Als je wel eens door de instellingen van je camera bent gegaan zul je de optie tegen zijn gekomen om het kleurprofiel van je foto’s in te stellen. Er wordt dan gesproken over sRGB en Adobe RGB, maar wat betekenen deze opties nu en wat is het effect op je foto’s?
RGB
De verschillende termen als sRGB, Adobe RGB en ProPhoto RGB geven het kleurbereik van de foto aan. RGB staat voor rood, groen en blauw, de kleuren waarmee digitale camera’s alle andere kleuren in het kleurspectrum samenstellen. Bij een 8-bit foto zijn er 16,7 miljoen kleuren (256 tinten rood maal 256 tinten groen maal 256 tinten blauw), in een 16-bit foto zijn er 281 triljoen kleuren (65.536 x 65.536 x 65.536).
Het sRGB kleurprofiel (in fotobewerkingsprogramma’s ook wel IEC 61966-2.1 genoemd) is ongeveer 20% kleiner dan Adobe RGB 1998 en 50% kleiner dan ProPhoto RGB. Het verschil tussen sRGB en Adobe RGB zit niet zozeer in de hoeveelheid kleuren die je ziet, het zijn er nog steeds 16.7 miljoen in 8-bit modus, maar het verschil zit in de afstand tussen de kleuren.
Het sRGB kleurprofiel is ongeveer 20% kleiner dan Adobe RGB
Adobe RGB
Adobe RGB biedt dus een groter kleurbereik dan sRGB, de meest verzadigde groene, rode en blauwe kleuren vallen buiten het bereik van sRGB. Als je de waarde 255 rood in Adobe RGB en in sRGB bekijkt zul je zien dat die in het Adobe RGB kleurprofiel meer verzadigd zijn.
Adobe RGB biedt een groter kleurbereik
Dit leidt er toe dat als je een AdobeRGB foto bekijkt in een programma dat een sRGB foto verwacht, dat je foto er fletser uit zal zien. De mooie verzadigde kleuren vallen buiten het bereik van wat het programma verwacht. De hoeveelheid kleurtinten (16.7 miljoen) is echter gelijk gebleven, er zit meer ruimte tussen de kleuren om het grotere kleurbereik te kunnen halen.
Gebruik van het Adobe RGB kleurprofiel vereist grafische software die het kleurprofiel herkent en alle kleuren er uit kan halen. Doe je dit in 8-bit modus, dan krijg je iets meer verzadigde kleuren dan met het sRGB kleurprofiel, maar loop je ook risico op minder vloeiende overgangen als je de foto gaat bewerken. De gaten tussen de kleuren zijn door het grotere bereik groter geworden, als je de kleuren in nabewerking op laat schuiven maak je dus grotere sprongen tussen de kleuren. De oplossing hiervoor is om in 16-bit modus te werken, dan heb je die 281 triljoen kleuren tot je beschikking.
Let op, de keuze voor Adobe RGB in 16-bit geeft niet meer verzadigde kleuren, het kleurbereik blijft gelijk, maar de gaten tussen de kleuren worden opgevuld met meer kleuren waardoor de kleurovergangen vloeiender verlopen. Voor het gebruik van Adobe RGB in 16-bit modus is het van belang dat je precies weet wat je doet, anders krijg je slechtere resultaten dan je zou hebben gehad als je bij sRGB was gebleven. Je moet je werkruimte in Adobe RGB instellen en goed controleren dat je als Adobe RGB exporteert (tenzij, zie sRGB).
Adobe RGB is met name een voordeel als je zelf je foto’s afdrukt of naar een professionele afdrukcentrale stuurt (let op, sommigen vragen toch het sRGB kleurprofiel). Veel fotoprinters kunnen met hun een uitgebreide set aan inkten meer kleuren afdrukken dan in sRGB, de hogere kleurverzadiging en vloeiendere overgangen komen zo echt tot hun recht.
sRGB
sRGB is echter het meest in gebruik, omdat er veel programma’s en web browsers zijn die geen aandacht besteden aan het kleurprofiel dat je hebt gekozen. Ook is sRGB de standaard die de meeste monitoren ondersteunen. Sommige programma’s en browsers kun je alleen door een actie van jezelf aandacht laten besteden aan het kleurprofiel, maar meestal niet met een simpele optie, het vereist vaak het aanpassen van een configuratiebestand.
