- Vallende blaadjes
- Fotografeer de herfst
- Paddestoelen fotograferen
- Herfst in het bos
- Bollenvelden fotograferen
- Bloesem in bloei
- Ga de bloesem fotograferen
- Camera lichtmeter en sneeuw
- Kerstversiering
- Kerstverlichting fotograferen
- Hoe sneeuw fotograferen
- Kruiend ijs fotograferen
- Fotograferen met hard zonlicht midden op de dag
De afgelopen week was ik op vakantie in Italië (Cinque Terre, Ligurië). Aangezien ik met familie was had ik niet de mogelijkheid om alleen de vroege ochtenden en late avonden te besteden aan fotografie, waardoor ik dus te maken kreeg met de harde schaduwen midden op de dag. Ik wil je graag een paar voorbeelden geven hoe je ondanks dit harde licht toch mooie foto’s kunt maken.
Allereerst moet worden gezegd dat hard licht in lang niet alle gevallen nadelig is. Als je bijvoorbeeld te maken hebt met een compositie waarbij alles min of meer gelijk is belicht kun je ook in hard licht mooie foto’s maken. In onderstaand geval heb ik gebruik gemaakt van een polarisatiefilter om het water donkerder te maken en de kleuren nog beter te laten uitkomen:

Canon EOS 5DmkII, 28mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/400s op f/8, ISO 400
Waar het harde licht vooral een negatief effect heeft is als je te maken hebt met een situatie waarbij een deel van je compositie in de schaduw ligt. Het contrastverschil tussen het door de zon belichte deel en de schaduw is soms zo groot dat de schaduw volledig zwart wordt weergegeven of de lucht volledig wit (afhankelijk waar je de belichting op instelt).
Een optie is om dan je compositie aan te passen zodat er geen schaduw meer in beeld valt:

Links vormen de rotsen op de voorgrond een groot donker vlak dat afleidt van de compositie, rechts heb ik een andere plek opgezocht om die schaduw buiten beeld te houden – Canon EOS 5DmkII, 26mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/160 op f8, ISO 100 – polarisatiefilter
Of je kunt op zoek gaan naar plekken waar je volledig in de schaduw werkt:

Timing! – Canon EOS 5DmkII, 24mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/15s op f/5, ISO 800
Dit helpt ook bij het fotograferen van details, in de schaduw kun je meer details zien en zijn de kleuren echter:

Als je werkt in de schaduw krijg je een zachtere belichting, misschien wel de witbalans wat warmer zetten voor een aangenamer beeld – Canon EOS 5DmkII, 70mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/50s op f/8, ISO 400
Of je kunt juist gebruik maken van de harde schaduw door het een onderdeel van je foto te maken:

Canon EOS 5DmkII, 70mm (Canon 24-70mm F2.8L), 1/100s op f/8, ISO 400
Door om je onderwerp heen te lopen kom je vaak een hoek tegen waarin je te maken hebt met tegenlicht, waardoor je lichtranden rond je onderwerp kunt krijgen of een interessant accent aan de foto kunt toevoegen:

Tegenlicht maakt dat de vlaggen er uit springen – Canon EOS 5DmkII, 31mm (Canon 24-70 F2.8L), 1/250s op f/8, ISO 400
Laat je trouwens niet verleiden de foto op je LCD scherm al af te keuren. Zeker als je in RAW formaat fotografeert geeft de camera veel sneller de schaduwen volledig zwart weer, terwijl je op de computer vaak nog voldoende details kunt zien.
—
Krijg je de kans, zet de wekker dan toch iets eerder en ga eerder op stap. Bijvoorbeeld om 09.00u is het licht nog aangenamer en de lucht koeler, waardoor je net even prettiger wandelt en fotografeert. Voordeel is ook dat er minder andere toeristen op stap zijn waardoor je het rijk voor jezelf hebt:

Canon EOS 5DmkII, 70mm (Canon 24-70mm F2.8L), 1/80s op f/8, ISO 100
Toch zijn de mooiste plaatjes vaak te maken op de extremen van de dag, voor en net na zonsopkomst en zonsondergang. Het licht is dan zachter, meer gericht en heeft een aangename gouden kleur. Dit betekent vroeg op of laat actief blijven.
In dit geval in Italië konden we rustig eten in het huisje en een trein pakken om de zonsondergang en de (donker)blauwe kleur in de lucht mee te pakken voordat de lucht helemaal (saai) zwart werd en één van de laatste treinen vertrok.

Onderste foto – Canon EOS 5DmkII, 17mm (Canon 17-40mm F4L), 1/125s op f/8, ISO 400
Alles is niet verloren als het licht hard is, door slimme composities te kiezen, gebruik te maken van een polarisatiefilter en hier en daar in nabewerking de schaduw iets lichter te maken kun je toch midden op de dag aangename foto’s maken.
Hoewel ik ook moet toevoegen dat het met name tussen 13.00-15.00u lastig is genoeg contrast in foto’s te krijgen, er is een reden dat de Italianen juist dan een siësta houden ;)
Ik heb eerder ook een uitgebreid artikel geschreven over het fotograferen in hard, contrastrijk licht.
Dank je Kenneth voor deze handige tips en mooie foto’s. Wat een prachtige plek is dat!
Groetjes, Wilma
Dank voor het weer informatieve artikel.
Dank je voor deze tips. We gaan morgen voor 2 weken naar Amerika. 6 dagen New Mexico/Texas, dan een bruiloft in Auburn (Alabama) en dan afsluiten in Orlando (Florida)
Zoals ik kan zien is het alleen maar mooi weer daar dus ik heb zeker iets aan de tips de je gegeven hebt,
Gr Mira
Toevallig vorige week definitief 2 dagen Cinque terre aan onze italie reis gepland, we verblijven in Vernazza.
Erg leerzaam artikel met zeker mooie foto’s. Ik heb nu een polarisatiefilter aangeschaft en deze bij mijn standaarduitrusting gevoegd, deze is echt onmisbaar.
Gr. Henk
Polarisatie wil ik nou niet echt onmisbaar noemen. Gebruik zelf zo nu en dan een Lee cpl105 of Hoya HD, maar zou heel goed zonder kunnen :D
Mbt je foto in Cinque Terra. Onderste foto – Canon EOS 5DmkII, 17mm (Canon 17-40mm F4L), 1/125s op f/8, ISO 400.
Hoe heb je de lichtmeting gedaan? Je wilt tenslotte de kleur van de gebouwen en de lucht zien..
Op gebouwen aan overkant van het water? Of de lucht?
En welke van de vele focuspunten in deze prachtige camera heb je gebruikt?
Of heb je juist door deze vele focuspunten het geheel aan de camera overgelaten?
PS. Mooie foto!! Ben er ook geweest.
Leuk artikel, het lijkt een beetje op Rovinj Kroatie, vooral die eerste foto!