Doordrukken en tegenhouden (dodge & burn) is een bekende term uit de tijd dat zwart-wit landschappen nog de norm waren. Door delen van de foto lokaal donkerder of lichter te maken konden kleine problemen worden opgelost en kon het oog van de kijker meer richting het onderwerp worden geleid.
De technieken zijn bewaard gebleven in de digitale wereld, waarin dodge & burn zo’n beetje het eenvoudigste is wat je kunt toepassen als je verder wilt gaan dan het bewerken van de uitsnede, wijzigen van de witbalans en het algemene contrast in de foto.
Hoewel ik het niet heel vaak doe en het ook relatief veel tijd vergt kan een subtiele bewerking met behulp van de lokale bewerkingen mogelijkheden van Lightroom soms al een grote verbetering geven.
De bovenkant van de rotsen is iets donkerder door lichte overlap van het grijsverloopfilter
Door lokaal 1 stop meer licht in te tekenen wordt de bovenkant gelijk getrokken met de onderkant
De bovenkant en onderkant zijn nu van gelijke toon
Maar je kunt ook een stapje verder gaan. Onderstaande foto heb ik uitgebreider onder handen genomen. Zo krijgen de watervallen meer impact in de foto en door de randen van het water onderin en de lucht iets donkerder te maken wordt het oog nog meer richting de watervallen getrokken:
Een uitgebreidere bewerking gebruik makend van de lokale bewerkingen functie van Lightroom. De watervallen zijn iets opgelicht met het penseel, verder is het algemene contrast iets verhoogd en is de foto een klein tikje warmer gemaakt.
De watervallen zijn opgelicht met 1,5 stop:
De randen en lichtere delen zijn donkerder gemaakt met 0,8 stop:
Een extremer voorbeeld is de bewerking van onderstaande foto van de Cill Criosd ruïne op Isle of Skye.
Het was een koude relatief donkere ochtend en in de nabewerking heb ik dit extra versterkt door over het algemeen veel meer contrast toe te voegen, maar daarnaast heb ik de lucht met een lokale bewerking een stuk donkerder gemaakt en de driehoek aan de bovenkant van ruïne iets opgelicht (zoals in het allereerste voorbeeld) om het overlappende effect van het grijsverloopfilter te corrigeren.
Gebruik gemaakt van de lokale bewerkingen functionaliteit van Lightroom om het lokale contrast te verhogen
Van kleine aanpassingen naar steeds extremere bewerkingen. Deze voorbeelden zijn gemaakt in Lightroom, maar je kunt natuurlijk ook hetzelfde bereiken in bijvoorbeeld Photoshop Elements of Photoshop en andere applicaties. Het beste kun je werken met lagen zodat je de mogelijkheid hebt de sterkte van het effect te variëren of opnieuw aan te passen als je op een later moment bedenkt dat het effect toch iets te sterk is geworden.
Terug een leerrijk onderwerp
Ik leer en werk ook met lightroom 4. Zulke kleine goed uitgelegde tips met voorbeelden zijn prachtig en welkom. Het vergemakkelijkt het leer proces.
Bedankt
Francois
Mooie nabewerking van Cill Criosd ruïne, een mooie dreigende luchtpartij, alleen nog even de lucht in het doorkijkje van de voorste gevel wat bewerken.
Super tip weer!
Inmiddels een poosje met LR 3.6 aan het werk, maar nog niet echt (lees: echt niet) onder controle. Eerder nog niet gedurfd om aan deze tool te zitten. Veel dank voor de heldere uitleg!
Resultaten schieten omhoog.
Geachte mijnheer Verburgh,
Alom lof over uw site.
Mijn vraag luidt: wanneer U schrijft over opgelicht met 1,5 stop of lichter gemaakt met 0,8 stop, wordt dit uitgevoerd in uw fototoestel? Indien niet, hoe gaat U dan te werk in Photoshop.
Bedankt voor de prachtige reeks, doch af en toe komt U nog wel eens een onwetende ziel tegen die wat meer uitleg kan gebruiken.
Groeten,
A. Van Eecke
Dag Albert, bovenstaande aanpassingen zijn gemaakt in Lightroom door op specifieke plekken het beeld donkerder te maken. Als je dit in je camera doet wordt de gehele foto donkerder of lichter. Je kunt meer lezen over dit soort lokale bewerkingen op http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/lokalebewerkingen/ en http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/doordrukken/
Tsjonge…. had ik dit 4 jaar eerder geweten :)
Bedankt voor deze eenvoudige tip!!
wat ik me afvraag, is er eigenlijk nog een bepaalde volgorde in het bewerken van foto’s? of doet iedereen altijd zo maar wat?
Hoi Diet, de volgorde maakt zeker als je JPEG foto’s bewerkt wel wat uit, elke bewerking levert een verlies van pixelinformatie op, met JPEG (doordat er minder informatie is) zie je dit sneller dan met RAW foto’s. RAW fotobewerkingssoftware gaat vaak slimmer om met de bewerkingen waardoor de verschillende bewerkingen bij het opslaan in een goede volgorde worden toegepast. Bewerk je RAW, dan heb je misschien iets aan het artikel op http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-photo-editing-workflow.htm.