- Foto copyright beschermen op internet
- Begin je eigen fotoblog
- Tien tips voor Flickr faam
- Deel je foto’s met de wereld
- Microsoft PhotoSynth met je eigen foto’s
Foto’s online plaatsen biedt ongekende mogelijkheden voor het publiceren en bekend maken van je fotografie. Nooit eerder in de geschiedenis hebben fotografen zoveel mogelijkheden gehad om mensen bekend te maken met hun werk. Digitale verspreiding is snel en goedkoop. Maar heeft ook nadelen, met name door de eenvoud waarmee foto’s zonder toestemming kunnen worden gebruikt en verspreid.
Een artikel is veel interessanter voor lezers als je dit kunt illustreren met een relevante foto. De eenvoudigste manier om aan een foto te komen is door Google Image Search te openen, een zoekterm in te tikken, het formaat te kiezen en bingo. Druk op een foto, hij opent in het grootste formaat en met de rechter muisknop sla je hem op.
Als ik bijvoorbeeld een Google Image Search doe op mijn naam kom ik foto’s tegen op mijn eigen weblog, maar ook foto’s op verschillende Tumblr sites, de Nederlandse Wereldomroep, etc. en dit zijn dan de sites waar mijn naam nog gekoppeld is aan de foto. Als je naam niet wordt vermeld moet je met zoekwoorden proberen je populaire foto’s te vinden om te controleren of een foto ergens ongevraagd wordt gebruikt.
Achterliggend wordt de website in Google wel geladen, maar daar hoef je niet naar te kijken. Dit leidt er toe dat programma’s zoals RTL4’s Dit Was Het Nieuws het presteren om foto’s te tonen met als bron ‘Google’. Hier zit natuurlijk een fotograaf achter die je waarschijnlijk met één extra klik kunt achterhalen en om toestemming kunt vragen.
Een andere site om oneigenlijk gebruikte foto’s te achterhalen is de foto zoekmachine Tineye, waarbij je foto’s kunt uploaden die Tineye dan probeert te vinden, met wisselend succes. Als je beschikt over een eigen stijl en/of bekender bent op internet dan zou het ook kunnen dat je lezers contact met je opnemen omdat ze een foto van je herkennen.
In hoeverre je je echt bezig moet houden met het opspeuren en achtervolgen van mensen die inbreuk maken ligt ook aan het onderwerp van je foto en hoe commercieel interessant de foto is en hoeveel geld of reputatie je potentieel verliest als de foto oneigenlijk wordt gebruikt. In principe is elke foto die je maakt auteursrechterlijk beschermd, inbreuk maken op auteursrecht is strafbaar in Nederland en kan zelfs leiden tot gevangenisstraf. Maar dit natuurlijk alleen voor de zwaarste gevallen.
Beschermen tegen ongevraagd gebruik
Ik kan je direct uit de droom helpen, want in principe is alles wat op internet wordt gepubliceerd op één of andere manier te kopiëren en te gebruiken. Maatregelen kunnen helpen om de ‘gelegenheidsdief’ het werk iets lastiger te maken, maar een 100% bescherming bestaat niet.
Om misbruik tegen te gaan zijn er fotografen die de rechter muisknop blokkeren in de browser zodat een foto niet kan worden opgeslagen (maar de bezoeker kan ook niet printen, tekst kopiëren, een link opslaan of het artikel in een nieuw tabblad openen).
Een andere methode is het plaatsen van een doorzichtig plaatje over de eigenlijk foto heen zodat de bezoeker met de rechtermuisknop dit plaatje opslaat in plaats van de foto. Er zijn zelfs methoden waarbij de foto in stukjes wordt geknipt en via scripts weer samengevoegd tot één foto.
Ook kun je foto’s verwerken in een Flash object (die dan vervolgens ook niet kan worden gezien door iPads en iPhones, een steeds groter aandeel van het internetverkeer).
Maar al deze maatregelen rekenen buiten de simpele ‘print screen’ toets van het toetsenbord of het bekijken van de broncode van de webpagina. Als de foto in een bepaalde grootte op het scherm wordt getoond of wordt gedownload, dan zijn er manieren om deze uit de webpagina te halen en te gebruiken.
Daarom heb ik voor mijzelf een maximale grootte van een foto gekozen van 950px breed of hoog. Bij dit formaat vind ik dat de beleving van de foto niet verloren gaat (hoewel een foto van 950 pixels breed op beeldscherm het natuurlijk nooit haalt bij een A3+ print), maar het ook niet zo is dat er eenvoudig grote afdrukken van de foto gemaakt kunnen worden. Op die manier bescherm je je werk tegen ongewenste afdrukken.
