Als je een landschap, of zoals hier een skyline (van Almere) fotografeert, probeer een boom / kerk / rotsen, etc. te vinden die je op de voorgrond kunt plaatsen om meer dieptewerking in de foto te krijgen. Dit maakt de foto interessanter dan als er alleen gebouwen en water op zouden staan. In dat geval was de reflectie waarschijnlijk het focuspunt geweest. De warme kleuren van het door de zon verlichte riet op de voorgrond contrasteren in dit geval goed met het donkere water en de gebouwen in de achtergrond.
In dit geval heb ik er voor gekozen zowel de voorgrond als de achtergrond zo scherp mogelijk te krijgen, door een dicht diafragma te kiezen (f/22) en de focus op ongeveer 1/3 van het beeld te leggen (ik heb gekozen voor de dichtstbijzijnde reflectie in het stille water). Genomen op 58mm, met een sluitertijd van 1/30s. Ik heb gebruik gemaakt van een statief om een zo scherp mogelijke voorgrond en achtergrond te kunnen garanderen, maar door te variëren in het diafragma kun je er ook juist voor kiezen één van de twee onscherp weer te geven.
Weer een leuk stukje.
Ga zo door! Ik kijk dagelijks of je weer iets nieuws heb geschreven :-)
Heel helder allemaal, ik heb er veel van geleerd, maar ik kom er maar niet uit hoe ik de scherptediepteafstand kan aflezen of instellen op mijn camera.
Bij analoog bijvoorbeeld stel je in op 30cm tot oneindig.
Hoe lees ik dat af of stel ik in op mijn canon eos 550D of canon eos 1000D.
groetjes Debora
Hoi Kenneth,
Allereerst super site met heel tips, en vooral zo door gaan!
Ik ben zelf ook ICT consultant woonachtig in Almere sinds 3 jaar en sinds laatste maanden begonnen met fotografie.
Ik ben pas naar de skyline geweest vanaf het Weerwater (vlakbij de haven) om de zonsondergang op de foto te krijgen. Ik zat alleen uit te vogelen hoe ik de voorgrond en achtergrond goed belicht krijg. Als ik een langere sluitertijd gebruik wordt de voorgrond wel goed belicht maar de lucht te overbelicht, en als ik een snellere sluitertijd geef, word de voorgrond te donker. Die balans is moeilijk te vinden dus. Nu heb ik gelezen dat ik met de EV functie een stukje kan onderbelichten zodat ik meer detail krijg in de lucht maar dan wordt alsnog de voorgrond weer donkerder.
Ook heb ik de belichting op dot matrix gezet zodat ik die kan instellen op de voorgrond en dan de compositie aanpassen naar gewenst.
Ik heb een Nikon D7000 met een 17-50 2.8 lens.