- Mooiere flits belichting
- Introductie opzetflitsers
- Introductie Strobist fotografie
- Controle over je licht met modifiers
Ik ontvang vaak het verzoek om ook eens iets over flitsers te vertellen. Flitsers worden vaak als ingewikkeld gezien, ze introduceren allemaal nieuwe terminologie en het effect van de flitser laat zich lastig voorspellen als je er niet veel mee hebt geoefend.
Het leren omgaan met een flitser moet net zo serieus worden aangepakt als het leren kennen van je camera als je er optimaal gebruik van wilt maken. De resultaten vallen anders tegen en veel mensen geven het daarom op. En dat is jammer, want een flitser biedt je veel van dezelfde mogelijkheden als natuurlijk licht, heel zwart-wit gezegd is het de zon in een doosje.
Grootste voorwaarde voor het fotograferen (= betekent ‘schrijven met licht’) is dat er licht is. Zonder licht geen foto. Helaas heb je het niet altijd voor het kiezen. Dan doel ik natuurlijk vooral op te weinig licht. In zulke gevallen is het gebruik van een flitser een hele reële optie / noodzaak. Maar ook voor nieuwe creatieve mogelijkheden.
Daarom dit eerste artikel met een introductie in de wondere wereld van opzetflitsers. In de loop van het jaar zal ik meer aandacht besteden aan de verschillende vormen van flitstechniek. Het artikel begint met een stevig stuk theorie, daarna bespreek ik de keuze voor de flitser en een aantal creatieve keuzes. In latere artikelen ga ik vooral op dit laatste diepgaander in.
Theorie
Een flitser is gebouwd om in een hele korte tijd zo veel licht te geven dat er genoeg licht valt op de sensor van de camera om een onbewogen foto te kunnen maken. De kleurtemperatuur van de flitser is gelijk aan neutraal daglicht, 5500 Kelvin. De duur van de flits is erg kort, tot 1/1000s, maar genoeg voor de camera om het licht te vangen. De camera praat met de flitser om te bepalen wanneer de flits moet volgen, het diafragma moet namelijk volledig geopend zijn om de flits te kunnen registreren.
Dit is belangrijk om te weten, elke camera heeft namelijk een maximale flitser synchronisatie snelheid (flash-sync speed), voor de goedkopere modellen is dit 1/90-1/100s, de duurdere modellen meestal tot 1/250s. Moderne camera’s zijn uitgerust met twee bewegende gordijnen (front and rear curtain) die verticaal over het beeld bewegen. Eerst volgt de eerste die het onderste deel vrijgeeft voor de sensor, daarna volgt de tweede die het bovenste deel vrijgeeft voor de sensor.
De snelheid waarmee deze gordijnen over het beeld schieten bepaalt dus hoeveel licht er op de sensor komt. Afhankelijk van de sluitertijd is er een moment waarop het hele beeld zichtbaar is. Dit is het moment waarop de flits moet komen. Bij hoge sluitertijden is dit moment er echter niet, de twee gordijnen belichten niet de helft van het beeld, maar een veel kleiner onderdeel. Met een enkele flits kan dan nooit het volledige beeld worden belicht, waardoor bij oudere camera’s een donker vlak in beeld komt. Nieuwere camera’s beperken de sluitertijd automatisch tot de flash-sync snelheid als een flitser is aangesloten, hierdoor loop je kans dat je beeld wordt overbelicht.
Eigenlijk gaat er niet één flits, maar twee hele snelle flitsen achter elkaar. Eentje meet het licht, geeft dit door aan de camera waarna de camera berekent hoeveel licht er nodig is en de tweede wordt gebruikt voor het daadwerkelijk belichten van de scène. Duurdere camera-flits combinaties hebben een optie voor wat high-speed sync wordt genoemd. In plaats van een enkele flits voor de belichting worden er meerdere flitsen afgevuurd waardoor op hogere snelheden toch een goed belicht beeld ontstaat.
