DigitaleFotografieTips.nl

11 reacties op “Introductie in concertfotografie”

  1. Beste Kenneth,
    Bedankt voor dit artikel. Ik als oude leerling fotograaf met een on-line foto-studie kan hiervan veel leren in de concert-zalen door het land.
    > dynamisch foto-werk in aktie met kleur, licht en mensen gevoelens en beweging > prachtig!

    Met vriendelijke groeten

  2. Mooi geschreven inderdaad. Ik wil er alleen nog een tip aan toevoegen: begin niet als een idioot direct te fotograferen. Kijk eerst rustig op je gemak hoe een band beweegt op het podium en hoe het licht eruit ziet. Ga daarna rustig aan het werk.

    Uiteraard is het bij de grotere events waar je maar drie nummers (of minder) mag fotograferen wat anders, maar de clubs etc. is het soms meer dan waard om eventjes te wachten en niet vanaf de eerste noot vol aan de bak te gaan.

  3. Aansluitend bij Marcel denk ik dat zo’n houding voorwaarde is voor de juiste composities, als je weet hoe een band beweegt, kan je ook op de juiste momenten de foto’s maken.
    Hoe kan je verder een goede weergave van een optreden geven als je niet eerst dat optreden voor een deel beleefd hebt?

    Naar mijn visie is concertfotografie het weergeven van de sfeer van het optreden. In muziek zit heel veel sfeer verborgen en de kunst is naar mijn idee om dat waar mogelijk ook over te brengen in de foto’s. Eerst naar het optreden kijken is dan een vereiste om te doen.

    Ik heb verder nog een tip om het artikel leesbaarder te maken, werk eens met wat meer kopjes en minder alinea’s ;) Ik kreeg bij het lezen het idee een lijstje korte tips te krijgen terwijl het denk ik fijner leest als je het samensmeed tot een artikel dat wat meer als één verhaal leest. Tenminste, dat is mijn ervaring erbij ;)

  4. Beste Kenneth, Weet jij of Walter ook workshops geeft voor beginnelingen voor Podium fotografie?

    gr. Ellen

  5. Denk ook aan de sterkte en lichtkleuren die tijdens het concert/optreden worden gebruikt. Rood, oranje en groen wel sfeer bepalend zijn, zijn het niet de meest ideale kleuren om bij te fotograferen. Je kan dan bijv. kiezen om achteraf of tijdens het concert voor z/w te kiezen. Blauw en wit geven nmm een beter resultaat. Je kan een eerste nummer ook benutten om te kijken hoe de belichting is geregeld en dan wachten op het juiste licht.

  6. Nog een kleine aanvulling:
    als je een band vaker schiet, dan weet je wat er komt. Hierdoor kun je de momenten beter pakken, zonder als een dolle in het rond te lopen/schieten met als gevolg net te laat te laat te zijn voor die ene break. Je kunt de juiste plek kiezen voor die ene fantastische gitaarsolo of juist de zanger tijdens een moment dicht bij het publiek. Mijn ervaring is dat de flow van een concert niet heel veel verschilt.

  7. Nog even een instellingsvraagje. ivm de vaag donkere lichtomstandigheden gebruik je natuurlijk een groot diafragma. Waar ik tegenaanloop is dat er dan in de foto maar 1 punt scherp is, en de rest bewogen of onscherp. Het is lastig met al die beweeglijkheid om op een bepaald punt scherp te stellen. Dus dat gaat niet..
    Afgelopen vrijdag was ik bij een concert en ik kon mijn sluitertijd niet korter zetten dan 1/60, anders werd het te donker. Iso wel omhoog gegooid, met als gevolg veel ruis.. Mijn camera is behoorlijk ruisgevoelig…
    Wat kun je in zo’n situatie nou het beste doen?

  8. Beste Kim,

    Je geeft al aan dat je weet wat je min diafragma is en je sluitertijd. En dat met compenseren van je ISO je ruis creëert.

    Als je nog niet in RAW fotografeert is dit de eerste tip die ik je kan geven. In bijvoorbeeld Lightroom zit een goede optie om de ruis te reduceren. Dit kan wel ten kosten gaan van detail

    Een ruis vrije foto zal lastig te maken zijn als omstandigheden met het licht lastig zijn. Er zijn camera’s die nog erg goed presteren op ISO 6400, maar deze zijn niet goedkoop. Zelf gebruik ik een 5D3 en deze push ik zonder blikken of blozen naar 6400, maar een Sony NEX 7 (zelfde sensor als a77) die ik gebruik probeer ik ISO 6400 wel te mijden….

    Zoek tevens eens op Exposing to the right. Gaat niet gelijk je probleem verhelpen, maar vermoed dat dit je tevens wat extra informatie geeft mbt het belichten van je foto.

  9. Expose to the right is wel lastig bij donkere concerten, dan krijg je lange sluitertijden.

    Ik onderbelicht altijd 2/3, zodat de achtergrond mooi donker is en t gezicht van de zanger(es) niet overbelicht door de spots.

    Nog n tip : geen gitaren halveren zoals in foto 1 en 2 van dit artikel !

  10. Hoi hoi,

    Ik fotografeer altijd in RAW, maar als ik de ruis probeer weg te werken, vindt ik toch dat de kwaliteit achteruit gaat.. Dus inderdaad de details. Ik fotografeer met Canon EOS 650D, geen fullframe en dus ook gevoelig voor ruis.. Fullframe staat op mijn verlanglijstje, maar moet even goed sparen ;)

    ik ga even googlen op exposing te the ringt, thx!