De introductie van digitale camera’s heeft fotografie als hobby populairder gemaakt dan ooit. Eén van de redenen is dat het voor de kosten niet meer uitmaakt of je 1 of 10 foto’s maakt van je onderwerp. Maar fotografie is nog steeds geen goedkope hobby, een set lenzen en een camera vergen nog steeds een behoorlijke investering en wat te zeggen van alle (vrije) uren die je er in steekt. Een manier om wat van die investering terug te krijgen is door je foto’s te verkopen.
Allereerst wil ik even zeggen dat geld verdienen met je fotografie niet vanzelfsprekend is. De budgetten voor fotografie staan sterk onder druk, niet alleen door de beperkte economische groei, maar ook doordat sinds de opkomst van fotografie de markt veel groter is geworden.
De professionele fotograaf heeft niet meer het monopolie, ook de (gevorderde) amateur maakt steeds betere foto’s en beschikt over dezelfde apparatuur. Het onderscheid tussen amateur en professional wordt daardoor steeds beperkter, op sites als Flickr.com is soms lastig te ontdekken of de foto door een professional of amateur is genomen. Ondanks dat er natuurlijk een wereld van verschil zit of je fotografie doet voor de hobby of dat je ervan afhankelijk bent voor je hypotheek en dagelijkse brood op de plank.
Cover Amsterdam Magazine
Uitgevers zoeken daarom steeds meer naar foto’s die genomen zijn door amateurs. Die zijn vaak al tevreden met een naamsvermelding of bieden de foto’s veel goedkoper aan, omdat ze geen zorgen hebben ook daadwerkelijk winst te maken met hun fotografie. Dit biedt kansen voor de hobbyfotograaf, maar is ook een bedreiging voor de gehele fotografie markt.
Tonen aan de wereld
Wij kijken nu naar het perspectief van de hobbyfotograaf die wekelijks tijd investeert om een onderwerp te bedenken en daarvan foto’s te maken. Die foto’s blijven misschien op een harde schijf staan en worden alleen aan familie en kennissen getoond, maar misschien heb je wel eens gehoord dat je meer met je foto’s zou kunnen doen. Als de rest van de wereld geen weet heeft van je fotografie zul je ook geen aanvragen voor publicatie ontvangen.
Om interesse te kweken in je fotografie is het belangrijk dat je je foto’s toont. Dit kan door de foto’s te plaatsen op websites zoals de Zoom Gallery, Flickr, SmugMug, etc, maar ook door je eigen website te beginnen. Met je eigen website heb je meer controle over hoe de foto’s getoond worden, maar het duurt ook iets langer voordat je werk vindbaar zal zijn in Google, zeker als je net met je website begint.
Maak je gebruik van een foto deeldienst zoals Flickr of SmugMug, dan is deze vaak al goed te vinden in Google. Potentiële kopers zullen dan sneller op deze sites uit komen. Ook omdat de keus vaak erg groot is. Er is hoe dan ook veel concurrentie.
Om je foto’s beter naar voren te laten komen is het belangrijk deze te voorzien van sleutelwoorden (tags) die de foto zo goed mogelijk beschrijven. Hoe meer relevante sleutelwoorden, hoe groter de kans dat er een zoekterm tussen zit die een potentiële koper gebruikt. Beschrijf het onderwerp van je foto, de locatie waar je hem hebt genomen en andere wetenswaardigheden. Dit hoeft niet alleen beperkt te zijn tot Nederlandse termen, maar kan daarnaast ook bestaan uit Engelse sleutelwoorden.
Zorg er in ieder geval ook voor dat je aan elke foto die je publiceert je contactgegevens koppelt. Vaak zijn dit je e-mail adres en eventueel website en de copyright informatie, zoals “(c) 2011 Kenneth Verburg. Alle rechten voorbehouden”. Dit wordt in veel softwarepakketten de IPTC gegevens genoemd. Mocht de foto om wat voor reden dan ook op een andere site terecht komen, dan kan met het bekijken van deze gegevens toch worden achterhaald wie de oorspronkelijke fotograaf was.
