- Doorzettingsvermogen
- Heide fotograferen
- Sjouw je geen breuk
- Google Maps voor fotolocaties
- Bewolkte dagen
- Verken de omgeving
- Fotograferen in de regen
- Schemering
- Een grote geheugenkaart of meerdere kleine geheugenkaarten?
- Invulflits
- Landschap in de regen
- Blijf fotograferen na zonsondergang
- Fotograferen bij optochten
- Fotograferen uit de hand bij weinig licht
Het heldere weer en de zonsondergang die voor veel mensen net na werktijd valt biedt een mogelijkheid om er nog even met een camera op uit te trekken en de schemering vast te leggen. Na zonsondergang is het niet direct zwart, maar heb je nog een periode dat er kleur in de lucht is. Dit verdient de voorkeur boven een puur zwarte lucht.
iPhone 4, 3.85mm, 1/15s op f/2.8, ISO 1000 (sterke ruisreductie via Lightroom)
Op klein formaat OK, op groot formaat nog wel veel ruis en dichtgelopen wit
De zon mag wel zijn onder gegaan, maar er is vaak nog genoeg licht en kleur aanwezig om nog tot een 1-1,5 uur na zonsondergang of voor de zonsopkomst (door) te fotograferen. In de schemerperiode kun je daardoor onderscheidende foto’s maken.
Canon EOS 5DmkII, 200mm, 1/15s op f/4 (lens heeft beeldstabilisatie!), ISO 640
Ongeveer een half uur na zonsondergang zie je een mooie blauwe kleur in de lucht. In deze periode kun je het beste architectuurfoto’s maken. Het kunstmatige licht en het aanwezige licht zijn korte tijd met elkaar in balans, waarna het kunstmatige licht het overneemt. Daarnaast biedt het warme kunstlicht en het donkerblauwe natuurlijke licht een mooi contrast. Een statief of hoge ISO waarden zijn in deze periode wel onontbeerlijk.
Canon EOS 5DmkII, 70mm, 1/10s op f/4 (lens heeft beeldstabilisatie!), ISO 1250
De hoge ISO waarde (had geen statief bij me) en het contrast met de lucht maakt dat het kunstlicht van de Rembrandttoren in Amsterdam nog sterker naar voren komt. Eigenlijk is dit al iets te ver in de zonsondergang, de iPhone foto bovenaan had een betere balans in de lichtomstandigheden (en een maan die precies boven het gebouw stond).
Als je bereid bent je diner nog wat uit te stellen of eerder op te staan dan de rest heb je de kans om in de schemerperiode unieke plaatjes te maken, waar andere fotografen het dan al hebben opgegeven. Ben je van plan ‘s ochtends te fotograferen, plan dan zeker een ruime periode in voor zonsopkomst, anders heb je bijna het mooiste moment van de dag gemist.
Meer informatie over fotograferen in de schemering kun je vinden in het gelijknamige artikel op deze site.
Hoe zit dat met de kou? Als ik naar mijn werk fiets (ca 3 kwartier) is het zo’n -10 graden.. kan een objectief daar tegen? Is dat niet slecht voor het lenzenstelsel?
Ik geloof niet dat koude temperaturen op zichzelf een probleem vormen, het moet echt heel erg hard vriezen willen diafragmabladen of uitschuifbare elementen vastvriezen. Ik heb in ieder geval nog nooit minder werking gemerkt, wel een batterij die sneller leeg lijkt.
Waar je wel voor moet uitkijken is temperatuurveranderingen, dan kan er condensatie ontstaan in de lens. Je kunt dan beter de lens even in je fototas laten zitten en deze tas zelf in de gang laten zodat de temperatuur geleidelijk wordt aangepast.
Een zeer actueel onderwerp met een leuk verhaal. Prachtig om rond het blauwe uur foto’s te maken. Bijzonder dat je een foto pakt van 1250 ISO, vervolgens verwijst naar je I-Phone foto, terwijl je zo ontzettend veel mooie foto’s hebt.
Ik heb zaterdag met de camera buiten foto’s genomen en op het einde van de sessie was het -9°C zonder enige problemen.
Bij einde heb ik er wel voor gezorgd dat de temparatuur in de wagen niet te fors stijgt zodat de camera zich terug kan aanpassen aan de hogere temperatuur.
Dit is het resultaat:
http://www.peterlouies.eu/index.php/windmill-near-mater-during-sunset-in-the-winter/
Ik was er ook op uit zaterdagochtend van 08.30-11.30u in -18 en geen enkel probleem gehad. Gelukkig was er wel een zonnetje en minder wind dan eerder deze week zodat het erg aangenaam was ondanks de pooltemperaturen.