat ik te ver af moet gaan staan.
Is de 60 mm macro beter geschikt hiervoor (qua zo min mogelijk vertekening)en hoe is deze lens met portret? Of is overbodig om twee macrolenzen te hebben. En als laatste kan ik ook gewone foto’s maken zoals bijvoorbeeld een 50mm lens.?
Hoor graag van je
Groetjes
Ellen
Mooi artikel!!!
Ik heb sinds een tijdje zo’n “plastic fantastic” om hiermee eens te gaan experimenteren met theater- en concertfotografie. Ik hoop dat dat gaat lukken met deze lens. Hiervoor heb ik toch minder mogelijkheden qua zoomen met je voeten.
Door dit artikel zie ik overigens wel meer uitdagingen om met deze lens uit te proberen. Dank daarvoor!
Groet,
Paul
hallo Kenneth.
Lees met veel plezier je site en bekijk je foto’s. Mijn vraag is nu met de 50 mm lens 1/4 0f 1/8 is daar ook mee te fotograveren in “donkere”kerken. Wij zijn nog al op cultuur. Flitsen mag niet en een statief ook niet. Ik heb een Nikon D80 met 28-135 lens F 3.5-F5.6 en dat geeft nog wel wat problemen om al het mooie goed vast te leggen. Graag een advies.
Een hartelijke groet
Peet Damstra
Beste Peet,
Ja, deze lichtsterke lenzen zijn goed geschikt voor donkere plekken, de f/1.4 heeft dan de voorkeur vanwege het extra lichtvermogen en de mooiere bokeh. Ik heb een set foto’s van Winchester Cathedral met een 85mm f/1.8 lens met diafragma rond de f/3 met ISO 400. Maar zelfs met een 135mm lens probeer ik het wel eens, zoals in Den Bosch. Dan is de ISO wel 640-1000.
Andere goede methoden voor scherpe foto’s in donkere kerken is om je fototoestel ergens tegenaan te klemmen, bijvoorbeeld door deze tegen een pilaar aan te drukken. Hij hoeft niet per se ergens op te staan, als je hem met je lichaam in de pilaar drukt zal hij weinig bewegen en heb je een grotere kans op scherpe foto’s, mits de sluitertijd niet in de seconden loopt. Ook helpt het reguleren van je ademhaling en het snel achter elkaar nemen van meerdere foto’s. Meestal in een ‘burst’ van drie is de middelste het scherpst.
Ook kun je gebruikmaken van de kerkbankjes of een bijbel om hem op te laten rusten. Ik ben ook wel eens met een statiefje van 10-15cm in de weer geweest. En vergeet ook niet je ISO waarde te verhogen, beter een scherpe foto met wat ruis dan een onscherpe zonder. Tot ISO 400 is meestal sowieso veilig en daarna hangt het er een beetje vanaf hoe groot je de prints wilt maken.
Mooi stuk over mijn favourite lens! :)
Leuk stukje over de 50mm.
Heb sinds kort om te proberen een 2e hands 50mm (pentax M 1.7) op de kop getikt om te kijken of ik veel met de 50mm lens ga fotograferen en het dan waard is om een 50mm met autofocus te kopen.
De lens is al weken niet van de camera afgeweest. voor portretfot’s en binnen is het fantastisch.
Door gebruik te maken van de beperkte scherptediepte op 1.7 leer je creatief worden tijden het nemen van de foto’s alhoewel je er met scherpstellen wel snel net iets naast zit (wat eigenlijk het enige nadeeltje is aan de lens)
De 50mm mag inderdaad niet ontbreken in je fototas.
Hallo Kenneth,
Leuk en informatief artikel. Ik twijfelde al een tijdje over een f/1.8 of toch maar meteen een f/1.4, maar ik denk dat ik eerst eens de f/1.8 ga uitproberen… Pas geleden kon ik even een f/1.2 lenen en de foto’s met die lens zijn bijna griezelig scherp, qua prijs is dat voor nu toch echt even te hoog gegrepen :-)
Zeer interessant en informatief artikel!
