De keuze van de lens heeft een groot effect op je compositie. Met een telelens wordt het beeld in elkaar gedrukt, hoe langer de lens hoe minder diepte de foto heeft. Het perspectief wordt beperkt, het lijkt of objecten dichter bij elkaar staan.
Groothoeklenzen leggen de nadruk op diepte, ze tonen de achtergrond en tonen het onderwerp in zijn/haar omgeving. Objecten dicht bij de lens worden vertekend waardoor je een uniek perspectief krijgt, een graspol in de voorgrond kan net zo groot worden weergegeven als de kerk in de achtergrond.
Twee praktijkvoorbeelden van mijn recente vakantie op Isle of Skye van hoe de lenskeuze je compositie kan beïnvloeden.
Onderstaande foto van Neist Point is genomen met een groothoeklens. Het doel was de heuvel tussen de plek waar ik fotografeerde en de vuurtoren in beeld te krijgen zodat je met je oog het pad naar de vuurtoren kunt volgen. De vuurtoren is niet het hoofdonderwerp, maar de plek waar je oog uiteindelijk op rust:
Canon EOS 5DmkII, 35mm, 1/8s op f/11, ISO 100
Van ongeveer dezelfde plek heb ik later gewisseld naar een 70-200mm lens en heb ik op 200mm onderstaande foto gemaakt. De heuvel is volledig uit het beeld verdwenen en de vuurtoren krijgt een compleet andere rol in de foto.
Canon EOS 5DmkII, 200mm, 8s op f/13, ISO 100
Een andere locatie is Commando Memorial in Spean Bridge (dicht bij Fort William). Dit monument voor de commando’s is prachtig geplaatst op een heuvel met uitzicht op onder andere Ben Nevis.
Met een groothoeklens krijg je een groot aantal van de omringende bergen in beeld en kun je laten zien in wat voor een prachtige omgeving het monument staat:
Canon EOS 5DmkII, 24mm, 1/160s op f/11, ISO 100
Door hierna te kiezen voor de 70-200mm lens en bijna volledig in te zoomen heb ik de compositie merkbaar gewijzigd. Het monument is gefotografeerd vanaf ongeveer dezelfde hoek (ik moest natuurlijk wel een stuk naar achteren om het monument goed in beeld te krijgen), maar de compositie is compleet anders. Door een aantal stappen links of rechts te zetten kon ik de berg precies in de compositie plaatsen waar ik hem wilde hebben:
Canon EOS 5DmkII, 189mm, 1/160s op f/11, ISO 100
Afhankelijk van het verhaal dat je wilt vertellen moet je je lenskeuze en keuze voor brandpuntafstand wijzigen. Ik maak veel foto’s in het landschap en dan ligt een groothoeklens voor de hand, maar in veel gevallen kun je op dezelfde locatie ook een compleet ander verhaal vertellen door een telelens te gebruiken.
Het loont de moeite om je lens te wijzigen en ook eens een andere, minder voor de hand liggende, compositie te proberen. Over dit onderwerp heb ik eerder een uitgebreid artikel geschreven: lenskeuze in composities.
hallo
Ik volg al enige tijd de zeer nuttige en bruikbare tips over digitaal fotograferen. Je recente tip over lens keuze brengt mij tot een vraag die mij al langer bezig houdt.
Zelf heb ik sinds een jaar ook een Canon 5D met als belangrijkste objectief een 24-70/F2.8. Deze lens is geweldig, maar schiet in het groothoekbereik duidelijk tekort. Om dit beter af te dekken overweeg ik een speciale groothoeklens aan te schaffen. In veel van je foto’s zie ik 20 of 24mm als brandspuntsafstand. Gebruik je dan prime lenzen of is het beter om bv een 17-40 mm lens aan te schaffen. Of moet ik nog verder naar het groothoekbereik gaan, bv. een 10-20 mm van Tamron?
Wat is je advies in deze ?
met vriendelijke groeten
Jan Kappert
Hoi Jan,
Ik heb zelf de Canon 24-105mm en de Canon 17-40mm. Het meest gebruik ik de 24-105mm, want die heeft minder/geen chromatische abberatie, wat de 17-40mm wel heeft (gelukkig eenvoudig te corrigeren met de Lightroom 4.1 release candidate).
Ik gebruik voor landschap geen primes. Als er 24mm staat gebruik ik altijd de 24-105mm, wijder dan 24mm gebruik ik de 17-40, meestal in het 17-30mm bereik. Ik gebruik de 17-40 vooral als ik niet veel ruimte heb om een paar stappen naar achteren te doen.
17mm is al aan de rand op een full-frame camera als de 5D, met filters zie ik al een klein beetje vignetting, breder dan 16mm levert vaak meer vignetting op. De extreme groothoeklenzen van 10-20 of 10-22 zijn bedoeld voor camera’s met een cropsensor. Ik had vroeger een Tokina 12-24mm afkomstig van mijn Canon 30D, op de 5D krijg je dan enorme zwarte randen als je breder dan 15-16mm gaat.
Weer een mooi en degelijk stukkie schrijfwerk, met duidelijke voorbeelden, dank!
Sinds een maand heb ik op m’n Canon 60D de Canon 10-22mm (16-35mm gecropt) een daarmee zijn fantastische foto’s te maken! Heb naast de 24-105 ook de 17-40mm maar op een cropcamera heeft die mooie lens helaas toch te weinig ‘echte’ groothoek. Ik heb de indruk dat het een beetje een ondergeschoven kindje is in de fotografie, de groothoeklens! Niet ‘alleen maar’ geschikt om meer op je foto te krijgen maar vooral voor de mooie effecten, een bijna dreigende wolkenlucht boven het onderwerp die op de foto lijkt te bewegen, een zonsondergang die je de foto in lijkt te trekken en een enorm scherptediepebereik waardoor je echt heel speciale foto’s krijgt, waarbij de achtergrond even scherp is als het dichtbije onderwerp. Leuke effecten ook als je iets van heel dichtbij fotografeert! Stille wenk voor een nieuw schrijfonderwerp?
hallo beste vind het heel interssante tips hoor ik ga morgen ook naar de heide foto’s trekken ik ga men macro lens meenemen hoor hoop dat ik er niets verkeert mee doe hé groetjes vic
Supersite, waar ik nog veel mee kan doen.Ben in het bezit van een 60D en sinds vorige week in bezit van een 24-105. Het wordt voor mij toch wel de walk around lens. Zowel binnen als buitenshuis.
Misschien eens een leuk idee om verder in te gaan op de lenzen.
Ik heb hier weer veel aan, omdat ik overweeg om een ander objectief en een grijs verloop filter aan te schaffen.
In het verleden heb ik alle tips ontvangen, maar door verandering van mail adres krijg ik ze niet meer.
Kan ik opnieuw op dit mail adres de tips ontvangen.?
Hartelijke groeten van Janny