Het bereik van het licht van de flits heeft een beperking. De regel is dat bij tweemaal de afstand het licht exponentieel afneemt. Maak je de afstand 2x langer, dan is het licht maar 1/4 (2 tot de macht 2) van de oorspronkelijke sterkte. Maak je de afstand 1/2 korter, dan is het licht 4x sterker. Hetzelfde geldt voor 3x langer = 1/9 (3 tot de macht 2) of bij een 3x kortere afstand, 9x sterker. Aangezien de ingebouwde flits tot maximaal 3 meter gaat en die van een externe flitser 15-20 meter zie je ook meteen waarom het weinig zin heeft bij concerten of sportevenementen te flitsen, je belicht alleen het achterhoofd van je buurman. Ook voor landschappen heeft een flitser alleen zin als je hoofdonderwerp zich relatief dicht bij de camera bevindt, bijvoorbeeld een boom of een bouwvallig schuurtje. Tot welke afstand een flitser kan belichten wordt uitgedrukt in het ‘guide number’, dit is één van de onderscheidende waarden om voor een specifiek flitser te kiezen.
Moderne flitsers beperken de flitsbaan van de flits afhankelijk van de lens en focale afstand die je gebruikt. Als je met een 200mm telelens aan het fotograferen bent heeft het geen enkele zin dat de flits in een brede baan van 20mm de scène belicht, alle kracht is benodigd om zo veel mogelijk van het gebied voor de lens te belichten. De meeste flitsers zijn daarom uitgerust met een compensatie die de mm van je lens volgen, meestal van 20 tot 100mm. Buiten de flitsbaan zul je lichtafval zien, die delen worden minder belicht en zullen daardoor mogelijk donkerder op de foto komen.
Omdat het flitslicht zo snel gaat heb je bij langere sluitertijden een probleem dat er niet genoeg licht op de sensor valt. In de camera kun je instellen (meestal via een ‘custom function’) dat je gebruik wilt maken van rear curtain sync. Dit betekent dat de flits niet direct na de front curtain volgt, maar net voordat de rear curtain in beeld komt. Dit geeft het effect dat ondanks dat de camera met het onderwerp meebeweegt je het onderwerp toch helemaal stil kunt zetten. Een voorbeeld is een onbewogen auto met een lange streep van het rode achterlicht er achteraan. Deze techniek vereist wel wat oefening, maar is erg spectaculair om toe te passen.
Ingebouwde flitser
Dit artikel gaat niet over flitsers in het algemeen, maar specifiek over opzetflitsers. Losse flitsers die je op je camera zet. Maar ik heb toch een flitser, hij zit recht bovenop mijn camera, waarom heb ik dan toch een andere flitser nodig? De ingebouwde flitser op de meeste camera’s is niet heel erg sterk, het effect is daardoor relatief beperkt. Onderwerpen verder dan 3 meter kunnen niet goed worden belicht.
Hij staat ook recht bovenop de camera, hierdoor is de kans op rode ogen bij portretfotografie erg groot. Dit kan worden tegengegaan door de flitser naar boven te richten of te draaien, maar dit is niet mogelijk met de ingebouwde flitser. Deze redenen dragen er ook aan bij dat de semi-pro en professionele cameramodellen over het algemeen vaak geen ingebouwde flitser hebben. Fotografen die van deze modellen gebruik maken hebben altijd een andere manier om aan genoeg licht te komen.
De studio van een fotograaf is over het algemeen tot de nok gevuld met lampen, achtergronden, reflectoren, diffusers, etc. alles om maar het licht te manipuleren. Maar op pad is dit voor veel fotografen en amateurs geen reële optie. Daarom maak je het best gebruik van een opzetflitser. Ze zijn gemakkelijk mee te nemen, flexibel in te zetten, kunnen flitsen onder een hoek dankzij de draaibare kop en zijn ook los van de camera te gebruiken.