Oypo
Via een aantal websites zoals Flickr en SmugMug heb je ook de mogelijkheid om je foto’s direct online te verkopen (afhankelijk van de dienst die je afsluit, bij Flickr moet je je foto aanmelden bij Getty Images, bij SmugMug heb je een Pro Account nodig). De dienst zorgt er voor dat de betaling en levering wordt afgehandeld, de fotograaf heeft de zorg voor het uploaden en voorzien van sleutelwoorden. In een aantal gevallen moet je ook een percentage van de inkomsten afdragen aan de dienst en die kan, bijvoorbeeld in het geval van Flickr/Getty erg hoog zijn.
Het kan dan de moeite lonen om via je eigen website je foto’s aan te bieden. Het Nederlandse Oypo, Qohz en Amerikaanse Photoshelter bieden bijvoorbeeld een mogelijkheid om een webwinkel te integreren in je website. De klant kan dan direct afrekenen en gebruik maken van de foto. De fotograaf betaalt een lager percentage voor het gebruik van de dienst. Deze diensten kunnen naadloos in je website worden geïntegreerd. Daarnaast is het vaak ook mogelijk om – indien er afdrukken benodigd zijn – deze direct door deze dienstverleners te laten afhandelen.
In mijn geval maak ik hiervan echter niet gebruik. Het komt ook maar een aantal keer per jaar voor dat ik een verzoek krijg, hoewel het aantal aanvragen wel toeneemt. Ik heb er voor gezorgd dat ik op mijn website goed te benaderen ben via een contactformulier en dat (ook via de domeinnaam) goed duidelijk is van wie de foto is. Ik heb geen foto’s aangemeld bij Flickr/Getty, ik merk dat veel aanvragen van uitgevers die mijn foto’s op Flickr hebben gevonden ook naar mijn website gaan.
Interesse
Op den duur zul je misschien merken dat mensen meer interesse krijgen in je fotografie. Misschien krijg je wel eens een e-mail met (hopelijk) de vraag of jouw foto gebruikt mag worden op een andere website, voor een publicatie of om aan een muur te hangen. Een mooi moment, blijkbaar wordt het gewaardeerd wat je doet.
In eerste instantie wordt hierin vaak niet gesproken over een mogelijke vergoeding. Ik merk dat meer bij interesse vanuit bijvoorbeeld Flickr dan via mijn eigen website, misschien ligt het aan de manier waarop je je presenteert. Als je je professioneler via een website presenteert is een vergoeding misschien vanzelfsprekender.
Soms wordt aangeboden je naam bij de foto’s te vermelden. In mijn ogen moet dit een vanzelfsprekendheid zijn – betaald of niet – en geen bonus. Er wordt dan vaak verteld dat dit meer bezoekers en aandacht kan opleveren en potentiële vervolg opdrachten. De ervaring leert dat dit echter zeer zelden het geval is, zeker als het om een gedrukte versie gaat. Hoewel dat ook lastig te controleren is. Maar grote stromen bezoekers heeft het mij nooit opgeleverd.
In veel gevallen blijkt het bij navraag echter ook mogelijk te zijn een vergoeding te betalen voor de foto. Waarom is dit nu zo belangrijk, het gaat toch ook om de eer van gevraagd te worden? Dit is absoluut zo, maar je moet ook bedenken dat ze in plaats van voor jouw foto ook hadden kunnen kiezen voor een foto van een professionele fotograaf of deze een opdracht hiervoor hadden kunnen geven. Geef je je foto gratis weg, dan verliest in het slechtste geval de professionele fotograaf hier dus inkomsten door en worden foto’s minder waard.
Maar misschien nog belangrijker, jouw tijd en kunde zijn toch ook iets waard? Zeker als je hobbymatig fotografeert naast een full- of parttime baan dan is je vrije tijd beperkt, er zijn vele zaken die om aandacht vragen. Toch heb je tijd vrij gemaakt om foto’s te nemen tijdens een evenement of in een landschap, deze te bewerken en te publiceren. Daarnaast kan een foto bij commercieel gebruik er bij helpen een tijdschrift of product te verkopen.
Als ik een aanvraag binnen krijg en er wordt niet gevraagd naar mijn tarieven, dan probeer ik altijd wel te vragen of er een vergoeding tegenover staat. Niet geschoten is altijd mis en vaak blijkt er dan ook wel een mogelijkheid te zijn te betalen voor het gebruik van de foto.
