- Portretten bij publieke evenementen
- Een straatparade fotograferen
- Introductie in portretfotografie
- Zelfportretten maken
- Tips voor het fotograferen op een bruiloft
De zomer is de ideale tijd om je camera mee naar buiten te nemen, een grote kans op mooi weer en veel evenementen in de stad. De straatparade vormt daarin een mooie aandachtstrekker. Van bloemencorso tot zomercarnaval, van gaypride tot kerstparade. Stuk voor stuk mooie evenementen waar de onderwerpen zich op een presenteerblaadje aan je aanbieden.
Parades zijn een mooie gelegenheid voor het maken van portretten, veel mensen zullen graag voor je poseren, om het vele werk dat ze vaak in de kostuums hebben gestoken te tonen. Parades geven je ook de kans om iets vast te leggen dat je niet alle dagen ziet: mooie kostuums, allemaal vrolijke mensen, felle kleuren, verschillende actiemomenten, etc. Er is vaak zo veel te zien, dat het soms lastig is om een goede keuze te maken voor wat je gaat vastleggen.
Voorbereiding
Je zult niet de enige fotograaf op zo’n evenement zijn, veel bezoekers zullen een camera hebben meegebracht om de parade serieus of minder serieus vast te leggen. De voorbereiding is dus belangrijk. Probeer bijtijds langs de route te staan. Controleer indien mogelijk vooraf welke route er gevolgd gaat worden en probeer te bedenken waar er natuurlijke momenten zijn waar je een grote kans hebt dat de deelnemers langzamer lopen, bijvoorbeeld bij bochten.
Probeer idealiter een plekje te vinden zonder dranghekken zodat je je indien nodig tussen de deelnemers kunt begeven, dit vereist wel wat durf. Dit is zeker met een groothoeklens een ideale manier om de kijker echt in de parade te betrekken en beelden met veel dramatiek te maken. Vooraan staan is erg belangrijk voor het kunnen nemen van goede foto’s. Maar houd ook rekening met anderen, geef mensen de kans de parade te bewonderen en probeer zo snel mogelijk het beeld vrij te maken voor anderen als je je foto hebt gescoord.
Een plek waar veel deelnemers hun best zullen doen is in de buurt van tv camera’s. Indien mogelijk probeer daar in de buurt een plekje te vinden om optimaal te profiteren van de inzet van de deelnemers. Maar ook andere plekken, bijvoorbeeld waar veel van het publiek graag meedanst, kunnen mooie momenten opleveren die je kunt fotograferen. Een andere goede plek is aan het begin van de paraderoute waar de deelnemers zich gereed maken voor vertrek. Ze hebben dan vaak nog tijd over voor een mooie close-up foto of een praatje.
Dit soort grote evenementen trekt vaak honderdduizenden bezoekers en veel van de actie speelt zich op de straat zelf af, hoewel er ook karren kunnen zijn waarop deelnemers staan, waardoor je iets verder achterin veel minder kunt vastleggen. Kijk goed om je heen of er niet te veel afleidende elementen zoals lantaarnpalen, felgekleurde verkeersborden, tramlijnen, bomen, etc. in het beeld komen. Hoe rustiger de achtergrond, hoe meer aandacht de kijker voor het echte onderwerp van de foto zal hebben.
Houd ook rekening met de zon. Als je er een paar uur eerder bent, bedenk dan dat de zon gedurende de dag draait en bereid eventueel een optie voor dat je kunt verkassen als je te veel te maken krijgt met tegenlicht. Midden op de dag in de zomer zul je hier minder last van hebben dan later in het seizoen.
Als laatste, vergeet niet voldoende batterijen en geheugenkaartjes mee te brengen. Denk aan voldoende drinken en zonnebrand bij warm weer en zorg voor iets om te eten zodat je langere tijd geconcentreerd kunt fotograferen. Maar vergeet ook niet om te genieten van het schouwspel dat je te zien krijgt.
Lenzen
Een telelens is lang niet altijd noodzakelijk. Zeker met een goede voorbereiding kun je dicht op de route komen waar de parade doorheen gaat (in het geval van het Zomercarnaval stonden we letterlijk op enkele centimeters van de vrachtwagens waarop de geluidsinstallaties stonden). Dit is typisch een evenement waar een grote zware telelens niet altijd een ‘moetje’ is. Je kunt hier vaak uitstekend uit de voeten met je kitlens en soms zelfs een groothoeklens. Of denk eens aan een lichtsterke lens zoals een 50mm f/1.4 of een 85mm f/1.8 lens.
Met een groothoeklens breng je de volledige uitdossing in beeld
Veel publiek op straat, afleidingen zoals reclameborden, felgekleurde afleidingen die de aandacht weg kunnen nemen van je foto onderwerp. Door het diafragma wijd open te gebruiken, bijvoorbeeld op f/4, f/2.8, f/2, afhankelijk van de mogelijkheden van je lens, kun je elementen die afleiden in de achtergrond zo veel mogelijk elimineren. Het open diafragma zorgt er voor dat de een scheiding ontstaat in voorgrond en achtergrond waardoor je model uit de achtergrond lijkt te komen.
