DigitaleFotografieTips.nl

9 reacties op “Macrofotografie: de praktijk”

  1. Bedankt voor deze interessante serie artikelen over een aspect van de fotografie dat ik nog niet onder de knie heb maar waar ik mij wel in wil gaan verdiepen.

  2. leuk artikel met duidelijke uitleg. Wat ik wel mis in het eerste gedeelte is een vraagstelling waar je het scherptepunt gaat neerleggen; vooraan of iets verder, zodat je ogen de foto ingetrokken worden.

    1. Bedankt voor de reacties :)

      Ton, goed punt! Scherptepunt ligt hier bewust (en deels noodzakelijk) vooraan. Dit heb ik zo gedaan omdat als je die verder weg had gelegd, de scherpte niet meer goed op de zaden lag, en die dus zouden wegvallen. De zaden vormen uiteindelijk toch het onderwerp en dienen dan ook scherp te zijn. Had je de scherpte verder naar achteren gehad, dan hadden de onscherpe zaden afgeleid.

      In principe leg je de scherpte altijd op je onderwerp. Is dat een levend beest, dan leg je de scherpte op de ogen. Bij een plant meestal op de stamper (als die zichtbaar is) en anders op de bloem.
      Overige onderwerpen ligt het eraan waar je de nadruk en de aandacht naartoe wilt laten gaan.

      Als ik er zo over nadenk zou je er bijna nog een heel apart stuk aan kunnen wijden over waar de scherpte gelegd moet worden, niet alleen in macrofotografie, maar bij het hele fotograferen..

      1. Die laatste opmerkin gvan je in je reactie naar Ton vind ik een hele goeie, moet je gewoon doen! En ga vooral gewoon door; bedankt voor jullie fijne en leerzame artikelen! Gr. Jan.

  3. Erik, ontzettend bedankt voor je artikelen. Je bezit het vermogen de lezer echt je verhaal in te zuigen. Je beschrijft het op een bijzonder plezierige manier.

    Ik was laatst op een workshop en kreeg daar te horen dat ik veel te veel foto’s maakte voordat ik de uiteindelijk foto had waarover ik (behoorlijk) tevreden was. “Ik moest mijn camera beter leren kennen”. Nu heb ik toevallig vorig jaar een fotocursus van een week gedaan, waarbij mij geleerd is in trapjes te schieten (moest ook nog eens in JPG :p). Dus beginnen met een nulmeting en dan aan gaan passen op die manier dat de foto wordt zoals jij het wil.

    Ik was erg sceptisch over die opmerking van die docent en het doet me deugd om van jou te lezen dat je eigenlijk ook ruw weg zo’n methode volgt (met mooie resultaten).
    Natuurlijk zijn er omstandigheden waarbij je soms snel moet handelen en dan probeert met één of twee foto’s het optimale eruit te halen. Dit gold toen niet, we zaten in een bos, padjes e.d. te schieten. Die liepen niet weg :D.

    Wat ik jammer vind is in je eerste voorbeeld dat je tot dat resultaat komt door drie foto’s samen te voegen. Niet dat je dat niet met veel beleid en zorg doet, maar toch…. Ik probeer altijd om het in één foto te vangen wat ik wil (maar mijn resultaten zijn dan ook minder LOL).

    Bij je tweede foto vroeg ik me af of je niet een mooier resultaat kunt bereiken door gebruik te maken van een gobo. Je foto’s zijn niet genummerd, dat maakt het wat lastig, maar de foto op 1/20, waarbij je nog last hebt van direct licht op je bloem, vind ik wel de mooiste achtergrond hebben. Door het dubbele blad gaat dat toch een beetje verloren. Ik bestudeer momenteel het boek “Light, Science & Magic” van (o.a.) Fil Hunter (een erg mooi en goed boek, dat ik iedereen die bewust met licht wil werken aan kan raden). In dat boek is het gebruik van een gobo vaker regel dan uitzondering. Wellicht heb je je redenen om daar niet voor te kiezen. Wellicht dat je dat nog even toe wil lichten.

