Zoals je in het artikel over kleurprofielen hebt kunnen lezen heb je verschillende keuzes als het aankomt op het werken met kleuren in je foto’s. Maar hoe kun je nu garanderen dat de kleuren die je op je monitor ziet ook zo over komen op andere monitoren of op een afdruk?
Hoe je kleuren ziet is afhankelijk van een groot aantal factoren, deze kunnen verschillen van moment tot moment. De kleuren in de omgeving van je monitor spelen een belangrijke rol, maar ook de kleurwarmte en hoeveelheid aanwezig licht, eventuele oogafwijkingen, je mate van vermoeidheid en zelfs je emoties op dat moment. En wat te denken van onze ingebouwde kunst om snel te wennen aan een wijziging; een andere monitor of tv voelt al snel weer als vanouds terwijl hij de eerste paar uur er toch echt anders uit zag qua kleurtemperatuur.
Kleuren spelen een belangrijke rol in fotografie. We willen niet alleen dat de huidtinten op een portretfoto accuraat worden weergegeven, maar we willen ook nauwkeurig de witbalans kunnen aanpassen of de andere kleuren, die veel sfeer aan het beeld kunnen geven, precies goed maken in de nabewerking.
In principe is vrijwel elke monitor afgesteld op het sRGB kleurprofiel, maar hoe de kleuren worden weergegeven kan toch per monitor verschillen. Het rood op de ene monitor is het rood op de andere monitor niet. Voor het bewerken van foto’s is dat geen ideale situatie, we willen als fotograaf graag dat iedereen de kleuren ziet zoals we ze hebben bedoeld.
Je kunt de calibratie op het oog doen, er zijn applicaties op de markt (en soms zelfs ingebouwd in het besturingssysteem) die een visuele calibratie laten doen door met schuifbalken een kleur of contrast te matchen met een voorbeeld. Dit is beter dan niets, maar het oog is niet heel precies. Daarnaast geven de meeste monitoren ook een blauwige tint af die van invloed is op hoe je de kleuren ervaart.
Met behulp van hardware is het mogelijk om een accuraat profiel van je monitor te maken.
Kleuren meten
Het is als mens dus heel lastig om een beeld te beoordelen en bij te stellen zodat dit neutraal wordt. Gelukkig hebben we hiervoor hulpmiddelen in de vorm van een colorimeter en/of een spectrophotometer.
Het verschil tussen een colorimeter en een spectrophotometer? In het laatste geval heeft het meetapparaat ook een eigen neutrale lichtbron waarmee de kleuren op papier kunnen worden gemeten. Dit is handig als je ook je eigen foto’s afdrukt, het resultaat verschilt namelijk per type papier dat je gebruikt.
In beide gevallen gaat het om een apparaatje dat je aan je monitor kunt hangen en via een USB kabel met je computer verbindt. De bijgeleverde software zendt de kleuren Rood, Groen en Blauw (RGB) in verschillende sterktes naar de monitor en het apparaatje meet hoe de kleuren door de monitor worden weergegeven. Aangezien de software precies weet welke kleuren worden gestuurd kan zo heel precies worden gemeten waar de monitor afwijkt qua kleuren.
Met de meting wordt een profiel opgebouwd waarmee de bestaande instelling van de monitor zo wordt aangepast dat deze de kleuren voortaan op je correcte manier toont. Dit meten en aanpassen van de monitor heet calibreren. Kijkt iemand anders op een andere computer ook op een gecalibreerde monitor naar jouw foto’s, dan weet je zeker dat hij/zij de kleuren zo ziet als je bedoelt hebt.
Omgeving
Voordat je gaat meten is het goed je bewust te zijn van de omgeving waarin je werkt. Hoe we een afbeelding zien hangt, zoals gezegd, voor een groot deel af van wat er omheen zit in de vorm van helderheid en kleur.
Staat je monitor voor of naast een raam, werk je op verschillende momenten gedurende de dag, valt er licht van gloeilampen op, komt er op een deel van de dag fel zonlicht door het raam? Dan is het misschien een goed idee de monitor te verplaatsen naar een locatie waar de lichtomstandigheden niet veel veranderen.
Professionals in de foto of print business hebben soms zelfs ruimtes zonder ramen en geschilderd in een neutrale kleur grijs om zo goed mogelijk de afbeelding in te kunnen schatten. Dit gaat wellicht wat ver voor een amateur, met een paar simpele aanpassingen met betrekking tot de hoek waarin je kijkt of door het scherm te draaien kun je soms al een beter werkplek voor jezelf creëren.
