Lezer Gerrit Stel stelde deze week een vraag over Photomatix Pro, een populaire applicatie om High Dynamic Range (HDR) foto’s mee te nemen. Hierbij leg je drie foto’s over elkaar die met drie verschillende belichtingen zijn genomen om in situaties met een hoog contrast zowel de lichtste als de donkerste delen in het beeld vast te leggen. Dit levert veel meer gegevens op dan een monitor aan kan, de foto’s moeten worden ge-tonemapped. Photomatix biedt veel mogelijkheden voor bewerking, maar hoe nu het beste te starten?
Gerrit vraagt om een startpunt aan te geven, het lastige is echter dat dit per foto kan verschillen. De eerste stap die ik uitvoer is echter wel duidelijk, ik probeer met de optie White Point & Black Point het histogram binnen de lijnen te brengen zodat er geen details verloren gaan in de donkere en lichte delen van de foto. De uiterste delen van de grafiek links en rechts moeten zo dicht mogelijk tegen de rand lopen om alle tonen in de foto op te nemen, hoewel ik vaak wel de Black Point iets uit beeld laat lopen om meer contrast en zwart in de foto te krijgen.
Met behulp van Stength en Light Smoothing bepaal je hoe realistisch de foto er uit ziet. Bij Strength 25-50 en Light Smoothing met de schuifbalk naar rechts is de foto realistischer dan met Strength 100% en Light Smoothing richting het midden. Afhankelijk van het gewenste eindresultaat kun je met deze twee opties al ‘voorsorteren’. Ik maak meestal het effect iets heftiger als er veel texturen zijn te vinden in een foto.
De Luminosity optie kun je gebruiken om meer contrast in de foto te brengen. Hoe verder naar rechts, hoe minder contrast, voor meer contrast beweeg je hem dus naar links. Als je in daglicht foto’s randjes ziet (halo’s), gebruik deze optie dan om het effect terug te draaien door minder contrast in de foto te brengen. Met de Microcontrast optie kun je de kleine details fine-tunen, dit levert vaak extra scherpte op, maar kan er ook onnatuurlijk uit zien.
Naast bovenstaande richtpunten bestaan de meeste bewerkingssessies toch vooral uit het schuiven met de verschillende schuifbalken en veel experimenteren om het gewenste effect te bereiken. Je kunt zowel de Details Enhancer optie (voor het verhogen van het lokale contrast, geeft donkerdere schaduwen en een schilderachtig effect) en de Tone Compressor voor een meer fotografie-achtige aanblik uitproberen.
Druk op “Process” (in Photomatrix Pro) om de tone mapping definitief te maken. In de meeste gevallen zal de tone mapped foto te licht zijn als eindresultaat en te weinig (lokaal) contrast bevatten. Dit kun je na het opslaan van de foto echter vrij eenvoudig in je favoriete beeldbewerkingsprogramma corrigeren en de foto verder af maken. Na het maken van de mapping kan de foto normaal worden bewerkt in bijvoorbeeld Photoshop of Lightroom om tot het definitieve resultaat te komen.
Weer een prima leervol artikel, dank je wel.