Macrofotografie is één van de makkelijkste manieren om aan je onderwerp te komen, maar één van de moeilijkst uit te voeren vormen van fotografie. Je hebt er geen superdure lenzen voor nodig (kan natuurlijk wel, hoe dichter je bij je onderwerp kunt scherpstellen des te duurder de lens wordt), je kunt het doen in je eigen tuin als je daar een interessant onderwerp hebt en het kan hele verrassende resultaten opleveren. Eigenlijk kun je voor elk fotografisch onderwerp een macro foto bedenken. Alledaagse voorwerpen worden in close-up vaak toch een erg interessant onderwerp. Vooral als je niet meteen kunt zien wat het is.
Scherpstelafstand
Macrofotografie komt neer op het nemen van close-ups van alledaagse voorwerpen. De meeste camera’s hebben standaard een macro stand, vaak aangeduid met een tulp als icoon. Voor macrofotografie zijn twee waarden van belang. De eerste is de scherpstelafstand van de lens, hoe dichter je met de lens op je onderwerp nog scherp kunt stellen des te beter. Voor spiegelreflex camera’s zijn speciale macro lenzen en tussenringen te koop, maar vaak staat op een telezoom (tot ongeveer 150mm) of een 50mm lens ook al een tulp icoon. Dit geeft aan dat de scherpstel afstand van de lens dichtbij genoeg is om kleine voorwerpen groot in beeld te krijgen. Op mijn 50mm lens staat een tulpje met de waarde 0.45m, dit betekent dat de lens vanaf 45cm scherp kan stellen op het voorwerp. Op mijn 28-135mm lens staat dat deze scherp kan stellen op een halve meter. Maar dankzij de zoomcapaciteiten van de lens kun je een onderwerp toch heel close in beeld krijgen op deze afstand. Beter echter is een echte macro lens, mijn Canon 100mm macrolens stelt nog scherp op enkele centimeters.
Reproductiefactor
Een tweede belangrijke waarde is de reproductiefactor. Deze staat in de vorm van een verhoudingsgetal op de lens. Bijvoorbeeld ‘1:1’. Dit geeft aan dat het object even groot op de sensor wordt geprojecteerd als dat het echt is. Mijn Canon EF 500mm F1.4 heeft een waarde van 1:1.8, dus het object wordt bijna twee keer kleiner op de sensor geprojecteerd. Fotografeer je een euromunt van 10mm, dan zal hij ook 10mm groot worden geprojecteerd op de sensor.
Is het onderwerp net zo groot als de sensor, dan kun je met een 1:1 waarde hem beeldvullend in beeld krijgen. Houd hierbij rekening met de 1,5-1,6 vergrotingsfactor die niet full-frame digitale camera’s hebben, je hebt dus genoeg aan een verhouding van 1:1,6. Er zijn ook lenzen die een reproductiewaarde hebben van 3:1. Dit betekent dat elke mm drie keer zo groot op de sensor terecht komt. Maar die zijn dan ook loei duur. Hoe groter het voorwerp, hoe vaker je genoeg zult hebben aan grotere verhoudingen. 1:4 Is beter te doen met een grote roos dan met een sneeuwklokje.
Goedkope oplossingen
De goedkoopste manier om macro foto’s te maken (als je geen lenzen hebt die geschikt zijn voor het scherp stellen op korte afstand) is met een compactcamera. Voor de prijs van een goede macro lens heb je camera’s die makkelijk in je zak passen en prima geschikt zijn om dichtbij scherp te stellen. Voor spiegelreflex camera’s kan het de moeite waard zijn eerst naar een close-up lens te kijken. Een close-up lens is eigenlijk een filter (zoals een polarisatiefilter) die je aan de voorkant van je lens schroeft en die het mogelijk maakt om dichter bij scherp te stellen. Nadeel is wel dat de randen onscherpte kunnen vertonen bij maximaal open diafragma en/of volledige zoom. Kijk anders naar bijvoorbeeld een 50mm lens, deze kunnen vaak ook dichtbij scherp stellen en het instapmodel is helemaal niet zo duur.
Heb je een onderwerp dat snel weer weg is (vliegen, vlinders, etc.) als je te dicht bij komt, dan is het handig om een zoomlens te gebruiken, eventueel voorzien van een teleconverter die de zoomfactor nog eens met een factor 1.4, 2.0 kan vergroten. Ook hier geldt dat de lensprestaties snel zullen afnemen, zeker als je voor de goedkope variant gaat, en dat je sneller een statief nodig hebt om voldoende scherpte in de foto te krijgen.
