- Aankoopadvies: Compact of spiegelreflex camera
- Aandachtspunten bij aankoop nieuwe camera
- Advies voor het overstappen naar een digitale spiegelreflexcamera
- Tweedehands foto apparatuur
- Introductie systeemcamera’s
- Aankoopadvies: Objectieven
- Aankoopadvies: Statieven
- De ‘plastic fantastic’ 50mm lens
- Introductie werken met een pentablet
De 50mm f/1.8 lens wordt door fotografen vaak liefkozend de ‘Plastic Fantastic’ of de ‘Nifty Fifty’ lens genoemd. De bouwkwaliteit mag dan niet briljant zijn (plastic), de lage prijs (onder de € 100) en de prestaties (lichtsterk, mooie kleuren, scherp) zorgen ervoor dat hij de benaming Fantastic meer dan waard is.
Beperkte scherptediepte bij de ijsbaan op het Leidseplein,
Canon 50mm f/1.4 op Canon EOS 5D full-frame camera.
Eén van de best bewaarde geheimen van de digitale fotografie is de 50mm lens. Een lens die over het algemeen ragscherp is, snel scherp stelt door de grote lichtgevoeligheid en een mooie onscherpte te zien geeft in de achtegrond met het diafragma vol open. Daarnaast is hij flexibel in te zetten voor portret-, macro-, straat-, product– en ook landschapsfotografie. Eigenlijk zou elke fotograaf een variant van deze lens (ze komen in f/1.8, f/1.4 en vaak ook f/1.2 varianten) in zijn/haar fototas moeten hebben.
Zeker als je net begint met fotografie kun je met de 50mm f/1.8 op een goedkope manier kennis maken met de creatieve mogelijkheden van beperkte scherptediepte. De vaste brandpuntafstand dwingt je te ‘zoomen met je voeten’ om een goede compositie te maken, een beperking wakkert vaak creativiteit aan. Ook kun je er mee werken in omstandigheden waarbij je met andere lenzen een flitser nodig hebt, zodat je het kerstdiner in sfeervol licht kunnen vastleggen in plaats van oma plat te flitsen.
Standaardobjectief
De 50mm lens gold lange tijd als standaardobjectief voor 35mm camera’s. Denk maar aan oude meesters als Henri Cartier-Bresson of Ralph Gibson die vrijwel hun hele carrière met een rangefinder camera met een 50mm lens hebben gefotografeerd. Hij wordt ‘normaal’ of ‘standaard’ genoemd omdat hij op een 35mm camera dicht benadert hoe het menselijk oog de wereld ervaart. Hierdoor heeft elke camerafabrikant één of meerdere 50mm lenzen in het assortiment die al zeer lange tijd worden gemaakt. Door de uitvinding van zoomlenzen en digitale camera’s met een crop-factor is de 50mm lens (ten onrechte!) een beetje in het verdomhoekje geraakt.
Dit is niet terecht, want een lichtsterke 50mm lens biedt vele voordelen ten opzichte van de standaard meegeleverde zoom f/3.5-5.6 kitlenzen op digitale camera’s:
Een 50mm lens levert een natuurlijk uitziend, niet-geforceerd perspectief en focust snel doordat hij lichtsterk is. Hierdoor is hij ideaal te gebruiken voor ‘beschikbaar licht’ fotografie. De 50mm f/1.8 laat ongeveer 3,5 stops meer licht door naar de sensor dan een typische consumenten zoomlens op f/5.6. Dit verschil is gigantisch, waar je normaal 1/8s nodig hebt op f/5.6 (met een statief dus) kun je nu eenvoudig op 1/90s op f/1.8 uit de hand fotograferen. Zonder een flitser te gebruiken kun je binnen foto’s maken. Hierdoor blijft er meer van de sfeer over in je foto’s.
Windmolens bij het IJmeer,
Canon 50mm f/1.4 op Canon EOS 5D full-frame camera.