Ik maak de foto’s die ik plaats trouwens in verschillende groottes, bijvoorbeeld op Twitter of Facebook plaats ik veel kleinere foto’s, vanwege de mogelijkheid dat deze foto’s door deze diensten (bij Twitter afhankelijk via welke site je de foto deelt) commercieel kunnen gebruiken (zie ook verderop).
Ook kun je foto’s minder aantrekkelijk maken voor afdrukken door de dpi (dots per inch) instelling op bijvoorbeeld 72dpi te zetten in plaats van 200 of 300 dpi bij het opslaan van de kleinere afbeelding voor publicatie online. Dit heeft geen gevolgen voor hoe je de foto op een beeldscherm ziet, maar wel als je gaat afdrukken (de print screen truc werkt hier echter ook tegen).
Zijn je foto’s vooral populair online (waar groter formaat minder belangrijk is) en merk je dat ze veel doorgeplaatst worden dan is het een optie om een watermerk zichtbaar of onzichtbaar in je foto te verwerken. Zo wordt het duidelijk(er) dat er copyright rust op de foto en dat je die niet zomaar mag gebruiken.
Het nadeel van zichtbare watermerken is echter dat je ze vaak over het interessantste deel van de foto moet plaatsen (als je niet wilt dat iemand door bij te snijden eenvoudig het watermerk omzeilt) en dat het dus afleidt van de foto.
Een onzichtbaar watermerk is ook mogelijk, Photoshop biedt standaard een optie voor Digimarc die door middel van ruis onzichtbaar in de foto een watermerk plaatst, die je met speciale (betaalde) software weer kunt achterhalen.
Ook kun je je copyright gegevens in de IPTC gegevens van de foto opnemen. Dit kun je vaak in een fotobewerkingsprogramma instellen en soms ook direct in de camera. Deze gegevens reizen met de foto mee, als je bijvoorbeeld een foto op Flickr upload komen deze gegevens er bij te staan, maar als iemand een screenshot maakt van de foto of je bewerkt de foto in een applicatie die niet met IPTC/EXIF gegevens kan omgaan dan dan deze informatie eenvoudig verdwijnen. Ook moet iemand vaak een extra handeling doen om de gegevens te achterhalen (bijvoorbeeld door de Eigenschappen van de foto te bekijken).
En in de praktijk heb ik vaak genoeg meegemaakt dat copyright duidelijk vermeld staat op mijn eigen sites en bijvoorbeeld Flickr en dat men hier geen acht op slaat.
Wat voor misbruik
Je kunt je trouwens afvragen hoe nuttig het is om je zo druk te maken over het beschermen van je foto’s. Er is oneigenlijk gebruik en oneigenlijk gebruik. Ik weet bijvoorbeeld dat mensen mijn foto’s gebruiken als een achtergrond foto of afdrukken op een A4 op een laserprinter. Moet ik achter dat soort toepassingen aan gaan of moet ik juist blij zijn dat mensen de foto’s mooi vinden en willen delen met anderen?
Het andere uiterste is als de foto wordt gebruikt voor een duidelijk commerciële toepassing (bijvoorbeeld een advertentie of in een ontwerp van een website) of mensen delen een foto op websites of laten een stapel printjes maken bij de lokale afdrukcentrale van foto’s van een bruiloft of evenement tegen de wens van de fotograaf in. In het geval van commercieel gebruik kan het interessant zijn om hier achteraan te gaan en contact op te nemen met het bedrijf, de website of de persoon die de foto heeft geplaatst.
Het ongevraagd overnemen van foto’s met auteursrecht is strafbaar in Nederland en kan zelfs tot gevangenisstraf leiden. In de praktijk zal het daar niet zo snel toe komen en vaak kun je met een commerciële partij ook praten over het oneigenlijk gebruik. Zo kun je een rectificatie overeenkomen in het volgende nummer van het blad, toevoeging van naamsvermelding en link eisen en een vergoeding overeenkomen.
In een aantal gevallen heb ik ook gewoon een brief met factuur gestuurd waarbij ik een screenshot heb geplaatst van het gebruik van de foto, waarbij ik het copyright claim en aangeef waar ik denk dat ze het vandaan hebben gehaald en hoe ze hadden kunnen weten dat het werk auteursrechterlijk beschermd is.