Foto’s maken
Gaan we kijken naar het daadwerkelijk maken van de foto. Wat macrofotografie nu zo moeilijk maakt is dat doordat je zo dicht op je onderwerp zit en dat je diafragma ver open is je slechts enkele millimeters hebt om scherp te stellen (met waardes als F1.8 of F2.8 op die afstanden wordt de achtergrond al heel snel onscherp). De kleinste beweging (van de fotograaf of van het onderwerp) verlegt de scherpte weer naar een punt waar je dit liever niet hebt. Je kunt dan een kleiner diafragma kiezen, waardoor je het scherpstelgebied vergroot, maar vaak moet je diafragma wijd open, omdat je anders te weinig licht hebt.
Beide problemen los je op met een statief. Hiermee kun je heel precies bepalen waar de scherpte komt te liggen en sluit je uit dat je camera beweegt tijdens het afdrukken en doordat je met een statief werkt kun je ook een langere sluitertijd hebben en kun je dus een kleiner diafragma kiezen om meer scherpte in de foto te brengen.
Je kunt een groot statief gebruiken voor onderwerpen die zich boven de groot afspelen, maar er zijn ook hele kleine statieven van 10cm met drie poten die al kunnen werken, mits je een niet te zware lens op de camera hebt zitten, anders helt hij over en heb je misschien een deuk in je lens. Wat ook goed werkt is gewoon op de grond gaan liggen (neem een vuilniszak mee), dit heb ik vaak gedaan bij het fotograferen van paddenstoelen, die zijn zo laag dat je de camera op de grond moet hebben staan om op hetzelfde niveau als de paddenstoel te komen.
Spiegelreflex nadeel
Hier komt trouwens een nadeel van een spiegelreflexcamera naar voren ten opzichte van een compactcamera. Doordat je geen omklapscherm hebt moet je met je oog door de zoeker kijken om de compositie te bepalen. Je moet dus echt op je hurken of gaan liggen. Je ziet dat nieuwe spiegelreflexcamera’s wel steeds meer gebruik gaan maken van een ‘Live View‘ functie. Hiermee zie je op het LCD scherm van de camera wat de compositie is en kun je dus iets meer afstand van je camera nemen.
Eén methode om hier mee te werken is ‘brute force’ (een aantal fotografen draaien zich om in hun graf), probeer te ontdekken in welke stand de lens scherp staat met autofocus. Beweeg de camera in een hoek en druk half op de sluiterknop en kijk naar in welke stand hij staat, op den duur weet je voor die situatie precies welke stand in ieder geval het onderwerp scherp stelt en dan is het gewoon veel foto’s maken, veel verwijderen van foto’s die je niet bevallen en de hoek steeds iets aanpassen en hopen dat er iets tussen zit. Is wel een beetje hit & miss, maar met digitaal maak je in ieder geval geen extra kosten. Hooguit is je batterij sneller leeg, dus zorg voor een (opgeladen!) reserve.
Experimenteren
Door de plant op een stoel te zetten en een wit vel papier er achter te houden met de camera op een statief
trek je je onderwerp helemaal uit de achtergrond
Het mooiste van macro foto’s vind ik dat je een heerlijke onscherpte kunt krijgen in de achtergrond door te spelen met het diafragma. Je kunt een onderwerp zo heel mooi uitlichten, maar ook creatieve keuzes maken door juist wel of juist niet bepaalde delen van het onderwerp scherp in beeld te brengen. Let trouwens op, bij macro foto’s kan het soms nodig zijn om relatief kleine diafragma’s (hoge waarden) te gebruiken als je het onderwerp helemaal scherp in beeld wilt krijgen (nog niet eens om de achtergrond scherp te krijgen). Probeer daar mee te experimenteren als je onderwerp niet weg kan lopen, het beste diafragma is afhankelijk van de afstand tot het onderwerp, de afstand tussen onderwerp en achtergrond, de zoomfactor, de beschikbaarheid van een statief (hoeveelheid licht om de foto onbewogen te laten), etc.
