Je bekijkt het archief van de serie Composities.
Veel beginners in de fotografie maken volop gebruik van het middelste autofocus punt en plaatsen mede hierdoor het onderwerp van de foto precies in het midden. Hoe breng je het onderwerp zo in beeld dat het ook een mooie, creatieve, gebalanceerde en/of interessante foto wordt?
Vaak hoor ik van mensen waarmee ik over fotografie praat dat ze moeite hebben hetgeen wat ze voor zich zien te vertalen naar een interessante afbeelding. Hoe kun je uit alles wat je voor je ziet nu net de essentie pikken die een goede foto oplevert.
Met een uitgekiende compositie kun je het oog van de kijker langs de belangrijkste elementen van de foto leiden door goed gebruik te maken van rustpunten, zichtbare en gesuggereerde lijnen en visuele paden.
Kleur is een enorm belangrijk compositie element in je foto’s. Kleur kan een emotionele reactie van de kijker uitlokken en voegt een visuele impact toe aan de foto. Kleuren zijn diepgeworteld in de visuele cultuur. Met kleur grijp je de aandacht van de kijker.
Veel mensen hebben de neiging om vast te houden aan de 3:2 of 4:3 verhouding, maar nergens staat geschreven dat je je hier ook aan moet houden. In principe ben je in digitale fotografie vrij te kiezen voor elke beeldverhouding die je maar wenst als dit de compositie van de foto ten goede komt.
Natuurlijk wil je op locatie al de beste compositie maken, maar soms kom je er ter plekke niet goed uit of blijk je bij thuiskomst een duidelijke compositie over het hoofd te hebben gezien. Dan komt het goed uit dat je achteraf de foto nog kunt bijsnijden. Elk zichzelf respecterend fotobewerkingsprogramma heeft een gereedschap om de beeldverhouding aan te passen.
Bij het maken van een compositie ligt het voor de hand voor een lens te kiezen die alle gewenste elementen in beeld neemt. We gebruiken vaak een zoomlens om niet te hoeven lopen, door in- of uit te zoomen maken we de compositie en gaan weer door. Maar de keuze van de lens is van veel grotere invloed in je composities.