Foto’s die gebruik maken van beschikbaar licht zien er professioneler uit. Met een wijd open diafragma worden achtergronden makkelijker onscherp, waardoor je elementen uit beeld kunt halen die de kijker zouden kunnen afleiden. Ook kun je op een meer beschouwende manier fotograferen, zonder flits of “sta eens stil” commando’s werk je meer op de achtergrond zodat je onderwerpen er natuurlijker zullen uitzien.
Zorg er ook voor dat je, als je in de automatische stand fotografeert, je de flitser uitzet. Beter nog, kies in de diafragma voorkeurstand voor een lage f-waarde.
Varianten
Doordat er al zo lang met 50mm lenzen wordt gewerkt begrijpen de camerafabrikanten optimaal wat er komt kijken bij het maken van een 50mm lens, alle ontwikkeling om het beste er uit te halen is al gedaan. Hierdoor is zelfs de goedkoopste 50mm lens van superieure kwaliteit voor de prijs die je er voor betaalt. Vooral de Canon 50mm f/1.8 II is populair met de lage instapprijs van €100. Hij bestaat uit slechts enkele glaselementen in een plastic omhulsel en is daardoor relatief goedkoop te maken. Het lichte gewicht en de optische prestaties van de lens bepalen dat hij ‘plastic fantastic’ wordt genoemd.
De nadelen dat het scherpstellen niet geheel geruisloos gaat door het ontbreken van USM en dat hij pas vanaf f/2.8 en zeker op f/4 echt ragscherp is wegen daar niet tegen op. Met de lage prijs geeft het ook niet dat ze iets makkelijker kunnen sneuvelen dan een andere lens (niet gezegd dat ze makkelijk te slopen zijn, maar de kans is iets groter door de plastic vatting).
Daarnaast heeft vrijwel elke fabrikant ook een f/1.4 variant. Deze is voor fotografen die verknocht zijn geraakt aan hoe ze de wereld in 50mm kunnen vastleggen, maar die een betere bouwkwaliteit willen. Laat het kleine absolute verschil tussen f/1.8 en f/1.4 je niet in de war brengen, f/1.4 is 1.3x zo lichtsterk (2/3 stop) als f/1.8. Met een prijs van onder de € 300 is de f/1.4 vaak ook nog een heel goed alternatief, vooral omdat bij deze lens de bouwkwaliteit (zwaarder) en het scherpstellen beter is.
De f/1.2 is 0.3 keer lichtsterker (1/3 stop) dan een f/1.4, maar daar betaal je ook behoorlijk voor. De prijs gaat met een factor vier naar rond de € 1200 en valt daarmee alleen binnen het bereik van pro’s die op zoek zijn naar een minimale scherptediepte. Sommige fabrikanten hebben ook een f/1.0, die heeft aan kaarslicht genoeg. Maar daar betaal je dan ook voor. Dan heeft het aanschaffen van een camera met betere ruisprestaties de voorkeur.
De beste methode is om te beginnen met de f/1.8 (of een tijdje je kitlens op 50mm te zetten) om te kijken of je met 50mm uit de voeten kunt en als je eenmaal besloten hebt dat je daar mee verder wilt kun je een f/1.4 overwegen.
Wijd open diafragma
Veel van de meegeleverde 18-55 kitlenzen hebben een maximale diafragma opening van f/3.5. Dit betekent dat het effect van het ‘vol open zetten’ van het diafragma beperkt is. En dat is jammer, want juist met een beperkte scherptediepte kun je veel creativiteit in je foto’s leggen. Met een wijd open diafragma opening van f/1.4-f/2 is de scherptediepte, de afstand waarbinnen iets op de foto scherp wordt weergegeven, beperkt waardoor je een heerlijke ‘romige’ onscherpe achtergrond kunt krijgen. Het onderwerp springt echt uit de foto. Dat biedt dus mogelijkheden om creatief te fotograferen, je kunt heel precies bepalen welk deel van de foto scherp wordt weergegeven.