Vergeet trouwens ook de groothoeklens niet, daarmee kun je vaak erg dichtbij focussen (het is geen echte macro) en toch meer van de omgeving van je onderwerp laten zien zodat een kijker een beter idee krijgt van de leefomgeving van je onderwerp.
Laat meer van de omgeving zien met een groothoeklens
Beestjes
Als laatste nog een tip voor het fotograferen van bewegende onderwerpen, vaak zijn dit insecten. Doordat ze zo beweeglijk zijn heb je een snelle sluitertijd nodig en ook moet je een grotere afstand tot het onderwerp bewaren (anders schrikken ze). Een goed moment om insecten van dichtbij te fotograferen is in de ochtend. Ze moeten dan nog opwarmen voordat ze kunnen gaan vliegen en ze blijven dan mooi stil zitten.
Zo heb ik ook geprofiteerd van een zomerse bui, deze hommel bleef zeker een half uur zitten om weer op te drogen zodat ik met een volledig statief lekker met de compositie en scherptediepte kon experimenteren. En dat allemaal in mijn eigen tuin.
Ik heb de tussenringen al gebruikt bij, een 50 f1.8, een sigma 105macro, en een 70-200f4, en
telkens met redelijk goede resultaten op meer dan 1:1.
Voor nog meer is een omkeerlens ook mooi, daarvoor gebruik ik de 17-50mm omgekeerd met een tussenring op de body.
Nu ook de 100mmf2;8 van canon getest, die is doordat de scherpstel beweging in de lens gebeurt, nog beter te gebruiken volgens mij.
Die zal ik binnenkort ook eens testen met de tussenringen.
Gistermiddag ben ik na de buien die eindelijk kwamen meteen de deur uit gestapt en ben ik in de achtertuin aan de gang gegaan. Eerste opzet was om (net zoals je beschrijft in het artikel) op zoek te gaan naar insecten.
Al snel (na 1 stap buiten de deur) trok de roos met druppels mijn aandacht en heb ik die zeer mooi kunnen vastleggen en het resultaat was en is erg geslaagd.
De overige foto’s van druppels waren minder en ik zat me af te vragen hoe je een beetje met je compositie kan spelen in het fotograferen met druppels. Vooral als je rond je ‘hoofd druppel’ weinig andere druppels kunt betrekken in je compositie.
Met mijn oude toestel had ik ook al geexperimenteerd met druppels (wat door matig materiaal niet lukte) en zat toen ook al met de vraag hoe je een druppel ‘sprekend’ op de foto kan zetten.
hoi kenneth
ik ben net begonnen met fotografie dus maak goed gebruik van je site:)
ik bezit een sony alpha 300 en heb laatst een tamron 70-300mm
gekocht ,en ben een beetje gaan spelen met die lens.vooral het macro gedeelte.
ben er helemaal weg van.
maar nu wil ik een echte macrolens kopen maar als beginner zie ik door de bomen het bos niet meer.
welke lens zou jij me adviseren.
mvg,
jack
Hoi Jack,
Ik het dan wel geen Kenneth maar neem toch even de gelegenheid om te reageren en je hopelijk een beetje op weg te helpen ;)
Om te beginnen is een goede macrolens niet goedkoop. Je moet denken aan minstens 350 euro en als je verstandig bent koop je daar nog een goed statief bij (al kan het ook zonder). Een goed statief wat geschikt is voor macro kost je ook al snel 200 euro.
Afhankelijk van wat je wilt nemen (vliegen, vlinders etc of juist bloempje) is belangrijk dat je een redelijke brandpuntsafstand hebt.
Ik werk zelf met een 85mm (van Nikon) en merk dat dit vrij weinig is al kan je met wat geduld schitterende foto’s van vliegen en vlinders maken.
Echter raad ik je wel wat meer aan, het maakt het makkelijker, zeker als je het budget hebt.
Je zou eens kunnen kijken naar de 100mm van Sony zelf. Je weet zeker dat alles prima werkt en 100mm is een goed afstand waar je veel mee kan.
Je zou ook kunnen kijken naar de 105mm van Sigma of de 90mm van Tamron. Beide zijn erg goede lenzen en zijn goedkoper dan de Sony.
Heb je toch geld genoeg, dan kan je ook nog kijken naar de 150mm van Sigma, ook een schitterende lens.