Ik ben erdoor op zoek gegaan naar een dergelijke lens voor op mijn Nikon D60. Ben onder andere het objectief de Nikkor 50mm AF-D 1.8 tegengekomen. Nu heb ik zien staan dat deze niet geschikt zouden zijn voor de D40/D40x/D60. Is dat zo? Naar mijn weten zijn ze ‘gewoon’ compatible, alleen verlies je de mogelijkheid van autofocus (aangezien de D60 geen scherpstelmotor in de body heeft) en wordt vanwege de crop-factor de focal-length met 1.5x vergroot. Kan iemand mij wellicht hierover nader inlichten wat betreft het gebruik van de 50mm Nikkor AF-D lens op een Nikon D60. Of zijn er betere suggesties?
Hoi Arjan, eventueel kun je de nieuwe 35mm lens overwegen als je op zoek bent naar een 50mm equivalent (en dus niet een 75mm als je de 50mm zou gebruiken), die geeft een 52mm beeld op een crop-camera en is geschikt voor alle nieuwe Nikon camera’s zonder eigen scherpstelmotor.
hallo,
Ik zit te twijfelen tussen de nikkor lens 1.4 d of 1.8 d, ik hoorde dat de 1.4 20% lichtsterkte is en zo’n 2/5-3/5 stop verschil met de 1.4. Nu zie ik op deze site dat de 1.4 2x lichtsterker is?
Kun je goed fotograferen met een 1.8 in een huiskamer bv met alleen sfeerverlichting uit de hand of een zonsondergang? En hoe zit het met actiefoto’s in een hal, waar het erg lastig is om scherpe foto’s te maken?
Hoi Claudia, ik zie een foutje in het verhaal (f/1.4 en f/2 zijn volle stops, f/1.8 is een tussen stop), het moet ongeveer 2/3 stop meer licht geven, dus niet 2x sterker, maar ongeveer 1.3-1.4x sterker.
De 50mm 1.4 is speciaal ontwikkeld om in weinig licht te fotograferen en geeft scherpe resultaten van f1.4-f4. Daarnaast is de bouwkwaliteit beter en de bokeh mooier, maar je betaalt er wel voor. De 1.8 is ontworpen om meer scherpte te geven op f5.6 en f8.
Met de 50mm op f/1.8 of f/1.4 zul je wel je ISO waarden moeten verhogen op de camera. Het is wel te doen, maar je onderwerp moet stil blijven zitten. Actiefoto’s zijn niet te doen zonder extra lichtbron.
wat is je ervaring met de 85mm 1.4 objectief van Nikon?
Een meer algemene vraag:
Als je spreekt over, bijvoorbeeld, de 18-55 kitlens van Cannon, dan heeft die een diafragma range van 3.5-5.6 (tenminste, dat staat op de lens zelf). Nu weet ik dat het grootste diafragma dat je kan gebruiken van deze lens 3.5 is. Maar wat geeft die 5.6 dan aan? Want ik kan als het goed is gewoon schieten op kleiner dan 5.6.
Als je dan spreekt over de 50mm 1.8 lens, dan weet ik dat het maximum diafragma 1.8 is. Ik begrijp dat je ook op andere diafragma’s kan schieten?
Excuses voor deze, in jullie ogen, waarschijnlijk ‘domme’ (al zijn er geen domme vragen ;)) vraag, maar ik zou het graag een keer duidelijk willen krijgen.
Alvast dank!
Beste Dirk, je kunt beter dom lijken dan dom blijven zijn mijn oud-leraar altijd :)
De waarden die worden genoemd zijn de maximale openingen van het diafragma en geven de lichtsterkte van de lens aan. Je kunt inderdaad ook andere openingen kiezen, sommige lenzen gaan zelfs tot 32.