Bunratty castle in Ierland,
geen flits nodig bij een wijd open diafragma
Het wordt met een groot diafragma extra belangrijk om op de goede plek scherp te stellen, het deel dat onscherp is wordt namelijk bepaald door het punt waarop je focust. Met een klein ‘f-getal’ is er door de beperkte scherptediepte, afhankelijk van de afstand tot het onderwerp, soms sprake van slechts enkele millimeters diepte die scherp in beeld zijn. Als je mensen fotografeert moet je er dan ook voor zorgen dat je het juiste focuspunt selecteert, de ogen moeten het scherpste deel van de foto zijn. Hun neus zal op 50mm met een open diafragma al onscherp zijn.
Fotografen hebben een term om aan te geven dat de scherptediepte (eigenlijk het onscherpe deel van de foto) mooi is. Ze hebben het dan over een goede of slechte bokeh (b’okee), maar beter kun je spreken van een aangename of onaangename bokeh. Bokeh is afkomstig uit het Japans en benoemt de kwaliteit van de onscherpte. Over het algemeen wordt het het meest gewaardeerd als je bij een grote onscherpte kleine cirkeltjes kunt zien (hoe meer diafragma bladen er zijn gebruikt, hoe ronder het effect) en als de achtergrond er ‘romig’ uitziet. 50mm lenzen hebben vaak een mooie bokeh. Vooral de f/1.4 en f/1.2 worden hierom geroemd dankzij de extra diafragmalamellen die in die lenzen zitten.
Compositie
Een mens kijkt normaal gesproken over een hoek van 45 graden naar de wereld. Bij een full-frame 35mm camera betekent dit dat een brandpuntafstand van 50mm het dichtst de kijkhoek van je ogen benadert. Hierdoor kun je snel composities maken, wat je ogen zien zul je ook voor het grootste deel op de foto tegenkomen. Een 50mm is ook goed voor straatfotografie. Doordat je niet zo’n ‘grote toeter’ op je camera hebt zitten val je minder op. Doordat je sneller kunt scherpstellen is het mogelijk om direct een foto te maken als je de camera naar je gezicht brengt.
Straatfotografie op het Max Euweplein, gebruikmaken van het tegenlicht
De meerderheid van de digitale fotografen heeft een camera met een crop-factor. Dit betekent dat de brandpuntafstand met een factor 1,5/1,6 wordt verlengd en daarmee 75-80mm wordt. De ideale brandpuntafstand voor portretfotografie. Dit is ook waarvoor de lens het meest wordt gebruikt. Ben je toch op zoek naar een standaardlens, dan is een 35mm f/2 of f/1.4 een optie.
De vaste brandpuntafstand van 50mm dwingt je te ‘zoomen met je voeten’. 50mm is niet groothoek-, maar ook niet telelens. Het zit er precies tussen in. Door een paar stappen naar voren of naar achteren te doen bereik je wel het effect van een groothoek- (meer van de omgeving) of een telelens (meer details). Hierdoor ga je ook meer nadenken over je compositie. Van de beperking kun je een kracht maken.
Fotograferen met een lichtsterke 50mm lens heeft zowel voor- als nadelen. Je kunt veel langer door fotograferen, waar je anders al een flitser nodig hebt en je kunt heerlijk spelen met de scherptediepte. Maar je moet ook meer stilstaan bij de compositie en zoomen met je voeten. Is dat een echt nadeel?
Hoi,
ik heb een Canon 5d mark2 met de canon 50mm 1.2.
De prijs van de lens is hoog, maar de mogelijkheden zijn ook groot. Nog niet eerder gehoord van de term Bokeh, maar die is zeker aangenaam. Waarmee ik nu na 1,5 jaar gebruik last van krijg is back-en frontfocus problemen. De lens stelt scherp op het verkeerde punt. Je kunt dit oplosssen door te kalibreren. Maar het lijkt een beetje op kwetsbaarheid van de electronica.