Een flitser kiezen
Zo bij elkaar genoeg redenen om eens te kijken naar de mogelijkheden van een opzetflitser. Vrijwel elke camerafabrikant heeft eigen flitsers of de mogelijkheid deze aan te sluiten op een spiegelreflexcamera en er zijn ook zelfs compactcamera’s met een aansluitmogelijkheid voor een externe flitser.
Canon’s opzetflitsers heten Speedlite en hebben EX in de type aanduiding, die van Nikon heten Speedlights en hebben SB in de type aanduiding. Net zoals met camera’s zijn er verschillende modellen die verschillende mogelijkheden en doelgroepen hebben. Het goedkoopste model is voor de instapcamera’s en kost tussen de € 100-150. Het middelste model is rond de € 200 en het duurste model zit tegen de € 400 aan.
Dr grootste verschillen zitten in de kracht van de flitser (het bereik kan soms wel 15-20 meter bedragen) en de snelheid waarmee de flitser gereed is om de volgende foto te nemen. Duurdere flitsers kunnen meerdere flitsers aansturen en ook de stroombron van de flitser kan verschillen. Als je bijvoorbeeld de Canon 430 EX en 580 EX naast elkaar ziet dan zul je zien dat de 580 EX veel sneller oplaadt en dit ook nog eens nagenoeg stil doet. Het bereik is ook verder dan de 430 EX. Hier betaal je echter wel voor, het is het duurste model. Nagenoeg alle flitsers maken gebruik van (oplaadbare) AA batterijen, maar er zijn ook mogelijkheden een losse accu aan te sluiten waardoor je veel langer met je flitser kunt doen.
De keuze van de flitser heeft vooral te maken met je budget en het doel waarvoor je de flitser wilt gebruiken.
Through the lens (TTL)
De opzetflitser wordt over het algemeen geplaatst op de ‘hotshoe’ van de camera (hij kan ook los worden gebruikt met behulp van een ‘PC Sync’ kabel of draadloze zender). De hotshoe is gestandaardiseerd, maar volgens goed gebruik heeft elk cameramerk zijn eigen contactpunten en elektronica, waardoor andere flitsers dan de ‘eigen-merk’ flitsers er niet op passen. Daar moet je dus op letten als je op zoek gaat naar een flitser. Je krijgt echter wel wat terug voor deze beperking, camerafabrikanten bouwen allerlei handigheidjes in om je te helpen met je flitser.
Zowel Canon als Nikon hebben een eigen belichtingsprogramma die je helpt bij het correct belichten met de flitser. Bij Canon heet het systeem E-TTL, bij Nikon iTTL als onderdeel van het Creative Lighting System. TTL staat voor ’through the lens’, de camera geeft de meting door aan de flitser die vervolgens de correcte belichtingssterkte toepast. Een soort automaatstand voor de flitser dus. Het effect dat deze automaat stand geeft hangt wel af van het voorkeur programma (sluitertijdvoorkeur, diafragmavoorkeur, etc.) dat je gebruikt. Eén van de redenen waarom flitsers en alles wat ermee samenhangt als verwarrend worden ervaren.
Mocht je het niet eens zijn met de beslissing van dit systeem, dan kun je net zoals op je camera compenseren. In dit geval door de kracht van de flits bij te stellen met de + of – op de camera. Steeds meer camera’s bieden ook de mogelijk om de flitser via het menu in te stellen. Als je het er echt niet mee eens bent of volledige controle over het effect wilt hebben dan kun je de flitser volledig handmatig bedienen. Voornaamste keuze die je dan maakt is voor de kracht van de flits. Afhankelijk van de flitser gaat dit van full-power tot 1/128e van de kracht. Belangrijk wordt dan ook rekening te houden met de afstand tot het onderwerp, alle berekeningen moet je zelf doen.