Eigenlijk zijn er weinig tot geen slechte macro-lenzen, het verschil zit hem in het gebruiksgemak en de bouwkwaliteit.
Bij mijn keus heb ik voor Nikon (in plaats van de Sigma 105mm) gekozen omdat deze in het gebruik een stuk prettiger en rustiger was, je wilt tenslotte lekker fotograferen. Je betaalt een beetje extra maar krijgt er ook wat voor terug.
Maar je zal uiteindelijk toch zelf eens moeten bepalen wat je budget is, wat je wil doen en wat precies je wensen zijn aan je lens.
Kijk eens rond op de website van cameranu.nl. Ze hebben een groot assortiment en ook nog eens goede prijzen en een uitstekende service. Misschien kan rondkijken daar alleen al helpen.
Mocht je er toch niet uit komen dan helpen we graag nog een handje, stel gerust je vragen ;)
Succes met de keuze!
Erik
bedankt voor je snelle reactie erik.
hier kan ik wat mee.
hoi,
voor mijn werk als goudsmid maak ik foto’s van trouwringen en sieraden. Vooral als er diamanten of andere “blinkers” in de sieraden/ringen zitten wordt dit qua schittering niet zo mooi. ik fotografeer nu met een compact camera van canon omdat die zoals je al aangegeven hebt, een grote macrostand heeft. ik kan erg dichtbij komen en scherp stellen,al lukt t nog niet altijd
toch wil ik nu een spiegelreflexcamera aanschaffen.
wat raadt je me aan? een body met een losse lens of kan ik ook volstaan met een camera met een close up filter?
Zoals je wellicht begrijpt wil ik eerst kijken of t zo gaat en dan later een (dure) macro lens kopen.
ik lees graag je advies!
bedankt!
gr Xandra
Hoi Xandra,
Ik raad persoonlijk het gebruik van een close-up filter af. Extra glas voor je lens zetten vermindert vrijwel altijd de prestaties sterk en in het geval van sieraden zou ik geen risico nemen om mindere resultaten te behalen, ook met betrekking tot de scherpte. Ik zou als je budget het toelaat dus direct een macro-lens aanschaffen.
Omdat je een statisch onderwerp hebt kan je prima uit de voeten met een korte macro-lens die dan ook vaak goedkoper is. Denk dan bijvoorbeeld aan de 50mm van Sigma of de 60mm die zowel Canon als Nikon in hun assortiment hebben.
Verder moet je bekijken hoe je met het licht zit. Het fotograferen met een spiegelreflex vraagt om het gebruik van kleinere diafragma’s en dat betekent dat je licht verliest. Misschien is een statief en afstandsbediening dus noodzakelijk om de juiste resultaten te bereiken.
Mits je op de juiste manier te werk gaat weet ik zeker dat je met een spiegelreflex veel betere resultaten krijgt dan met een compactcamera.
Misschien zou je ook nog wat kunnen vertellen over hoe je nu te werk gaat en dan met name ook qua achtergronden e.d. en qua lichtomstandigheden. Misschien kunnen we je dan nog wat verder helpen met wat tips ;)
Succes met je keuze en je werk als Goudsmid!
Kenneth,
onlangs kocht ik de 100 mm macrolens van Tokina voor mijn Nikon D80. De eerste resultaten zijn goed, maar ik wens graag nog grotere/diepere close-ups maken. Hoe kan ik best deze resultaten bekomen (en zo goedkoop mogelijk met goede resultaten ?)
Met tussenring die grotere br.afstand creeert / een tussenring om macrolens om te draaiien of een andere macrolens kopen ?
Dank bij voorbaat
Kurt uit Antwerpen – België
Ik gebruik op mijn Nikon D5000 voor macro een Nikon 60mm 1:2.8. Dat bevalt uitstekend.
Op mijn site, onder Fotoalbum staan een paar voorbeelden.
Hallo allemaal,
Bij het lezen van de bovenstaande reactie’s zie ik dat over het algemeen met SLR’s gefotografeerd wordt. Ergens op het net kwam ik tegen dat er ook mensen zijn die een compact camera preferen boven een SLR voor macro-opnames. Ik las ook dat de Panasonic Lumix LX5 geroemd wordt voor zijn macro-foto’s. Wat is de mening hier? En, zijn er mensen die ervaring hebben met die camera. Ik moet toegeven dat ik een no-no ben op het gebied van fotografie theorie. Ik wil alleen maar leuke macro’s maken. :)
Alvast bedankt
Hoi Bart,
Inderdaad wordt er veel met SLR’s gefotografeerd. Ook voor macro-opnames heb ik liever een SLR. Je kan met een compact prima macro-opnames maken. Je hebt van nature met een compact een grote scherptediepte zonder dat je je diafragma erg klein hoeft te zetten. Je hebt dus minder snel licht problemen.
