Je bekijkt het archief van de serie Landschappen Kort.
Liveview, een functie tegenwoordig aanwezig op praktisch alle camera’s, is mijn ideale manier van werken geworden als ik landschapsfoto’s neem.
Deze tijd van het jaar zijn de dagen lang. De zon komt hier op rond 05.30u en gaat onder na 21.00u. Reken daar nog een uur voor en na bij voor het licht als de zon onder de horizon is en reistijd en je begrijpt waarom ik gisteravond om 23.00u bij het huisje terug was en vanochtend om 04.15u de wekker al weer ging.
De liveview functie laat hetzelfde beeld zien als door de zoeker, maar dan op het LCD scherm van de camera. Dit stelt je in staat om het beeld van iets verder weg te beoordelen (waardoor je minder gehurkt hoeft te zitten als je statief laag staat en je houding meer relaxed is), eventueel gebruik te maken van de hulplijnen voor de regel van derden en de scherpte en focus te beoordelen voordat je afdrukt.
De grootste kans op zonnestralen heb je als je in de ochtend of avond op pad gaat en het is een beetje vochtig of stoffig in de lucht.
Een landschap. Diafragma op f/11, groothoeklens voor het brede beeld, wachten op de mooie zon en afdrukken maar. Hoe ingewikkeld kan het zijn. Maar wat als je geen wijds panorama hebt, geen aansprekende bergen en geen geweldig licht?
Tegen- of zijlicht helpt om het onderwerp en achtergrond van elkaar te scheiden en geeft meer diepte aan de foto, waardoor een meer 3D effect ontstaat.
Als de eerste zonnestralen op het landschap verschijnen warmt de lucht op en kan er mist ontstaan. Grondmist is een hele vluchtige vorm van mist die soms maar een paar minuten stand houdt, maar soms ook uren stand kan houden.
Door het onderwerp direct tussen camera en lichtbron te plaatsen krijg je de lichtbron te zien als een heldere vlek of een sterke gloed rond het onderwerp, in mooi avondlicht kan tegenlicht het onderwerp helemaal omhullen.
Als je de komende paar weken de kans krijgt, zoek dan zeker een heideveld op om de mooie paarse kleuren vast te leggen.
Door op zoek te gaan naar een element om in de voorgrond te plaatsen creëer je diepte in je foto. Dit kunnen één of meer stenen zijn, maar ook een boom, riet, een muurtje, een boot, etc.
Natuurlijk is het prettiger om met een strakblauwe lucht in de zon op pad te gaan, maar voor een landschapsfotograaf is dat helemaal geen feest. Juist op die grens momenten tussen droog en nat kan er iets bijzonders gebeuren en verandert de sfeer in iets unieks.
In dit artikel wil ik je een aantal korte tips geven aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden van foto’s die ik in de Schote Hooglanden heb geschoten