- Eerste blik op Photoshop CS6
- Doordrukken en tegenhouden in Photoshop
- Eerste blik op Adobe Photoshop CC
Lightroom en Camera Raw zijn hele goede applicaties om globale aanpassingen aan foto’s te doen. Maar wat nu als je hele specifieke delen wilt aanpassen, om bijvoorbeeld extra aandacht te trekken naar een specifiek onderdeel van je foto. Dat kunnen we in deze applicaties niet doen. Deze passen schaduw, midden en hooglichten in één keer aan en zowel in de voorgrond (de auto) als de achtergrond komen al deze tonen voor. Daar komt een oude vriend om de hoek kijken: Photoshop (Elements).
In Photoshop kunnen we namelijk wel elke pixel redigeren. Neem nu bijvoorbeeld onderstaande foto die al is bewerkt in Lightroom, maar ‘het’ nog niet helemaal heeft.
Ik zou graag meer aandacht willen geven aan de auto en de achtergrond minder prominent willen maken. Daar heeft Photoshop eigen tools voor die “tegenhouden” (dodge) en “doordrukken” (burn) heten, maar het effect dat ze geven is weinig subtiel, vaak verlies je daarmee contrast in de foto als je donkere delen lichter wilt maken en dat kan niet echt de bedoeling zijn.
Er zijn ook andere methoden om hetzelfde effect te bereiken, maar niet het contrast te verliezen. Beide komen neer op het toevoegen van een extra “laag” (layer) waarop je het effect toepast, zodat je met de ‘opacity’ instelling ook controle hebt over de zwaarte van het effect. Met lagen werken we dus de “hooglichten” (highlights) en “schaduwen” (shadows) bij.
Methode 1:
Bij de eerste methode voeg je een nieuwe laag toe en die vul je uit met een 50% grijs laag. Stel de ‘opacity’ van de laag in op ongeveer 30% (dit kunnen we later nog bijstellen om het effect te vergroten of te verkleinen. Kies met de B toets vervolgens voor het penseel, selecteer wit, maak hem ongeveer 100 pixels groot om de grote delen aan te pakken. Stel de opacity van het penseel in tussen de 30-60%, afhankelijk van hoe subtiel je wilt werken, en kleur de delen in die je lichter wilt maken. Hetzelfde doe je voor de donkere delen met een zwart penseel. Met de [ en ] verklein en vergroot je het penseel om gedetailleerder te werken (bijvoorbeeld voor de zijspiegels).
Dit is het resultaat na ongeveer 10 minuten bewerken:
Methode 2:
Dat ziet er prima uit. Er is nog een tweede methode waarbij twee afzonderlijke lagen worden gemaakt, eentje voor de hooglichten en een voor de shaduwen. Dit doen we door voor elk van deze lagen een nieuwe laag te maken van de ‘background layer’ en daar een aanpassingslaag overheen te leggen. Open de te bewerken foto, druk op command+J (Mac) of ctrl+J (PC) om een kopie te maken van de layer en houd vervolgens de ALT (Mac + PC) knop ingedrukt en druk op het ‘add layer mask’ icoon:
Selecteer het layer mask icoon met ALT ingedrukt.
Nu hebben we een kopie van de foto, met een aanpassingslaag eroverheen.
Lichter maken
In eerste instantie wil ik de auto lichter maken, dus voor deze layer kies ik voor ‘screen‘. Met ‘B’ selecteer ik een penseel en ik zorg er voor dat de geselecteerde kleur wit is, omdat we met een zwarte aanpassingslaag werken. Afhankelijk van het gewenste effect stel ik de opacity van het penseel bij. Meestal begin ik rond de 60%. Als je lager gaat zitten wordt het effect subtieler en door meer keer over hetzelfde gedeelte te gaan kun je het effect nog versterken. Je kunt dus elk deel een afzonderlijk accent geven.
Door nu voorzichtig met de muis over de delen te gaan die ik wil highlighten worden de delen van de foto lichter. Je ziet ook het effect in de aanpassingslaag, de delen waar ik ben geweest worden wit gemarkeerd. Als je de achtegrond laag uit zet zie je precies langs welke delen je bent geweest, hoe sterk het effect daar is en je kunt dan ook nog snel missende delen vinden. Wil je een aanpassing ongedaan maken, dan wissel je naar het zwarte penseel en kleur je het witte deel weer in. Met de [ en ] toets verklein en vergroot je het penseel. Dit is handiger bij de kleinere hoekjes (in dit geval de randen van de auto, buitenspiegels, etc.) of juist voor de grote vlakken (de lucht).
Zijn we tevreden over de geselecteerde delen, dan kunnen we met de opacity de hele laag bijstellen zodat het effect subtieler wordt.
Donkerder maken
Nu gaan we werken aan het donkerder maken van delen van de foto. We maken met command+J (Mac) of ctrl+J (PC) weer een nieuwe laag aan en met de ALT toets ingedrukt voegen we ook hier een aanpassingslaag toe. Selecteer hier nu ‘vermenigvuldigen‘ (multiply) in plaats van screen. Dit zorgt er voor dat de plekken waar we met de witte brush langs komen juist donkerder worden gemaakt. En ook hier kunnen we weer met de opacity van zowel de brush als de laag spelen, waardoor we het effect zo subtiel of overdreven kunnen maken als we willen.
