DigitaleFotografieTips.nl

74 reacties op “Bespreking: Fotoboeken getest”

  1. Leuke Review, leest lekker weg alleen kan je niet echt oordelen als je bij elke firma een ander fotoalbum hebt besteld.
    Zo is het eigenlijk Appels met Peren vergelijken waardoor de waarde van je review, ondanks de fijne en duidelijke manier van schrijven, omlaag gaat.

  2. Beste Kenneth,

    Dit is alweer een erg nuttig artikel. Het blijft namelijk iedere keer weer een discussie waar en bij wie het foto album gemaakt mag worden.
    Ik heb nu al 5 jaar zeer goede ervaringen met Albelli. Het allereerste album was in mat afdruk, en daar ben ik het minst tevreden van. Daarna heb ik altijd het glanzende papier besteld. Dit geeft toch het mooiste resultaat. Het klopt dat die afdrukken iets donkerder zijn, maar daar kun je al rekening mee houden bij het maken.

    Overigens is het laatste boek, geproduceerd in november dit jaar ook met bladzijden die helemaal plat kunnen.

    Ik ben er zeer tevreden mee.

    Groeten, Luc.

  3. Heb net mijn eerste ervaring met een fotoboek van profotonet binnen. Een verslag van een reis naar China, HongKong en Indonesië. Ik had een aantal panoramafotos over 2 bladzijden ingevoegd. Je doet het boek open en dan ligt er een vrijwel platte foto van 60 cm voor je en in een fantastische kwaliteit. Nooit eerder gezien zo mooi! Ook de vlotte afhandeling is een pré. In tegenstelling tot wat er in de test staat kan je nu wel de voor- en achterkant met je eigen afbeelding maken. Het kost wat meer dan een ander fotoboek, maar het kan niet mooier! Super

  4. Eeen zeer nuttig artikel. Ik ben zelf zeer gecharmeerd van www. fotobuch.de Een firma die een uitstekende kwaliteit leverd. De website geeft echter niet de mogelijkheid om fotoboeken te verkopen waardoor ik op zoek ben gegaan naar andere proffesionele drukkers. Blurb lijkt daarop antoord tegeven.

  5. Albelli Software om fotoboek te maken is redelijk. Na 12 dagen (stond bij bestelling levering in 4 dagen) mijn album ontvangen. Flinterdun, doet mij denken aan een troostprijs. Wel zeer duur voor wat het maar is en er is elders anders te krijgen aan een véél lagere prijs. Begrijp ook niet waarom ik op de eerste en laatste pagina geen foto’s kan plaatsen. Het online zetten van het fotoalbum is mooi meegenomen, maar dit is al even onhandig als hun software, bv. als u het album heeft doorbladerd, kan u niet direct naar het begin gaan. Kortom voor zo’n dure prijs, geen tweede keer dergelijk fotoboekje van Albelli.

  6. Hier laat ik een voorlopige reactie achter over Albell.
    Mijn 4 album heb ik met Albelli gemaakt. Wat software betreft was het erg zoeken in het begin, niet echt duidelijk. De achtergrond mogelijkheden vond ik heel beperkt. Heb hiervoor klantenservice gebeld en zij vertelden mij ook dat dit duidelijke op de wesite omschreven moet worden. Tijdens dit gesprek vernam ik ook dat de software niet echt geschikt is voor Apple, wel Windows.
    Gezien de groei in de markt m.b.t. gebruik van Apple had dit m.i. al lang aangepast moeten worden.

    Het resultaat heb ik nog niet gezien omdat ik al enkele dagen zitten te wachten op mijn album. Dit had 4 sept binnen moeten zijn en het is nu 7 sept.
    Mijn vorige albums heb ik bij het Kruidvat laten maken. Prima software, prima resultaat (misschien ietsjes te donker, maar dat krijg je al snel met afdrukken, kan je rekening mee houden) en heel snel in huis. Je kan het ook in de winkel ophalen!
    Kortom, ik ben nog niet echt tevreden over Albelli maar ik wacht het resultaat af.

