- Doorzettingsvermogen
- Heide fotograferen
- Sjouw je geen breuk
- Google Maps voor fotolocaties
- Bewolkte dagen
- Verken de omgeving
- Fotograferen in de regen
- Schemering
- Een grote geheugenkaart of meerdere kleine geheugenkaarten?
- Invulflits
- Landschap in de regen
- Blijf fotograferen na zonsondergang
- Fotograferen bij optochten
- Fotograferen uit de hand bij weinig licht
Gisteravond hebben in heel Europa fotografen de zonsondergang vastgelegd. Door het vulkanische as in de atmosfeer was de zonsondergang roder dan normaal in deze tijd van het jaar. Ik was helaas vrij laat thuis, waardoor ik niet van de ‘as-zonsondergang’ heb kunnen profiteren, maar ik ben toch nog even kort richting een speeltuintje met bloesembomen gelopen om de bloesem tegen de kleurrijke lucht vast te leggen.
Door de invulflits zijn voorgrond en achtergrond in balans
Het zal je misschien opvallen dat de bloesem niet als een silhouet is vastgelegd, dit komt omdat ik gebruik heb gemaakt van mijn opzetflitser en de TTL (Trough The Lens) functionaliteit om het beeld in te flitsen. Zo worden voorgrond en achtergrond in balans gebracht. Via de camera heb ik de flitscompensatie op -2 EV ingesteld zodat de schaduwen niet te hard zouden worden en de flitskop van de bloesem weggedraaid.
De invulflits is iets te hard waardoor er zwarte schaduwrandjes rond de bloesem ontstaan, het geeft een beetje een 3D effect
De TTL functie van de flitser zorgt er automatisch voor dat het silhouet van de bloesem wordt ingevuld, terwijl het licht in de lucht ook nog steeds wordt vastgelegd. Door met de flitscompensatie en het diafragma te spelen kun je de hardheid van het licht beïnvloeden, het is een kwestie van goed naar het histogram en de overbelichtingsindicatie (knipperende delen in de foto op het LCD scherm, de ‘blinkies’) kijken om in te schatten of er gecompenseerd moet worden.
In dit geval zat de flitser op de camera en werd van dichtbij geflitst, als je de mogelijkheid hebt kun je beter de flitser los halen (je hebt een synchronisatie kabel nodig of een losse zender) en het licht in een hoek ten opzichte van de camera op de bloesem laten vallen.
Mooie foto en duidelijk verschil met de 2e.
Maar het wegdraaien van de flitskop, in een outdoor situatie, waarheen?
Binnen begrijp ik het, richting plafond of een (witte) zijmuur, maar hier? En gebruik je ook nog een diffusor op de flitskop?
Hoi Mark,
Het wegdraaien gaat hier met name om niet de bloesem compleet met licht weg te blazen. Het gaat dus niet om verzachten via een weerkaatsing, maar meer nog meer beperken van het licht. Inderdaad zat hier een diffuser op, hoewel dat niet heel veel uit maakt buiten.
Ik dacht ook al zoiets. Zelfs bij -2EV zal er nog te veel licht zijn. Met een simpele diffusor (Omni-bounce) gaat er in ieder geval nog wat flitslicht richting bloesem. Of werkt het zelfs geheel zonder diffusor? En met een bouncecard (vaak ingebouwd)?
Wat een schitterende foto zeg
Ik moest helaas gisteravond werken
Misschien vandaag weer zo’n mooie zonsondergang ?
Hoi Kenneth
Waarom gebruik je geen TTL-BL ipv TTL? Of is dat bij Canon anders?
De functie TTL-BL (de backlit functie, bij tegenlicht) zit er bij Canon bij mijn weten niet op, maar ik ben toch niet ontevreden over de inschatting die de ETTL van Canon heeft gemaakt.
Hoi Jan en Kenneth,
Het klopt dat de Canon flitser geen TTL-BL meting doet.
Met name de wat nieuwere camera’s en flitsers van Canon hebben een vernieuwde ETTL meting, namelijk de ETTL II meting, deze is nog secuurder met uitmeten hoeveel kracht er nodig is om tot een mooi egaal resultaat te komen.
De flitser stuurt bij afdrukken een snelle voorflits die bij terugkomst op de sensor beoordeelt wordt en met de informatie hieruit wordt de flits samengesteld.
Dit gebeurd in zo’n snel tempo dat het voor ons gewoon lijkt dat het maar één flits is die afgaat.
Groet,
Kevin
Hallo Kenneth,
Een mooi artikel, al weer een tijdje terug maar ik ben net aangemeld. Een vraagje, ik heb zelf een Flitser Canon EX 580 II, (camera 50D) nu lees ik in de reacties dat je ook kan spelen met je diafragma bij het flitsen. Ik ben nog niet zolang met fotografie bezig en flits (uit gemakzucht) op camerastand P (Canon) en dan maak je gebruik van de automatische instellingen.
Nu wil ik graag naar het handmatige (M), vraag is hoe kom ik aan de redelijke nauwkeurige basis instelling/meting voor de M stand, zodat ik vanuit die basisinvoer verder kan gaan spelen met sluitertijden en diafragma?
Het is al een tijdje terug maar ik hoop dat je dit bericht nog leest!
Ik kan ook zo gauw geen artikel vinden wat over flitsinstellingen gaat. Gr Eduard