Waar ik met een compact tegenaan liep is de kleine werkafstand die je vaak hebt. Kunnen focussen op 1cm is erg leuk maar niet erg werkbaar. Een SLR met macro-lens heeft een grotere werkafstand, bij mijn huidige combinatie ruim 20 cm.
Behalve de werkafstand komt bij een macro-lens dat je een betere vergrotingsfactor hebt. Een compact komt vaak niet in de buurt van 1:1 en een macro-lens komt daar wel.
Tenslotte is ook de kwaliteit veel beter dan een compact.
Maar! Een compactcamera is een stuk goedkoper. Veel compacts kunnen dichtbij focussen en macro-opnames van bloemen vallen er prima mee te maken. Er zijn compacts waar je nog voorzetlenzen op kan draaien waardoor je nog wat dichter bij kan komen.
De vraag is of dit voor jou opweegt tegen een SLR. Inderdaad, je kan met een compact mooie macro-foto’s maken, ongetwijfeld ook met de LX5 (schijnt een enorm goed toestel te zijn, al heb ik daar zelf geen ervaring mee). Maar mocht je echt voor hoge kwaliteit macro-opnames willen gaan dan is een SLR + macro-lens aan te raden.
Groeten,
Erik
Hoi Kenneth,
Heb na lang dubben op de ZOOM experience de EOS 60D aangeschaft. Lenzen (bulk) de 18-135m en de 100mm f/ 2.8 macro zonder IS. Met IS scheelt 300 euro.
Ik ben een beginner en heb dus nog veel te leren.
Nu is het zo dat ik niet direct bewegende details hoef vast te leggen en misschien dus meer heb aan een 60 of 65 mm.
De 18-135 is geen verkeerde lens maar ik vind het groothoek bereik toch te klein.
Welke lens zou je mij aanraden ipv of bij de 18-135? Beetje betaalbaar en toch lichtsterk?
Ik heb ook UV lenzen erbij gekregen van 40 euro per stuk van Kenko. Misschien is er een alternatief, ik mag ze omruilen.
Als laatste wil ik je vragen welk polarisatie filter een goede aanschaf is om bijvoorbeeld een wolkenlucht mooi te fotograferen.
Hartelijk dank voor je reactie!
Zie vorig bericht. Graag antwoord naar mijn mailadres als je wilt!
Beste Kenneth,
Ik heb hetzelfde probleem als Klaas (reactie 18 juli)
Als voorbeeld zie hieronder:
http://www.flickr.com/photos/vincent_digitaal/5131389738/
Wat ik ook wijzig in mijn camera of bewerk in light room het zijn paarse bloemen maar op de foto worden ze blauw.
hoe komt dit?
Hoi Vincent,
Dit zal in alle waarschijnlijkheid komen door een verkeerde witbalans. Probeer in de nabewerking die eens aan te passen, en als dat niet lukt, ga dan eens tijdens het maken kijken wat de witbalans doet met je foto ;)
Succes!
Erik
Witbalans op diverse mogelijkheden gezet.
Ook beeldstijl op diverse standen geprobeerd.
ook binnen de belichtingsdriehoek diverse mogelijkheden geprobeert.
Zowel met de speigelreflex als met een digitaaltoestel heb ik dit probleem en ik weet dat meer mensen dit probleem hebben.
Hoi Vincent,
Paars is een moeilijke kleur voor sensors vanwege het UV (infrarood) filter dat wordt gebruikt op de sensor. Hoe sterker het UV filter, hoe minder rood van het paars er doorheen komt. Sommige bloemen zijn namelijk echt paars, maar anderen zijn eigenlijk rood en blauw. Ik denk dat het artikel op http://zone-10.com/cmsm/index.php?option=com_content&task=view&id=496&Itemid=1 een interessante uitleg geeft. Het zou dus best eens een beperking kunnen zijn in de sensor techniek en dan is er erg weinig aan te doen.