Bij de 3.5-5.6 van de 18-55 kitlens slaat de 3.5 op de maximale opening van het diafragma bij 18mm, de 5.6 is de maximale opening bij 55mm. Als je de Av stand kiest en dan de 3.5 selecteert bij 18mm en vervolgens inzoomt tot 55mm, dan zul je zien dat de maximale waarde op den duur wijzigt.
Duurdere zoomlenzen hebben vaak één waarde staan, bijvoorbeeld de 70-200 2.8 of de 24-105 4.0. Dit geeft aan dat over het hele bereik de maximale opening van het diafragma gelijk blijft.
Meer over het diafragma kun je ook lezen in dit artikel. Hierin staat ook een link naar het artikel met uitleg over objectieven.
Beste Kenneth,
Hartelijk dank voor deze reactie. Het is mij nu volledig duidelijk geworden :)
Mooi artikel over ook een van mijn favoriete lenzen! Ik heb de plastic fantastic 50mm 1.8 een half jaar terug cadeau gekregen en moet zeggen dat je je dure zoomlens er voor laat staan. Onlangs heb ik op marktplaats een set Kenko tussenringen (die zijn EF/EF-S compatible) gescoord en moet zeggen dat deze lens het zo ook erg goed doet als macrolens! Met alleen al een 36mm buis ertussen kan je de bolletjes op het oog van een vlieg in beeld brengen.
Ik zit wel met een cropfactor, dus zal ook nog op zoek gaan naar een 35mm (theoretisch zou je 31.25mm moeten hebben).
PERFECTE LENS!
Voor alle doeleinden!
Door dit artikel ga ik gelijk maandag deze lens halen:-) Ben erg benieuwd…
Vlak voor m’n vakantie mezelf toch maar een 2ehands 28mm f/1.8 cadeau gedaan. Met de cropfactor omgerekend (31,25) moet je kiezen tussen een 28mm en 35mm … dan heb ik liever een iets grotere hoek dan net iets te klein. Moet zeggen dat deze lens uitstekend bevalt! Op een bruiloft heb ik alleen maar met deze lens gefotografeerd en niet een keer geflitst. Dat in tegenstelling tot de ingehuurde fotograaf die alles plat stond te flitsen!
Hoi Kenneth,
Als ik een Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX lens zou kopen voor mijn D90, moet ik dan ook nog rekening houden met de cropfactor van de sensor (en dus de 35mm x 1.5 doen en zo rond de 50mm uit kom)? Of geldt voor de DX lenzen dat een 35mm dan ook echt een 35mm is?
Groet,
JW
Hoi JW,
DX geeft aan dat het om een lens gaat die speciaal is ontwikkeld voor cropfactor sensoren, op een full-frame camera zie je daarmee zwarte randen. Nikon heeft bij full-frame camera’s wel een systeem instelling waarbij alleen het middelste deel van de sensor wordt gebruikt waardoor je deze lenzen uiteindelijk ook op een full-frame camera kunt gebruiken. Op DX vind je voornamelijk lenzen die breder zijn dan de normale lenzen, omdat je door de cropfactor groothoek verliest.
In dit geval is de 35mm lens met een crop-sensor camera dus omgerekend een 52mm lens. Nikon heeft hem speciaal ontwikkeld om zo dicht mogelijk bij de 50mm te komen.
Hoi Kenneth,
Bedankt voor je snelle en heldere antwoord!
Groet,
JW.
Ik heb ook sinds kort de plastic fantastic.
Bij schemer vind ik hem super, alleen overdag vind ik hem nogal erg lichte foto’s geven. Ik heb een D50.
Moet ik soms over- of onderbelichten??? De iso kan niet lager dan 200 bij de D50.
Of kun je bij “veel” licht de 1,8 niet gebruiken ??
Ik ben een beginner, dus ik wil en “moet” nog een hoop leren:)
Hoi Kiruna,
Midden op de dag zou het zeker kunnen dat 1.8 veel licht oplevert. Onderbelichten is dan een optie, hierdoor wordt de foto iets donkerder. Dit betekent dat de sluitertijd sneller wordt en dat er minder licht op de sensor valt. Het zou dat de camera een sluitertijd korter dan 1/4000s nodig heeft voor de juiste belichting. Dat kan echter niet, want dit is de minimale sluitertijd van de D50. Zie je misschien een melding op de camera in dat geval?
