Je bekijkt het archief van de serie 2. De volgende stap.
Digitale fotocamera’s worden steeds geavanceerder en bieden steeds meer functionaliteit. Toch kan al deze technologie niet voorkomen dat er een aantal veel gemaakte fouten zijn die door ervaring en goed op te letten te voorkomen zijn. In dit artikel geef ik een overzicht van voorkomende fouten en wat er aan te doen.
Bij het bepalen van de optimale belichting van een scène vertrouwen we op de ingebouwde lichtmeter van de camera. Maar wist je dat deze verschillende mogelijkheden biedt om nog preciezer te bepalen hoe de belichting moet zijn? Hoe kun je de verschillende lichtmeters in de camera (meervelden meting, centrumgerichte meting en spot meting) optimaal toepassen.
Vrijwel elke digitale camera, van simpele compact camera tot professionele digitale spiegelreflexcamera, heeft tegenwoordig de mogelijkheid om een ‘Histogram’ van het beeld te tonen. Eén van de krachtigste, maar ook relatief vaak onbegrepen functies van de camera.
Sluitertijd- en diafragmaprioriteit zijn één van de belangrijkste hulpmiddelen om goede foto’s af te leveren. Van de starter die een enkel element van het fotograferen per keer wil leren keren, tot de professionele fotograaf die in hectische omstandigheden betrouwbare resultaten wil bereiken.
Fotografie is afhankelijk van licht, zodra het donker wordt zal fotograferen uit de hand steeds lastiger gaan. Je hebt dan al snel een statief nodig. Toch is het de moeite waard met een statief op pad te gaan, met lange sluitertijden zijn mooie effecten te bereiken. Mistachtig water, rode en witte strepen van het verkeer of sterrenstrepen.
Eén van de moeilijkste zaken om te fotograferen is beweging. Je moet vaak snel reageren, de techniek bij langere sluitertijden onder de knie hebben en wat geluk hebben. Maar de beloning voor een goede dynamische foto is des te groter. Ik behandel een aantal voorbeelden: racewagens, sporters en water.
Tijdens het fotograferen met hogere ISO waarden, onder minder goede lichtomstandigheden of met een compact camera krijg je te maken met digitale ruis, afwijkingen in de vorm van willekeurige blauwe of rode pixels die tussen de pixels met correcte kleuren komen te staan of extra pixels met verschillende grijswaarden. Hoe ontstaat digitale ruis en wat kun je er tegen doen?
We kennen het allemaal, schitterend licht en een prachtig onderwerp, het enthousiasme van het moment neemt het over. Pas achteraf komen we er achter dat er eigenlijk een boom lijkt te groeien uit iemands hoofd, die prullenbak wel erg prominent in beeld staat en dat die persoon die net in de achtergrond het beeld in komt lopen wel erg de aandacht trekt. Let goed op de achtergrond van een foto.
Door de tijd te nemen voor je compositie, instellingen en cameratechniek zul je betere resultaten krijgen en bewuster fotograferen.