De paar keer dat ik het heb moeten doen heb ik ook altijd betaald gekregen, maar als je er niet op tegen bent zaken te doen met zo’n partij is het beter om persoonlijk contact op te nemen, misschien willen ze wel meer foto’s van je gebruiken tegen een redelijke vergoeding en heb je er zomaar een klant bij.
Foto’s delen via sociale netwerken
Als laatste nog kort aandacht voor sociale netwerken. De afgelopen dagen gaat er een bericht rond op Facebook waarbij mensen aangeven hun persoonlijke copyright te claimen naar aanleiding van ‘gewijzigd beleid van Facebook’.
Naast dat Facebook niets heeft gewijzigd is het ook een nutteloze excercitie, want door je aan te melden bij Facebook en een foto te uploaden kan en mag Facebook hier alles mee doen (volgens paragraaf 2.1 van hun voorwaarden) tot de foto door jezelf en elke andere persoon die de foto heeft gedeeld op Facebook is verwijderd. Kortom praktisch tot de eeuwigheid.
Op het moment dat je je aanmeldt is het van belang de algemene voorwaarden (ja, saai, maar nodig) te lezen en goed te bekijken wat zo’n site met de teksten en foto’s die je plaatst kan doen.
In vrijwel alle gevallen kun je gratis gebruik maken van zo’n dienst, dit betekent vaak dat in ruil daarvoor je informatie ‘deelt’ met adverteerders en die informatie kan ook een foto zijn. Facebook zal echt niet alle foto’s van katten, baby’s en eten die langs komen ten gelde maken, maar mocht er een unieke foto tussen zitten van een wereldevenement dan hebben ze dus het recht de foto te verkopen.
Anders is het bijvoorbeeld bij een website waarvoor je abonnementsgeld betaalt. In de voorwaarden worden dan vaak wel voorbehouden gemaakt om de foto op verschillende groottes te mogen tonen, op verschillende servers te hosten, etc, maar hierin zal geen licentie voor commercieel gebruik of gebruiksrecht worden overgedragen.
Zoals met zoveel zaken heeft elk voordeel zijn nadeel. Ik ben van mening dat de positieve effecten van het kunnen tonen van je foto’s aan een grote doelgroep opwegen tegen de potentiële negatieve effecten van oneigenlijk gebruik. Commerciële bedrijven die hun naam en reputatie willen beschermen zullen daarnaast wel twee keer nadenken om ongevraagd een foto in een grote campagne te gebruiken. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Zelf werk ik niet met een watermerk. Vind dit zelf altijd erg storend bij foto’s, maar ik upload zelf max 1200×800 (klein formaat) op flicker.
Op mijn site (WordPress blogje) gebruik ik een zelf aangepast plug-in die de flickr albums/foto’s toont op mijn website. (in klein formaat) copy past heb je dan niet zoveel aan. En is ook uitgeschakeld.
Wel eens één van mijn foto’s tegen gekomen op een website. Meestal is een vriendelijk mailtje met uitleg dat ik de maker/eigenaar ben voldoende. En dat de foto gebruikt mag worden met naam vermelding en tegen een vergoeding.
Meeste zijn zich niet bewust dat er een soorten van copyright kan zitten op een foto.
Mijn foto’s geef ik weer in standaard 740 pixels overall ( afbeelding passend in photoshop) portretten verklien ik door naar 580 pxls. ( met lab naverscherping ) ook plaats ik een watermerk onderin en de rightmouseclick is ook uitgeschakeld. Zelf plaats ik bijna nooit een foto op F.B. of Hyves vanwege hun policy. Uitgevers ( ook de groten) maken er een potje van en denken te menen dat ze zo maar alles kunnen plaatsen ( heb het zelf al twee keer meegemaakt) ook al staan de iptc gegevens er in. Amateurs hebben toch geen geld om te procederen. Vorige week heb ik iemand toestemming gegeven om een verkleind door mij gemaakte foto te plaatsen op F.B. Ondanks hun hun moderne iptc en metagegevens eruit sloop software stonden mijn naam, copyright en email er toch bij ( ik heb dat in de camera gezet ) Best wel leuk en grappig om dat te zien.
Als je FireFox gebruikt kun je ook foto’s die met een rechtermuis klik ‘beschermd’ zijn kopieren. Ga naar ‘Source’ en klik op Images.
(Dit gebruik ik zelf om marktplaats aankopen te bewaren)
Ik ben het met Kenneth eens, dat lage kwaliteit Facebook, Twitter gebruikers niet afschrikt, maar commercieel gebruik wel.
