Je bekijkt het archief van de serie Composities Kort.
De keuze van de lens heeft een groot effect op je compositie. Twee praktijkvoorbeelden van mijn recente vakantie op Isle of Skye van hoe de lenskeuze je compositie kan beïnvloeden.
Door te experimenteren met standpunten, de gemaakte beelden te analyseren en steeds bij te stellen kom je uiteindelijk tot die ene foto die je wilt delen met de wereld.
Bij het beoordelen van de balans van een landschapsfoto wordt je oog soms afgeleid door de kleinere details in het landschap, waardoor de compositie, balans en energie van de foto soms lastig te beoordelen is. Door de foto op dat moment om te draaien wordt je gedwongen naar de algehele compositie en de balans te kijken, in plaats van de kleine details waar je oog anders naar op zoek gaat.
Rondingen en bochten geven een prettig, sierlijk en impactvol effect aan het beeld. Het is een natuurlijke vorm die je vaak in landschappen kunt vinden, maar ook de veren van een vogel, moderne auto’s of de vormen van je model. Een ronding leidt het oog in een vloeiendere en vrijere manier door de foto dan een diagonale lijn.
Tijdens het fotograferen heb ik op twee verschillende momenten gebruik gemaakt van een simpele truc om extra diepte in het beeld op te nemen.
Zoek daarom altijd naar een ander standpunt, ga door de hurken of klim op een hoger standpunt en probeer zo een ander standpunt te vinden waarop je onderwerp het beste naar voren komt.
Nu kun je recht-toe-recht aan een foto gaan maken van hoe mensen naar een beeldscherm kijken, leuker is het om een ander standpunt te vinden.
Een groothoeklens is niet alleen heel geschikt voor het vastleggen van grote en spectaculaire landschappen, maar je kunt een groothoeklens ook goed gebruiken voor meer macro-achtige foto’s, waarbij je ook nog iets van de omgeving wilt laten zien.
Als je een landschap, of zoals hier een skyline (van Almere) fotografeert, probeer een boom / kerk / rotsen, etc. te vinden die je op de voorgrond kunt plaatsen om meer dieptewerking in de foto te krijgen.
Het is altijd weer een klein feestje als ik gebruik kan maken van een reflectie om de compositie te versterken. Met een reflectie kun je een onderwerp kaderen, abstract maken of extra diepte toevoegen in de foto.
Volgens de ‘compositieregels’ plaats je de horizon bij een foto op 1/3e vanaf de bovenkant of 1/3e van de onderkant. Hierdoor wordt je compositie interessanter dan wanneer je de horizon precies in het midden zou plaatsen. Maar wat bepaalt waar je de horizon in je foto plaatst?
Ik ben een week in Schotland om een korte vakantie te vieren, maar vooral ook om nieuwe landschapsfoto’s te maken. Aan de hand van een paar foto’s die ik de afgelopen dagen heb gemaakt wil ik aandacht besteden aan het vrij houden van elementen in je composities. Als we een compositie maken zijn we vaak […]