Tot 1935 (toen Kodachrome werd geïntroduceerd) was er helemaal geen kleurenfilm in de fotografie. Hele generaties zijn opgegroeid met zwart-wit beelden. Misschien dat we daarom wel een nostalgisch gevoel krijgen als we zwart-wit foto’s bekijken. Maar zwart-wit fotografie biedt ook in 2010 nog voldoende toepassingen. Doordat kleur niet kan afleiden worden compositie, vormen en lichtval belangrijker, het draait (weer) om het onderwerp. Daarnaast kun je met zwart-wit ruis, problemen met de kleuren en oninteressante luchten verbloemen. Ideaal op dagen dat het weer tegen zit of ‘het licht’ er niet is.
Door de lange historie met zwart-wit fotografie, de oude meesters die we alleen van zwart-wit kennen en de keuze van zwart-wit bij fine-art fotografie heeft zwart-wit een exclusieve aanblik. Het is iets bijzonders, zeker met digitale fotografie worden er veel minder zwart-wit foto’s gemaakt. Dat is jammer, want zwart-wit fotografie biedt een manier om vormen en lijnen veel meer te benadrukken en te spelen met licht. Daarmee is het een gereedschap waar elke fotograaf minimaal een paar keer aan geroken moet hebben.
Lichttonen, lijnen en vormen
Als je kleur weghaalt wordt het menselijk oog gevoeliger voor lichtintensiteit. Zwart-wit fotografie gaat over het zwart, het wit en de lichttonen er tussenin. Het menselijk oog gaat voortdurend op zoek naar contrast, zo kunnen we fysieke elementen uit elkaar houden.
Bij een zwart-wit foto wordt dat dus ook belangrijker. Ga voor zwart-wit foto’s op zoek naar scènes met een hoog contrast. Met behulp van contrast kun je de kijker laten zien wat belangrijk is in een scène. Hele lichte of hele donkere contrasterende delen eisen de aandacht op.
Voor landschappen zoek je vaak het zachte licht van de ochtend of avond op, bij zwart-wit doe je juist het tegenovergestelde. Het harde licht midden op de dag zorgt er voor dat lijnen en vormen extra benadrukt kunnen worden. In nabewerking maak ik het contrast vaak veel sterker dan als de foto in kleur zou zijn. Donkere schaduwen of uitgebeten lucht vind ik vaak minder hinderlijk in zwart-wit, hoewel ik er wel vaak voor waak de lucht niet te wit te maken.
Naast de verschillende lichttonen zullen ook patronen duidelijker naar voren komen. Zwart-wit fotografie is ideaal om texturen duidelijker naar voren te laten komen, er is geen kleur om subtiele texturen te verbloemen. Mede afhankelijk van welke kleuren je accentueert in de nabewerking kun je texturen nog eens extra aanzetten.
In zwart-wit fotograferen vereist oefening. Je moet de wereld gaan zien zonder kleur, contrast en tonen moeten de belangrijkste reden zijn om een foto te maken. Dit kun je niet eenvoudig in korte tijd opdoen, over tijd moet je een monochrome visie ontwikkelen. In eerste instantie zul je op de computer door experimenteren een foto ontdekken die je goed naar zwart-wit om kunt zetten, maar op den duur zul je vaker al tijdens het fotograferen kiezen welke foto wel en welke foto niet naar zwart-wit omgezet moet worden en specifiek op zoek gaan naar goede zwart-wit onderwerpen.
Monochrome foto’s brengen een gevoelige kant naar voren en geven diepte en een kans een object of een persoon beter te onderzoeken doordat het beeld meer grafische elementen bevat. Daarom past zwart-wit fotografie goed bij abstracte foto’s. Daar vallen portretten ook onder, door een enkel gezicht op te nemen in zwart-wit geef je de kijker de kans het gezicht te onderzoeken in alle verschillende grijstonen.
Onderwerpen
Onderwerpen die zich niet lenen voor zwart-wit fotografie zijn van zichzelf erg kleurrijk. Bijvoorbeeld een zonsondergang of kleurrijke dieren en bloemen. Onderwerpen die zich juist wel lenen voor zwart-wit fotografie zijn oudere voorwerpen zoals bijvoorbeeld oude schuurtjes, verweerde hekjes, oud gereedschap. Ook de doorleefde gezichten van oude mensen zijn een dankbaar onderwerp. Een zwart-wit foto laat bij hard licht dan duidelijk de lijnen in het gezicht zien, ze hebben iets meegemaakt.