Een aantal jaren geleden heb ik veel gefotografeerd met een oude pentax met 50 mm, alles handmatig/mechanisch. Analoog is nog steeds minstens zo goed en heeft vaak zelfs een veel aangenamer resultaat. Natuurlijk heeft digitaal de toekomst, maar om te beginnen is ook elke oude analoge spiegelreflex met 50 mm (< €100,- op marktplaats) een hele goede investering.
Groet,
lex
Hoi Kenneth
Ik heb sinds kort een 5D. Ben er erg blij mee, maar het is ook even wennen dat de cropfactor wegvalt. Bij de 50/1.4 valt me nu pas op dat de randen een beetje gekromd zijn. Is dit normaal? En hoe ga jij hiermee om, knip je dit weg bij alle foto’s? Ik zie het bij bovenstaande foto van de windmolens bijvoorbeeld niet.
Hartelijke groet.
Beste Kenneth,
Ben o.a. door je zeer prettig leesbare artikel nu van plan om voor mijn Nikon 5000D een 50mm f1.4 aan te schaffen. Je tip om eerst met mijn kitlens eens een tijdje op de 50mm stand te fotograferen is een heel slimme gebleken. Natuurlijk haal ik dan alleen niet die prachtige onscherpte, die de 1.4 wel zal bieden.
Nu las ik in een review dat de Sigma significant beter zou zijn dan de Nikonlens. Wat is jou mening hierover?
Heel vriendelijke groeten,
Ruben
Beste Kenneth,
Interessante vragen over de 50 mm 1.8 en 1.4.
Ik wil ook een 50 mm aanschaffen voor het fotograferen van schilderijen (maten ongeveer tot 100 x 150 cm) zonder vertekening. Is hij daarvoor geschikt? Ook wil ik de 50 mm kunnen gebruiken als macro met gebruik van tussenringen of converters?
Ook wel eens gehoord dat je je lens andersom op je camera kunt zetten voor macro effect.
Ik heb wel de 100mm USM 2,8 van Canon . Mooie lens maar het lukt me niet goed om zonder bokeh te werken.
Ik wil wel eens een klein object er helemaal scherp ophebben maar toch lukt dat niet. Heb het geprobeerd met F 3.5 en langere sluitertijd en statief maar toch bokeh.
Gaat dat met de 50mm makkelijker?
Vast dank voor je reactie
Vriendelijke groet Ellen
Deze bokeh kun je verhinderen door de diafragma waarde te verhogen. Vb. van 3.5 naar f 22 (is wel zeer veel). Mss gewoon stapsgewijs omhoog gaan. 4 -5.6-8-11-16-22-32 ==> ik zou beginnen vanaf 8.
Er wordt hier een vergissing gemaakt in de termen. Bokeh zegt niets over de hoeveelheid scherpte. Bokeh zegt iets over de mate waarin de achtergrond als prettig wordt ervaren. Je spreekt dan dus niet over bokeh maar over een prettige of vervelende bokeh waarmee je dus de kwaliteit van de onscherpte benoemd. De kwaliteit van de onscherpte wordt beinvloed door de vorm en hoeveelheid diafragmabladen in je objectief.
Waar het hier over gaat scherptediepte. Dat is iets heel anders dan bokeh. Je scherptediepte is afhankelijk van het brandpunt, brandpuntsafstand en het gekozen diafragma. Je zult ook nooit een volledig scherp beeld krijgen, al kan je dat wel benaderen.
We hebben het dan over de hyperfocale afstand (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperfocale_afstand). Hiermee bereik je de grootst mogelijke DOF (depth of field ofwel scherptediepteveld). Deze DOF kan je per objectief en camera combinatie op een bepaald diafragma berekenen met een tool: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Dat is waar het om gaat en dat gaat dus niet over de bokeh.
