- Tips voor landschapsfotografie
- 12 Veelgemaakte fouten in landschapsfotografie
- Photographer’s Ephemeris, plan het beste moment
- Praktijkshoot: Composities in het zand
- Landschap? Wolkenschap!
- Praktijkshoot: Winterlandschap
- Molens fotograferen
- Bergen fotograferen
- Praktijkshoot: Loch Affric
- Watervallen fotograferen
- Fotograferen in mistige omstandigheden
- Van idee tot realisatie: Heide in bloei fotograferen
Een van de mooiste weersomstandigheden om mee te spelen qua fotografie vind ik mist. Mist heeft de kracht om een omgeving compleet te veranderen en te tonen zoals je deze nog nooit hebt gezien. Een landschap ziet er schilderachtig uit met de opkomende zon die de mist probeert op te lossen of juist donker en dramatisch met nauwelijks zon en een vochtige omgeving. En wie heeft er niet geprobeerd om de ‘zonnestralen’ die door de bomen vallen te fotograferen.
Tegenlicht en mist, een onweerstaanbare combinatie
Ik trek er graag op uit om tijdens mist landschappen te fotograferen. De lucht is fris en helder, het is ’s ochtends vroeg nog doodstil en je kunt veel spelen met licht. Ideale omstandigheden voor een fotograaf.
Hoe ontstaat mist
Mist ontstaat door het afkoelen van de onderste laag van de atmosfeer, deze kan daardoor minder vocht bevatten, de relatieve luchtvochtigheid neemt toe. Als de lucht verzadigd raakt met vocht treedt er condensatie op. De waterdamp verandert in kleine waterdruppeltjes die in de lucht zweven, mist. Mist is vaak moeilijk te voorspellen. Het is een subtiel samenspel van wind, luchtvochtigheid en temperatuur. Er zijn verschillende soorten mist, die ieder op een andere manier ontstaan.
Omzetten naar zwart-wit kan een scène nog eens extra Mis(t)troostig maken
Mist komt vaak voor als de nacht helder (weinig bewolking) verloopt en het flink is afgekoeld ten opzichte van de temperatuur overdag. De koude lucht bevindt zich dan onder een laag warmere lucht. Als het daarbij ook nog relatief windstil is, dan zie je vaak mist ontstaan. Waait het te hard, dan mengen de warme- en de koude luchtlagen en neemt de luchtvochtigheidsgraad af. Als er eenmaal mist is ontstaan, dan zorgt de opwarming van de atmosfeer door de zon er uiteindelijk voor dat deze verdwijnt, maar dit kan soms tot de middag duren.
In de polder is de kans op mist groter dan in de stad
Deze omstandigheden komen vaak voor vroeg in de ochtend in de herfst, maar in principe kent elk seizoen zijn mistige omstandigheden, zelfs in de zomer kan er na een heldere nacht een nevellaagje boven het weiland of water ontstaan als de zon op komt. Vroeg je bed uit is het devies, idealiter net voor zonsopkomst, dan kan de lucht al een mooie kleur hebben.
Of de mist ook daadwerkelijk verschijnt ligt ook aan lokale omstandigheden. Midden in de stad koelt het midden af dan in de polder, de kans op mist is in de polder dus groter. Let op als je gaat autorijden of fietsen naar een gekozen stek, de mist is vanwege het zicht een stuk hinderlijker voor verkeersdeelnemers dan voor fotografen aan de wandel.
Mist komt in het centrum van Amsterdam niet zo heel vaak voor
Zaterdag 26 september had ik ’s ochtends toen ik uit het raam keek niet het idee dat de voorspelde mist er was, toen ik echter op de actuele zicht kaart van het KNMI keek waren onder andere de provincie Flevoland (waar ik woon), Noord-Holland en Utrecht voorzien van rode cirkels. Dus toch er op uit getrokken en in Naarden een flink aantal foto’s kunnen maken in mooie mistige omstandigheden.