De kleuren lijken feller, maar dit is omdat ze dichter op elkaar zijn gepakt
Veel programma’s en webbrowsers gaan er standaard vanuit dat de foto het sRGB kleurprofiel heeft. Bekijk je een foto met een ander kleurprofiel, dan zul je een fletser resultaat krijgen, omdat de meer verzadigde kleuren buiten het bereik van sRGB liggen. Je kunt dus het beste je foto na de nabewerking met het 8-bit sRGB kleurprofiel exporteren zodat je zeker weet dat de kleuren die jij ziet er ook zo zullen uit zien in een browser of ander programma.
Onderstaand twee voorbeelden van wat er gebeurt als je een foto (per ongeluk) met het Adobe RGB profiel exporteert in plaats van sRGB:
Links een foto met Adobe RGB profiel en rechts een foto met sRGB zoals gezien in Google Chrome, een browser zonder aandacht voor kleurprofielen. Chrome denkt dat de foto links ook sRGB is en geeft de meer verzadigde rode en gele kleuren niet weer.
Nog een kleurprofiel in Google Chrome, links Adobe RGB en rechts sRGB.
Browsers die rekening houden met kleurprofielen zijn: Safari op de Mac en in Windows, Firefox (afhankelijk van de versie, in te schakelen met een hack of add-on) en Internet Explorer 9 gedeeltelijk. Test of jouw browser er rekening mee houdt, beide onderstaande foto’s zouden er hetzelfde uit moeten zien op een browser die kleurprofielen correct ondersteunt:
Adobe RGB
sRGB
Voor de duidelijkheid, dit is één foto bewerkt in Lightroom (ProPhoto RGB) en twee maal geëxporteerd naar JPEG formaat met een sRGB of AdobeRGB kleurprofiel.
ProPhoto RGB
De laatste optie is ProPhoto RGB. Deze biedt het dubbele aantal kleuren van sRGB en 50% meer dan Adobe RGB. Dit is het enige kleurbereik waarbinnen alle kleuren die een professionele printer kan produceren passen. Het lijkt dus logisch om voor ProPhoto RGB te gaan, maar hetzelfde nadeel van Adobe RGB geldt ook voor ProPhoto RGB, grotere overgangen tussen de kleuren. Maar dan op 16-bit.
Daarnaast bevat ProPhoto RGB kleuren die afhankelijk van je monitor soms niet weergegeven kunnen worden. Je kunt dus niet goed zien wat je wijzigt in de extremen op het beeldscherm en loopt daarbij het risico dat bij het afdrukken er ongewenste kleuren in beeld komen. Maar in de toekomst, als monitoren met een groter kleurbereik betaalbaarder worden en de inkten steeds meer kleuren kunnen printen, heb je meer aan een kleurprofiel met de maximale kleuren dan een profiel waarvan de kleuren verloren zijn gegaan bij conversie naar Adobe RGB of sRGB.
Wat is de beste optie
Wat is nu het beste? Om een kort antwoord te geven is Adobe RGB de beste optie voor het zelf bewerken. Dit profiel bevat in 16-bit de meeste kleuren waardoor de overgangen tussen de kleuren vloeiender verlopen.
Als je je afbeeldingen online gaat tonen of slechts kleine afdrukken gaat maken, dan is het het beste om te exporteren naar sRGB. Als je deze optie ook gebruikt voor nabewerking van JPEG bestanden dan neemt deze optie minder ruimte in, zodat je meer foto’s kwijt kunt op je geheugenkaart en harde schijf, vereist minder nabewerking en de resultaten zijn in veel gevallen (voor het gebruik op internet of kleine afdrukken) niet slechter. De prijs is wel dat je kleuren weggooit die je nooit meer terug krijgt, je kunt van sRGB nooit meer naar Adobe RGB.
Het is dus een keuze voor het eenvoudiger bewerken met sRGB of de extra kleurruimte in Adobe RGB en dan converteren naar sRGB voor internet gebruik.
De keuze vooraf in de camera is trouwens met name van belang als je in JPEG formaat fotografeert, want als je in RAW formaat fotografeert wordt het kleurbereik bepaald door de optie die je kiest bij het importeren van de foto’s, de sensor levert meer kleuren dan in het sRGB en Adobe RGB bereik passen. In RAW formaat fotograferen is dan ook de enige methode om het grotere ProPhoto RGB kleurbereik te kunnen kiezen.
Lightroom
Als je in Lightroom werkt is het belangrijk te realiseren dat de bewerking van de foto’s in een ander kleurbereik plaatsvindt (MelissaRGB, een alternatief van ProPhotoRGB) dan sRGB. Als je de foto exporteert naar een JPEG bestand zal er daarom altijd een klein kleurverschil optreden, afhankelijk van het kleurgebruik in het origineel.
