Al speurend op een locatie naar mooie composities is het altijd weer een klein feestje als ik gebruik kan maken van een reflectie om de compositie te versterken. Een reflectie kan het hoofdonderwerp vormen van je foto, maar kan ook ondersteunend zijn.
Met een reflectie kun je een onderwerp kaderen, abstract maken of extra diepte toevoegen in de foto. Op heel veel locaties kun je gebruik maken van het aanwezige water, van kanalen en grachten in de stad tot meren en drinklocaties van wild in natuurgebieden. En wat te denken van de regenplassen in ons natte klimaat.
Als je te maken hebt met water ben je afhankelijk van hoeveel wind er aanwezig is. Een klein zuchtje wind kan je spiegel al doen veranderen in een kolkende watermassa. Gelukkig is het vaak zo dat tijdens het mooiste licht van de dag, zonsopkomst en zonsondergang, de wind meestal ook even gaat liggen. Dit kan soms maar heel even zijn, het is dus zaak goed op te letten op dit soort momenten.
Er zijn altijd wel plekken te vinden die een beetje uit de wind liggen of waar je even kunt wachten tot de wind (tijdelijk) afneemt. Het is dus absoluut niet altijd nodig vroeg of laat op stap te gaan, maar de kans op een mooie reflectie in windstil water is dan wel het grootst.
Heb je te maken met kleine rimpelingen, dan heb je soms ook korte onderbrekingen of je kunt de sluitertijd verlengen door het diafragma verder te sluiten (hogere f-waarde, bijvoorbeeld van f/11 naar f/16) waardoor ze iets worden afgezwakt. Het diafragma sluiten levert lang niet altijd genoeg vertraging op, een polarisatiefilter of ND filter kan dan helpen.
Een polarisatiefilter kan ook een reflectie versterken door meer contrast aan het beeld toe te voegen of de reflectie beter laten zien doordat de schittering is weggenomen. Door aan het filter te draaien kun je de reflecties sterker maken of naar wens afzwakken en daardoor het effect bepalen. Grappig genoeg gebruik je een polarisatiefilter vaker om het omgekeerde effect te bereiken.
Als je werkt met een reflectie, kijk dan goed hoe deze kan samenwerken met de omgeving. Zo kun je bijvoorbeeld extra elementen invoegen om te laten reflecteren of je kunt randen om je reflectie bouwen om er één geheel van te maken zoals bij onderstaande foto:
Soms kan een stap naar links of rechts of het verhogen of verlagen van je standpunt veel verschil maken om van de reflectie een succesvolle foto te maken. Vaak ook moet je een ander standpunt kiezen om Überhaupt het juiste onderwerp in de reflectie te zien.
Net als bij veel andere composities geldt trouwens vaak hoe simpeler hoe beter. Probeer alleen de essentiële elementen om het verhaal te vertellen in de foto op te nemen.
Zoals je ziet kun je met reflecties veel kanten op, zeker in landschappen. Door goed gebruik te maken van wat de omgeving je geeft kun je net een andere foto maken dan je in eerste instantie zou denken.
Lees ook het uitgebreide artikel op deze site voor meer tips voor het maken van composities met reflecties.
Het is ook leuk om te zien hoe misleidend reflecties kunnen zijn. Op Lanzarote waren we in een grottenstelsel. We kwamen bij een soort afgrond in de grot en je keek zo de diepte in. De gids had een steen in haar hand , en vroeg ons te tellen hoelang het zou duren voor de steen beneden zou zijn .
Op het moment dat ze gooide , klonk er “plons” …..
De afgrond waar we in keken was dus gewoon een weerspiegeling.
Dat viel niet te zien.
Heb er een foto van gemaakt :
http://46.4.24.136/atpic/541/49086/0/2508631/1024.jpg
gr Hans
Hallo,
Ik wil een foto maken van een glimmende steen, alleen die steen weerspiegelt de omgeving terwijl ik dat niet wil. Kan ik dat oplossen met een polarisatiefilter?
Groet,
Rick Bijker