  7. Mijn allereerste ervaring met Albelli en direct zeer negatief. Ik bestelde rechtstreeks via Abelli een fotoboek. Door een systeemfout, liep mijn bestelling vast, en moest ik opnieuw beginnen. Dat was zo erg niet. Toen ik betaald had (direct met Ideal), kreeg ik het bericht, dat mijn bestelling niet betaald was, en dat er pas geleverd zou worden, als ik wel betaald zou hebben. Heel vervelend, want ik kon zien, dat het geld wel degelijk direct afgeboekt bleek. Ik mailde direct naar Abelli, waarop ik antwoord kreeg, dat de eerdere vastgelopen bestelling niet betaald was. Dat klopte zeker. Maar ik had wel betaald, voor de goed gelopen bestelling.

    Ik mailde terug, dat ik de start van mijn eerste kennismaking nu niet erg als positief ervaren had. Maar dat ik de wel betaalde bestelling dan ook direct wilde krijgen, of anders mijn geld terug wilde. Zij antwoordden mij, door niets meer te antwoorden. Ik werd daarop meer boos, en begon te mailen, dat ik nu niet wist waar ik aan toe was. 5 mailtjes verder, en kreeg nul op rekest. Geen enkel antwoord meer. Wel kreeg ik een geautomatiseerd bericht, drie dagen na mijn directe betaling en bestelling, dat het bestelde boekje zou worden verzonden. Geen enkele normale communicatie is vooraf gegaan. De bestelling werd pas drie dagen na een directe Ideal betaling verzonden. Ik persoonlijk zal nimmer meer bestellen bij Albelli. Ik vind het ronduit slecht om zo met je klanten overweg te gaan. Dat er helemaal niet gereageerd word op een inmiddels van mij afkomstige geïrriteerde mail, omdat er geen antwoord komt van Albelli zelf, vind ik dan ook zelfs onbeschoft. En dat ik als klant moet gissen, of Albelli wel of niet betrouwbaar is, vind ik geen goede zaak.

    Op hun eigen website zijn alleen mar positieve ervaringen te zien, maar je kan niet zelf je echte mening plaatsen, dus ik ga ervan uit, dat Aleblli haar “reacties” zelf geplaatst heeft, waardoor het lijkt, dat ze geschreven zijn door haar consumenten. Dat idee heb ik een beetje gekregen. Niet heel betrouwbaar, als dat het geval werkelijk is.

    1. Hallo Vogeltje35,

      We betreuren het ten zeerste dat u niet tevreden bent met het mailcontact en uw ervaring met onze klantenservice. Wij hebben inmiddels uw bericht beantwoord. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

      Met vriendelijke groet,

      Jolanda
      Albelli Klantenservice

  8. Zelf heb ik fotoboeken laten afdrukken bij meerdere leveranciers.
    De beste resultaten waren die van Albelli, al hoewel ik een maal een boek heb ontvangen met “druppels” op de foto’s (boek is gratis vervangen door een goed exemplaar) en in één boek was enigzins sprake van schaduwvorming in het midden tussen 2 pagina’s (extra optie gebruikt plat openliggen).
    Het slechts was ik te spreken over de prestatie van Kruitvat. Hier ontbraken pagina’s en die plaatsen waren opgevuld door iets dat op toneelgordijnen leek. Dit is echter jaren geleden en kan ook het gevolg zijn geweest van slecht aanmaken.
    Van Albelli had ik kortingsbonnen via rentepunten postgiro (ING) besteld. Toen er geleverd moest worden kon ik echter deze niet gebruiken naast een andere korting en ook slechts één per album.
    Zoveel boeken maak ik nou ook weer niet. Gevolg is dat één van de kortingsbonnen van E 25,- verliep door overschrijding geldigheidsdatum.