Beste Kenneth,
met veel interesse lees ik je verslagen en bekijk ik je foto’s. Hopelijk kan jij mij adviseren in de aankoop van een macro objectief. Ik heb een Nikon D90 en overweeg een Nikon 105 mm te kopen. Ik heb begrepen dat deze lens vrij allround is. Zo zou ik deze lens kunnen gebruiken voor portret en macro, Klopt dit. Aangezien de lens vrij duur is wil ik mij graag goed laten voorlichten.
Gr. Sebastiaan
Hoi Sebastiaan,
Een D90 in combinatie met een Nikkor 105 Micro is een mooie set! Nu is het zeker zo dat de lens vrij allround is. Echter vind ik de lens voor portret op een DX camera minder geschikt. Je moet namelijk rekening houden met de cropfactor van 1,5.
Dat zorgt ervoor dat je effectief een brandpunt van 158mm krijgt. Dat vindt ik persoonlijk wat veel voor portret. De ideale portretlens is 105mm en bij de 105mm macro bereik je dat dus alleen als je de lens op een FX body gebruikt.
Je kan de lens dus wel als portretlens gebruiken, al moet je dan behoorlijk wat afstand houden. Ik gebruik zelf de Nikkor 85mm Micro en die vind ik voor een portretlens ook vrij lang.
Echter, van wat ik voor verhalen hoor van de Nikkor 105 kan ik je vertellen dat je zeer waarschijnlijk geen spijt zal krijgen van je aanschaf. Je krijgt een van de beste macro-lenzen voor het geld die je voor Nikon kan krijgen. Goede bouwkwaliteit, uitstekende optische kwaliteit, beeldstabillisatie en goed gebruiksgemak. Je hoort enkel positieve verhalen over de lens!
Mocht je toch twijfelen aan de prijs dan zijn er veel goed alternatieven. Optisch gezien ontlopen ze elkaar niet veel en dus zit het verschil in de bouwkwaliteit. De Tamron 90mm is ook een populaire macro-lens. Je mist dan wel VR zoals bij de meeste alternatieven.
Je zou ook naar de Sigma 105 kunnen kijken, ook een heel mooie lens, maar ook hier, het verschil zit in de details.
Persoonlijk zou ik je als alternatief de Nikkor 85mm aanraden. Een stuk goedkoper dan de 105mm en maar iets duurder dan de Sigma 105 en de Tamron 90mm. Je krijgt daarvoor terug een uitstekende lens, zowel optisch als de bouw is perfect. Daarbij krijg je ook nog VR in de lens en niet te vergeten een superstille scherpstelmotor!
De keus in de macro-wereld is breed. Maar bedenk goed wat je wil. Je kan beter wat doorsparen dan een lens kopen terwijl je liever een andere hebt ;)
Succes!
Erik
Ik ben op zoek naar een macrolens voor op mijn olympus 620
Ik weet namelijk niet welke lenzen daar allemaal opkennen
Misschien heeft iemand wat tips voor mij voor de aanschaf hiervan
Hoi Thea,
Op de Olympus camera’s passen natuurlijk de Olympus lenzen. Nu zijn dat maar 2 macro-lenzen dus is daar de keuze niet erg breed. Olympus bied een 35mm F3.5 en een 50mm F2. De effectieve brandpuntsafstand wordt dan 70mm en 100mm.
Verder kan ik bij fotokonijnenberg alleen de 150mm F2.8 van Sigma vinden voor Olympus. De keus is dus beperkt. Je zal een lens met Olympus-mount moeten hebben en die zijn er weinig.
Over de kwaliteit van de lenzen kan ik van Olympus vrijwel niets zeggen. Zuiko lenzen staan goed bekend maar ik heb geen enkele ervaring met die lenzen, ik heb er ook nog nooit een test over gelezen.
De ervaringen met de 150mm F2.8 die ik hier en daar lees zijn goed. Een goede macrolens met een mooie brandpuntsafstand. Echter wordt het op een Olympus al 300mm en dat is misschien wat veel.
Ik raad je aan om eens naar een aantal verschillende grote fotozaken te gaan of te bellen en je eens te laten adviseren.
Succes!