Belichting in balans
Bij het gebruik van een flitser maak je een aantal keuzes, het effect dat de flitser geeft is afhankelijk van deze keuze. De kracht van de flits heeft een directe relatie met de sluitertijd van de camera. Hoe krachtiger de flits, hoe sneller er voldoende licht op de sensor valt en des te korter de sluitertijd wordt.
Licht beweegt over een afstand, hoe verder weg het licht is hoe langer het er over doet om de sensor te bereiken. Als je een hele snelle sluitertijd hebt zul je relatief veel flitslicht en relatief weinig omgevingslicht op de sensor vangen. Hierdoor kan het voorkomen dat de achtergrond van je onderwerp volledig zwart wordt als het onderwerp in sterk contrast is met de omgeving. Door een minder krachtige flits te kiezen wordt de sluitertijd van de camera vanzelf langer en valt er meer omgevingslicht op de sensor. Hierdoor zijn omgeving en flits meer in balans. Een hogere ISO gevoeligheid of een verder open diafragma kan het zwart worden van de achtergrond ook compenseren.
Indirect flitsen
Door de volle kracht van de flitser recht op je onderwerp te richten blaast de flits al het detail uit je onderwerp. Hierdoor krijgen gezichten een ongezonde aanblik, wit en met donkere (harde) schaduwen. Door de flitskop naar het plafond, een muur, een reflector of zelfs een wit t-shirt te richten bereikt het licht via een omweg je onderwerp. Hierdoor ziet het licht er natuurlijker uit en krijg je een aangenamer beeld. Een wit reflectie oppervlak is hiervoor ideaal, hierdoor krijg je een neutrale kleur. Wordt het licht door bijvoorbeeld een rode muur of een groen tafelkleed gereflecteerd, dan zul je dit terug zien in je onderwerp. Hiervan kun je wel goed gebruik maken met bijvoorbeeld een reflectiescherm, deze worden soms ook met een goudkleur uitgerust waardoor een warme gloed over het onderwerp valt.
Met behulp van een diffuser, een neutraal gekleurd stukje plastic kun je het licht verzachten, het wordt dan meer gespreid waardoor er een aangenamere belichting ontstaat. Heb je geen optie om op een ander object het licht te reflecteren, dan kan dit in ieder geval helpen. Er zijn verschillende leveranciers die ook hele ingewikkelde constructies hebben bedacht om het licht op een nog andere manier vorm te geven, waardoor weer andere effecten ontstaan. Bijvoorbeeld de Lightsphere van Gary Fong of de BeautyDish.
Losse flitser
Indirect flitsen wordt in extremis toegepast door de ‘strobisten’. Een populaire naam voor fotografen die werken met één of meerdere opzetflitsers (strobes) die in een hoek het onderwerp belichten. Revolutionair is dat met het simpele middelen een studio effect kan worden bereikt. Flitsers worden links of rechts van het onderwerp geplaatst, tegen de achtergrond aan of gericht op het haar (hairlight) eventueel voorzien van gekleurde filters om een specifieke kleur te krijgen.
Indirect flitsen kan worden gedaan door de flitser met een PC Sync kabel aan de camera aan te sluiten en deze vervolgens in een hoek van de camera te houden waardoor het licht van links of rechts komt in plaats van recht naar voren. De reikwijdte is echter beperkt en je loopt kans dat je er over struikelt.
Een andere optie is om de flitsers vanaf de camera aan te sturen door een zendertje. Elke flitser heeft een infrarood ontvanger. Eén flitser wordt als ‘master’ ingesteld, de andere flitsers als ‘slave’. De flitsers hoeven niet allemaal van hetzelfde type te zijn, zo lang ze maar van hetzelfde merk zijn. Zo kan de duurdere 580 EX II een hele batterij aan 430 EX flitsers aansturen. De kracht van de flitser kan worden gevarieerd, sommige flitsers hebben zelfs de mogelijkheid de andere flitsers in groepen in te delen en deze zo afzonderlijk te configureren. Voordeel van deze methode is dat de TTL functionaliteit van de fabrikant nog steeds wordt gebruikt. De master hoeft trouwens niet altijd een flitser te zijn, onder andere Canon en Nikon leveren ook een zender die direct op de hotshoe kan worden aangesloten zodat de master flitser ook als slave kan worden gebruikt. Scheelt weer de aankoop van een flitser.