Ik probeer altijd zo snel mogelijk op een vraag te reageren. Fotografie is helaas vaak een sluitpost in het proces, er moet nog ‘beeld’ worden gevonden net voor de deadline. Een snelle en correcte beantwoording kan er aan bijdragen dat men voor jou kiest. Je bent namelijk vaak niet de enige waaraan de vraag wordt gesteld.
Daarnaast doet iedereen graag zaken met een betrouwbare partij. Als je je correct opstelt en doet wat je beloofd hebt, dan is de kans groter dat men ook in de toekomst bij jou terecht kan komen.
In de meeste gevallen gaat de aanvraag via e-mail. Hierin geef ik aan wat voor soort foto’s ik beschikbaar heb, eventueel een kleine weergave als men die niet via de site heeft gevonden en op welke resolutie de foto’s beschikbaar zijn. Zo heb ik ook al verschillende keren de kans gehad om niet de enkele foto waar de interesse naar uit ging te leveren, maar ook 1 of 2 andere foto’s.
Maar ook vraag ik dus naar meer informatie over het gebruik indien dit niet meteen duidelijk is en geef een indicatie van de tarieven en voorwaarden van het gebruik. Bij het krijgen van een vergoeding gaat het namelijk niet om het eigendom van een foto, het copyright hoort altijd te liggen bij de fotograaf (geef dit nooit uit handen), maar puur voor het gebruik ervan in bijvoorbeeld een tijdschrift of op een website. Afhankelijk van de grootte van de afdruk, of de foto op de voorpagina wordt gebruikt en wat de oplage is hangt er een ander prijskaartje aan het gebruik.
Soms kun je ook beslissen je foto wel gratis weg te geven, bijvoorbeeld als het doel waarvoor je foto wordt ingezet je aanspreekt of als het om strikt persoonlijk gebruik gaat.
Fotowedstrijden
Ook met een fotowedstrijd is soms geld of apparatuur te verdienen. Soms moet je betalen om mee te doen, maar vaak is deelname gratis. Het loont altijd wel de voorwaarden van de fotowedstrijd door te nemen, vaak staat hier in dat de organisator het recht krijgt om de winnende foto te publiceren, maar soms is de tekst ook zo opgesteld dat dit voor alle ingezonden foto’s geldt. In dat geval moet je je afvragen of de wedstrijd niet is georganiseerd is om op een goedkope manier aan foto’s te komen.
De kans dat je ook daadwerkelijk wint is heel klein. Vaak worden er zoveel foto’s ingestuurd dat een jurylid maar een enkele seconde naar de foto – soms in verkleinde weergave – kan kijken. Erg kleurrijke of duidelijke vormen komen hierin beter naar voren. Daarnaast geldt ook nog steeds dat smaken verschillen.
Nieuwssites
Steeds meer nieuwssites vragen om foto’s van het publiek. De kans is vele malen groter dat de eerste momenten van een onvoorspelbaar evenement door het publiek wordt vastgelegd dan door een journalist. Voor een aantal sites, onder andere Nu.nl en Nufoto.nl, geldt dat als je foto voldoende interessant is deze ook door het ANP kan worden opgepikt en doorverkocht.
De fotograaf ontvangt hiervoor dan een vergoeding. Zo heeft mijn collega eens een foto genomen vanuit zijn huiskamerraam op de derde verdieping van het tellen van de stemmen voor de Tweede Kamer verkiezingen in het bejaardenhuis tegenover hem en daar een vergoeding voor gekregen. Het is geen garantie, maar goed opletten en altijd een camera bij je hebben kan soms lonend zijn. Ook hier is de concurrentie vaak groot, want bijna iedereen heeft tegenwoordig de mogelijkheid met een mobieltje een foto te maken.
Microstock
Een reden waarom de tarieven mede onder druk staan is de opkomst van de ‘microstock’ bureaus. Deze verkopen foto’s van verschillende grootten voor soms een dollar per stuk. Een voordelige manier voor websites of tijdschriften om afbeeldingen bij artikelen of in advertenties te plaatsen. Het voordeel voor de fotograaf zou moeten liggen in het feit dat een populaire foto vele malen verkocht kan worden en zo toch winstgevend kan worden.
