DigitaleFotografieTips.nl

183 reacties op “Veelgestelde Lightroom vragen”

  1. Vind het nog wel jammer dat Adobe nog geen camera en objectief profielen heeft voor fujifilm. Ben ook erg benieuwd wanneer ze nu eindelijk X serie gaan ondersteunen, zoals de Fujifilm X Pro1

  2. Er is al X serie ondersteuning in Camera Raw, kijk maar op http://www.adobe.com/nl/products/photoshop/extend.html

  3. Klopt er is ondersteuning voor de RAF bestanden in LR 5, maar camera objectief profielen wordt alleen de FinePix X100 ondersteund de X serie helaas niet.

  4. Hallo Keneth

    Ik werk nogmaar kort met LR5 en ik vind nergens doordrukken, kan je me hierop een antwoord geven

    mvg
    freddy

  5. import probleem bij LR 5

    De eerste keer dat ik geheugenkaart in laptop stak kwamen de foto’s automatisch in LR
    Heb deze foto’s gewist maar als ik nu naar importeren ga en klik op de gewenste kaart of map reageert LR niet meer

    Wat kan er mis gegaan zijn?

    gt jan

  6. als ik foto’s uit mijn camera in LR5 importeer staat de witbalans telkens op ‘bewolkt’. Ik wil dat die op ‘als opname’ staat. Dat lukt niet. Hoe stel ik dat definitief in?

  7. ik heb bij lightroom denk ik per ongeluk op een knop gedrukt..
    ik kan de belichting contrast enz niet meer zelf doen..staat die ergens vast??hoe kan ik het weer in de orginele stand krijgen..dat ik het zelf kan doen..ik gebruik LR.nog niet zo lang..maar vind het een geweldig programma Groeten Truus

    1. Hoi Truus ik al een tijdje precies hetzelfde probleem ….wat ik ook doe ik kan mijn fotos niet meer bewerken…..de schuiven doen hety maar er gebeurd niks meer in de foto ! Is er iemand die ons kan helpen ? Ik heb alles al geprobeerd zelfs een nieuw LR progamma en ook die deed niks ………

      1. ik ben er intussen achter…ga naar Venster bovenin..dan Deelvensters ..en dan standaard aanvinken..dan doet ie het weer..ten minste bij mij..
        Groetjes Truus

        1. Hee Truus heel erg bedankt voor de tip !!! Ben uit de problemen….FIJN ! Groetjes Barbara

          1. Ja ik was ook heel blij dat ik het gevonden heb..zal wel komen doordat je wel eens verkeerd klikt..maar nu is het zo weer opgelost..
            Groetjes Truus

  8. We are a group of volunteers and opening a new scheme
    in our community. Your website offered us with valuable
    information to work on. You’ve done an impressive job and our whole community will be thankful
    to you.

  9. In LR 5.2 c.q. 3 zie ik in de Bibliotheek het juiste Fujifilm X-Pro1 camera profile.
    Zodra ik dezelfde foto ga bewerken en correctie profile aan vink zie ik wel de juiste lens profile maar de verkeerde camera, nl. de E-X1
    Nu weet ik wel dat de twee camera’s identiek zijn betreffende de censor, maar toch ?? IK WIL MIJN X-PRO1 zien in mijn profile.
    Enig idee wat hier aan te doen is ?

    1. Bese Jan,

      De X Pro1 heeft al een automatische correctie, maar waarom wil je perse je camera profiel zien. Wat voegt dit toe ?
      Als ik een foto bewerk en exporteer dan staan de camera gegevens netjes in de EXIF….

      Zelf gebruik ik naast de dslr een Pro1 en ik let er persoonlijk niet zo op welk profiel ik te zien krijg. Belangrijkste is dat de foto er goed uit komt. Al heb ik wel een custom profile voor de 18mm.

      Op de adobe site staan voor aantal objectieven custome profiles en waarschijnlijk ook wel voor de Pro1

      1. Hoi Daan,

        Helemaal met je een hoor. Bij staat in de EXIF ook alles correct.
        Maar vreemd blijft het wel als je van Bieb overgaat naar ontwikkelen de body ineens een EX-1 blijkt te zijn.
        Overigens, overschakelen naar Elements 11 gaat perfect.
        Thanks anyway,
        Btw. Heb je met je X-Pro1 flitservaring?
        Ik krijg in het menu (5) mijn flitsfunctie niet geopend. Enif idee?

        MHG, Jan

  10. Ik heb zojuist een batch foto’s via Lightroom verkleind naar 2MB. In het overzicht van pictogrammen verschijnt nu een grijze balk over een groot deel van de foto’s. Als ik desbetreffende foto’s aanklik openen ze wel en zijn ze goed zichtbaar.Wat moet ik doen om de pictogrammen ook geheel in beeld te krijgen?

  11. Hallo beste “amateur” fotografen. Ik heb bij mijn nieuwe Canon camera, een Adobe “Photoshop” Lightroom, gratis gekregen. Alleen, wat kan ik en wat moet ik ermee? Ik heb het geïnstaleerd en bekeken. Op enkele knoppen gedrukt, maar ik sta als een kat in een vreemd pakhuis. Ziet er mooi uit, maar ik kan er niets mee. Kunt u mij iets vertellen waardoor ik kan zien dat er wat met mijn foto gebeurt? Noem slechts één knop. Ik begrijp er niets van.

  12. Ik heb LR5. Het is een geweldig programma. Om te beginnen is hulp wel gewenst.
    Kijk anders op bijgaande site van Adobe:

    http://helpx.adobe.com/nl/lightroom/topics.html

  13. Hallo,

    Mijn vraag,kan ik mijn RAW bestanden zo,n 12000 exporteren als kleine jpg bestanden en de volledige mappen structuur behouden

    Gr Gert

1 3 4 5

Laat een reactie achter