Infrarood heeft echter het nadeel dat er een directe zichtlijn moet zijn met de aansturende flitser of camera en dat de afstand beperkt is. Hiervoor zijn de laatste jaren zender/ontvanger combinaties op de markt gekomen die via radiogolven de instructies doorsturen. Voorbeelden zijn de PocketWizards en de RadioPoppers. Dit zijn vrij dure oplossingen, recent zijn daarom de ‘eBay’ zenders populair geworden.
Radiopopper zender
Fabrikanten in Hongkong en Taiwan produceren voor een fractie van de prijs zendertjes die het toch wel heel redelijk doen. Meestal werken ze in 7/10 gevallen, voor de gemiddelde amateur ruim voldoende. Een voorbeeld is de Cactus V2s. Bestel je de zender/ontvanger combinatie direct in Azië, dan hoeft de combinatie niet meer dan € 20 te kosten, een fractie van de € 250-300 die normaal voor een zender/ontvanger wordt gerekend. Recent zijn populaire webwinkels de zenders ook gaan voeren, je betaalt iets meer (maar nog steeds veel minder dan de bij de professionele spullen) maar hebt ook meer zekerheid over levertijd en ondersteuning. Zolang een zender geen Nederlandse goedkeuring heeft mag je hem strikt gesproken trouwens niet gebruiken. Doe je dit toch, dan ben je fracties van seconden in overtreding ;)
Verboden
Flitsers zijn niet overal in te zetten. In musea, bij concerten en sportevenementen is het vaak verboden flitsers te gebruiken, omdat ze de beleving van andere mensen hinderen. Het nut is meestal ook beperkt, de fotograaf staat/zit te ver weg van de actie om echt baat van de flits te hebben. Er zit niets anders op dan de flitser uit te schakelen, je iso hoog in te stellen, het diafragma verder te openen, je adem in te houden en er het beste van te hopen.
Ik hoop dat deze introductie je al een goed idee heeft gegeven van de (on)mogelijkheden van opzetflitsers. Zoals gezegd, in een aankomend artikel meer aandacht voor specifieke flits toepassingen.
Hoi Kenneth,
Ik ben nieuw op spiegelreflexgebied. Print al je (voor mij relevante) artikelen uit en heb daar veel aan. Ben ook lid van Seniorweb en leer daar ook van alles.
Nu vraag ik mij af of je misschien een spion in ons huis hebt? ;-))
Vanmorgen met mijn man besproken dat wij morgen een opzetflitser gaan kopen.Ik haal nu (13.30u) mijn mail op en zie jouw artikel.
Je informatie kon niet op een geschikter moment komen. Bedankt!!! Groet, Henny
Beste Henny, dat kan ik natuurlijk bevestigen noch ontkennen ;) Goed te horen dat je er iets aan hebt!
Hoi Kenneth,
Ik heb de nikon d80 en de sb 600. Helaas is de handleiding van de externe flitser [sb 600] geschreven voor [in mijn ogen] veel te veel cameratypes. Hierdoor is de handleiding bijna onleesbaar geworden. Ik kan mijn externe flitser wel gebruiken zowel op de camera als los van de camera. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik veel meer uit deze flitser kan halen. Ik kan mij nu al verheugen op de vervolgartikelen over de externe flitser. Ik zal deze artikelen dan ook met veel interesse volgen. Verder wil ik je complimenteren over deze site, ga zo door.
Met vriendelijke groet,
M. Mensink.
Hoi Marco,
Ik heb dezelfde combinatntie. Er staat inderdaad veel informatie op in de handleiding maar jouw camera past in de eerste categorie die in het boekje genoemd staat.
