DigitaleFotografieTips.nl

41 reacties op “Tips voor landschapsfotografie”

  1. Hallo! Artikel heeft mooie info. Maar ik hoop over 3 weken in Noorwegen op vakantie te zijn met een groep en wil daar ook schitterende foto’s maken. Wat zijn dan de beste instellingen voor het uit de hand fotograferen (aangezien ik met een groep niet de tijd heb om statief elke x op te bouwen)? Kan natuurlijk ook standje ‘Landschap’ van de camera gebruiken, maar is zelf instellen niet beter? Zouden dan denken aan waarden als: S: 1/50, F: 5, ISO: 100? Of hebben jullie betere waarden of tips? Heb ook een pol. filter, maar ga ik denk ik niet gebruiken omdat je dan ook tijdens de korte tijd die je soms heb daar op moet letten. En moet je vaak de waarden verstellen n.a.v. weersverandering etc?

    1. Beste Sander,

      Ideale instellingen kan men jou helaas niet geven. Dit verschilt per situatie. Stand landschappen, portret zou ik zelf niet gebruiken.

      Sluitertijd geef ik aan de cursisten een basis ezelsbruggetje. Bij 20mm 1/20 bij 50mm f/150 en 100mm 1/100 etc etc.

      Als je de basis nog niet zo goed beheerst van fotografie. Dan heb je nog steeds veel opties.

      Fotografeer in de A (AV) stand (diafragma) Landschappen gebruik je bijvoorbeeld f/11 en f/16. Je camera zoekt de sluitertijd voor jou erbij.

      Is dit nog te lastig, dan is fotograferen in de P of automatische stand echt geen schande. P gaat de flitser niet af en bij auto klapt deze op als de camera denkt dat het nodig is.

      zelf zou ik zeggen fotografeer in RAW en JPEG, waarom? Uit de RAW foto’s kun je in Adobe Lightroom de belichting weer goed zetten zonder dat het teveel ten koste gaat van de kwaliteit van de foto. Dit lukt helaas niet zo heel goed met JPEG. En je hoeft geen Lightroom guru te zijn om de foto’s aan te passen. Heb je genoeg geheugen of een laptop mee waar je de foto’s op kan zetten. Dan is mijn advies fotografeer in RAW en JPEG. Dan kun je juist uit de foto’s die je normaal weg zou gooien nog heel wat moois maken. Zie voorbeeld filmpje http://blog.wagner-fotografie.nl/lichtroom-5-basis-tips/

  2. PS: neem hier op de site de artikelen Diafragma, sluitertijd en ISO eens op je gemak door en ga hier eens mee oefenen Dit is de basis. Zelf zou ik starten met Diafragma en sluitertijd. Ga hier mee oefenen.
    http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

    1. Beste Daan,

      Bedankt voor de tips. Die van de A-stand ga ik zeker proberen, maar ga het toch ook met de A en S veranderen proberen denk ik. Aangezien je bij een langere sluitertijd meer met water kan doen (wat je in Noorwegen veel heb).
      En is het ook een idee om daar de natuurfoto’s standaard met de ‘Levendig’ stijl te maken? Dit om kleur in je natuur te brengen?
      En vorig jaar ben ik ook al in Zwitserland geweest met mooie plaatjes tot gevolg, dus ga ik ook nog eens naar die foto’s kijken.

      1. Beste Sander,

        De S stand van de sluitertijd zul je in de praktijk niet veel gebruiken voor landschappen. Je wilt hier immers controle hebben over hoeveel er scherp is. Ik persoonlijk dan. De A (AV stand) is hier de een prima optie voor.

        De sluitertijd berekend jou toestel aan de hand van het gekozen diafragma. Wil je de sluitertijd verlengen dan kun je het diafragma een groter nummer geven bijvoorbeeld f/16, maar op overdag bij veel licht kom je al snel uit bij de zogenaamde grijs filters. Zelf gebruik ik de Lee Little en Big stopper en een ND 0.9.

        Als je sluitertijd langer wilt maken dan kom je al snel uit bij een statief. Fotograferen met sluitertijden van halve seconden of meerdere seconden of zelfs minuten is toch wel heel erg lastig ;-)

        Tevens zou je kunnen kijken naar een polarisatie filter. Echter zou ik hier pas aan beginnen als je de basis goed onder de knie hebt. Dan zul je nog meer uit een dergelijk filter halen.

        Maak eens een foto op een zonnige dag een foto op 90 graden ten opzichte van de zon. Een foto met de zon in de rug en één tegen de zon in. Je zult merken dat de foto op een hoek van 90 graden mooiere kleuren heeft.

        Heel veel fotografie plezier. Fotografie is heel veel oefenen… ;-)

Laat een reactie achter