    Eén ding is me duidelijk geworden, ik moet nog meer tijd in macrofotografie/foto stoppen (en iedereen vindt al dat ik er zo lang over doe :) ).

    Nogmaals dank en ik hoop dat je volgende artikel(en) er ook gaan komen, mij tref je dan in ieder geval als lezer aan.

    Pierre

    1. Bedankt voor je uitgebreidde reactie Pjerry! :)

      Het eerste voorbeeld is geen samengevoegde foto, dat berust dan op een misverstand. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik een aantal afzonderlijke foto’s maakte om te testen wat bepaalde instellingen/standpunten voor effect hadden. Dit deed ik om te kijken of ik bepaalde achtergronden/scherpte wel kon behalen in mijn eindresultaat. Vervolgens heb ik uit die ervaring een standpunt en instellingen gekozen die dit effect ook benaderden en daarmee dus één foto gemaakt, en niet meerdere samengevoegd ;) Uiteindelijk vang ik het dus wel in één foto, maar wel met de ervaring die ik in de daarvoor gemaakte foto’s opdeed in mijn achterhoofd ;)

      De foto op 1/20 (ik zal volgende keer de foto’s nummeren ;)) vond ik persoonlijk een te scherpe tekening hebben in de achtergrond, die leidde me af van de bloem zelf, vandaar dat ik dus niet verder ben gegaan met die achtergrond maar voor een andere positie gekozen heb. Daarvoor heb ik dus een dubbel blad ‘gebruikt’ om het licht wat zachter te maken.
      Daarnaast wil ik de foto’s die ik maak zoveel mogelijk met natuurlijke elementen maken, dat vind ik leuker dan met andere hulpmiddelen. Het liefst had ik ook natuurlijk tegenlicht gehad, maar dat licht is niet te controleren en komt niet op het juiste moment op de plant te staan. Vandaar dus dat ik geen GOBO gebruikt heb.

      Uiteindelijk zal iedereen zijn eigen manier gebruiken en dat vind ik ook altijd leuk om te lezen en te zien. Het resultaat wordt daardoor ook anders en dat is dan ook precies het stukje dat de fotograaf zelf in de foto stopt. De paar keer dat Kenneth en ik samen gefotografeerd hebben op dezelfde locatie met dezelfde onderwerpen, kwamen we met een andere benadering allebei met totaal verschillende foto’s terug. Ieder dus zo zijn eigen werkwijze ;)

      Als je nog meer vragen hebt laat je het maar weten! :)

      Erik

  4. Bedankt Eric.

    Dan helemaal een diepe buiging, als je op die manier tot je eerste foto bent gekomen. Dat gaat een groot aandachtspunt voor mij worden, maar het zal nog wel even duren voordat ik tot dat resultaat kom.

    En wat die GOBO betreft. Duidelijk, zeker met de uitleg waarom je wat gekozen hebt. Nog wat relativerends: een paraplu is soms ook een “halve GOBO” hè. LOL.

    Het gaat je goed (maar dat gaat volgens mij wel lukken).

  5. Een geweldig en inspirerende serie artikelen! Dank je wel daarvoor Eric!! Veel fotografen laten alleen hun mooiste foto’s zien maar doordat jij ook laat zien hoe het ‘niet’ moet en wat de verschillen zijn neem je de lezer helemaal mee in het artikel en inspireer je o.a. mij om het gewoon te gaan proberen en uit te testen wat het beste werkt! Het is soms ook fijn om te zien hoe anderen tot het resultaat zijn gekomen en vooral wat er aan vooraf is gegaan! Dank je wel! Mijn macrolens gaat de cameratas weer uit :-) Groet Marloes

  6. Een macrolens gekocht en al veel geleerd uit je artikel, zo kan ik aan de slag met mijn eerste foto’s.
    Zijn interessante en duidelijke artikels. Bedankt!