Je bekijkt het archief van de serie Fotobewerking.
Digitale fotografie biedt de mogelijkheid om achteraf nog redelijk wat dingen aan te passen als je een foto moet ‘redden’, maar eigenlijk kunnen alle foto’s altijd wel een beetje nabewerking gebruiken, van de uitsnede aanpassen tot het aanpassen van witbalans, contrast en verscherping.
Een RAW bestand is een directe weergave van wat de sensor van de camera heeft geregistreerd. Geen enkele compressie of andere bewerkingen worden toegepast. Dit levert op dat RAW de hoogst mogelijke kwaliteit foto’s oplevert, maar het vereist ook iets meer nabewerking.
Een nadeel van werken in het RAW formaat is dat je op de camera niet goed kunt beoordelen of het resultaat is als je voor ogen had. Kleuren zijn misschien niet zoals je die had voorgesteld. Adobe heeft getracht hieraan iets te doen door Camera Profielen toe te voegen aan Adobe Photoshop Lightroom en Adobe Camera Raw.
Het is als mens dus heel lastig om een beeld te beoordelen en bij te stellen zodat dit neutraal wordt. Gelukkig hebben we hiervoor hulpmiddelen in de vorm van een colorimeter en/of een spectrophotometer.
De verschillende termen als sRGB, Adobe RGB en ProPhoto RGB geven het kleurbereik van de foto aan. RGB staat voor rood, groen en blauw, de kleuren waarmee digitale camera’s alle andere kleuren in het kleurspectrum samenstellen.
Hele generaties zijn opgegroeid met alleen zwart-wit beelden. Misschien dat we daarom wel een nostalgisch gevoel krijgen als we zwart-wit foto’s bekijken. Maar zwart-wit fotografie biedt ook in 2010 nog voldoende toepassingen. Doordat kleur niet kan afleiden worden compositie, vormen en lichtval belangrijker, het draait (weer) om het onderwerp.
Een camerasensor kan minder contrastverschil vastleggen dan het menselijk oog. In een situatie met een groot contrastverschil moet de fotograaf bij het instellen van de belichting een keuze maken voor het belangrijkste onderdeel van de foto, het is een compromis. Met de HDR nabewerkingstechniek hoeft deze keuze niet te worden gemaakt.
Ondanks de komst van ultra-groothoek lenzen kan het soms toch lastig zijn om de kijker een idee te geven van de schaal van grote landschappen. Niet alles past er in. Het maken van een panorama foto is dan een goede manier om de omgeving te tonen en eens op een andere manier je foto’s te presenteren.
Een vignette in een foto is een verdonkering aan de randen van de foto. Fotografen werken ondere andere vaak met dure lenzen om dit effect zo veel mogelijk te beperken. En vervolgens duiken ze in hun grafische bewerkingsprogramma om weer een vignette toe te voegen voor artistiek effect. Wat is de kracht van een vignette en hoe kun je hem zelf toevoegen.