Meestal heeft dit niet een nadelig effect op de foto, maar bij subtiel kleurgebruik zou het kunnen dat de foto een minder warme toon heeft dan bedoeld. Gelukkig kun je in Lightroom dan eenvoudig de foto verder bewerken of een virtuele kopie maken en deze specifiek aanpassen voor internet gebruik.
Het Lightroom team heeft er voor gekozen je niet lastig te vallen met het kleurprofiel tijdens het importeren en bewerken, je maakt de keuze bij het exporteren afhankelijk van waar je de foto gaat gebruiken. Het is echter één van de meestgevraagde opties in Lightroom dat je de foto kunt bewerken in het kleurprofiel waarin je hem ook exporteert (soft proofing) zoals je in Photoshop wel kunt doen.
Kleurbereik en kleurprofielen zijn een ingewikkeld onderwerp, ik hoop dat ik met dit artikel iets meer duidelijkheid heb gegeven. Het belangrijkste is dat je onthoudt dat je foto’s die je op het web gebruikt of naar een afdrukcentrale stuurt moet exporteren met het sRGB kleurprofiel om accurate kleuren te krijgen en dat Adobe RGB op 16-bit de meeste kleuren kleurtonen biedt in de nabewerking. In een toekomstig artikel zal ik het hebben over het calibreren van je monitor.
Beste Kenneth,
Je kondigt een artikel aan over het kalibreren van je monitor.
Kun je daarbij ook rekening houden met gebruikers van Linux-systemen ?
Bij voorbaat dank,
René.
Hoi René,
Bij de laatste Ubuntu distributie (11.10) heb je mogelijkheid om het kleurprofiel van je monitor in te stellen.
succes!
Groeten,
Stan
Dank je Stan,
Ik sta nog op versie 10.04, omdat dat een LTS versie is.
Gezien deze ontwikkeling overweeg ik toch om de overstap te maken.
René.
Bedankt voor de mooie uitleg alweer. Voor mij zijn die kleurprofielen
de grootste zorg bij het afdrukken, hetgeen ik zelf doe met een printer. Ik kijk ook al uit naar de uitleg over scherm calibratie.
mvg
francois
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben dit aan het leren op de basisopleiding digitale fotografie van de Fotoacademie in Amsterdam en ik begrijp nu het verschil tussen Adobe RGB en sRGB!
mvg,
Mireille
Hartelijk dank voor je uiteenzetting! Een en ander is me op die manier een heel stuk duidelijker geworden.
Kenneth, ik vind het een goed artikel alleen heeft het selecteren van een colorspace in de camera geen nut als je alleen RAW schiet. Dan gebruikt de camera namelijk zijn “interne color space”.
Hoi Teus,
Klopt, dit wordt ook vermeld onder ‘wat is de beste optie’ :)
Hi Kenneth. Super zoals je complexe zaken toch in een Jip en Janneke taal weet uit te leggen. Chapeau. Ik heb jouw site pas kortgeleden ontdenkt enik kan je nu al vertellen dat ik dagelijks weer bijzonder interessante zaken ontdek.
Hallo Kenneth,
Duidelijker dan dit schrijven kan het niet worden uitgelegd, toch wil ik je, voordat je je volgend artikel gaat schrijven, er op wijzen dat voor vrije tijd fotografen kallibratie van beeldscherm en printer minder noodzakelijk is wanneer zij in sRGB fotograferen.
Ook al omdat bij de huidige printers programma’s worden mee geleverd die in staat zijn sRGB foto’s te vertalen naar het kleur programma van de printer, vaak is deze ook nog instelbaar naar eigen smaak, verder zijn beeldschermen van een goed merk al ingesteld op gemiddelde natuurlijke kleuren gelijk aan sRGB.
Blijf schrijven, groeten van Bart JC
Voor de grap eens kijken bij http://www.prad.de. Bepaald niet goed sRGB.
Daarnaast sppelt ook mee de lichtopbrengst van een scherm en deze staat standaard veels te hoog, tenminste als het om kalibreren voor printdoeleind gaat.
Hallo Jan R.
