- Tips voor landschapsfotografie
- 12 Veelgemaakte fouten in landschapsfotografie
- Photographer’s Ephemeris, plan het beste moment
- Praktijkshoot: Composities in het zand
- Landschap? Wolkenschap!
- Praktijkshoot: Winterlandschap
- Molens fotograferen
- Bergen fotograferen
- Praktijkshoot: Loch Affric
- Watervallen fotograferen
- Fotograferen in mistige omstandigheden
- Van idee tot realisatie: Heide in bloei fotograferen
Als je een toerist vraagt waar Nederland vooral bekend om is, dan zullen ze met tulpenvelden, klompen en windmolens komen. Windmolens zijn sterk verbonden met Nederland, zonder windmolens had een groot deel van het land er niet zo uit gezien. Denk alleen al aan de vele polders die met behulp van molens zijn drooggemalen. Een ideaal (extra) onderwerp voor in je (landschaps)foto’s.
Kinderdijk – Canon EOS 30D, 40mm, 0,5s op f/10, ISO 100
Windmolens
Windmolens zijn zo’n mooi onderwerp, omdat naast de molen zelf die vaak een eigen stijl en karakter heeft, ook de omgeving van de molen een grote rol kan spelen. De molen heeft een historie die vaak een paar honderd jaar terug gaat en heeft gloriemomenten en tegenslagen (brand, tot bouwval vervallen) meegemaakt. De molen is vergroeid met het landschap.
Veel molens zijn uniek gebouwd, voor een specifiek doel. Molens om graan of hop te malen, hout te zagen of een polder droog te malen en te houden. Ze wijken af in hoogte, aantal verdiepingen, aantal ramen, aantal zeilen, zeiltypes, vorm van de kap, etc. In veel gevallen zie je de naam van de molen vermeld zodat je molens die op elkaar lijken uit elkaar kunt houden.
Kinderdijk – Canon EOS 30D, 135mm, 1/100s op f/13, ISO 100
De bekendste molens zijn die natuurlijk bij Kinderdijk en de Zaanse Schans, maar je hebt grote kans dat je er wel een paar tegen komt in elke polder waar je doorheen komt en ook in vele historische binnensteden zoals in Amsterdan, Leiden en Dordrecht kom je ze tegen.
Helaas zijn er veel weggehaald of tot bouwval vervallen, maar de molens die nog over zijn hebben vaak een monumentale status zodat ze beschermd kunnen worden. Hierdoor kun je op open dagen of in het weekend ook vaak binnen een kijkje nemen en ze zijn prachtig gerestaureerd of omgebouwd tot woonhuis.
Voorbereiding
Wil je gericht een molen fotograferen, dan vereist dit wat voorwerk en geluk. De kap van de molen is draaibaar zodat de wieken in de wind kunnen worden geplaatst. Dit maakt dat het niet altijd eenvoudig is de gewenste foto te krijgen, afhankelijk van de wind kan de molen juist wel of juist niet goed in de gewenste richting zijn geplaatst.
Dordrecht Noordendijk draaiende wiek – Canon EOS 5D, 135mm, 1/2000s op f/5.6, ISO 200
Afhankelijk van de tijd van het jaar kunnen bomen het zicht op de molen blokkeren. Heb je meer toegang tot het terrein op open dagen of is het juist beter als er minder mensen in de buurt zijn. Is er een mogelijkheid om met bijvoorbeeld een boot een aparte hoek vast te leggen, etc.
Een werkende molen is een schitterend gezicht, dit kan wel of niet gewenst zijn. Wil je wel of niet de wieken bewegend op de foto en in wat voor mate. Je sluitertijd speelt hierbij een belangrijke rol, de sluitertijd moet snel genoeg zijn om de wieken stil te zetten of langzaam genoeg om beweging te suggereren.
Belichting
Doordat de windmolen zo sterk verticaal is geörienteerd, is het lastig om gebruik te maken van filters om bijvoorbeeld de lucht donkerder te maken als er een groot contrastverschil is tussen lucht en ondergrond (of de lucht wordt overbelicht of de molen wordt te donker, zeker als deze donkerbruin of groen is geschilderd). Je ziet dan al snel een donkerder gedeelte over de molen vallen, tenzij je de mogelijkheid hebt om het filter op de horizonlijn te plaatsen en vrijwel de hele molen te bedekken.
Kinderdijk – Canon EOS 30D, 40mm, 1/100s op f/6.3, ISO 100
Een optie is dan om meerdere belichtingen te nemen en deze later in de nabewerking samen te voegen. Van de ene foto neem je de onderbelichte lucht zodat je het blauw ziet en van de andere foto neem je de juist belichte ondergrond. Dan moeten de wieken natuurlijk niet draaien, anders passen de foto’s niet op elkaar.
Een ander alternatief is de foto nemen in RAW formaat, deze biedt meer dynamisch bereik en is iets vergevingsgezinder in de nabewerking zodat je meer data uit de foto kunt halen. Of je kunt de omringende lucht zo veel mogelijk proberen te beperken door de molen beeldvullend in je compositie op te nemen.
Lees hier meer hoe ik deze foto heb bewerkt – Canon EOS 5D, 85mm, 1,6s op f/8, ISO 100
Perspectief
Zoals gezegd, molens zijn hoog en soms nog hoger in het landschap geplaatst. Als je dicht bij een molen komt krijg je last van het perspectief, doordat de lens vertekent als je de camera omhoog richt, zeker met een groothoeklens. Probeer de camera dan zo recht mogelijk te houden en de molen zo in het beeld op te nemen, eventueel kun je de foto later bijsnijden om de compositie te wijzigen. Soms heb je echter geen andere mogelijkheid, doordat de ruimte beperkt is.