Maar met zwart-wit kun je in portretten ook iets verbloemen. Huidskleuren worden minder kritisch, beschadigingen, vlekjes of ongelijkmatige schaduwen vallen minder op dan in een kleurenfoto. Onze ogen kijken onbewust naar de kleurtonen van een gezicht om bijvoorbeeld te ontdekken of iemand ziek is. Als de kleur van de huid erg afwijkt dan ziet een foto er voor ons oog niet goed uit.
Ook in de landschappen is zwart-wit prima toe te passen. Vaak schakel ik over op zwart-wit op de dagen of tijdstippen waar je anders binnen zou blijven zitten, omdat de lucht saai grijs is of wit uitgebeten raakt op de foto. Door het contrast van een zwart-wit foto in nabewerking op te voeren accentueer je de vormen van bomen of de lijnen in het landschap. De vormen leiden de aandacht af van de lucht, waardoor het landschap beter zichtbaar is voor de kijker. De verschillende lichttonen geven extra diepte aan een foto.
Let er wel op met foto’s in grote ruimten dat niet dezelfde tonen in de verschillende elementen van de foto terugkomen en in elkaar over lijken te lopen. Dit geeft een saaie aanblik aan de foto, het oog kan zich niet richten op de verschillende lichttonen. Zorg voor contrast in de foto, veel zwart-wit foto’s zijn bedoeld om een dramatische aanblik met impact te geven.
Kleurinformatie
Sommige camera’s bieden de mogelijkheid om in zwart-wit te fotograferen. In veruit de meeste gevallen adviseer ik toch om foto’s te nemen met alle kleurinformatie intact, zeker als je in JPG formaat fotografeert. De camera registreert niet de 16 miljoen kleuren zoals in normale kleurenfoto’s, maar legt slechts 256 grijstonen vast. Hiermee gooi je dus heel veel informatie weg.
Daarnaast kun je met behulp van de kleurinformatie accenten leggen in de foto of het contrast op basis van een kleur versterken door het rood, groen of blauw (RGB) kanaal in de nabewerking te versterken ten opzichte van de andere kleuren. Dit betekent dat je iets langer bezig bent in nabewerking, maar daarmee heb je wel veel meer controle over hoe het uiteindelijke zwart-wit beeld er uit komt te zien.
Fotografeer daarom gewoon in kleur en wijzig het achteraf op de computer. Op deze manier houd je alle opties open. Je kunt eventueel wel gebruik maken van de zwart-wit stand op de camera om te controleren of je een interessante zwart-wit compositie te pakken hebt en dan switchen naar een stand waarin je de kleur intact houdt. Je zult merken dat je steeds minder vaak deze stand nodig hebt om tot goede resultaten te komen.
Als je in RAW formaat fotografeert, kun je er soms ook voor kiezen het beeld in zwart-wit op het LCD scherm van de camera te tonen, maar toch de kleuren te behouden in het RAW bestand. Controleer dit in de handleiding, voordat je een hele dag zwart-wit fotografeert en het blijkt dat je niet meer bij de kleurinformatie kunt ;)
Nabewerking
Elk fotobewerkingsprogramma heeft de mogelijkheid om foto’s om te zetten naar zwart-wit. In de meeste gevallen zal dit resulteren in een grijze versie van de foto die je hebt vastgelegd. In veel omstandigheden spatten de lijnen en vormen niet van het scherm, zeker als je een grijze saaie dag hebt uitgekozen.
Door in de nabewerking een bepaalde kleur uit het palet van rode, groene en blauwe kleuren die de camerasensor heeft vastgelegd te accentueren kun je er voor zorgen dat je een specifiek deel van de foto meer of minder belangrijk maakt.
In de nabewerking kun je het rode, groene of blauwe kanaal belangrijker maken in verhouding met de andere kleuren, waardoor je de tonen in de foto aanpast. Afwijkende (lichte en donkere) delen eisen meer aandacht op, door de kleur mix aan te passen kun je die tonen beïnvloeden. Onderstaand een voorbeeld gemaakt in Photoshop Elements, met behulp van de zwart-wit functie.
Zwart-wit met extra aandacht voor rood kanaal
Zwart-wit met extra aandacht voor groen kanaal
Zwart-wit met extra aandacht voor blauw kanaal
Ook door het contrast op te voeren kun je een middelmatige zwart-wit foto verbeteren. Onderstaande foto’s zijn in Lightroom bewerkt. De meest linkse foto is een onbewerkte grijsschaal foto, in de middelste foto is er extra contrast toegevoegd (de lichte delen zijn lichter geworden, de donkere delen donkerder), in de laatste foto is er geschoven met de witbalans. Voor de kleur heeft dit geen effect, maar delen van de foto kunnen zo wel lichter en donkerder worden gemaakt.