Omgaan met de mist
Mist is dynamisch, van moment tot moment kunnen de mist flarden zich op een andere locatie bevinden, de zon komt er soms even door, etc. Soms kan de mist in no-time verdwijnen, andere keren duurt het een aantal uur voordat de mist goed weg is. Als je de omgeving kent en weet wat er zich achter een mistbank bevindt loont het soms de moeite om even af te wachten op een bepaalde plek in de hoop dat de mist net even een beetje oplost en de zon de kans krijgt de omgeving te verlichten.
Door even te wachten verplaatsen de mistflarden zich net genoeg naar achteren om de molen grotendeels vrij te maken en de achtergrond vaag genoeg te houden om de spoorlijn minder opvallend te laten zijn. De reflectie van de molen maakt het beeld af.
Mist maakt de omgeving contrastloos, het helpt om voor de voorgrond een onderwerp te zoeken dat veel kleur van zichzelf heeft, door de vochtige omstandigheden en het feit dat er weinig concurrerende kleuren zijn springt deze kleur er echt uit. Vaak is de beste plek ook niet de dichte mist, maar juist aan de rand van een mist wolk waarbij de kleuren van de omgeving ook nog zichtbaar zijn.
Mist is ook een goede manier om een hinderlijk element in de achtergrond weg te werken, bijvoorbeeld een toren van een fabriek of felgekleurde bouwkeet.
De autofocus van de camera is op zoek naar contrast om scherp te stellen. Is er weinig contrast, dan zal de camera problemen krijgen met scherpstellen. Soms kun je iets in de buurt vinden om de autofocus op te laten scherpstellen, met een dichter diafragma (hoger f-getal) is het focussen minder kritiek. Maar je kunt natuurlijk ook handmatig scherpstellen als je merkt dat de camera hier moeite mee heeft. Of dichterbij komen om een meer contrastrijk beeld te krijgen.
Door het vele wit in beeld heeft de camera de neiging om te onderbelichten zodat het beeld meer naar 18% grijs neigt. Hierdoor komen de foto’s er donkerder uit dan nodig. Door +1 overbelichting te kiezen op de camera kun je dit compenseren. Vergeet echter niet verschillende belichtingen te proberen, soms geeft het een beter effect door juist onder te belichten en de kleuren nog meer uit te laten komen.
Let goed op het histogram op het LCD scherm van de camera, als de zon even door komt kan dit net teveel van het goede zijn en raakt de foto overbelicht. Als je in RAW formaat fotografeert kun je de belichting achteraf ook nog ophalen.
In dichte mist kun je de zon fotograferen
In dichte mist is het minder riskant om richting de zon te fotograferen, deze is minder fel als deze door een dikke laag mist wordt gefotografeerd en je kunt hierdoor de bol mooi vastleggen. Let op, soms krijg je wel lensflare in beeld ondanks dat de zon niet heel fel is, het is dan nog steeds handig een zonnekap op de lens te hebben, hoewel lensflare soms ook een foto kan maken.
Het mooiste is mist onder zijlicht tijdens zonsopkomst. De mist krijgt dan vaak een warme gele kleur en is duidelijk zichtbaar. Het zonlicht dat op de kleine druppeltjes in de mistwolk valt reflecteert naar allerlei kanten waardoor het licht wordt verspreid en daarmee zachter wordt. Bij zonsopkomst kleurt het warme licht de mist. Deze periode duurt soms kort, door de opgewarmde atmosfeer kan de mist snel verdwijnen.
Mistige omstandigheden maken de scène contrastloos
Zonnestralen
Een geliefd effect onder fotografen is het vastleggen van de ‘zonnestralen’ die door de bomen de aarde beschijnen. De waterdamp blijf vaak wat langer tussen de bomen hangen waardoor het licht van de zon beter zichtbaar wordt, de onderbreking van de takken en blaadjes zorgt er voor dat het lijkt alsof je een zonnestraal vastlegt.
Probeer met je foto een verhaal te vertellen
Probeer de zonnestralen te combineren met andere elementen zodat je foto’s een verhaal vertellen. De bovenstaande foto geeft goed de sfeer weer van de eerste wandeling van de dag, door de iets gebogen hoofden van de honden en hun baasje op het paard zie je dat ze contact hebben.
