DigitaleFotografieTips.nl

35 reacties op “Introductie systeemcamera’s”

  1. Voor het fotograferen van landschappen heb je niet perse een groothoek objectief nodig. Er zijn veel landschap foto’s te vinden die bijvoorbeeld met een tele objectief gemaakt zijn.

    Bij het vergelijken van de mm en diafragma’s vergeten we vaak wel een factor die we de crop factor noemen. Deze is op beide van toepassing.
    De sony NEX heeft een crop factor van 1.5 en de beeldhoek van 10mm komt dan overeen met 15mm
    De Nikon 1 heeft een crop factor 2.7 en de beeldhoek komt overeen met 27mm

    Zelfde geld indirect ook voor je diafragma. 2.8 op de Sony en Nikon 1 zijn niet geheel te vergelijken op de zelfde brandpunt afstand. ook hier geld de crop factor.

    En wat voor objectieven zijn er voor de NEX niet beschikbaar ? De NEX heeft een 55-210 beschikbaar als Tele.

    http://blog.wagner-fotografie.nl/systeemcamera-of-spiegelreflex/

  2. Ik nijg meer naar de NEX-3N en ga donderdag met een sd-kaartje langs de fotowinkel. Op een blog (weet niet meer welke) las ik iemand die juist voor een hogere crop factor koos, wat kan daar de reden van zijn? Er werd ook wat gezegd over het aantal pixels icm de sensor.

    En als ik het goed begijp heeft de NEX ook meer objectieven. Is de standaard (kit) die je krijgt een waar je landschapsfoto’s mee kunt maken? Ik wil niet direct objectieven aanschaffen, maar tijdens het gebruik erachter komen wat ik eventueel mis om zo een goede keus te kunnen maken.

    En leuk voor alle lezers hier; er is een fotowedstrijd om een Nikon 1 J3 te winnen!! http://www.fotovideo.nu/fotowedstrijd-speed-of-life/
    Ik weet niet of ik kans maak met mijn foto’s van een oude compactcamera en zelf mijn Blackberry, maar proberen kan geen kwaad :) zie ze hier: http://www.fotovideo.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=239

Laat een reactie achter