Het resultaat zorgt er voor dat er aandacht van de omgeving wordt weggehaald en dat er meer aandacht wordt gegeven aan de auto. In vergelijking met het origineel heeft vooral het Audi logo veel meer aandacht gekregen. Ik heb om de nummerplaat heen gestuurd, want die is al heel erg licht van zichzelf en zou anders nog meer aandacht opeisen.
We hebben nu dus drie varianten van dezelfde foto, waarbij het contrastverschil tussen de auto en de omgeving behoorlijk is toegenomen. Dit hadden we we niet zomaar in Lightroom of Camera Raw kunnen bereiken, deze passen schaduw, midden en hooglichten in één keer aan en zowel in de voorgrond (de auto) als de achtergrond komen al deze tonen voor.
Hoi Kenneth,
Weer fantatisch uitgelegd.
Super foto geworden.
Ik zie dat je vaak een grijsfilter gebruikt.
Ik ben van om een grijsfilter aan te schaffen :Hoya 77Mm Standard Grijsfilter 4X.
Krijg ik met deze filter het zelfde effect?
Groeten,
Fons
Hoi Fons,
Het filter dat ik vaak gebruik is een grijsVERLOOPfilter, een Graduated of ‘Grad’ ND filter. De Hoya standard grijsfilter is een opschroeffilter die al het licht tegenhoudt, het gehele vlak laat minder licht door, erg handig om bijvoorbeeld een lange sluitertijd bij watervallen te krijgen zodat het water een mistachtig effect krijgt.
Maar je moet een filter hebben dat voor een deel het licht tegenhoudt op het lichtste gedeelte. Bijvoorbeeld een Cokin Neutral Density ND4 filter. Hier heb ik meer geschreven over wat ik gebruik.
Het filter geeft voor een deel hetzelfde effect, het maakt het contrastverschil tussen de lichte en donkere delen kleiner waardoor meer detail zichtbaar is, maar hier heb ik ook hele specifieke delen van de foto lichter gemaakt en andere delen donkerder gemaakt. Het filter snijdt het beeld horizontaal doormidden en dan is toch wat extra nabewerking nodig wil je hetzelfde bereiken.
Knap uitgelegd, wist al van die met een laag, maar deze met twee lagen zal ik ook even toetsen,
Bedankt.
Hoi Kenneth,
Ik ben in het bezit van een Olympus u1200 compact camera en wil overgaan naar spiegelreflex.
Binnenkort ga ik op vakantie naar cyprus/griekenland en wil daar alles (groot en klein) kunnen fotograferen met een spiegelreflex camera+lens.
Mijn keus is gevallen op een EOS D7 en op D90.
Ondanks de goede uitleg en duidelijkheid op jouw site die ik heel interessant vind, ben ik nog steeds aan het twijfelen tussen deze camera’s. Welke zou jij me het beste aanraden?
Alvast hartelijk dank.
Triny
Nog een tip (bij de krant geleerd):
1 open foto in photoshop
2 zet foto om in LAB color
Je kunt in LAB colors de contrasten aanpassen, zonder dat het invloed heeft op de kleuren, ideaal dus :-)
3 pas nu de contrasten aan via quick masks met levels
4 als je tevreden bent over de contrasten, zet de foto weer om naar RGB
5 nu kun je heel subtiel aan de kleuren sleutelen via hue/saturation of vibrance oid.
Klaar is kees!
een quick mask met levels, zet je hier gewoon een snelmasker op ? en dan de levels aanpassen? zou je in het kort eens kunnen zeggen hoe je dit juist doet, ik weet dat lab de kleur beschermd ik zet de foto om in labkleur om dan te verscherpen met onscherp masker om de kleuren te beschermen maar om hue/saturation aan te passen dat ken ik nog niet, zeker en vast een fantastische tip
hartelijk dank hiervoor
groetjes Chantal
Een prachtig resultaat Kenneth ik gebruik soms ook een aanpassingslaag met curven en dan een masker op maar dit is hier ook een uitstekend resultaat, wat ik je toch eens wou vragen als je na één aanpassingslaag voor bvb. screen gebruikt hebt, plaats je dan boven die laag je tweede coppie van de achtergrond met daarop de aanpassingslaag vermenigvuldigen?
of heeft het geen belang hoe je lagen staan je bvb. je twee aanpassingslagen boven elkaar.
alvast heel erg bedankt voor al die super tips
groetjes Chantal
Ik gebruik CS6 en methode 1 lukt me niet.
Gr. Ab
Hoi Kenneth,
Ik ben bezig je stappen te volgen maar heb de NL cs6 en kan niet vinden welke keuze ik moet hebben voor screen waar je voor de donkere laag vermenigvuldigen kies? Kun je me even verlossen zodat ik verder kan :-(
Bedankt verder voor je duidelijke uitleg, leuk gedaan!
Groetjes Marjolein
Hoi Marjolein,
Ik liep hier tegen precies dat probleem aan. Ik heb de NL CC. Maar ik heb het gevonden: Het derde blokje mogelijkheden is precies het tegenovergestelde van het tweede blopje mogelijkheden. Dan moet het volumes mij “bleken” zijn. Werkte goed. Wil er wel bijzeggen dat ik nog niet erg veel van PS weet dus als het niet kopt hoor ik dat graag. Ik was zelf op zoek naar doordrukken en tegenhouden in lagen (niet destructief)en dus niet op de achtergrond (destructief)
Goede uitleg voor de rest Kennneth.