Volgens de ‘compositieregels‘ plaats je de horizon bij een foto op 1/3e vanaf de bovenkant of 1/3e van de onderkant. Hierdoor wordt je compositie interessanter dan wanneer je de horizon precies in het midden zou plaatsen. Maar wat bepaalt waar je de horizon in je foto plaatst?
Als je de plaats van de horizon gaat bepalen in je compositie is het belangrijk om te bedenken wat de meeste aandacht in de foto moet krijgen. Bij onderstaande foto van de vlootschouw tijdens Dordt in Stoom waren de wolkjes in de lucht geweldig. Er waren niet veel schepen in de voorgrond, dus de horizon is zo laag mogelijk in het beeld geplaatst om zo veel mogelijk interessante lucht in de foto op te nemen.
De horizon helemaal onderaan de foto – Canon EOS 5DmkII, 24mm,
1/200s op f/8, ISO 100 (vertekening gecorrigeerd in Lightroom)
Heb je echter te maken met een lucht die niet zo interessant is, zoals in onderstaande foto met een wolkeloze zonsondergang, dan kun je er juist voor kiezen de horizon zo hoog mogelijk in de foto te plaatsen. Het helpt dan als je een onderwerp zoekt waarbij je ook interessante elementen in de voorgrond kunt laten zien.
Geen interessante wolkenlucht, dus zo min mogelijk in beeld
– Canon EOS 5DmkII, 35mm, 1/8s op f/11, ISO 100
Het zal je wellicht zijn opgevallen dat de horizon vrij extreem is geplaatst in beide gevallen, niet volledig op 1/3e. Plaatsen op een derde is niet heilig, juist van ‘de regel’ afwijken kan interessante beelden opleveren, zo lang je het maar doelbewust doet en weet waarom je het doet.
Nog een paar voorbeelden:
Zowel voorgrond als achtergrond zijn interessant, maar de dynamiek zit in de voorgrond, dus de horizon hoog geplaatst – Canon EOS 5DmkII, 24mm, 1/13s op f/11, ISO 100
Een laag standpunt en lage horizon om de enorme grill van deze klassieker te benadrukken – Canon EOS 5DmkII, 35mm, 1/25s op f/8, ISO 100
Een lage horizon om de stoomtrein nog machtiger te laten lijken en de witte lucht te omzeilen – Canon EOS 5DmkII, 200mm, 1/320s op f/6.3, ISO 640
De ‘horizon’ hoog om zo veel mogelijk interessante elementen in de voorgrond op te nemen. Echter wel onscherp, zodat het oog naar de eigenaar van de stoommachine wordt getrokken – Canon EOS 5DmkII, 35mm, 1/200s op f/3.5, ISO 100
Zeer duidelijk gebracht, proficiat.
Hallo
Kan iemand mij inlichtingen geven voor opnamen met reflectie.
Bedankt op voorhand.
Grt.
G.Osten
Dit zijn tips waar je iets mee kan
Meestal wordt er gelijk een dure cursus aangeboden en kom je geen stap verder
bedankt voor deze informatie
ik maak steeds gebruik van zeer heel heldere tips,met dank hiervoor