In de praktijk zal je niet gaan rekenen met zo’n hulpmiddel en zal je door het vaak te doen leren welk diafragma je in welke situatie nodig hebt.
Er zijn wel wat richtlijnen daarvoor. In landschappen werk je met een zo groot mogelijke DOF. Echter krijg je op een klein diafragma last van diffractie die zich laat zien in onscherpte. Dat wordt doorgaans zichtbaar vanaf een diafragma van F11-16. In de landschapsfotografie zal je dus meestal een diafragma tussen de 8 en 11 gebruiken en dat is ook voldoende.
In de macro-fotografie is dat niet altijd genoeg en kies je voor een ruimere DOF ten koste van de diffractie.
Enfin, genoeg theorie. In de praktijk zal je gewoon eens wat test foto’s moeten maken met een steeds kleiner diafragma. Dat geeft je een goed inzicht van hoe scherptediepte werkt.
Wissel dan ook eens de beeldafstand en je hebt dat aspect ook al snel in de gaten ;)
Succes!
Dank Erik voor je uitvoerige uitleg over Bokeh.
Ik heb een andere vraag.
Ik wil mijn schilderijen (ongeveer 100 x 100) fotograferen met zo mijn mogelijk vertekening.
Ik heb een Canon 60D en heb het geprobeerd met 100 mm 2,8. Probleem is dat ik niet de ruimte heb om zover naar achter te lopen. Ik heb informatie gevraagd bij een camerawinkel en kreeg daar twee verschillende adviezen. Een verkoper zei dat een 60 macro minder vertekening geeft dan een 50 mm, wat het advies was van een andere verkoper. Ik begrijp dit technisch gezien niet helemaal. Want aangezien je met de cropfactor zit zou ik dan dus een 35mm moeten gebruiken om het effect van 50 mm te krijgen?
Vast dank voor je reactie
Vriendelijke groet Ellen
Hoi Ellen,
50mm wordt ook wel standaard genoemd omdat dit ongeveer overeenkomt met wat het menselijk oog ziet. Als ik het goed heb, heb je dan ook met 50mm een normaal perspectief en normale vertekening.
Ik zou dus ook kijken of je schilderijen met een 50mm te fotograferen zijn (qua ruimte bedoel ik dan).
Inderdaad zit je met de cropfactor van 1,6. 50:1,6=31,25 en dus zou je in het optimale geval een 31,25mm objectief moeten hebben. Nou bestaat die bij mijn weten niet en is inderdaad de 35mm de keus als je een standaardobjectief wilt hebben.
Ik zou je dus ook of de 35mm aanraden en anders de 50mm. Ik zou dus ook niet naar de verkoper luisteren..
Erik
Ik heb nogal eens last van ruis op e foto`s als ik de 50mm 1.8 gebruik, wat zou ik dan verkeerd doen?
Iedere tip is welkom!
Iso verlagen helpt ruis te verminderen in donkere partijen
Ik las dit artikel en heb zonder er lang over na te denken een f1.8 50mm lens van canon aangeschaft. Gewoon het onderbewuste laten handelen, zo schafte ik hem aan (hij is ook niet zó duur) en zo gebruik ik de lens ook. Het is een magische lens, heel leerzaam ook.
Tip voor groepie: Check je ISO waarde even, grote kans dat die te hoog staat. Een ISO van 200 is met normaal daglicht wel afdoende zeker met de 50mm 1.8.
Bedankt voor je tip, ga ik op letten, maar ik heb en nieuw speeltje gekocht…….24-105 L, dat is pas een lens!!!!
Ik denk dat ik de 50mm niet vaak meer ga gebruiken nu.
Hi groepie,
24-105 mm das pas een lens… Dan heb je zeker een full frame camera?
Ik heb me nl laten wijsmaken dat een 24-105 mm op body met cropsensor een totaal ander effect heeft.
Veel minder groothoek en meer tele dus.
Dat schijnt bij deze zoomlens dan een vreemd effect te geven????