Laptops en glossy schermen
Laptops zijn erg handig voor het kunnen werken op meerdere locaties, maar niet zo handig voor het juist inschatten van kleur. Laptop schermen kunnen over het algemeen minder (subtiele) kleuren weergeven, ze zijn niet zo helder en door de wisselende hoek waarin je naar het beeld kijkt kunnen kleur en contrast er steeds anders uit zien.
In het ideale geval gebruik je een laptop met een losse monitor op elke werkplek, zodat je de monitor kunt calibreren en het beeld steeds reproduceren.
Steeds meer fabrikanten leveren glossy schermen. Deze geven het beeld meer contrast en de kleuren worden feller. Erg mooi voor het tonen van je foto’s, maar voor het beoordelen van kleuren en contrast werkt een mat beeld beter. Ook reflecteert fel licht veel sneller in een glossy scherm waardoor de donkere of hele lichte details in de foto soms lastig zichtbaar zijn.
Ik heb zelf wel een glossy iMac scherm, de monitor staat echter in een hoek van de kamer uit het zicht van het raam en directe lichtbronnen, waardoor het toch goed te doen is en er nauwelijks reflecties zijn.
Zelfde bureau en achtergrond, maar pre-iMac
Calibreren
Voor het calibreren van mijn eigen monitor heb ik gebruik gemaakt van een Colormunki Photo meter. Daarnaast heb ik ook nog de goedkopere Spyder3 Express. Als je alleen je monitor wilt calibreren en niet je printer afdrukken, dan heb je genoeg aan een Spyder3, Pantone Huey Pro of een Colormunki Display. Wil je ook je fotopapier calibreren of omgevingslicht meenemen, dan heb je een duurdere meter nodig.
Ik werk al langere tijd met een Spyder3 Express profiel, maar heb recent een Colormunki Photo gekocht, omdat ik ook een kleurprofiel wil maken voor het fotopapier dat ik gebruik in mijn printer. De Colormunki is duurder dan de Spyder en als ik kijk naar de manier waarop het beeld is bijgesteld valt het verschil met de Spyder3 mee, de aanpassing zit in de nuances. Daar komt bij dat calibreren met een mindere meter altijd beter is dan helemaal niet calibreren.
Waar ik wel mee werd geconfronteerd toen ik voor de meting het originele profiel van de 24″ iMac met glossy scherm waarop ik werk terug instelde was dat het beeld een stuk geler was gekleurd en veel feller. Dat fellere en contrastrijkere beeld is mooi voor het bekijken van foto’s, maar werkt in je nadeel bij de bewerking van foto’s. In eerste instantie was de gelige kleur mij helemaal niet opgevallen.
Startpunt
Voordat je gaat calibreren moet je er voor zorgen dat je monitor 10-15 minuten aan staat om op te warmen. Op deze manier is de helderheid en kleurbalans stabiel en reproduceerbaar.
Als je gaat calibreren zal de software vaak vragen een paar keuzes te maken. Zo kun je de kleurtemperatuur, gamma (standaard 2.2 voor PC en Mac, tenzij je een Mac OS hebt voor Mac OS X Snow Leopard) instellen. Standaard hebben videokaarten en monitoren een kleurtemperatuur van 9300 Kelvin. Dit geeft een blauwige tint aan het beeld, maar levert ook meer contrast op als je bijvoorbeeld games speelt of video kijkt.
Voor fotografie is dit echter niet ideaal, we willen een beter idee hebben van de kleuren als we foto’s bewerken. Een volgende standaard stap is 5000 Kelvin (ook aangeduid als D50). Dit is de lichtkleur in galleries en benadert zonlicht. Op een PC krijgen de witte kleuren hierbij vaak een wat gelige kleur en soms wat rode kleuren. Beter is het om te kiezen voor 6500 Kelvin (D65) bij het meten van de kleuren.
De laatste keuze is de helderheid instelling. De meeste mensen stellen deze in op een waarde van 100-150 Cd/m2. De instelling is afhankelijk van de werkomgeving, hoe meer licht hoe hoger de helderheid om voldoende contrast te zien. Een laptop monitor geeft een veel minder helder beeld en ook oudere monitoren zullen misschien moeite hebben die waarden te halen. In dat geval moet je dus iets aan je omgevingslicht doen.