Met een diafragma van f/2.8 is maar een klein deel van de foto scherp, zowel de voorgrond als de achtergrond zijn onscherp waardoor er dieptewerking optreedt
Heb je niet de beschikking over een lichtsterke lens, dan kun je er ook voor kiezen je juist te richten op close-ups, zodat je zo min mogelijk afleidende elementen in beeld brengt, dan kan een (zoom)telelens weer van pas komen. Bedenk goed vooraf wat voor soort parade het zal zijn, hoe ver je van de actie verwijderd bent en welke lens het beste geschikt is voor het type foto’s dat je wilt maken.
Zo min mogelijk afleidende elementen
Soms kan het handig zijn om snel te wisselen tussen verschillende lenzen. Een handig trucje dat ik tegenkwam afgelopen zondag is dat je gebruik kunt maken van een telelens om in te zoomen en zodra de groep dichterbij komt kun je wisselen naar een compact camera voor een breder beeld.
Instellingen
Het fotograferen bij dit soort evenementen is een echte uitdaging. Groepen deelnemers komen soms snel voorbij, andere fotografen en toeschouwers kunnen je beeld in en uit komen lopen en er kan net een wolk voor de zon schuiven. Je moet scherp zijn en actief de mogelijkheden opzoeken. Achteraan blijven staan betekent dat je meer aan het vastleggen bent dan actief een beeld aan het maken bent, door de gaten te zoeken en je actief in de scène te begeven kun je meerwaarde aan je foto’s geven.
Snelheid is een belangrijk element, soms moet je in een split-second kunnen reageren om een foto te kunnen maken. Op de volledige handmatige stand werken is dan vaak lastig, voordat je de belichting hebt ingesteld kan het moment alweer vertrokken zijn. Fotograferen op de volledige automatische stand ontneemt je echter creatieve keuzes. Bij dit soort evenementen geef ik er vaak de voorkeur aan het diafragma vast te zetten, zodat ik de (on)scherpte in de achtergrond kan bepalen en de camera daar dan zelf de sluitertijd bij te laten zoeken.
Kleurrijke uitdossingen bij het Zomercarnaval in Rotterdam
Door de Av stand te kiezen op een Canon, de A op een Nikon camera, kun je een voorkeur instellen voor het diafragma. De camera zoekt er dan zelf een geschikte sluitertijd bij. Afhankelijk van hoe zonnig het is kies ik er vaak voor om 1/3 tot 2/3 stop onder te belichten (het streepje op de lichtmeter naar links van het midden verplaatsen) zodat lichte delen niet volledig wit worden, waardoor er details verloren kunnen gaan. Eventueel kan ik de foto later nog wat lichter maken doordat ik in RAW formaat fotografeer.
Ik gebruik vaak de mogelijkheid om meerdere foto’s snel achter elkaar te nemen, vaak schiet ik drie foto’s tegelijk. Op deze manier heb ik een grotere kans dat iemand zijn ogen open heeft, net in de camera kijkt of een andere uitdrukking heeft die de moeite van het vastleggen waard is.
Parades worden vaak midden in de zomer gehouden. De grootste kans op lekker weer en veel mensen zijn vrij. Voor fotografen is dit niet altijd ideaal, de zon staat in de zomer op zijn hoogst en dit kan donkere schaduwen geven op de foto ondanks dat je met je ogen iemands gezicht nog prima kunt zien. Zeker als iemand een hoed op heeft is het soms lastig om de ogen goed in beeld te krijgen.
Je kunt dan gebruik maken van een flitser, met een lichte invulflits kun je het beeld al behoorlijk verbeteren, mits je dichtbij genoeg kunt komen. Bewerkingsprogramma’s als Lightroom en Adobe Camera RAW (gratis bij Photoshop Elements of Photoshop) bieden de optie om met ‘Fill Light’ schaduwen lichter te maken zonder de rest van het contrast van de foto aan te tasten.
Compositie
Zoals gezegd, bij straatparades kun je veel kanten op. Met een (zoom)telelens details vastleggen en diepte laten zien door het beeld in lagen in te delen, met een normale lens meer van de groep laten zien of met een groothoeklens iemand volledig in beeld te nemen of je tussen de deelnemers begeven voor foto’s met impact.
Veel parades bestaan uit groepen mensen met min of meer dezelfde kleding. In zo’n groep is er een grote kans dat er iemand uitspringt door zijn net iets apartere kleding of door een interessanter uiterlijk of mooiere glimlach. Dit zijn in eerste instantie de mensen waarop je je zou kunnen richten. De kunst is wel zo iemand te herkennen en er snel genoeg op te reageren. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker je dit zult doen.
Heeft men allemaal dezelfde kleding aan, dan kun je ook gebruik maken van patronen of herhalende elementen om het beeld op te bouwen.
Probeer afwisseling te brengen in de foto’s, maak niet elke foto vanuit dezelfde hoek en met hetzelfde brandpunt. Probeer een compleet beeld te geven van de paar uur dat je daar was. Zoek het hogerop door op een muurtje te gaan staan of ga juist zo laag mogelijk bij de grond om de kleinere deelnemers vast te leggen. Een afwijkend perspectief geeft al vaak iets aparts aan de foto.