Heb je je flitster wel eens via infrarood laten werken?
hoi Kenneth,
ik ben de laatste tijd flink aan het oefenen met m’n fujifilm 8100
super fijn ding en zelfs het handmatig instellen gaat me steeds beter af.
nu heb ik sinds een paar dagen ook een canon eos 300 gekocht.
een tweedehandse met twee lenzen 18-55 en een 70-300.
dankzij jou site en uitleg heb ik nu voor het eerst een foto kunnen nemen net als jij met die sterren die verplaatsen.
het was maar 1 ster om precies te zijn maar op de bulb stand en een diafragma van 36 was ik super tevreden en kan niet wachten op een mooie heldere nacht.
heel erg bedankt voor al je verhelderende woorden.
eigenlijk zou je er geld voor moeten vragen hahahahaha
je hebt hier meer aan als aan de LOI cursus…
groeten Peter
Hoi Kenneth,
Bezit de digitale Canon 50D en ik heb een poos geleden een 2e hands flitser gekocht (eigenlijk bedoeld voor analoog, de canon 430EZ).
Nou hadden we vanavond onze bijeenkomst van de hobby fotoclub en iemand had eea uitgezocht hierover. Ik wil graag weten of de oude flitser geschikt is op de dig.cam.
1 Kan het geen kwaad ?,
2 Werk het goed samen ?
3. Ik dacht TTL gaat niet werken omdat oude/analoge flitser dat niet kan ?
Wat adviseer jij ? (als het past, geen kwaad kan, hoe dan het beste instellen: camera op handmatig (Av, Tv, M, en dan handmatig flitser instellen, en met welke zaken rekening houden ?)
groetjes
Helmut
Sorry, je stelt je vraag aan Kenneth, maar wou toch reageren op je vragen.
Flits is een flits. Om het echt niet te laten werken, zou er wat fout moeten gaan in de synchronisatie o.i.d. Valt snel genoeg op als er consequent een strook van je foto niet belicht is.
Zover ik begrepen heb, werkt TTL inderdaad niet. Opzich niet erg, zelf kwam ik er ook pas een hele tijd later achter dat dit überhaupt bestond. Waar je niets aan zult hebben zijn de automaat en voorkeurstand modi, omdat de ‘stiekeme’ voorflits geen nut heeft. Ook de lichtmeting (sluiterknop half indrukken en dan op het sterretje (zoom min) drukken) heeft geen zin.
In de AV/TV modi negeert je camera het dat er een flitser aanwezig is. Tenzij je in de C.Fn van de camera instelt dat die bij flits geforceerd wordt naar 1/200s. Naast dat AV/TV dan geen voordelen meer biedt boven M, vind ik 1/200 vaak wat te koel omdat het balans tussen flitslicht en omgevingslicht teveel naar de flits gaat. Verschilt per situatie natuurlijk.
Probeer het eens om je camera op M te zetten, in te stellen op ISO 400, diafragma helemaal open en sluitertijd ergens tussen 1/200 en 1/40 (hoe langer, des te meer licht van de omgeving). Speel wat met de knopjes van de flitser om de sterkte in te stellen (begin met 1/32). Je zal wat meer handmatig moeten stellen, maar naar mijn mening moet dat met TTL ook.
Succes!
Inmiddels heb ik via Marktplaats een Speedlite 430EX gescoord, maar daarvoor had ik het te doen met de pop-up flitser. Wat daarbij goed werkte (nog een heel prima oplossing eigenlijk) is te werken met een stuk aluminiumfolie.
Door een soort van longsleeve shirt te maken, kun je de ‘mouwen’ om de pootjes van de popup flitser vouwen, waardoor de folie pal voor de flitser komt te staan. Dan nog even beetje duwen zodat die schuin omhoog staat, et voila! een bouncer die de popup flits naar boven stuurt.