Ik heb een 10-20mm ultra groothoek aangeschaft. Deze geeft ook veel minder groothoek dan op een full frame door de cropfactor.
Verder niet erg want anders krijg je toch te veel vertekening..
Hi Ellen,
Er wordt een veel gemaakte vergissing gemaakt. Brandpuntsafstand is en blijft brandpuntsafstand! Dus 50mm blijft 50 mm op full frame en/of op body met cropsensor. Standaard zou ongeveer 43 mm (moeten) zijn, maar in de praktijk werd 50 mm gebruikelijk. Dus met 50 mm heb je zo min mogelijk vertekening. Deze wordt met de cropfactor zeker geen 80 mm maar blijft 50 mm. Alleen je gebruikt een deel (crop) van het objectief. Ofwel je gebruikt een kleiner, midden, deel van het objectief dat ook nog eens vaak het betere deel is. Als je met 50 mm voldoende afstand kan houden met je te fotograferen werken dan is 50 mm zeker een goede voordelige keuze en beter dan een 60 mm Macro. Wel zou ik dan voor de 1.4 gaan, een stuk duurder dqan de 1.8 maar m.i. is het dat zeker waard. Probeer anders of je hem van leverancier bij je thuis mag uitproberen. Dan weet je wat je koopt en daarvan te verwachten hebt.
Heel veelplezier en succes ermee.
Groeten, Alex.
akkoord dat je de karakteristieken van een 50mm blijft behouden maar je foto’s zien er wel uit alsof ze met een 80mm worden gemaakt. Dit komt door zoals Alex zei, de uitsnede. Dit kunnen je vergelijken met een crop op de computer. door een foto te croppen lijkt het alsof je verder hebt ingezoomd.
Alex, toch maak je helaas een fout. Op een moderne Digital Spiegelreflex wordt de 50mm een 80 mm. Zonder enige twijfel
Nee Joe, Alex maakt geen fout, het blijft een 50 mm objectief. Alleen de beeldhoek verandert door de kleine sensor en niets meer dan dat. Als je hem op een full frame sensor zou gebruiken en de foto dan zou croppen, krijg je exact dezelfde foto als de 50 mm met de kleine sensor. Een 80 mm objectief heeft een andere scherpte-diepte karakteristiek. Om die reden fotografeer ik met 9×13 cm film.
Hai Alex, Jeroen en Erik
Dank jullie allemaal voor jullie vlotte en behulpzame reactie.
60mm macro valt dus duidelijk af.
De keuze is dus tussen en 35 mm en een 50mm.(1.4)
Denk dat ik meer heb aan een 50 mm omdat deze meer allround is dan de 35 mm. Ik ga het proberen.
Vriendelijke groet
Ellen
Is er misschien iemand die ervaringen heeft met de Canon 50 mm 1.2 op de Canon 50d en/of 5d MarkII? Of een andere 50 mm op deze body’s?
Maria,
ik heb onlangs een full-frame canon 5 D mark II + lens 50 mm/1.2 aangeschaft.
Het is inderdaad wennen aan deze combinatie vanwege een zeer gevoelige sensor en een zeer lichtsterke lens.
De lichtmeter wijkt enorm uit bij de minste beweging naar een donkerder of lichter voorwerp, waardoor je snel overbelichting of onderbelichting bekomt. Vooral als je op diafragma 1.2 werkt.
Ook met flitser is het moeilijk afstellen geblazen.
De ruisonderdrukking van de camera is enorm.
Ik zoek zelf nog naar de ideale combinatie tussen camera en lens.
Ik laat je nog wel nieuws.
Kenneth,
Binnenkort komt de Nikkor 50mm f/1.8 G beschikbaar, zodat ik ook voor mijn Nikon D40X een 50mm lens kan aanschaffen. Die camera heeft echter maar 3 scherpstelpunten, zal dit dergelijke fotografie niet beperken? Kan ik niet beter de overstap naar een andere body overwegen?
