Je bekijkt het archief van de serie Flitsen.
Een flits vol open recht in het gezicht van je model is niet echt een vleiende manier om iemand vast te leggen. Met een paar simpele aanpassingen en een beetje theoretische kennis krijg je een veel natuurlijker en prettiger resultaat. Deel twee in de serie over flitsers.
Grootste voorwaarde voor het fotograferen is dat er licht is. Zonder licht geen foto. Helaas heb je het niet altijd voor het kiezen. Dan doel ik natuurlijk vooral op te weinig licht. In zulke gevallen is het gebruik van een flitser een hele reële optie / noodzaak. Maar ook voor nieuwe creatieve mogelijkheden.
Het voornaamste concept van strobist fotografie is dat je de flitser van je camera haalt en het flitslicht in een hoek je model te laat bereiken, waardoor een natuurlijker en prettiger resultaat ontstaat. Als je eenmaal de flitser van de hotshoe van je camera hebt gehaald en hem van afstand bedient gaat er een hele nieuwe wereld open van creatieve belichtingsmogelijkheden.
Als je met flitsers of studiolicht werkt bouw je je eigen scene met het licht. Het licht kan hard en gericht zijn of juist zacht en verspreid. Een goede belichting kan een foto maken of breken en met je eigen flitslicht die het omgevingslicht overstemd heb je volledige controle over de belichting, maar met behulp van modifiers kun je de kwaliteit van het licht beïnvloeden en precies daar plaatsen waar je het wilt hebben.