DigitaleFotografieTips.nl

125 reacties op “Macrofotografie tips”

  1. Kenmerken van een macro objectief zijn o.a.:
    - mogelijkheid van een groot diafragma;
    - weinig scherpte diepte;
    - vergrotingsfactor minimaal 1:1;
    - dichtbij scherpstellen.
    Groot diafragma (is een laag f getal – in casu 2.8) geeft weinig scherpte diepte. Scherpstelpunt is scherp terwijl verder van het centrum in toenemende mate onscherpte optreedt. Hierdoor maximaal aandacht voor waar het om gaat.
    Door vergrotingsfactor 1:1 is 1cm bij 1cm op de sensor ook 1cm bij 1cm. Waardoor onderwerp maximaal groot is.
    Veelal wordt, omdat het vaak om kleine onderwerpen gaat, van dichtbij gefotografeerd met een groot diafragma.
    De kunst wordt door met scherpte diepte (diafragma) te spelen en dichterbij of wat verderaf een compositie te creeeren met mooie scherpte (die er vaak uit knalt) naar zacht weglopende achtergrond.
    Omdat dichtbij focussen niet altijd automatisch mogelijk is of is gewenst wordt veelal handmatig scherp gesteld.
    Is AutoFocus wel gewenst en/of mogelijk dan is spotmetering aan te bevelen.
    Je vraag:
    meer scherpte diepte kan door meer afstand en/of kleiner diafragma (groter f getal – bijv. f/8).
    Als autofocus niet het gewenste scherpstelpunt geeft dan handmatig scherpstellen.
    Let op goede sluitertijd en statief zeer aanbevolen / eigenlijk een must.

    Heel veel fotografeer plezier.

  2. je laatste drie genoemde punten allen toegepast
    Zelfs f11 en hoger!
    statief, scherpstellen handmatig… maar op de paddestoel 30 cm er vandaan (ivm met canon 2.8 100 mm op 30 cm modus op de lens)
    was Zelfs het 1cm doorsnee paddestoelkopje niet scherp (iets schuin van boven genomen!!! pleh!

  3. Lijkt me wel verklaarbaar.
    f/2,8 en 30 cm –> 1mm scherp 0,5 mm voor en achter scherpstelpunt.
    f/11 en 30 cm –> 4,1mm scherp 2mm voor en 2,1mm achter scherpstelpunt.
    Het hoedje van de paddestoel zal mogelijk een grotere diepte hebben en/of je hebt op het topje scherp gesteld waardoor nog 2,1 mm scherp over blijft.
    Ik heb even de maten van mijn FF gebruikt.
    Blijven oefenen met focuspunt, diafragma en afstand.

    Veel plezier ermee.

  4. Dat is pure wiskunde voor me haha
    ook met hoge F waarde had ik nog nauwelijks wat scherp…
    en met de canon 100 macro 2.8 kan je niet dichterbij met AF?
    Bedoel je dat ik m op MF moet zetten en toch dichterbij moet komen?

  5. Op MF kan zeker een voordeel zijn!
    Ik gaf aan de waarden bij FF te hebben gegeven. Met een cropsensor is de scherpte (nog) kleiner!
    Dus als je te weinig scherpte hebt bij een klein (is hoger f getal) diafragma dan zal je je afstand tot je onderwerp dienen te vergroten!

    Plezier hebben in proberen en veel oefenen is een goede leerschool! Met vallen en opstaan! Blijf proberen tot je je gewenst resultaat hebt. Vooral met veel plezier.

  6. afstand vergroten klinkt logisch idd nu je t zo zegt
    maar als je dat niet wilt…
    zijn er lenzen waarmee je wel dichterbij kan komen zonder dit effect te hebben en waarbij je dan met je f waarden hoger te zetten net wat meer scherpte kan verkrijgen?
    Ik heb nu de canon macro 100 gehuurd maar is er een andere variant waarmee je nog meer op t object kan komen?
    Vind t zonde om afstand te nemen en veel te moeten snijden :(

  7. Ja, die zijn er.
    Maar om in een keer een goed advies te krijgen kan je misschien beter eerst vertellen wat je precies voor ogen hebt. Wat wil je bereiken? Wat wil je in beeld brengen? Waarmee? Wat heb je tot je beschikking?

    Hoezo is de 100mm niet geschikt bij een grotere afstand?
    Ik vermoed niet dat je een paddestoel zeg 60 x 90cm of groter wilt afdrukken?
    Een uitsnede kan misschien helemaal niet kwaad voor afdruk of beeldscherm resolutie.
    Zoek de uitdaging.
    En veel plezier.

  8. juist! voor afdrukken op
    een enorm doek!

    heb je toevallig ervaring met lenzen die van heel dichtbij
    toch wat meer scherpte diepte kunnen bieden?

  9. Na elke oplossing voor je aangegeven probleem kom je met een nieuw ander bezwaar zonder echt specifiek te zijn. Ook geef je geen duidelijk antwoord op de gestelde vragen wat je precies wil.
    Veel kan je ook zelf opzoeken o.a. op deze site met veel uitgebreide informatie als ook op andere sites.

    Ja, andere objectieven zouden kunnen zijn Canon Macro 50mm of 60mm waarvan de 50mm een stuk goedkoper is.
    “een enorm doek!” Hoe (enorm) groot mag deze zijn?
    Welke resolutie heb je in gedachte?

    Deze site heeft ook een “stel je vraag” rubriek. Misschien handig om daar een topic te starten met een uitgebreide beschrijving van je wensen, wat je zoal geprobeerd hebt, wat daarbij niet goed ging en eventueel voorbeeld foto’s om duidelijk te maken wat er verkeerd ging en een voorbeeld van waar je naartoe wil.

    Vooral met veel plezier blijven oefenen.

  10. Eenvoudig, ik zou graag heel dicht op het onderwerp komen, zoals aangegeven en dan toch nog veel scherpte diepte kunnen hebben, zodat ik niet hoef te snijden (want dat is ene noodgreep als je je object beeldvullend wil hebben) en je dus het hele beeld kan gebruiken zodat indien nodig het beeld zelfs op een doek van 1 bij 1 meter nog scherp is..

    Goed idee , ik zal een topic starten :) Fijne dag en veel fotografeerplezier!

Laat een reactie achter