Neem een stuk van ongeveer 20×10 cm (beter de hele breedte van de rol a 40×10 en dit dan dubbel vouwen voor de stevigheid). Hiervan moet je een soort van longsleeve shirtje maken; scheur het in op 1/3 en 2/3 tot bijna onderaan en rol dat om het stuk wat er nog aan hangt heen. Zie http://img18.imageshack.us/img18/8518/bouncerl.gif . Scheur het op de dikke lijnen en in vouw het om de dunne lijn heen.
De zijflapjes, of mouwen, vouw je nu om de pootjes van de flitser waardoor het grote stuk voor de flitser komt te zitten.
Nu je camera op manual iso 1600 instellen, 1/200 sluitertijd (of 1/50 als je wat meer warmte van de omgeving wil) en diafragma helemaal open zetten (bij voorkeur een lens met vast brandpunt, die gaat vaak verder open). Schiet wat testfoto’s van iemand om te kijken of het nodig is om de flits compensatie bij te stellen. Als je de flits compensatie op +1 of +2 zet, kan je prima op iso 800 over gaan.
Nadeel is dat je ‘m niet mee kan nemen om later opnieuw te gebruiken. Ook is het ding vrij kwetsbaar. Maar we hebben er genoeg lol mee gehad op verjaardagen. Kost niks en toch geen rode ogen noch platte gezichten! En de kok is verbaasd als je in de restaurantkeuken vraagt om een stuk folie met een camera in je hand!
Hallo Kenneth of andere lezers van deze site,
Ik ben in het bezit van een Canon EOS 30D en heb een paar weken terug de Speedlite 430 EX 2 gekocht.
Als directe flitser op de camera werkt hij uitstekend.
Mijn vraag gaat echter om het extern flitsen. Ik zou graag de flitser op afstand bedienen zodat ik hem indirect kan laten flitsen zodat ik niet de flits op de foto krijg.
In de fotospeciaalzaak wisten ze mij niet te vertellen of mijn 30D een draadloze ondersteuning heeft.
Kun je mij hier wat meer over vertellen?
Alvast bedankt!
Groeten,
Erik Poetsma
Hoi Erik,
De 30D heeft geen ingebouwde aansturing voor flitsers op afstand, maar je kunt wel kijken naar bijvoorbeeld Cactus Triggers of (als je serieus veel wilt gaan flitsen) PocketWizards waarmee je de flitser met een zender kunt aansturen. Zie daarvoor de paragraaf Losse Flitser in dit artikel.
Wie kan mij advies geven over het instellen van mijn Nikon3000. Heb een Metz 44Af flitser en kom er niet achter hoe ik de camera moet instellen zodat de camera de opzetflitser pakt ipv de interne flitser
Hoi Jan, volgens mij moet een camera altijd automatisch een compatible flitser pakken als deze in de hotshoe staat. In welke stand probeer je te schieten? Heb je het over de Metz Mecablitz 44 AF-1 voor Nikon?
Dag Kenneth en anderen,
Ik heb een Olympus E 510 en wil binnen niet al te lange tijd een opzetflitser kopen. Welke zou je mij aanraden?
mvg
Femmy
Ik zou kiezen voor de FL50 R een prima flitser en je hebt tevens wat reserve.
Om te spelen met flitsers die niet specifiek voor een moderne camera zijn gemaakt is het interssant bij de kringloop of boekenmarkt naar oude boeken over de (toen uiteraard nog analoge) fotografie op te sporen. Veel info over richtwaarden van de flitsers, hoe die te gebruiken in combinate met sluitersnelheden ( jammer dat de centraalsluiter nauwelijks nog bestaat voor de amateur). Is wel alles in moderne termen ‘ M ‘ maar geeft een fantastisch inzicht in hie het werkt.
Uit die tijd (ca 1965) heb ik nog een foto-oog, die de 2e flitser aanstuurt vanuit de primaire flitser ( en dat kan de ingebouwde van de camera zijn met een dunne witte doek: geeft hoofdflits van opzij met een zachte invulling.