Dat heb ik ook ervaren dat de licht opbrengst van een nieuw beeldscherm veel te hoog is, maar dat is handmatig te temperen, veel beeldschermen worden geleverd met hulpprogramma’s waarmee de felheid van het uitgezonden licht naar kan worden ingesteld. Als dat eenmaal goed is gedaan (geen schittering meer) kan de kleur opbrengst redelijk tot goed zijn. De viertal knoppen daar voor zitten meestal aan de onderkant van het schermframe.
groetjes van Bart JC
mooi stukje
het blijft me altijd maar verbazen dat de prints in de winkel altijd zo mooi zijn die bij de printers liggen.
ik heb een epson printer en gebruik cs5 zit op een imac maar zo print eruit krijgen is me nog nooit gelukt.
misschien een idee om dat ook eens goed uit te leggen?
want al die instellingen daar wordt een normaal mens toch niet goed van.:-)
Wat een heerlijk onderwerp om eens iets meer over te kunnen lezen. Het is soms om gek van te worden met de verschillende instellingen die je kunt maken. Ik zie ook uit naar je volgende verhaal met het calibreren van software.
Ik fotografeer altijd in RAW maar er zijn mensen die beweren dat het toch uitmaakt hoe je je kleurprofiel op je camera dan toch insteld. Uit dit verhaal maak ik op dat dit toch niet het geval is?
Ik kijk enorm uit naar je volgende onderwerp ivm schermkalibratie. Ik moest onlangs een invitatie maken met mijn imac (cmyk) daarna naar twee verschillende drukkers geweest, de ‘gelen’ werden twee keer te warm, meer oranje weergegeven.
Hopelijk biedt je uiteenzetting hieromtrent meer duidelijkheid!
@ Bart JC,
Al eerder heb je te kennen gegeven dat je geen voorstander bent van het calibreren van o.a. beeldschermen. Bijna alle beeldschermen staan, af fabriek, verkeerd voor fotobeoordeling en daarmee bewerking! Er zijn een aantal redenen aan te geven waarom ze voor juiste fotobeoordeling verkeerd staan. Het voert te ver om daar op deze plaats uitgebreid op in te gaan.
Zoals bovenstaand artikel duidelijk maakt en laat zien is het voor een juiste beoordeling en een goed plaatje van belang dat je de dingen juist ziet. Je kan je foto niet aanpassen als de basis, hetgeen je ziet, al niet goed is. Hoe wil je in vredesnaam de kleuren, helderheid, scherpte etc. in je foto aanpassen als je deze al niet juist krijgt afgebeeld?
Naast je beeldscherm zal je ook je prints, indien je die zelf maakt, moeten calibreren. Zodat je gehele workflow van, zoveel als mogelijk, gelijke waarden uitgaat.
Alleen dan is “what you is what you get”.
Buiten het eerder door je aangegeven kostenaspect begrijp ik werkelijk niet waarom je de mensen verkeerd informeert.
Ik wens je veel fijne en goede fotobewerking met plezier.
Alex.
Hallo Alex,
Dat komt door mijn manier van fotograferen, al mijn apparaten zijn eender ingesteld met dezelfde of overeenkomstige kleurprofiel in deze sRGB welke meegeleverd worden op de bij het apparaat behorende digitale programma’s. Verder streef ik er naar mijn foto’s direct goed te maken, d.w.z. dat ik mijn camera instel naar de situatie waar in ik me bevindt, maak dan een proef-foto en bekijk deze op het scherm van de camera waarna ik deze bijstel.
Zo op deze wijze werken vermindert het aantal handelingen op de computer met het bijkomende voordeel dat de foto’s toch die kleur nuances heeft die ik al eerder heb ingesteld op de camera.
Verder sla ik mijn foto’s standaard op zoals deze door de camera zijn gemaakt, hier uit maak ik mijn keuzes welke foto’s uit te printen middels een kopie van de foto.
Nabewerken doe ik alleen als de foto op het scherm te donker of te licht is, daarna print ik deze uit en beoordeel de foto.
Groeten van Bart JC
Je zegt ” Het Lightroom team heeft er voor gekozen je niet lastig te vallen met het kleurprofiel tijdens het importeren” . Dit is feitelijk onjuist, je kunt wel degelijk een cameraprofiel kiezen. Als je niets doet dan is het “adobe standard”. Voor een aantal cameras biedt LR standaard enkele profielen die ongeveer overeenkomen met de ” profielen” die de camera intern zelf hanteert ingeval jpg formaat is gekozen. Daarnaast met oplossing zoals colorcheckerpassport kune je je camera profileren en dit profiel is dan te kiezen ipv ” adobe standard” .
Deze laatste oplossing hanteer ik, zeker bij studio opnames, feitelijk altijd.
