Naar aanleiding van het opblazen van enkele laptop batterijen 1,5 jaar geleden reageert de Amerikaanse U.S. Department of Transportation’s Pipeline and Hazardous Materials Safety Administration (US DOT PHMSA) met een aantal richtlijnen voor de hoeveelheid reserve lithium ion batterijen (veel gebruikt in digitale (spiegelreflex)camera’s) die je aan boord van een vliegtuig mag meenemen als je in Amerika vliegt vanaf 1 januari 2008.
- Reserve batterijen zijn batterijen die je los kunt dragen van de apparaten waar ze stroom aan leveren. Wanneer batterijen in het apparaat zitten worden ze niet beschouwd als reserve batterijen.
- Je mag geen reserve lithium batterij in je ingechekte baggage stoppen.
- Je mag reserve lithium batterijen meenemen in je handbagage.
- Ze adviseren apparaten in je handbagage mee te nemen, maar als je een apparaat in je gecheckte baggage moet meenemen, dan mag je die inchecken met de batterij in het apparaat.
De beperkingen worden uitgedrukt in grammen van lithium inhoud. 8 gram lithium inhoud is ongeveer 100 watt-uur, 25 gram ongeveer 300 watt-uur:
- Onder de nieuwe regels mag je batterijen meebrengen tot 8 gram lithium inhoud. Alle lithium ion batterijen in mobiele telefoon vallen beneden deze limiet. Vrijwel alle laptop batterijen vallen ook beneden deze limiet.
- Je mag maximaal twee reserve batterijen meebrengen met een bij elkaar opgetelde waarde van 25 gram, naast alle batterijen die onder de 8 gram limiet vallen.
- Voor een lithium metaal batterij, geinstalleerd in een apparaat of meegedragen als reserve, de maximale hoeveelheid lithium is 2 gram per batterij.
- Vrijwel alle consumenten lithium metal batterijen zijn beneden de 2 gram. Maar als je het niet zeker weet, raadpleeg de leverancier.
De gemiddelde consumenten en prosumenten spiegelreflexcamera’s (laat staan compactcamera’s) lijken niet te worden geraakt door deze regels. De Canon 20D/30D/40D en 5D of de Nikon D200/D300 vallen niet onder wat in de regels “professional photo equipment” wordt genoemd. Blijft altijd de vraag hoe de screeners met deze gevallen omgaan.
Deze nieuwe regel voor batterijen is gemaakt in reactie op een probleem rond juli-augustus 2006 met Lithium Ion laptop batterijen gemaakt door Sony (Sony Vaio, Mac PowerBooks, Dell laptops). Dat is dus 1,5 jaar geleden. In de tussentijd zijn de batterijen teruggeroepen en is het probleem door de technologie industrie opgelost. Je hoort nauwelijks nog over incidenten met laptop batterijen. Maar gelukkig heeft de Amerikaanse overheid nu nieuwe regels om je te beschermen tegen een ontploffende batterij.
Dit bericht was samengesteld aan de hand van informatie op het Flying with Fish weblog.
Update: Het persbericht is wat verduidelijkt, je mag een ongelimiteerd aantal typische DSLR en laptop Litium Ion batterijen meenemen in je handbaggage, zo lang ze zo worden bewaard dat er geen kortsluiting kan optreden. In ingecheckte baggage mogen alleen Lithium Ion batterijen worden vervoerd als ze in het apparaat zitten dat ze moeten voorzien van stroom.
1 reactie op “Nieuwe regels voor reserve batterijen op vliegtuigen”