  9. Top-fotoalbum, geen aanrader. Na veel reviews gelezen te hebben heb ik bij mijn tweede fotoalbum (met echt fotopapier) ivm de prijs gekozen voor top-fotoalbum. Ze zijn een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Pixum. Dit bleek een verkeerde keus. De software werkt oke, maar met name het goed en volledig krijgen van foto’s in het fotovak lukt meestal niet, hierdoor moet je regelmatig ongewenst delen van je foto ‘afsnijden’. Dit zorgt voor veel gepriegel en ergernissen. Na veel gepriegel toch een album afgekregen waar ik wel redelijk tevreden mee was ( alles opnieuw bij een andere bedrijf vond ik te veel moeite). Echter bij bestelling bleek ik het verkeerde fotopapier te hebben aangekruist. Een minuut na de bestelling gemaild en gebeld dat ik dit veranderd wilde hebben. “nee meneer dat kan niet,alles gaat automatisch, besteld is besteld”. Ik moet het resultaat nog afwachten, ik hoop dat het iig goed is, maar wil je een zo mooi mogelijk resultaat dan raad ik top-fotoalbum af! Het is die paar euro die je minder betaald niet waard om een album te hebben waarbij de foto’s toch er toch net niet in staan zoals het werkelijk was.

  10. Ik heb me rot gezocht naar een website die fotoboeken met pagina’s van karton verkoopt, omdat ik graag een fotoboek wou waar mijn zoontje ook mee kon spelen….uiteindelijk besteld bij boekjevankarton, daar heb je ook keuze uit leuke achtergronden en stickers enzo.

  11. Al sinds mijn allereerste boek bestel ik bij Albelli en heb er nu zo’n 50-60 boeken besteld. Ik moet zeggen meer dan uiterst tevreden, kwaliteit is uitstekend en als er een keer iets fout is gegaan wordt dit op een snelle nette manier afgehandeld. Nooit geen enkel problem mee gehad.

    Enigste opmerking (persoonlijke mening) is dat de vorige platliggende exemplaren (met een soort van klein plastic stripje in het midden) iets beter beviel dan de huidige platliggende exemplaren. Omdat mijn boeken altijd 120 pagina’s zijn, krijg ik nu boeken die 2x zo dik zijn dan daarvoor.

    Maar blijf bij mijn eerdere commentaar dat Albelli een TOP product is, TOP kwaliteit en TOP service.

  12. Na enkele jaren geexperimenteerd te hebben met digitale fotografie besloot ik om even in te gaan op een aanbieding van albelli. Was van de eerste keer een bedroevend resultaat. Ik neem fotos op hoge resolutie met een lumix panasonic voorzien van een leika lens. Als brave huisvaderfotograaf neem ik zo een slordige 45 jaar foto’s en krijg toch stilaan een idee wat scherpe en haarscherpe foto’s zijn. Ik schrok wel een beetje van het hoog amateurgehalte ivm scherpe afdrukken. Als dit geldt voor een degelijke afdruk dan denk ik dat ik straks teruggrijp naar mijn oude nikon ft en mijm mac en i photo de vuilbak inkieper. Maar niet geklaagd ik zoek ijverig verder en heb begrepen dat profotonet een uitkomst biedt! Mijn conclsie is als je fotootjes wil nemen met een of andere foon om uit te delen aan jan en alleman dat je bij albelli goed zit. Als je echter houdt van fotograferen, dan is dit volgens mij niet echt een albelli aangelegengeid.

  13. Ik laat zo’n vijf jaar fotoboeken bij Albelli maken en ben in het algemeen tevreden over de kwaliteit. Wat me echter tegenvalt is de weergave van sneeuw, net witte was zonder enige doortekening. Op de monitor is wel een duidelijke doortekening te zien. Ik heb van alles geprobeerd, vaste brandpunt objectief, valt alles binnen het histogram, geen overbelichting, de hoogst mogelijke resolutie, full frame, maar niets helpt. De medewerker van Albelli blijft het antwoord schuldig.
    Nu rijst bij mij de vraag of het soms komt door de j-peg compressie of wordt ergens anders voor de verwerkbaarheid zó sterk gecomprimeerd
    dat details wegvallen, of is dit domweg een geval van posterisatie?