Afhankelijk van het contrast wordt de achtergrond duidelijker of minder duidelijk en het gezicht van de treinbestuurder lichter of donkerder.
Lightroom biedt ook een andere aanpak, je kunt er voor kiezen de foto niet naar grijsschaal om te zetten, maar om de kleurverzadiging terug te draaien (waardoor je ook een zwart-wit foto krijgt) en met behulp van acht kleuren de tonen aan te passen. Lightroom is hierin preciezer dan de methode waarbij je drie kleuren kunt bewerken.
De intensiteit van acht kleuren aanpassen in Lightroom
Het groene kanaal is sterk verminderd, waardoor de tonen anders uit vallen
Deze laatste methode introduceert wel meer ruis in de rechter foto, zeker als je het groene kanaal vrij ver terugschroeft. Nabewerking in zwart-wit kan ruis versterken, vooral als je in nabewerking de rode of blauwe tonen sterker maakt ten opzichte van de groene tonen of de groene tonen verzwakt. Daarom is het belangrijk te fotograferen met een zo laag mogelijke ISO waarde. Hoewel ruis ook juist weer een reden kan zijn om voor zwart-wit nabewerking te kiezen, de ruis heeft dan wel wat weg van de korrel die je in film ziet.
Een andere (clichématige, moet gezegd worden) manier om met zwart-wit om te gaan is door een enkel element van de foto wel kleur te geven. Dit effect werd erg effectief toegepast door Steven Spielberg in Schindler’s List, waar alles zwart-wit was op de jas van een meisje na. Op dat moment krijgt kleur een enorme impact. Hetzelfde kun je doen voor je eigen foto. Belangrijk is dat er in een beperkt gedeelte van de foto een overheersende kleur is die niet in andere delen terug komt, door van alle andere kleuren de kleurverzadiging terug te draaien blijft alleen die kleur over.
In Lightroom is de kleurverzadiging van zeven van de acht kleuren op nul gezet, alleen het rode kanaal is bewaard
Er zijn vele manieren om een foto naar zwart-wit om te zetten, elke fotograaf heeft weer zijn eigen voorkeur. Het hangt af van je eigen smaak en het beoogde effect van de bewerking. Ikzelf geef de voorkeur aan de presets in Lightroom als startpunt, een vrij globale aanpassing, maar je kunt er ook voor kiezen alle kleurkanalen in Photoshop te splitsen in lagen en vervolgens in elke laag tot op pixelniveau te toning te bewerking, de contrastcurve aan te passen of met ‘doordrukken’ en ’tegenhouden’ het lokale contrast te verbeteren.
Naast handwerk in Photoshop zijn er trouwens ook filters beschikbaar specifiek voor zwart-wit bewerking, bijvoorbeeld de Nik Silver Efex Pro plug-in voor Photoshop, Lightroom of Aperture (dan ben je wel $200 verder).
Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen, kies een methode die je het beste bevalt.
Afdrukken
Heb je eenmaal een goede zwart-wit foto met mooie tonen en duidelijke vormen en lijnen, dan is het mooi als je die kunt afdrukken. De ene printer is hiervoor meer geschikt dan de ander, hoe meer cartridges met verschillende grijstinten hoe beter. De printer hoeft dan namelijk de kleuren niet te mengen om een grijstoon te bereiken, waardoor je minder kans loopt op verkleuringen.
Zwart-wit fotografie vereist geen speciale apparatuur of camera instellingen. Je moet op een andere manier naar je onderwerp kijken, hoe kun je het beste het licht, de schaduw en de compositie vastleggen om de mogelijkheden van zwart-wit optimaal te gebruiken. Beperk jezelf eens een dag of een week tot puur alleen het vastleggen van foto’s met als doel ze naar zwart-wit om te zetten. Zoals in zoveel gevallen met fotografie, door je te beperken kun je vaak de meest creatieve resultaten bereiken.
Weer bedankt voor dit handige artikel! Ik had toevallig vorige maand een boek gekocht over zwart-wit fotografie.. Hier passeren dezelfde onderwerpen als jij aanhaalt ;) Chapeau!
gr
tom
Dank je voor de heldere uitleg. Ik heb de komende dagen weer wat uit te proberen.
Groet, Jan.