Veel plezier met spelen – erg leuke artikelen trouwens, ontdekte ze net pas. Compliment.
Hallo iedereen,
Ik heb onlangs de Sony NEX-5 gekocht (ondertussen al uit productie) en nu ben ik eens aan het kijken om een andere flitser te kopen dan de standaard flitser bij de NEX-5.
Is deze flitser wat?
http://www.digicamshop.be/product/138714/category-70589-standaard-flitsers/sony-hvl-f20s.html
Deze is ook gemaakt voor de NEX-5, daarom dat mijn oog op deze flitser viel, en mijn budget is ook niet echt groot, aangezien ik 17 ben.
Alvast bedankt!
Ik heb wat foto’s gemaakt van mijn kleindochter m.b.v. een opzetflitser. Nu zie ik bij een aantal foto’s een horizontaal rood streepje onder de pupil bij één van haar ogen. Kan iemand dit verklaren?
Hoi
Heb pas een canon 600D met 18-135IS gekocht en heb daarbij een Metz 44af-1 canon gekozen. Moet er nog even mee leren omgaan maar t.n.t. tevreden. Deze flitser kan echter als slave
worden gebruikt en daar kan ik nergens iets vinden over hoe de
camera en de ingebouwde flitser te laten communiceren. Is daar
iets over te zeggen of te vinden ?
ik heb een vraagje ik heb een bijna nieuwe canon50d op de kop kunne tikken ga hem gebruiken als rezerve maa als ik er fotos mee maak en zet deze dan op facebook komt er de naam van de vorige eigenaar op te staan. ik vind nergens waar ik in mijn toestel de naam kan veranderen in mijn naam. hopnlijk kan iemand mij helpen
alvast bedankt
Hoi Stefan, dit is niet mogelijk in de camera zelf, maar je kunt hiervoor Canon’s EOS utility gebruiken. Op http://photocamel.com/forum/canon-forum/84682-canon-50d-original-data-security-software.html#post791771 wordt (Engelstalig) beschreven hoe je dit kunt doen.
Hallo,ik bezit een Sony alpha200 camera,daarbij heb ik later een flitser gekocht
Nu kan ik wel foto’s maken met flits,maar elke keer als mijn losse flitser erbij opzet gaat mijn ingebouwde flitser omhoog.
Hoe kan ik dit verhelpen?
Mvg Tonnie
Ik heb een vraagje ivm mij externe flits sb600.
Hoe komt het dat ik met mijn externe flits een kortere sluitertijd kan kiezen dan met de interne flits van mijn Nikon D7100?
De camera heeft toch een max. synchronisatiesnelheid?
vriendelijke groeten, Ringo
Ik heb de canon 80D en de flitser canon 430EX II
Wil binnen een receptie fotografen .
Mij vraag is hoe hoog kan ik uiterlijk met mijn iso gaan,
ik fotografeer in de M stand.
Met vriendelijke groeten
Wim Piels
dag Kennett,
Bedankt voor de duidelijke en goede uitleg.
Er is een klein foutje in de tekst geslopen. Er staat: “Licht beweegt over een afstand, hoe verder weg het licht is hoe langer het er over doet om de sensor te bereiken”
Licht gaat aan 300 000km/seconde. Dat maakt voor aardse afstanden dus echt geen verschil en mag je als “onmiddellijk” beschouwen.
De reden van het verminderen van de lichtopbrengst van een flits is dat met de afstand het licht verspreid wordt. Het licht vormt een kegel met als punt de flits. het licht wordt verspreid evenredig met de oppervlakte van de basis van die kegel. Dus als een onderwerp 2 keer verder staat is die oppervlakte 4 keer groter, waardoor eer 4 keer minder licht wordt teruggekaatst. Dat legt ook uit waarom de relatie kwadratisch is.
Bedankt voor jouw blog, ik heb er al veel van opgestoken.