- Vallende blaadjes
- Fotografeer de herfst
- Paddestoelen fotograferen
- Herfst in het bos
- Bollenvelden fotograferen
- Bloesem in bloei
- Ga de bloesem fotograferen
- Camera lichtmeter en sneeuw
- Kerstversiering
- Kerstverlichting fotograferen
- Hoe sneeuw fotograferen
- Kruiend ijs fotograferen
- Fotograferen met hard zonlicht midden op de dag
Bij het fotograferen van sneeuw, zeker als er heel veel wit in de scène is te zien, moet je letten op de belichting van je foto’s.
De automatische belichtingsmeter van een camera is zo ingesteld dat deze altijd op zoek gaat naar 18% grijs voor een neutrale belichting. Op het moment dat er erg veel heldere sneeuw in het beeld zit heeft de camera de neiging om te onderbelichten, hoewel camera sensors steeds beter op deze omstandigheden kunnen inspelen. Dit onderbelichten betekent dat een deel van het licht van de sneeuw niet op de sensor valt, waardoor je sneeuw er grijs uit komt te zien.
Om toch goede sneeuwfoto’s te schieten moet je dit handmatig compenseren. Overbelicht de foto met +1-1.5 stop (lichtmeter indicator op de camera naar de +/rechterkant van de lichtmeter schuiven) om de sneeuw wel wit te laten worden. Schiet je in RAW formaat, dan luistert dit iets minder nauw (hoewel het altijd beter is de belichting in de camera al goed te krijgen) en kun je in je bewerkingsprogramma nog met de belichting spelen.
Oeps, deze foto was onderbelicht waardoor er een blauwe gloed over de foto kwam. Door de belichting +1,75 stop te doen en een wit punt in de foto te selecteren worden de kleuren weer zoals ze er in het echt uitzagen.
Onderbelichte sneeuw in de schaduw (of als er nauwelijks zon is) wordt vaak blauw. Dit is een combinatie van witbalans en sluitertijd. Ook hier is de remedie overbelichten van de foto en daarnaast kun je de witbalans van de foto aanpassen in een fotobewerkingsprogramma. Door de foto op te warmen (witbalans meer naar geel) krijgt de sneeuw weer de witte kleur terug. Vaak heb je de mogelijkheid om in het programma aan te geven welk deel van de foto wit is.
Meer winterlandschap fotografietips kun je vinden in dit artikel.
Hallo Kenneth,
Dank je voor de tip, ik ga binnenkort naar Zwitserland om treinen te fotograferen, voor het eerst in de sneeuw, dus deze tip is goed te gebruiken.
Ik had zelf gedacht aan een polarisatiefilter i.v.m. de sneeuw, dat is toch ook goed?
Hoi Willem, je kunt dit inderdaad gebruiken om de lucht sterker aan te zetten en reflecties te reduceren. Je hebt wel zon nodig, probeer deze links of rechts van de camera te houden voor het sterkste effect, maar let op dat het niet te sterk wordt, de lucht kan dan erg donker en onrealistisch worden. Houd er ook rekening mee dat je met een polarisatiefilter minder licht op de sensor kunt laten vallen waardoor onder minder goede omstandigheden de sluitertijden (te) langzaam worden.
Hey Kenneth,
Dien je ook over te belichten als je de witbalans handmatig hebt bepaald met behulp van een 18% grijskaart?
Hoi J.W, ik denk dat dat voor het blauw in de schaduwen zeker kan helpen, maar de lichtmeter van de camera zal waarschijnlijk nog steeds een onderbelichting voorstellen. Kijk goed naar het histogram op je camera of het nodig is, de grafiek zou net voor de rechterkant van de grafiek op zijn laagst moeten zijn.
Bij de Canon EOS 5D Mark II heb ik gemerkt dat +3/4 stop het beste werkt. Hierdoor verdwijnen de kleine details niet in de overbelichte delen. Dus ik geef maar even deze tip door.
Ehm sorry typefout: het moet zijn +2/3 stop.
Wat mij betreft kan je met je lichtmeter ook op een deel van het beeld spotten wat uit de sneeuw naar voren moet komen. Hier stel je dan de belichting op. Ik ben niet zo’n compensator, liever werk ik ‘puur’. Of wat ik ook wel doe, enkele tandjes overbelichten op de meter. – dus niet met de +/- toets.
Je compensatie hangt af van hoe je meet. Ik werk zelf met spotmeting en weet hoe ik daarop met compenseren. Ik denk namelijk niet dat de camera het goed doet, welke meetmethode je ook gebruikt. Het compenseren zorgt er juist voor dat je zelf je foto bepaalt. Lekker blijven compenseren zou ik zeggen ;)
Echter maakt het dus wel uit hoeveel je compenseert in combinatie met welke meetmethode je gebruikt.
Even een heel leuke?
Men heeft het altijd over 18 procent grijs. MEHOELA
Als je het over zwart hebt, heb ik meteen prijs bij mijn voorstelling. Vanuit daar kan ik me 18 procent zwart voorstellen. Ik ben het met je eens dat de lichtmeter er best naast kan zitten en je hebt me meteen een aanwijzing gegeven waar en hoe ik en vooral WAT ik moet zoeken bij het bepalen van licht & compositie.
Ik besef steeds sterker waarom ik compleet handmatig werk nog wel met uitzondering van scherpte. Dit doet de camera vaak beter en sneller. Wel ben ik aan’t onderzoeken wat de D3s versus <= D700 en zo voor me kunnen betekenen.