Heb gelijk eens gebruik gemaakt van je artikel! http://www.flickr.com/photos/tomklerks/4287021751/in/set-72157621861757994/
Duidelijk artikel. Toevallig bezig geweest met sneeuw foto’s, brug in het landschap, deze ook omgezet naar zwart/wit. Worden erg mooi!
Bedankt,
Nicole
p.s. je kan wel een boek uitbrengen met alle info van jouw.
Hallo Kenneth,
Wat weer een helder geschreven artikel, ik ga zeker binnenkort eens proberen om de tips van jou te gebruiken.
groetnis,
Tjiske
Hoi Kenneth,
Zie hier mijn Z/W met kleur…:
http://www.flickr.com/photos/bjj-1964/4289965187/
Complimenten voor je website !!
Groeten Bob
Dag Kenneth,
Allereerst mijn complimenten voor de wijze, waarop je
de fotografie uit de doeken doet.
Heel duidelijk en plezierig leesbaar.
ik krijg de indruk dat je zowel met Photoshop
als met Elements werkt.
Waarom????
Ik weet dat Photoshop over veel meer mogelijkheden
beschikt ( daar is de prijs dan ook naar ) maar een
programma als Elements is voor een fotograaf ( amateur )
meer dan voldoende.
Of zie ik dat verkeerd ? Gaarne je visie.
Hoi Ouwejan,
Dank voor het compliment, fijn te horen dat je er iets aan hebt.
Ik werk zelf voornamelijk met Adobe Photoshop Lightroom en daarnaast heel soms met Photoshop Elements als er iets op pixelniveau moet worden gedaan. Photoshop zal voor de meeste mensen inderdaad ‘overkill’ zijn, ik gebruik Photoshop zelf ook niet.
Onderwerp: analoge zwartwit fotografie.
Betreft: het gebruik van het roodfilter (verlengingsfactor x8)
Gebruikte film: Ilford FP4 125 ISO. Film belicht als 125 ISO.
Ontwikkeld in: Ilford LC29.
Camera: Nikon F801-s
Objectief: AF Zoom-Nikkor 28-70mm.
Wat is nu mijn probleem en waar maak ik een denkfout?
Naast mijn veelal digitale fotografie beoefen ik al vele jaren de analoge zwartwit fotografie. Onlangs was ik op de Noordkaap(Nrw.) om daar in de omgeving ook zwartwit te maken. Roodfilter op het objectief, ingesteld op spotmetig, stand van objectief 30mm en meting op het totaal gericht, geen filterfactor toegepast (TTL-meting. Weersomstandigheden helder met lichte bewolking. Resultaat dicht gelopen partijen en geen dramatische luchten en onscherpte. Statief gebruikt. Wie kan mijn een goed advies geven?
Hoi Jan,
Heb je al eens met een grijsfilter (ND) gewerkt? Hierdoor krijg je naar mijn idee het beoogde effect! Je moet het zien alsof je zelf een zonnebril opzet, zeker met sneeuw en veel licht is het toch wel aan te bevelen. Je hebt hier verschillende soorten in.
Succes
Susan
Hallo Susan,
ND-filter wel in mijn bezit (gebruik bij overtollige lichtomstandigheden, om een kleiner diafragma te bereiken), maar hoe pas ik de spotmeting toe. Het gemiddelde diafragma instellen van de diverse spotmetingen over het totaal van de opnamen? Bedankt voor de reactie. Samen komen we er wel uit. Groet, JEECEE
Hoi Jan,
Ik zou inderdaa het gemeiddelde diafragma instellen van de diverse spotmetingen, wat ook een zeer goed resultaat geeft (als je daar van houdt) is een HDR foto maken, dan haal je eigenlijk het beste uit een 3-5 tal foto’s.
Succes
Susan
Hallo Susan,
Even voor mijn algemene foto-ontwikkeling, de betekenis HDR foto ontgaat mij even. Bedoel je ‘bracketing’? Groet, Jan
Hallo Jan,
HDR staat voor een High Dynamic Range foto, inderdaad een gecombineerde foto die ontstaat door bracketing. Op http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/hdr-introductie/ kun je hier meer over vinden.
Dankje Kenneth voor de aanvulling, Jan heeft nu meteen weer nieuw “leesvoer”…. Jan ik denk dat je nu wel veder kunt experimenteren! Veel plezier hierbij!
groetjes
Susan
HDR-techniek bestudeert en hierin de toepassing van bracketing (belichtingstrapje). Toch vraag ik mij af, gezien mijn eerdere vraag over analoge zwartwit fotografie ( de perfecte toegepaste meting) of HDR-techniek hierop ook van toepassing is. Groet, Jan
Waarom spotmeting gaan doen over verschillende punten.. Wat is dan nog het voordeel ten op zichte van de meervlaksmeting/matrix mating?