Het is trouwens niet zo dat een profiel in alle omstandigheden toepasbaar is, een profiel dat je gebruikt voor afdrukken kan 40% van de helderheid zijn van een profiel dat je gebruikt om, zoals ik nu, een tekst te schrijven.
Meting
Een colorimeter ziet er uit als een soort omgekeerde muis die je aan je monitor hangt. Je plaatst de meter op de plek die de software aangeeft (meestal het midden van de monitor) en start het meetproces. De monitor toont verschillende kleuren kleuren rood, groen en blauw. Eventueel geeft de software nog aan dat je de helderheid van je monitor moet aanpassen voordat de software verder gaat.
Is het proces afgerond, dit duurt meestal maar een paar minuten, dan wordt er een beeldscherm profiel gemaakt en opgeslagen op je computer. Dit profiel is nu het standaard profiel voor je monitor in Windows of Mac OS. In het profiel wordt er een vertaaltabel gemaakt tussen de kleuren die zijn weergegeven en hoe je monitor die weergeeft. Zo kan de computer het juiste kleursignaal naar de monitor sturen voor de meest accurate kleuren.
Gebruik je een andere monitor of werk je op een andere locatie, dan loont het de moeite om even opnieuw een meting te doen. Dit duurt meestal maar een paar minuten. Wijzigt er niets, dan kun je er voor kiezen elke maand of eens om de paar weken opnieuw een meting te doen om te garanderen dat de monitor nog steeds de juiste kleuren weergeeft. Een kleine tijdsinvestering voor een betrouwbaar resultaat.
Om je nog maar even uit de droom te helpen, je kunt je eigen monitor zo vaak calibreren als je wilt, maar als de monitor van de kijker niet is gecalibreerd, dan zullen er nog steeds afwijkingen zijn in de kleurweergave en contrast van je foto’s. Toch loont het de moeite als je aandacht besteedt aan je foto’s en is het eigenlijk een ‘moetje’ je eigen monitor te calibreren. De kleuren die je bewerkt in je foto kun je zo het beste beoordelen en als je zelf foto’s gaat afdrukken heb je sowieso volledige controle over het proces.
Hoi Kenneth,
Je artikel komt als geroepen want ik heb net een nieuw scherm met een Spyder3 Express gekocht.
Helaas kan je daar de graden kelvin niet instellen…
Gelukkig is er een OpenSourch programma die dit wel kan:
http://dispcalgui.hoech.net/
En nog meer extra instellingen
Grs Ben
Bedankt,
zeer mooie en duidelijke uitleg. Gezien ik zelf ook afdruk zal ik toch ook daar eens iets aan moeten doen,alhoewel met de jaren van zelf afdrukken ik al wat ervaring heb zonder alles te gecalibreerd te hebben, maar weet goed wat er verschil er op zit met de ene monitor tegen de andere, alsook de verschillende foto papieren. Het is nu zo dat ik weet dat er wat verschil in afdruk er kan op zitten. Maar ik druk niet dagelijks af en zie daarom op tegen de kost, en zo ik altijd moeten terug calibreren als ik afdruk.
mvg
francois
Er staat in een zin” Professionals in de foto of print business hebben soms zelfs ruimtes zonder ruimte en geschilderd in een neutrale kleur grijs om zo goed mogelijk de afbeelding in te kunnen schatten”. Moet dat niet zijn zonder ramen ipv ruimte?
Hoi Gijs, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Oeps!
Ik ken iemand die heeft achter zijn monitor een zwart bord geplaatst zodat hij de muur niet meer ziet als hij bezig is. Dat vraagt wat ruimte, maar het resultaat wordt nog beter; minder afleiding. Wellicht een tip.
Hoi Kenneth, wat is de ideale kleur ruimte om je scherm te kalibreren, je spreekt in jou artikel over 5000 kelvin (d50) en voor Windows 6500.
Wat is de waarde voor Mac.
De witpunt instelling heeft niks te maken met windows of macos. Bij beeldscherm is d65 of 6500 kelvin de norm.
Wat is dan de beste instelling D50 of D65?