Erik
beste mensen, mijn vraag:
heb Sony Alpha 300. Wil nu ook macrolens aanschaffen.
eerste vraag: wat is verschil tussen primelens 50 mm of macrolens 50 mm. (behalve lichtsterkte). Macro is toch echt iets anders dan de primelens?????
Verder: vooral bloemen fotograferen, dus kan ik volstaan met een 50mm lens? Sony? Sigma of Tamron? Er zit zoveel prijsverschil in.
wie o wie kan me raadgeven.
alvast bedankt.
Overigens: wat een heerl;ijke website is dit toch !!!
Hallo Louise,
Een ‘prime’ lens is eigenlijk een objectief met een vaste brandpuntsafstand (het tegenovergestelde van ‘zoom’ lens).
De meeste macro lenzen zijn dus eigenlijk ook prime lenzen,
maar ze zijn zo gebouwd dat je er veel dichter kunt mee scherp stellen. Om een kleine bloem beeldvullend te fotograferen zal je met een gewone prime 50mm niet dicht genoeg kunnen komen.
Zelf heb ik een (tweedehands) Tamron 90mm/f2.8 macrolens gekocht voor mijn Sony Alpha 55. Die grote lichtsterkte heb je
overigens alleen nodig als je de lens gebruikt om bvb portretten te maken. Voor macro foto’s moet je meestal het diagrafma goed dicht zetten om voldoende scherptediepte te bekomen (bvb f16, f22).
Mijn ervaring is dat het maken van macrofoto’s van dieren (bvb insecten) of bloemen als er wat wind staat echt wel een uitdaging is (had ik vooraf wel gelezen, maar heb het ondertussen ook al ondervonden…). Maar als het dan wel lukt is de voldoening ook veel groter natuurlijk…
Hallo Kenneth,
In jouw artikel over macrofotografie zeg je dat je een munt van doorsnee 10 mm ook als 10 mm op je sensor krijgt, bij een reproductiefactor van 1.8. M.i klopt dat niet en wordt de munt ongeveer 5 tot 6 mm groot (op jouw sensor).
Of zie ik iets over het hoofd??
groeten,
Ton Otker
Hoi Ton,
Even iets over het hoofd gezien inderdaad ;) Kenneth heeft het over een objectief met een reproductiefactor van 1.8 en geeft daarmee dus aan dat het verschilt per objectief. Vervolgens springt hij terug en gaat hij verder van een reproductiefactor van 1:1. Niet helemaal duidelijk inderdaad.
Overigens Kenneth, waar koop jij een 500mm 1.4? ;) Volgens mij moet dat toch echt een 50mm zijn aangezien volgens mij geen enkele fabrikant zo’n lichtsterke 500 heeft gemaakt ;)
Groet,
Erik
Vind het zeer interesand
Echter wil ik weten welk instapmodel jullie mij aanraden (of 2e hands) om ook insecten te fotograferen van heel dichtbij , been veelal op pad en zou het leuk vinden om te fotograferen.
groeten johan
kan iemand me vertellen wat de kwaliteit zou zijn om macrofoto`s te maken met een canon eos 1000d ,, is namelijk 10 mp
hallo, ik ben relatief nieuw in fotografie en werk met een nikon D90.
ik zou graag een macro lens kopen en heb al heel wat opgezocht over dit onderwerp en ben aan het twijfelen om een Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1 aan te schaffen of een Tamron 60mm F2.0 Di II Macro 1:1. Wat raden jullie aan?
Hoi Gauvan,
De keuze voor een macro-lens is een beetje afhankelijk van wat je wilt fotograferen. Bloemen lopen bijvoorbeeld niet weg.
Maar kijk je naar insecten, vlinders en libellen, dan moet je zoveel mogelijk mm’s hebben. Ik kan je dus de 90mm aanraden, maar nog meer is zeker handig!
Wil je naast macro-fotografie ook nog een goede portretlens eraan hebben, dan is de 60mm een betere keuze. Maar die is dus weer minder handig voor de genoemde onderwerpen.
Succes met je keuze!
Hoi allemaal,
Voor mijn werk moet ik regelmatig kleine onderdelen fotograferen. (soms kleiner dan 2bij1 cm)
Ik zoek een macro lens die dit aan kan, we zullen met veel licht gaan werken en we willen het liefste alles scherp. Ook worden wat grotere voorwerpen gefotografeerd zoals 10bij5 cm.
Wat raden jullie mij aan?
Groetjes Joske