Ed
Hallo Ed,
Er is altijd wel een reden te verzinnen om een betere body te kopen. Tuurlijk, ik zou heel graag mn D90 willen inruilen voor een D7000 maar als ik heel eerlijk ben…… daar ga ik geen mooiere foto’s van maken…. Een mooie cursus van 100 / 200 euro geeft meer resultaat denk ik.
Frank,
Daar zit wat in!
Ed
Dag Kenneth,
Kan ik deze 50mm lens ook op mij Olympus E510 plaatsen?
Ik geniet telkens weer van de informatie die je geeft over fotografie.
Mvg
Femmy
Hoi Femmy,
Olympus heeft een andere lensmount dan Canon. De Canonlenzen passen dus ook alleen maar op Canon.
Nu heeft Olympus ook wel zulk soort lenzen maar die zijn niet zo enorm lichtsterk. Voor Olympus zou je eens kunnen kijken naar Sigma-lenzen met een Olympus-mount. Al zijn die wel moeilijk te vinden.
Groet,
Erik
Hallo Femmy,
Er zijn adapters op de markt voor Canonlens op Olympus camera, mijn vasre fotowinkel heeft deze niet meer in zijn bestand maar je kan informeren bij een goede fotozaak, het merk van de adapters was Novoflex. Je moet wel rekening houden dat bepaalde functies van de lens niet meer werken, onder andere de AF. Je moet dan handmatig scherpstellen.
Groetjes van BJC
Ik denk er aan om een 50mm f1.8 aan te schaffen met name om tijdens concerten fotos te kunnen maken met het beschikbare licht, van nikon hebben ze een handmatige focus lens voor 125 en een automatische focus lens voor 179 dus niet een heel dure investering, maar er is ook een 50mm met f1.4 scheelt dit heel veel in lichtsterkte of kan ik er met de f1.8 ook redelijk mee weg komen om bij concerten fotos te maken. En raad je dan ook aan om de zonnekap te gebruiken ivm met podiumlicht? Ik moet wel even zeggen dat ik heel veel gebruik maak van de tips op deze site, heel helder allemaal.. Fijn!!
Ik ben inmiddels de gelukkige bezitter van de 50mm f1.8 lens van nikon, en heb met veel plezier foto’s gemaakt bij het concert, en alles rete scherp en niets onderbelicht… nadeeltje is dat je met je voeten moet zoomen en dat gaat niet als je klem staat in het publiek, maar voor het geld wat deze lens kostte en de paar keer dat ik fotos maak bij concerten ga ik toch niet snel overwegen om een objectief te kopen met zoom en meer lichtbereik… En het artikel op deze website heeft toch wel bijgedragen aan deze keus.. bedankt hiervoor.. en bedankt voor alle info die ik in de tussentijd al heb bijgeleerd…
Dag allemaal,
Wat heb ik als complete DSLR-leek veel aan deze site, dank!
Eindelijk heb ik een DSLR – ik heb een tweedehands Nikon D50 gekregen. Alleen zit daar een enorme groothoeklens bij, dat is leuk (qua centjes) maar vooralsnog way out of my league. Wil er gewoon eerst een plastic fantastic op hebben, maar vind het ‘eng’ die te kopen en raar genoeg wisten de twee fotozaken waar ik net geweest ben niet waar ik het over had…
Is dit, voor mijn D50 dan, een voorbeeld van waar jullie in het in het bovenstaande artikel over hebben? http://www.fotokonijnenberg.nl/product/6393/nikkor-af-d-50mm-f-18.html
De verzendvoorraad is ‘in bestelling’, dat vind ik altijd wat vervelend want theoretisch kan dat dus nog lang duren, iemand nog andere tips voor online bestellen?