Zelf heb ik mijn robots.txt aangepast, zodat foto’s niet in Google Search verschijnen. Ook een oplossing.
Bedankt voor deze artikel. Ik moet nog veel doen en leren voordat ik goed werk lever en dan bekendheid op Flickr en dan bijverdienen kan….I am a very slow and dreamy student…
Thanks very much for all the articles which I use in my photography study in order to discover and develope my talents.
Kind regards
Nicholas
Inhoudelijk sterk artikel weer. Met veel plezier gelezen.
Het is soms ook gewoon Toppie als je fotoooos gepikt worden, Spread The Picture/Word :-)
In ons geval vinden we het prima als de basketball video’s en foto’s overal opduiken. De naam en faam van team en vereniging vaart er wel bij.
We doen er alles aan om het kopiëren zo makkelijk mogelijk te maken!
Keep up The Good work!
Groet
Erik
goede en nuttige informatie.
Ik lees je tips met belangstelling en maak er ook gebruik van!
Dit is nou wat mij kort geleden is overkomen.
Had een foto op http://www.zoover.nl geplaatst zonsopkomst op Texel.
Deze foto is ongevraagd gebruikt door natuurmonumenten.
http://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/natuurmonumenten-en-de-waddenzee-hoe-denkt-u-erover
Vindt het mooi dat ze hem gebruiken, maar ze hadden me even op de hoogte moeten stellen.
Mijn fotos zijn 26.243 keer gedownload. Ik weet het door de statistiek maar weet niet wie ze dowloadde. Er is geen copy right en geen vergoeding. Mijn vergoeding ligt in het genoegen vast te stellen dat mijn fotos gewaardeerd worden. Een keer heb ik gedacht alles van het net te halen of downloaden onmogelijk te maken omd
omdat ik sommige van mijn fotos terugvond op het net MET copyright EN een vergoeding van 40 us dollar werd gevraagd voor het downloaden !!!
In dit artikel las ik iets over de rechtermuisknop blokkeren in de browser. Maar hoe ik dat dan? Dat is me nl. niet duidelijk.
Dit kun je vinden op http://javascript.about.com/library/blnoright.htm, maar ik zou niet adviseren deze manier toe te passen, het levert alleen maar irritatie bij bezoekers op.
Goed artikel. Waar ik de laatste tijd een beetje naar opzoek ben is hoe het in Nederland werkt met het registreren van je foto’s.
In Amerika heb je iets dat heet The US Copyright Office (o.i.d.). Op diverse fotografie gerelateerde podcasts hoor ik dat (professionele) fotografen elke maand kleine varianten van hun foto’s uploaden, en voor de registratie betalen, om er zeker van te zijn dan zij de rechten hebben de foto’s. Dat die foto’s geregistreerd staan. En zo ook dit soort copyright problemen kunnen voorkomen en altijd in hun recht staan als een commerciële klant of bedrijf hun foto’s onrechtmatig gebruiken. Nu ben ik geen professionele fotograaf, maar ik vind het onderwerp interessant. Misschien zijn er meer mensen en is dit een aparte blog post waard?
Wat doe je als iemand een foto van je gebruikt voor commerciele doeleinden en niet reageerd op je email met factuur? of als ze ergens in Vietnam of Brazilie zitten?
Bedankt voor de informatie.
Ik ben amateur fotograaf maar zou graag de stap zetten naar beroeps.Als er iemand ergens een job weet, graag welkom.
” Facebook zal echt niet alle foto’s van katten, baby’s en eten die langs komen ten gelde maken, maar mocht er een unieke foto tussen zitten van een wereldevenement dan hebben ze dus het recht de foto te verkopen.”
Volstrekt onjuist. Het copyright van de foto blijft bij de fotograaf. Facebook mag de foto helemaal niet verkopen.
Facebook mag de foto uitsluitend distribueren op Facebook – daartoe verleen je FB het recht.
Wanneer FB jouw foto wil verkopen dan dient eerst jouw toestemming te worden gevraagd.
Dat jij door foto’s op FB te plaatsen automatisch je rechten zou verkopen, is een populaire misvatting.
hallo
ik zie diverse info over wazig scherm tegen kopieren tegen etc dit wik allemaal wel kennen want ik maak gadgets en banners en div die worden weggehaalt en die personen verkopen dit weer en dit zou ik tegen willen gaan maar hoe ?
graag hoor ik er meer van.
alvast bedankt