- Sinterklaasintocht
- Tour de France fotograferen 2
- Tour de France fotograferen 1
- Kermis fotograferen
Je kunt een meer dynamische foto maken door een iets langere sluitertijd te kiezen en de camera met de renners mee te bewegen. Dit heet ‘pannen’ en zorgt er voor dat – als je de renner op dezelfde positie in het beeld houdt – deze scherp wordt vastgelegd en dat de achtergrond volledig onscherp wordt weergegeven. Dit geeft een grote illusie van snelheid, zeker als je ook de spaken in de wielen onscherp kunt weergeven.
Welke sluitertijd de juiste is hangt een beetje af van de snelheid van je onderwerp. In het geval van de proloog kunnen de wielrenners makkelijk een snelheid van 40km/u halen, waardoor de sluitertijd toch nog relatief hoog kon zijn zonder dat de spaken in de wielen goed te zien waren. Niet alles hoeft scherp te zijn, vaak heb je een hoge sluitertijd nodig om ook de voeten stil te zetten, maar juist die beweging in de schoen voegt nog extra dynamiek toe. Werken met een iets langere sluitertijd is vaak een compromis en vereist wat experimenteren om de juiste instelling voor dat moment te krijgen.
Beweeg mee met de renners om een dynamische foto te maken
– Canon EOS 5D f/4 1/160s op 58mm met ISO 400
Tijdens het ‘pannen’ is het belangrijk dat je de renner probeert van iets verder weg te volgen, af te drukken op het punt waar je de renner wilt vastleggen en de beweging daarna nog een tijdje vol te houden tot de renner uit beeld is. Door niet meteen te stoppen met de beweging na het indrukken van de sluiterknop krijg je een soepelere beweging en heb je een grote kans dat de renner op de juiste plek in het beeld blijft. Belangrijk is om die positie gelijkmatig te houden – zolang de spiegel is opgeklapt – zodat de renner goed scherp wordt vastgelegd.
Dit klinkt allemaal redelijk eenvoudig, maar is moeilijker dan het lijkt. Bereid je erop voor dat je veel onscherpe foto’s zult weggooien en dat het even duurt voordat je de juiste panningbeweging hebt. De snelheid is zo hoog en de afstand zo klein dat het lastig is om precies te voorspellen waar je moet afdrukken, soms is het een kwestie van gevoel, experimenteren en geluk hebben.
In het begin zou je kunnen kiezen voor een wijdere hoek, de scherptediepte neemt dan toe en je kunt een vloeiender beweging maken om de renner te volgen. Als je de beweging beter te pakken krijgt kun je dan steeds meer inzoomen en een steeds dynamischere foto maken. Door een flitser toe te voegen en deze af te laten gaan op het tweede gordijn (second curtain) kun je aan het einde van de sluitertijd een flits laten af gaan die zorgt voor iets meer scherpte in het onderwerp.
Hoi Kenneth,
Weer een goede tip, bedankt! Hoe stel jij bij het pannen je focuspunten in? Middelste of alle focuspunten?
Ik gebruik bij pannen het middelste focuspunt, deze is het meest gevoelig. Heel soms heb ik trouwens ook autofocus uitgeschakeld staan, omdat de autofocus niet snel genoeg reageert. Het is dan iets meer ‘hit and miss’, op den duur leer je wel wanneer in het beeld je moet afdrukken.
Hallo Kenneth,
Al tijden volg ik je site en ben dan ook een hoop wijzer geworden.
Ook wat betreft ideeën die je met ons deelt, dank daarvoor.
Dat pannen vergt zeker wat oefening, ikzelf ben aan de straat gaan staan en ben willekeurig fietsers, auto’s en wandelaars gaan fotograferen, zodat je wat “feeling”krijgt. Dat duurt wel een foto of wat….
Zelf ben ik gevraagd om een bruiloft(alleen de avond) te fotograferen, heb je daar nog tips voor?
Dan denk ik aan dynamische verschillen vwn witte bruidsjurk versus zwart pak.
En hoe je “pakkende”beelden kan schieten.
Bij voorbaat dank voor je reactie.
met vriendelijke groet
Eddy Schaefers
p.s. ga vooral zo door met je site!!!!
Ik probeer dergelijke fotos ook te maken van handballers. Lastig is dat soms anderen er voor staan (verdediging) en daarmee je autofocus veranderd en je te laat bent voor jouw foto object. Wat ik dan doe is vooraf focus in te stellen op het interesse gebied (afstand dus). Vervolgens de lens op handmatig te zetten zodat je vertraging ivm autofocus etc ontloopt.
Wel weer lastig als de mooie aanval 3 meter verder op gebeurd.
Dit aangevuld met een reeks fotos van de actie levert keuze in resultaat op. Wel langer blijven pannen!
Maak ook vooraf de juiste (…) keuze voor lokale belichtingmeting of over de gehele plaat.
Ja, blijft lastig.