Groet, en dank, Chantal
Even reagerend op de de berichten over 35mm of 50mm; om wellicht de keuze nog wat moeilijker te maken…:-)
Ik heb zelf de 35mm f1.8 gekocht en gebruik tot mijn verbazing deze lens erg veel als ik m’n DSLR gebruik om te filmen! Met name de enorm mooie scherptediepte in combinatie met handmatige scherpstelling is echt top!
Tevens erg geschikt om binnenshuis te fotograferen zonder flitser…Geeft hele mooie beelden als je bijvoorbeeld iemand fotografeert die diep in gedachten over een tablet heen gebogen hangt. Het licht van het scherm verlicht dan je onderwerp van onderaf, een leuk effectje!
Succes ermee en bedankt voor de waardevolle informatie allemaal
hi Kenneth,
ik gebruik de 50mm lens ook veel, heb een 5DmarkII
nu krijg ik een opdracht om portretten te schieten met een rode achtergrond, waarbij er geen stop mag zitten tussen achtergrond en model.
heb jij enig idee??
ik zit zelf te denken aan mn 50mm en daarbij 4 lampen gebruiken, om het model zoveel mogelijk uit te lichten zonder schaduwen.
ik hoop dat je me kunt helpen.
gr Heidi
Kenneth, prachtige helder site, ik leg mensen zelf uit hoe het werkt en ik moet zeggen duidelijk, chapeau.
Mensen, laat dit niet verworden tot een consumentengids (waar overigens niks mis mee is, maar er zijn genoeg vergelijking’s sites met prijzen, (kruideniers!), ga je verdiepen (=denken) in de materie en niet makkelijk een posting plaatsen ), daar is internet voor uitgevonden (Google?).
Weet ik veel hoe ik mijn schoonmoeder moet belichten, laat staan jij!
Sorry Kenneth moest even moderator spelen:-)
@ Joe, Ik ben blij dat je ook probeert mensen verder te helpen.
Daarom raad ik je aan voordat je een gedecideerde uitspraak doet je je eerst terdege verdiept in de materie.
O.a. op deze site staat voldoende en juiste informatie.
Als je weet hoe de dingen werkelijk zijn dan leren we graag van je.
Veel fotografeer plezier,
Alex.
Hallo,
Ik heb een Nikon d5000! Erg fijne camera, en op aanraden van een collega, de 50mm 1.8 lens gehaald. Nu heb ik deze op mijn camera gezet, maar hij geeft alleen aan ”Vergrendel de diafragmering van het objectief op het kleinste diafragma (grootste f/-waarde). Moet zetten, maar HOE doe ik dit, ik begrijp er niks van.. Niks lijkt te werken..
HELP ME!! Pleaseee.!
Hallo,
Ik heb een Canon Mark 5D Mark 2 met een 24-105mm 1:4 lens en merk dat ik dichterbij mijn onderwerp wil scherpstellen.
Ik kan nu niet dichterbij komen dan 0.45 cm, waardoor er een restruimte ontstaat die ik niet nodig heb en vervolgens moet ‘croppen’ in Photoshop.
Nu heb ik wat research gedaan over de 50mm lens omdat iedereen daar zo positief over is en omdat ik foto’s heb gezien die erg close zijn en precies zijn wat ik wil.
Wat ik graag zou willen weten is: Klopt het dat je met de 50 mm dichterbij kan komen dan met de 24-105 mm 1:4? Zo ja, hoe komt het dat beiden lenzen een kortste scherpstelafstand hebben van 0,45m?
Ben erg benieuwd…
Hallo,
Ik bezit een canon 550d sinds kort en bezit deze mooie 50mm lens. Ik ben natuurlijk nog veel aan het leren en uitproberen en vindt veel leerzame dingen op deze site,daarvoor mijn dank.
Toch zal ik graag willen weten in hoevere deze lens geschikt is om foto’s van personen in een discotheek te maken? Dit aangezien ik binnenkort een feest heb waar ik ieder jaar al leuk vond om foto’s te maken,maar nooit gedaan met een slr. iemand die me wat pointers kan geven hierin?