Verder gelden eigenlijk alle gebruikelijke ‘regeltjes’ van de compositie.
Bij portretten zijn ogen erg belangrijk, het maakt veel verschil voor de foto of iemand je aankijkt of niet. Het is kritiek voor het succes van de foto dat de ogen scherp zijn, tenzij er een belangrijke artistieke reden is om dit niet te doen. Het oog van de kijker zal vrijwel altijd eerst naar de ogen van de geportretteerde kijken.
Op welke ogen moet ik nu letten?!
Er zijn veel andere fotografen, het is dus belangrijk om de aandacht van je gewenste onderwerp te trekken. Dit kun je doen door mensen al eerder met de camera te volgen of door, zoals ik dit weekend een aantal fotografen zag doen, voor ze te gaan staan en een pose voor te stellen. Veel deelnemers zullen graag voor je poseren zo lang je de optocht niet te veel ophoudt en snel kunt werken. Er zijn er ook altijd een paar die actief op zoek zijn naar fotografen
Plaats mensen niet precies in het midden van de foto, maar probeer ze op de helft links of rechts van het midden te plaatsen. Dit is op ongeveer 1/3e of 2/3e van het beeld. Dit is een aantrekkelijker beeld voor het menselijk oog. Probeer ruimte over te laten in de looprichting van mensen zodat het oog de looprichting kan volgen zonder direct tegen het kader van het beeld te komen. Probeer te zoeken naar contrasten (in kleuren en elementen) of juist met de eenheid in kleding of handelingen te spelen.
Vergeet ook zeker het publiek niet. Die kunnen soms net zo interessant zijn als de deelnemers, misschien dansen ze wel mee, hebben een eigen aparte uitdossing, reacties van deelnemers en publiek over en weer, etc. Vergeet je ook niet om te draaien en naar boven te kijken waar mensen door open ramen de parade bekijken. Of zoek op je weg terug, van het fotograferen van een deelnemer midden op de weg, naar interessante mensen in het publiek.
Tijdens het fotograferen zul je niet altijd oog hebben voor de gebruikelijke fotografie regels, soms komt het er op aan een beeld gewoon te maken en later de uitsnede nog wat bij te werken. Dit kan uitstekend in fotobewerkingssoftware als Photoshop Elements, iPhoto, Picasa en Lightroom.
Een parade is een hele goede gelegenheid om je portfolio aan te vullen en meer foto’s met mensen er op toe te voegen. Door de vaak gewillige modellen is het minder ‘eng’ dan bij het fotograferen van een wildvreemde op straat. Door de gemoedelijke sfeer zullen ook andere mensen minder moeite hebben met het laten nemen van een foto.
Beste Kenneth,
Ik ben al een tijdje geabonneerd op je nieuwsbrief en ik moet zeggen dat ik veel heb aan je informatie. Met weinig middelen kun je prima werk afleveren. Prachtige foto’s van die parade!
groet,
Raymond
Hallo Kenneth.
Ik lees je nieuwsbrieven altijd met veel interesse. Wat ik alleen jammer vind, is dat je er geen nummering meer aan geeft. Ik print het vaak uit en dan is het fijn als je het op categorie op kunt bergen. Ik kan nu ook niet meer zien of ik soms een nieuwsbrief gemist heb.
Verder ben ik blij met alle tips die je geeft en je duidelijke uitleg. Tot de volgende nieuwsbrief.
Groetjes Marion
Hallo Kenneth
goeie tips hoor! ik kan veel mee.
alleen een week geleden was er een optoch met versierde wagens, alleen dat was in de avond. Het was dus al donker, en aangezien mijn flits niet zo ver komt waren al mijn foto´s erg bewogen en mislukt. Ik baal hier natuurlijk wel van maar zie het ook als een verbeterpunt voor andere jaren.
Heb jij misschien tips hoe ik toch mooie foto´s kan maken wanneer het donker is?
groetjes marte
Ik heb nog een tip: Ik was dit weekend in Den Haag waar in Chinatown, chinees nieuwjaar wordt gevierd. We sloten achter aan de rij aan. Op een gegeven moment probeerde we om de mensen heen te lopen. We kwamen aan bij de ander kant daar stond bijna niemand en konden we van het feest genieten en natuurlijk goede foto’s maken met de tips die in dit artikel staan vermeld.
Goeie tips. Zo zie je maar weer dat voorbereiding het halve werk is.
Dank je wel, Kenneth voor de goede tips. Ze komen zeer goed van pas i.v.m. komende evenementen in onze buurt en stad.
Ik irriteer me mateloos bij straat opnames waarbij ik filmopnamens maak dat er fotografen zijn die bewust of onbewust voor je beeld komen te staan. Er wordt totaal geen rekening gehouden met de omstanders. En wat moet je nu met een plaatje wat niet kan bewegen? Poseren kan ook bij het moment van vertrek. Dan kun je stilstaande personen fotograferen. Maar verziek het niet voor de mensen die speciaal van ver komen om naar de parades te kijken en te filmen.