Ik denk sowieso niet dat spotmeting de meest geschikte hulpmiddel is voor landschapsfotografie
Hallo Tom,
Er is mij geleerd dat je met een matrixmeting nogal mis kan ‘zitten’. Ik ben nu toch even de fotografischeweg kwijt als spotmeting niet het meest geschikte hulpmiddel is voor landschapsfotografie. Toepassing van het zonesysteem (Ansel Adams) dan? Groet, Jan.
Reacties zijn zeer welkom
Hallo Kenneth,
Wat heb jij een prachtige site! Waar haal je de tijd vandaan?
Heb erg veel aan je site.
Ik zit met een probleem, en hoop eigenlijk dat jij of één van je lezers mij verder kan helpen.
Ik heb 2 zwartwit foto’s die ongeveer hetzelfde zijn. Nu wil ik de persoon die in het midden op foto A staat vervangen door dezelfde persoon die in het midden op foto B staat. Heb van alles geprobeerd, maar heb photoshop CS4 nog niet zo goed onder de knie dat dat me lukt. Wie o Wie kan me verder helpen….
Dag Kenneth,
ik weet a priori dat je geen aankoopadviezen geef, maar
misschien kan je mij een paar tips geven.
Mijn huidige computer is aan vervanging toe ( oud – traag en niet opgewassen tegen het geweld van fotografische bewerkingen).
Gezien mijn leeftijd ( 75 ) heb ik geen zin meer om over te stappen naar het Apple systeem, maar zal ik met Windows 7 etc. mijn laatste levensjaren slijten.
Dus nu op zoek naar een snelle rakker waarmee ik mijn
Raw materiaal kan bewerken.
Waar kan ik mijn licht eventueel opsteken voor een objectief
( voor zover dat mogelijk is ) advies.
Bij voorbaat dank en succes met je iedere keer weer interessante site
hallo.
Ik heb een laptop met duo core processor en bevalt me heel goed om mijn foto,s(RAW) te bewerken en op te slaan in Tiff
Hoi super mooie foto’s..! Dan is er voor mij nog wel werk aan de winkel..
Die bomen tweede plaatje van boven, het lijkt net als of ze elkaar vasthouden… Zie jij dat er ook in??
Succes met deze mooie site..!
Hartelijke groet,
Janet
Hallo,
Voor school heb ik een opdracht fotografie.
Ik heb Photoshop CS4 en Lightroom 2.7, maar ik krijg bovenstaand menu maar niet te vinden. Ik gebruik de Nederlandse versie op mac, ik hoop dat u mij kunt helpen.
Ik ga een serie van 3 foto’s maken waar ik net zoals hierboven, de kleur rood wil accentueren.
Met vriendelijke groeten,
Martijn.
Hoi Martijn,
Het menu zit in de Ontwikkel module van Lightroom, onder het kopje “HSL / Color / Grayscale”, net onder de curve tool.
Bij de foto van de rode telefooncel is in Ligthroom de kleurverzadiging van alle kleuren, behalve rood, op 0 gezet. Waar vind ik in Photoshop CS4 deze mogelijkheid?
Heeft iemand ervaring met een uitgebreid programma om kleur naar zwart/wit over te zetten?
Hoi Anja,
Ik weet niet wat je budget is en of je Photoshop, Lightroom of Aperture gebruikt, maar je zou eens Silver Efex Pro van Nik Software kunnen proberen: http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php, ze hebben een 15 dagen demo.
Prachtige website goede duidelijke uitleg.Heb een link naar deze site geplaatst
Bedankt voor de goede uitleg.
Ben nu zelf een tijdje bezig om alleen maar in zwart wit foto,s te maken.
Kan je echt Nik Silver efex pro aan bevelen, via internet 14 dagen gratis als proef
Hoi Kenneth
Voor mijn fotoclub is er nu een foto opdracht om zwart/wit foto’s te maken. Dank je wel voor de goede informatie op je site
ightroom biedt ook een andere aanpak, je kunt er voor kiezen de foto niet naar grijsschaal om te zetten, maar om de kleurverzadiging terug te draaien (waardoor je ook een zwart-wit foto krijgt) en met behulp van acht kleuren de tonen aan te passen. Lightroom is hierin preciezer dan de methode waarbij je drie kleuren kunt bewerken.
Is deze bewerking ook mogelijk met elements 10?kan het zelf niet vinden.