Als waterdamp tussen de bomen blijft hangen zijn de zonnestralen zichtbaar
Deze omstandigheden komen vaker voor dan echt mistige omstandigheden.
Als de mist is vertrokken
Aparte omstandigheden, de mistlaag lijkt op te stijgen
waardoor een meter boven de grond geen mist meer is
Als de mist is opgelost is het feest nog niet helemaal voorbij. Grote kans dat planten het vocht nog een tijdje vasthouden, een ideaal moment om waterdruppels op planten te fotograferen. Probeer een relatief donkere achtergrond te vinden zodat het contrast tussen de plant en achtergrond zo groot mogelijk is en probeer de camera zo te richten dat de zon de druppels van achteren beschijnt. Zoek naar een tegenlicht situatie.
Leg ook de waterdruppels op de omgeving vast
Vocht
Ondanks de hoge luchtvochtigheidsgraad is het niet nodig je camera extra te beschermen, deze kan over het algemeen beter tegen wat water dan jij. Wel is het zo dat door het vocht de lucht relatief koud is, waardoor je batterij minder lang mee kan gaan.
Ook doe je er goed aan je er op te kleden, vroeg in de ochtend kan het best fris zijn. Het hoge gras is erg vochtig, je schoenen zijn al snel doorweekt, zorg voor droge schoenen en een droog paar sokken in de auto. Loop je onder wat bomen door, bedenk dan dat hier wat water vanaf kan komen, scherm je camera dan wel af.
Onder mistige omstandigheden is het heerlijk fotograferen. Mist verandert een alledaagse situatie in iets aparts. Zet de omstandigheden naar je hand en probeer je omgeving op een andere manier te laten zien. Dit seizoen heb je de meeste kans op ideale omstandigheden.
Ik als beginnend fotograaf vind het mooie foto’s.
Wat ik mis en wat voor mij misschien wel leerzaam is dat de instellingen van het toestel niet vermeld worden.
Met vr. gr. Peter Keizer
Hallo Peter,
Kijk eens op pbase.com, daar zie je prachtige foto’s met daarbij vermeld alle camera instellingen zoals gekozen diafragma, sluitertijd, iso waarden en lens.
Met vriendelijke groet, Gerard van Alem
Peter,
Wanneer je de photostream van Kenneth bekijkt zie per foto more properties en heb je alle gegevens hoe de foto is gemaakt.
klik op :http://www.flickr.com/photos/kennethverburg/sets/
set Misty polder, daarna op de foto die je wilt zien. Onder More Properties staan de gegevens van de foto.
Pracht verhaal geeft je inspiratie om in dat “slechte” weer er met je camera op uit te trekken,normaal om die tijd gaat mijn inspiratie niet verder dan het dekbed.
Bedankt Kenneth.
Mooi stuk, na het lezen ervan wordt je extra gestimuleerd om ook in minder mooi en koeler weer er met de camera op uit te trekken. De schitterende foto´s de foto´s die in het stuk zijn opgenomen versterken de stimulans.
Met vriendelijke groet.
Matthijs1
Erg goed stuk hoor!
Mooie voorbeelden ook weer! Op het laatst haal je aan dat je camera goed tegen de vochtigheid kan. Met mijn vorige camera (lumix FZ8) was mijn lens op een gegeven moment beslagen.. Kun je dit beter direct verwijderen met een lensdoekje of laten zitten en wachten totdat het natuurlijk wegtrekt?
Op ik je de EXIF bekijk zie ik dat je veel op F4 hebt getrokken in deze set. Mij is geleerd landschappen met een hoge Fwaarde te pakken.. Is het in zulke situaties toch aan te bevelen meer scherptediepte te krijgen?
Je kunt de voorkant van de lens wel schoonvegen (beste met een microvezel lensdoekje), maar houd er rekening mee dat er ook binnen in de lens vocht zou kunnen zitten en dat de camera weer beslaat. Je kunt het beste even afwachten tot de condens is verdwenen en laat de camera even uit, anders loop je het risico dat er vocht in de camera blijft hangen met de nadelige gevolgen die daar bij horen.
