- Lezersvraag: Vorm van de zonnekap
- Een reflector bij tegenlicht
Tijdens een fotoshoot in de bioscoop van Almere werd het belang van een reflector weer eens duidelijk. De hoge ramen achterin het gebouw trokken mijn aandacht vanwege het natuurlijke licht daar, maar met de laagstaande winterzon er direct op was het een gevecht om het model niet in een silhouet te veranderen voor een (te) lichte achtergrond.
Veel tegenlicht, waardoor de achtergrond meer aandacht trekt dan het model,
gecompenseerd door de sluitertijd te verhogen
– Canon 5D, 85mm, 1/1000s op f/5.6, ISO 100
Je kunt om dit tegen te gaan gebruik maken van een flitser om het silhouet met licht in te vullen. In dit geval was de zon zo fel dat met de maximale sluitertijd van 1/200s (bij snellere sluitertijden verschijnt er een zwart vlak in het beeld) er heel veel licht van de zon in het beeld zou komen waardoor de achtergrond vrijwel wit zou worden, dat wilde ik niet.
Nu heb ik de beschikking over twee PocketWizard Flex TT5 zenders waarmee je toch sneller dan de maximale sluitertijd kunt fotograferen met een aantal flitsers, Hypersync noemt Canon dat. Daarmee lukt het om zelfs op 1/1000s nog te flitsen, maar dit is een vrij dure oplossing en beperkt de levensduur van de batterijen aanzienlijk. Het voegt ook extra complexiteit toe.
Een goed(koop) alternatief is gebruik maken van een reflector. Hiermee kun je het zonlicht van de zon terug naar je model kaatsen en de sterkte variëren afhankelijk van hoe je de reflector precies richt. Tijdens het richten is meteen duidelijk wat het effect is, ook een voordeel ten opzichte van flitsen, waar het aankomt op een inschatting maken op basis van ervaring en experimenteren.
In dit geval heb ik gebruik gemaakt van een 82cm Falcon Eyes 5-in-1 reflector (te koop op internet voor € 30-40). Deze beschikt, zoals de naam al zegt, over vijf verschillende oppervlakken. Wit, zwart, zilver en goud reflecterend en een wit doorlatend gedeelte om het licht zachter te maken, een diffuser. Ik heb gekozen voor de gouden zijde van de reflector om warm licht richting het model te projecteren. De reflector is links van het model en de camera geplaatst.
Model Myrna belicht met een reflector met gouden zijde
– Canon EOS 5D, 85mm, 1/1600s op f/2, ISO 100
De zon speelt trouwens ook nog steeds een rol, die zorgt voor de lichtaccenten in het haar en bij de schouder, waardoor er een meer driedimensionaal beeld ontstaat. Zo ontstaat toch een veel prettiger beeld, nog afgezien van de betere compositie.
Als je met een reflector in de weer gaat helpt het trouwens erg als je iemand hebt die de reflector kan vasthouden en richten. Naast hulp van andere deelnemers heb ik de reflector ook aan een reclamebord kunnen hangen, waarbij een lichtstatief voor de juiste hoek zorgde. Ook heb ik een aantal keer de reflector tegen mijn been laten rusten en tegen een kruk die in de buurt stond. Zo’n dag is voor een groot deel ook improviseren.
Myrna was voor een deel van de dag mijn model. De aankleding is van Inge Baas (La Victorian Rose), makeup door Fatima Aouattah en Barbara Gouverneur. De locatie is de bioscoop van Almere, Utopolis. Grote dank aan Jantheo Dam, photowalk.nl, voor de organisatie!
Je uitleg van het niet kunnen flitsen is erg krachtig (“Je kunt om dit tegen te gaan …”). Mijn interpretatie daarvan is, je kiest voor een redelijk groot diafragma voor veel onscherpte op de omgeving waardoor je model beter tot haar recht komt. Bij het vele zonlicht (op de achtergrond) komt dat uit op een snelle sluitertijd, bv 1/1000s. Bij dergelijke waardes weet je zeker dat de flits net voor of net na die fractie van een seconde vuurt. Met andere woorden, model is onderbelicht. Bij correcte belichting van het model hebben we een langere sluitertijd, maar daardoor wordt de achtergrond overbelicht, het wit in je uitleg.
Doet me denken aan je melding ergens op de web site dat je max 5 of 7 stoppen licht verschil kan fotograferen, meer resulteert in een compromie.
Klopt mijn interpretatie van jouw uitleg?
Toch eens kijken naar hypersync … nieuwe term voor mij.
Dank, Marc
Hoi Marc,
Die interpretatie klopt, is misschien nog wel een betere uitleg ook ;)
Je kunt meer informatie hierover vinden op http://pixsylated.com/2008/11/simple-truths-about-high-speed-sync/ (Engels), HyperSync is een PocketWizard term zie ik nu, Canon en Nikon spreken over High Speed Sync.
hoi,
ik heb een vraag; als ik met zon fotografeer zien mijn fotos er soms overbelicht uit wat ik ook doe het helpt niet zonnekap er op helpt ook niet,hoe krijg ik dit een beetje minder zonder dat ik hoef te bewerken?en ik wil een filter aanschaffen maar wat voor filter ken ik het beste gebruiken bij landschap en wat voor maat heb ik dan nodig?
groetjes sacha
Hoi Sacha,
je kan denk ik het beste een Polarisatiefilter kopen,
kijk even naar:
http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/polarisatie/
De maat moet gelijk zijn aan je lens,
is jou lens 58mm dan heb je een 58mm Polarisatiefilter nodig
Groeten,
Dennis
Hoi Sacha,
Zijn de overbelichte delen de delen die door de zon belicht werden?
Wat er dan aan de hand is, is dat het dynamisch bereik (het verschil tussen licht en donker dat je camera aan kan) van je camera te klein is om alle lichttonen aan te kunnen.
Wat je dan kan proberen is je belichting corrigeren en proberen ervoor te zorgen dat je geen overbelichte delen krijgt. Daarvoor moet je goed op je histogram gaan letten. Zoek maar even hier op de site, dan is ook daar wel over te lezen ;) Dit werkt overigens niet als het dynamisch bereik echt te klein is.
Wat je ook kan doen is een flitser gebruiken, een kleine invulflits kan ook al genoeg helpen om de schaduwen wat op te lichten. Kan erg effectief zijn maar vraagt wel wat kennis van de camera en van het flitsen.
Als derde kan je doen waar dit artikel over gaat, een reflector gebruiken om de schaduwen op te lichten.
Voor landschap kan je inderdaad best een polarisatiefilter aanschaffen. Een ander handig en bijna vereist filter voor een fanatieke landschapsfotograaf is het grijsverloopfilter.
Zie: http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/gradueelfilter/
Groeten,
Erik
Hoi Kenneth,
Heb sinds kort je artikelen ontdek. Interessant leesvoer. Was op zoek naar info over flitsen en kwam zo op je pagina terecht. Heb een boekje over flitsen gekocht en ben volop aan het uitproberen. Ik kan echter op de computer de shooting info onvoldoende terugvinden. Kan wel diafragma, sluitertijd enz. vinden. Ook kan ik zien of er geflitst is. Wat ik niet kan zien is de instellingen van de flitser. -1/3, 0, +1/3 enz. Het zou voor mij handig zijn om dit terugte lezen. Heb je een tip?
Bij voorbaat dank.
Mvg,
Wim