Hoi Jan, dat klopt, maar het is wel iets anders dan het kleurbereik sRGB of Adobe RGB kiezen, de cameraprofielen zijn een vertaling van de picture styles die in de camera zitten zodat je in RAW formaat een startpunt hebt dat dicht bij de JPG stijl in de buurt komt, maar toch met alle voordelen van RAW.
Ik heb over de Cameraprofielen in Lightroom eerder een stukje geschreven op http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/cameraprofielen/
Tot op zekere hoogte. Ook cameraprofielen hebben een kleurbereik. Dit kleurbereik is, zeker bij de betere cameras, groter dan sRGB. Als je met mbv Colorchecker24 referentiekaart je camera/lens combi profileert, kan – en in geval van Adobe Camera Raw zal – groter zijn dan AdobeRGB.
Hoeveel kleurtinten buiten het bereik van bijv. AdobeRGB vallen is afhankelijk van de scene die je vastlegt. Zo zal bij foto’s van planten en bloemen een aantal kleuren/kleurtinten erbuiten vallen.
N.B.: onder kleurbereik interpreteer ik het gedeelte van het totaal aan door mens waarneembare kleuren, niet te verwarren met de unieke rgb-combinaties, bijv. 16.7 miljoen, die rekentechnisch mogelijk zijn.
Weer een heel duidelijk stuk.
Wel een vraag (is op het einde maar even kort aangeraakt):
als ik exporteer vanuit Lightroom kan ik in de instellingen het kleurbereik instellen. Als ik “services voor publiceren” gebruik (vb naar mijn Flickr) dan kan ik dat niet. Of zie ik daar ergens een knopje over het hoofd?
rechtermuistoets op service, dan ” edit settings” kiezen ( of de nedelrandse equivalent).
Jan,
dat is juist de vraag. Onder die “edit settings” staat nergens iets over kleurprofiel (sRGB, AdobeRGB, …).
Of zie ik zo verkeerd?
Die optie lijkt inderdaad te ontbreken. Wel bij Hard Disk, niet bij Flickr of Facebook. Ik heb het niet zelf geprobeerd, maar op http://forums.adobe.com/message/2996167 hebben ze de foto gedownload en in Photoshop bekeken en toen stond er sRGB.
Misschien heeft Adobe de keuze voor je willen maken, aangezien duidelijk is dat de foto’s op internet worden gebruikt bij publiceren naar Flickr en Facebook. Bij Hard Disk is dat niet duidelijk.
naar harddisk is het instelbaar onder ” File Settings”. Voor Flickr, Smugmug en Facebook is deze vast ingesteld op sRGB en kan alleen kwaliteit en max filegrootte gekozen worden.
Bedankt voor de snelle reacties.
Kon het niet zeggen of het nu in sRGB stond aangezien de Exif gegevens door LR nogal aangepast worden en het kleurenprofiel er niet meer in staat.
Kenneth,
Ik heb veel geleerd en genoten van je website, dank je wel.
Hele fijne feestdagen en een goed, gezond 2012!
Groet,
Mary van Loon-Huwae
Ik gebruik overigens Aperture (Apple) in plaats van Lightroom. Is wat gebruiksvriendelijker opgezet naar mijn mening, maar dat is puur persoonlijk.
Ik ben er door mijn ontwikkelcentrale op gewezen om juist geen werk te sturen in het profiel Adobe RGB. Zij werken uitsluitend met sRGB profielen, daar hebben ze alles op ingesteld. Je kunt overigens je RAW basisbestanden in Adobe RGB houden en de geëxporteerde bestanden in sRGB. Mocht je later nog iets met die foto willen (drukwerk etc.) dan kun je altijd nog in Adobe RGB exporteren. Overigens kun je met drukwerk weer voor andere problemen komen te staan. De drukkerijen die met chaosrasters werken, vragen 400 pixels per inch i.v.m. moiré.
Het is daarom nog niet eens zo’n gek idee om een camera met veel megapixels aan te schaffen, wanneer je aan een nieuwe toe bent.
op zich is raw kleurloos en wordt bij omzetting naar rgb het camerakleurprofiel gebruikt. dan kan je rgb kleurruimte groter zijn dan aRGB. zeker als je je camera profileert. daarnaast, als je je print naar huidige inktjetprinters, dan kom je al gauw te kort met aRGB. daarom is LR in prophoto.
Hoi,
Ik heb een tijdje geleden mijn camera in sRGB gezet maar hoe moet ik hem nou weer terugin die andere zetten?