Dag Peter,
Met Jan kan ik het eens zijn. De witpuntinstelling gaat over het beeldscherm en heeft niets met een besturingssysteem te maken. Zoals ik het zie: ik heb naar mijn tevredenheid gekozen voor een D50, 5000°K, instelling. Volgens mij is D65 te blauw. Voor daglicht gaan we uit van 5500°K, flitslicht is zo’n 5000°K en standaard staan Monitoren en TV-schermen op 6500°K. Mijn ervaring is dat juist de standaard instelling van monitoren te (koel) blauw staan. Dat is handig voor tekstverwerking en omdat veel computers daar hoofdzakelijk voor gebruikt worden heeft dat o.a. een voorkeur bij fabrikanten. Na calibratie van schermen met standaard instellingen zag ik vrijwel altijd het blauw afgenomen. Als we in een geconditioneerde ruimte zouden werken dan zitten we op zo’n 5500°K omgevingslicht. Maar we werken, vrijwel, allemaal in een ruimte met afwisselend daglicht(vensters) en kunstlicht combinaties. Daglichtlampen geven de ruimte een idee van onder een hoogtezon te werken. Met iets warmer kom ik op 5000°K, D50, uit. Ik ben erg benieuwd naar andere en/of betere inzichten.
Veel fotografeer plezier,
Alex.
Heel veel goede en praktische info hier: http://www.marc-en-ciel.be/
Mooie uitleg. Mijn Spyder 4 geeft met Win Vista een blauwachtige gloed over het NVIDIA scherm. Betekent dit nu dat ik mijn beeldmateriaal moet corrigeren, dwz. roder maken, om een betrouwbare output van de drukker te krijgen? Moet je het Spyder profiel daartoe ook in photoshop als profiel aan je beeld hechten?
Dank!
Ik werk regelmatig in Lightroom en weet dat het belangrijk is om over de juiste kleurinstellingen van mijn Acer beeldscherm te beschikken. Hiervoor wil ik een Spider 4 Express aanschaffen.
Mijn ontwikkelde foto’s wil ik daarnaast met een multimediacomputer op mijn tv presenteren en merk dat er dan grote verschillen ontstaan in de ingestelde kleuren. Kan ik me de Spider 4 Express ook mijn Pioneer tv kalibreren?
Hallo Kenneth,
Ja ik ben om gegaan, vandaag mijn Spyder 4 Expresse ontvangen en toegepast op mijn moitor, De eerste keer vond ik het resultaat mager maar later ging het beter: Na het goed lezen en toepassen van de instructies en het terug plaatsen van Windows scherm (bureaublad) en het aanpassen van de helderheid aan mij ogen de monitor opnieuw gecallibreerd, Resultaat een rustiger monitor scherm met mooie kleuren.
Nu de foto’s nog nabewerken die ik lange tijd terug opgeslagen had in mijn externe harde schijf, morgen ga ik daar mee verder.
Groeten van BJC
Hoi Kenneth, Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik heb de Spyder 4 Express gekocht omdat vermoedde dat de beeldscherm van mijn nieuwe laptop te koel was. Nu na calibratie lijken mijn foto’s op Flickr allemaal veel te warm, misschien is het alleen een kwestie van wennen aan de nieuwe “grijs”. Ik ben nu alles weer opnieuw aan het editen. Ook de zwart-wit foto’s van mezelf en anderen lijken voor mijn oog nu meer op sepia. Ik hoop maar dat de calibratie goed gelukt was.
Fijne dag!
Groetjes, Wilma
De fout wordt door bijna iedereen weer gemaakt. Zelfs door professionele fotografen.
Het is gewoon 6500 Kelvin of 4800 Kelvin. Zonder graden!!
Celsius en Fahrenheit wordt in graden aangeduid. Kelvin niet!
Dank, aangepast
Wat een nuttig artikel, dank. Ik heb net de colormunki display aangeschaft voor mijn mac. Ik vroeg me alleen af de helderheid, de waarde die je noemt, ‘voer’ je die ook apart in? En op welke helderheid zet je beeldscherm voor je start met de kalibratie? Met behulp van de ‘zonnetjes’ toetsen om helderheid van mijn beeldscherm zie ik alleen aantal blokjes en geen getal. Is het beter maximaal aantal blokjes te beginnen (helderste) of juist niet.
Alvast bedankt voor reacties.
Nu er toch een opmerking over Kelvin wordt gemaakt door Sander Kik. De eenheid is kelvin met een kleine letter (6500 kelvin en 5000 kelvin). Hoofdletter K is het symbool voor de eenheid kelvin. Daarom kun je ook schrijven 6500 K en 5000 K. De naam van de persoon Kelvin schrijven we natuurlijk wel met een hoofdletter.
als ik zowel mijn monitor als de printer output met elkaar wil laten overeenstemmen, welke meter en methode kan ik dan het beste gebruiken?