Je hebt gelijk, meer scherptediepte (hoge F-waarde) is voor landschappen beter, je wilt graag het hele landschap scherp door kunnen kijken. In dit geval was in veel omstandigheden het zicht beperkt, maar daarnaast was ik ook lui (foei) en had ik mijn statief niet bij me. Daardoor kon ik de sluitertijd niet snel genoeg krijgen voor scherpe resultaten met een dichtgeknepen diafragma.
Weer een verhaaltje dat aanzet tot “erop trekken met de camera”, net als jouw eerdere verhaal over de Posbank. Die locatie staat nu op nr. 1. Nu nog wachten tot het weer mistig is, sla ik 2 vliegen in 1 klap….
Laten we eerst maar wachten tot het droog is… Wat een ellendig weer de afgelopen paar dagen!
Zal het weerbericht in de gaten houden! Heldere nacht, grote temperatuurwisselingen = wekker vroeg zetten, uurtje verlof nemen :)
inderdaad weer een inspirerend en informatief stukje geworden.
ik heb zelf ook al vaak wat geprobeerd en het valt me op dat het
resultaat altijd wat tegenvalt. Ik zal toch eens wat meer met de instellingen moeten spelen zo te lezen.
je ziet de resultaten wel op http://www.flickr.com/photos/jsvn
Hallo Kenneth,
Deze keer ben ik er niet weer ingetrapt. Oké het kostte mij de nodige zelfdicipline jouw nieuwe nieuwsbrief niet stantepede te openen maar in plaats daarvan rustig te wachten tot ik wat meer tijd zou hebben. Vanmorgen was het dan eindelijk zo ver en heb ik op mijn gemakkie het artikel gelezen. En weer werd ik er vrolijk en enthousiast van.
Ik vraag mij overigens af waarom er nog geen boek van jouw hand in de boekwinkel ligt. Naar mijn bescheiden mening zou jij toch met gemak de Scott Kelby van de lage landen kunnen worden, maar dan beter!
Tschüss
Cor
Hoi Kenneth,
Ook ik vraag me af wanneer er een boek van jouw hand uitkomt. Geweldig zoals je de aandacht van de lezer weet vast te houden en uitnodigt om te blijven lezen. Behalve fotografietalent heb je minstens zoveel schrijftalent.
Ondanks dat ik met een bridgecamera fotografeer, heb ik veel aan de tips en kijk ik ook telkens uit naar nieuwe artikelen van jouw hand. Ook als naslagwerk vind ik het, mede vanwege de geplaatste foto’s, een hoogstandje waarin ik met plezier nog eens wat teruglees.
Groet, Rianne
Prachtige foto’s en veel info maar mis ik hier de info dat je bij mist altijd je UV-filter moet verwijderen of is dit een fabel?
Voor vocht problemen heb ik altijd een zakje met silica, gel korrels, die in je elke doos van bijvoorbeeld nieuwe schoenen tegen komt in mijn fototas, gewoon standaard.
Groet Pia
Hoi Pia,
Bij mijn weten heeft een UV (Haze) filter geen effect op mist, alleen op UV straling die ontstaat op grotere hoogten (bergen). En voor UV straling zijn digitale sensoren niet heel erg gevoelig. Het filter wordt vaak alleen gebruikt voor lensbescherming. De meningen verschillen of je daarvoor wel of niet zo’n filter moet gebruiken (het filter kan o.a. lensflare opleveren), een zonnekap doet zijn werk meestal ook.
Hai allemaal,
er is een effect dat ik af en toe in foto’s zie en ben erg benieuwd hoe dit ontstaat.
Ik heb geen idee of er een naam voor is dus beschrijf ik het maar.
Het zijn verschillend geleurde zeshoeken (soms lijken ze rond)in een lijn achter elkaar in een zonnestraal.
Kan iemand mij vertellen of dit een naam heeft zodat ik er wat meer onderzoek naar kan doen?
Bedankt!
Debby
Hoi Debby, ik denk dat je doelt op lensflare?
Hai Kenneth,
dat is precies wat ik bedoel, bedankt voor de snelle reactie, super!!
Debby
Mooie foto’s!-)