Er zijn twee methoden. Je kunt het diafragma vergroten naar 3.5 of 5.6, etc. om minder licht op de sensor te laten vallen. Je levert dan wat van de mooie scherptediepte in, maar je hebt dan geen overbelichting meer. De lens zal ook scherpere prestaties leveren in het gebied tussen 5.6-8.
Je kunt ook op zoek gaan naar een neutral density filter of een polarisatiefilter. Door deze op de lens te schroeven valt er minder licht op de lens, waardoor de sluitertijd weer langer zal worden. Je kunt dan mogelijk wel op 1.8 midden op de dag fotograferen.
Beste Kenneth
Allereerst mijn complimenten voor de site, zeer informatief voor mij als beginnende fotograaf. Ik heb een vraagje of de 50mm f/1.8 een mooie vervanger zal zijn voor mijn standaard kitlens(18-55mm) die ik nu gebruik bij mijn canon 450D. Aangezien de lage prijs(blijf een student) en de kwaliteit van de fotos in goede verhouding zijn.
Greetings
Hoi,
Ik zie de reactie van Arjan en heb zelf ook een Nikon D60.
Hij geeft aan dat een bepaalde 50 mm lens niet op deze camera kan.
Geldt dat ook voor de ‘plastic fantastic’ waar jij over hebt geschreven? Of raak je dan ook de autofocus kwijt?
Hoi Yara, de 1.8 plastic fantastic heeft inderdaad geen autofocus motor en kan dus niet met autofocus werken op een D40/D40X en D60. Een alternatief is de Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G lens, die kost wel bijna € 300 of de eerdergenoemde 35mm lens die ze vorig jaar hebben uitgebracht, te koop voor rond de €170.
Hoi Kenneth,
Adviseer je nu een 35, of 50mm objectief als het gaat om de combi met een cropfactor camera? Voor het geval je hem voor verschillende doeleinden wilt gebruiken..
Groet,
Reinier
Hallo Kenneth,
Heb je artikel deels gelezen en heb toch een vraag over de lichtsterkte van de Canon lens EF 50 mm 1:1,8 II, ik gebruik deze op een Canon 1000D camera en met een hulpstuk als macrolens.
Tijdens een bedrijfs etentje zou ik foto’s maken van mijn collegae. Ik gebruikte de 50 mm lens hier voor juist omdat deze lichtsterk zou zijn. De licht omstandigheden kunnen als kaarslicht worden gekenmerkt en heb de camera daar op ingesteld. Het gevolg is dat de sluitertijden ondragelijk lang werden en de foto’s slecht tot zeer slecht konden worden gekenmerkt. Mijn vraag is:
Welke fouten kan of heb ik gemaakt met deze lens?
Groeten van BJC
Beste BJC,
De beste manier is om je camera handmatig in te stellen. Of in elk geval semi-automatisch. Zet je camera in de Av-stand en neem als diafragma waarde 1,8. Dat is de basis. Je hebt dan sowieso je lichtsterke lens volledig benut. Krijg je dan nog een te lang sluitertijd, doe dan je ISO omhoog. Erg hoog zou ik die niet zetten met een Canon 1000D, want ondanks dat je waar voor je geld krijgt zijn de prestaties op hoge ISO-waarden niet erg goed.
Mocht je sluitertijd dan nog te lang zijn dan zou je een statief kunnen gebruiken maar dan moeten wel al je collega’s doodstil zitten (waarschijnlijk onmogelijk).
De kans is behoorlijk aanwezig dat kaarslicht te donker was. In elk geval zal bovenstaande een zo goed mogelijk effect moeten geven. (aan te raden is het artikel over de belichtingsdriehoek, sluitertijd, diafragma en ISO).