Gelukkig kun je tegenwoordig in beeldbewerkingsprogramma’s ook het perspectief corrigeren. Het is dan belangrijk dat je al tijdens het nemen van de foto hier rekening mee houdt, zodat je aan de zijkanten en de bovenkant van de foto genoeg ruimte vrij houdt.
Molen langs de Linge – Canon EOS 5D, 47mm, 1/50s op f/14, ISO 100
Vaak zul je echter verder van de molen staan om meer van de omgeving in het beeld op te kunnen nemen. Een groothoeklens helpt om zo veel mogelijk van het landschap te laten zien, maar soms kan een telelens ook helpen om twee elementen te combineren in de foto.
Dijken en reflecties
Zoals gezegd zijn er allerlei varianten molens, afhankelijk van het doel waarvoor ze gebouwd zijn. In Nederland betekent dat naast het malen van meel of hop dat veel molens zijn gebruikt bij het droogmalen van de polders. Hiervoor zijn ze vaak gebouwd op of dicht bij een dijk en steken ze uit het landschap (nog meer dan deze grote gebouwen toch al doen). Hiermee vormen ze een ideaal richtpunt voor een compositie van een typisch Nederlands landschap.
“De Onrust” bij Muiderberg – Canon EOS 5D, 85mm, 1/250s op f/4, ISO 200
De ligging bij een dijk maakt ook vaak dat ze dicht bij water liggen. Hierdoor kun je bij stil weer goed spelen met reflecties die de foto een extra dimensie kunnen geven.
Windturbines
Over windturbines zijn de meningen verdeeld, maar als bewoner van het vlakke polderland van Flevoland zijn ze onderdeel van mijn dagelijks leven en oefenen ze net zo’n aantrekkingskracht uit als de oudere broeders. Zeker omdat ze een soms saai landschap een extra element kunnen meegeven. Hoewel ik ze soms ook wel kan vervloeken als ze een zorgvuldig uitgezochte compositie verstoren in de achtergrond.
Almere, Oostvaardersdijk – Canon EOS 5D, 40mm, 1/25s op f/4, ISO 500
Dit soort windmolens is vaak gebouwd in een cluster bij elkaar waardoor je niet gebonden bent aan één focuspunt. Als je een oneven aantal in je foto opneemt is deze vaak interessanter dan een even aantal.
Deze turbines zijn gebouwd om van wind energie te maken, ze zullen dan ook veel vaker wel dan niet draaien, zeker vaker dan de oude molens die lang niet allemaal in bedrijf zijn. Een extra uitdaging.
Canon EOS 5D, 34mm, 1/100s op f/4, ISO 500
Daar staat tegenover dat ze vaak eenvoudiger zijn vast te leggen, doordat ze in gebieden worden gebouwd waar er veel wind is, in Nederland in de vlakke polders, in het buitenland vaker op heuvels.
Trek er op een mooie dag ook eens op uit om een molen vast te leggen, er is er vast eentje bij jou in de buurt. En vergeet ook niet dat je in het buitenland ook vele exemplaren kunt vinden met allerlei doeleinden en vormen.
Ik lees al een tijdje mee op deze website en nu dan toch eens een reactie. Wat een prettige website is dit. Ik heb er in de afgelopen maanden al veel informatie afgehaald waar ik wat mee kan. Ik ben echt nog behoorlijk nieuw op het gebied van fotograferen en bewerken en deze site is een fantastische hulp hierbij. Bedankt!
De tips zijn altijd handig en ik heb er een gewoonte van gemaakt om ze uit te printen. Maar nu wil dat helaas niet meer lukken. Ik heb even de proef op de som genomen met een ander artikel maar ook daar krijg ik alleen maar de eerste twee of drie alinea’s. De overige pagina’s blijven blank. Is er misschien een instelling gewijzigd?
Er zijn wel een paar kleine aanpassingen geweest in het weekend, maar niet voor de printstijl. Welke browser gebruik je, want in Google Chrome krijg ik wel het complete artikel.
Als Flevolander vind ik het landschap ook zonder turbines allerminst saai, maar dit terzijde. Hoe het volgende op te lossen? Als ik een belichtingstrapje maak van een landschap met turbines en de belichtingen op elkaar leg, krijg ik turbines met 4, 5 of zelfs 6 wieken ipv 3. Dat snap ik. De sluitertijd bij F16 of zelfs hoger kan dat nooit “bijbenen”. Moeizaam nabewerken of toch een oplossing “on the spot”?
Mag ik vermelden dat het interieur van een Hollandse molen ook bijzonder fotogeniek is: een goede plek om te spelen met sluitertijden als de molen in werking is (!). Het kàn dan wel een gevaarlijke plek zijn, vanwege bewegende delen.
Met Vriendelijke Groet,
aeejnprt
Jan Peter
Nancy uit precies zoals ik het ook beleef. Dank je wel. Angela
De website met alle informatie lees ik met veel plezier. Met de tips en suggesties kan ik prima uit de voeten.
In mijn archief kan ik niets vinden over fotograferen van het noorderlicht. Heb je daar ervaring mee? Zo ja, waar moet ik rekening mee houden?
mvg
Nel
Deze website is voor mij als beginneling gewoonweg fantastisch. Ik ben nog niet zo lang lid maar heb al enorm veel bijgeleerd dank zij deze handige tips.
mvg. Roland