DigitaleFotografieTips.nl

101 reacties op “Starten met een spiegelreflexcamera”

  1. Hoi, ik ben in het bezit van een d3300 van nikon. Daarbij heb ik 2 lenzen 18-55 non vr + 55-200 vr. Ik ben een echt beginner maar ik ga in juni naar zuid afrika. Wat voor tips heb je voor het fotograferen van wildlife zonder statief?
    Groet manon

  2. Hoi Manon,

    Zonder statief :) Tsja, je maakt het moeilijk :)

    Zonder meer je diafragma zo laag mogelijk houden. Verder krijg je niet veel kansen bij wild-life omdat de dieren niet altijd netjes poseren, dus een zo hoog mogelijke sluitertijd lijkt me wel handig.

    Eens zien of het volgende een beetje logisch klinkt:

    Indien het voertuig waarmee je rijdt stilstaat, gebruik het dan om jezelf zo stabiel mogelijk te positioneren.

    Houd je diafragma zo open mogelijk, dus het f/getal zo lag mogelijk.

    Sluitertijd op ongeveer 1/1000 sec.

    ISO zo laag mogelijk, te beginnen bij 100

    Ik zou overwegen om Continuous high te schieten, meerder frames per seconde dus.

    Indien je midden op de dag foto’s maakt, even test foto’s maken. Indien overbelicht, je sluitertijd omhoog doen. Indien onderbelicht, voorzichtig je ISO opschroeven.

    Ben erg benieuwd hoe anderen dit zouden aanpakken :)

    Groetjes
    Cees

  3. Hoi cees,

    In ieder geval bedankt voor de tips! Ik ga sowieso nog veel oefenen voor ik erheen ga maar wildlife blijft inderdaad lastig.

    Groet,

    Manon

Laat een reactie achter