Ik heb een Canon EOS 1100D
Je kunt dit instellen via het menu. Ga op het tweede vlakje van links (met camera icoon en twee puntjes) naar Color Space en daar kun je kiezen tussen sRGB of Adobe RGB. Druk op SET om de instelling te bewaren. Deze instelling heeft alleen effect voor P, Tv, Av, M en A-DEP. In basic Zone instellingen kiest de camera zelf sRGB.
Overigens werkt een camera nooit in profielen. Hij PLAKT een profiel dat je uitkiest op de JPEG die uit de RAW wordt gedestilleerd. Raw’s zijn profielloos, en je moet niet de illusie hebben dat een camera kleuren nauwkeurig vastlegt. Zie het alsof je achteraf je filmrolletje kiest: Velvia, Portra, Kodachrome.
Nog een leuk iets: veel mensen die ik in AdobeRGB zie werken doen zit op een sRGB monitor. Dan werk je dus eigenlijk gewoon in sRGB, maar je foto schiet onzichtbaar alle kanten op. Werk dus vooral nooit in AdobeRGB als je monitor het niet aan kan. sRGB dekt alle normale belichters en vrijwel de meeste CMYK output af, dus het is de vraag of je in praktijk AdobeRGB wel afgedrukt krijgt.
Fotoprinters met meer inkten hebben nooit een wide gamut, ze gebruiken meer inkten voor de tussenstappen (lichtcyaan lichtmagenta, 3 grijstinten). Hexachrome en Pantone spotkleuren, die zijn eigenlijk de enige drukruimtes die AdobeRGB verantwoorden.
Oh, en in 16 bit moet je ook 16-bit profielen gebruiken, anders heb je er niet veel aan. Let op: de standaardprofielen op je systeem zijn 8-bit profielen.
Dat camera raw kleurloos is, dus ook geen profiel heeft was al aangegeven. Een camerasensor kan je wel profileren, bijv met colorcheckerpassport. Adobe produceert vrij accurate profielen de cameras die ze ondersteunen.
De keuze voor de werkruimte profiel wordt niet bepaald deoor de kleurruimte van je beeldscherm, maar door de kleurruimtes waarmee je werkt, dus ook die van de printer bijvoorbeeld. Door de werkruimte groot te kiezen voorkom je dat delen van een belaalde kleurruimte “afgesneden” worden.
Kleureninkjetprinters gebruiken meer kleuren wel degelijk om de kleurruimte te vergroten, bijvoorbeeld de x900 lijn van Epson gebruikt groen en oranje om de kleurruimte te vergroten.
De kleurruimte van deze Epsons bijvoorbeeld steekt op grote delen fors buiten de aRGB ruimte. Simpel te checken met een icc profiel weergave tool.
Welke ‘standaardprofielen’ zijn 8-bits?
Matrix profielen zijn bij mijn weten eigenlijk altijd 16-bits, LUT profielen kan je inderdaad 8-bit of 16-bit kiezen. Die ik gebruik zijn 16-bit.
N.B.: De kleurruimte van een camerasensor, zeker de nieuwere kan groter zijn dan aRGB.
Hallo Kenneth (of iemand anders),
Moet ik mijn foto’s altijd omzetten naar sRGB voordat ik ze gebruik in bijv. een Albelli-fotoalbum? Of doet de/een albumsoftware dat zelf? Ik wil natuurlijk geen album met fletse afdrukken!
Groet,
Ad Bervoets
Dag Ad, de meeste printers gaan uit van sRGB en dan is het het veiligst om de foto’s zelf al in sRGB in te stellen zodat je weet wat het resultaat wordt.
Ik weet niet zeker of Albelli tegenwoordig ook AdobeRGB kan inlezen of dit zelf om zet, dat zou je even bij ze na moeten vragen.
Beste
Profielen zijn inderdaad een lastig onderwerp. Ik zou er graag meer van weten, misschien is er een boek over? Gezien het bovenstaande: hoe kan het dat een print direct van een PS bestand er anders uitziet dan van dezelfde PS een JPG. Ik heb diverse beveiligingen ingebouwd in Pshop om het juiste profiel als jpg aan de printer aan te bieden. Resultaat, de print heeft geen kleurverschil met hetgene wat ik op mijn monitor zie. Als ik de PS print zit daar wel werschil in. Uiteraard zit er in een PS veel meer beeld info. Het lijkt wel of de PS in een ander profiel geprint wordt terwijl de profielen wel hetzelfde zijn. De PS geeft meer kleur en meer rood, vandaar ik denk dat dit in het profiel moet zitten.