Eén van de grootste microstock bedrijven is iStockphoto, je hebt misschien wel eens een verwijzing gezien bij één van de artikelen op deze site. Je kunt via hen niet zomaar je foto’s verkopen, je moet voldoen aan bepaalde kwaliteitsvoorwaarden die bekeken worden door redacteurs voordat je ook daadwerkelijk toegang krijgt en je moet regelmatig je collectie aanvullen. Dit garandeert kwaliteit.
Lang niet alle foto’s zijn commercieel interessant, je moet goed nadenken wat wel en niet interessant kan zijn, maar dit geldt ook voor de andere publicatievormen.
Model releases*
Op het moment dat je foto commercieel wordt gebruikt en er staan goed te herkennen personen of gebouwen op, dan is het aan te bevelen/vereist om bij het maken van de foto een ‘model release’ te laten tekenen. Hierin geeft het model aan dat de fotograaf de foto vrij kan publiceren en eventueel ook doorverkopen, vaak met het voorbehoud dat de beeltenis van het model niet op een negatieve manier wordt gebruikt. Dit voorkomt ook dat de fotograaf of licentienemer later aangeklaagd kan worden.
Er is hierbij een verschil tussen gebruik in een reclame of bijvoorbeeld als illustratie bij een artikel. In dat laatste geval heb je vaak geen ‘release’ nodig, maar het is wel aan te bevelen. Soms is het ook heel lastig om aan een release te komen, bijvoorbeeld als je fotografeert tijdens een sportevenement of parade die snel voorbij trekt. Model releases zijn een onderwerp voor een artikel op zichzelf.
Belasting en verzekering*
Inkomsten uit freelance activiteiten, waaronder fotografie valt, moeten worden opgegeven in Box 1 van de belastingaangifte, hierover betaal je dan ook inkomstenbelasting. Houdt er dus rekening mee dat je rond de 40% van je inkomsten niet zonder meer kunt uitgeven. Tegenover het aangeven van de inkomsten staat ook dat je een aantal kosten mag aftrekken, bijvoorbeeld de website hosting.
Bedrijven ontvangen graag een factuur, geef hierop aan wat het bedrag is van de vergoeding, geef een omschrijving van de geleverde afbeelding en voorwaarden en vergeet natuurlijk niet je naam en adres en bankgegevens. Geef ook aan of BTW is verschuldigd en wat de betaaltermijn is. Heb je niet meerdere vaste opdrachtgevers of regelmatige inkomsten uit deze werkzaamheden dan hoeft vaak geen BTW te worden berekend.
Heb je je apparatuur verzekerd dan heeft de verzekering vaak een uitsluiting voor commercieel gebruik hiervan. Gaat er iets mis met je verzekerde apparatuur terwijl je een opdracht vervult zou je hierdoor geen dekking kunnen hebben. Controleer je verzekering.
Het als hobbyfotograaf verkopen van je foto’s kan een leuk extra zakcentje opleveren waardoor je misschien iets sneller die nieuwe lens of andere uitbreiding van je apparatuur kunt aanschaffen. Handel je de aanvragen professioneel en betrouwbaar af, krijg je misschien wel een vervolgopdracht en wie weet waar dat toe leidt. Maar bedenk ook dat de fotografie markt onder zware druk staat, het wordt voor steeds meer professionals steeds lastiger een goed maandinkomen te krijgen met alleen fotografie, reken jezelf dus niet rijk.
* Disclaimer: Als je je gaat bezighouden met het verkopen van je foto’s, win extra informatie in bij professionele organisaties of een advocaat. Ik heb geen formele training in de rechten, ik kan alleen aangeven wat ik geloof dat waar is, neem nooit zomaar wettelijk advies aan van zomaar iemand op internet.
Precies Mandy, Dat vroeg ik me nou ook af…
Wanneer ben je prof?
Hier lijkt het wel alsof pro’s supermensen zijn!
Volgens mij is een pro een pro omdat ie er zijn/haar werk van heeft gemaakt en niet omdat ie per definitie betere foto’s maakt.
Mooie foto’s maken is volgens mij voor een groot deel een kwestie van ervaring.
Je bent een prof als je een opleiding hebt afgerond. En anders ben je amateur fotograaf. Kun je zeker ook heel goed worden. Je verdient misschien dan wel wat minder aan je werk.
Zeg niet snel wat een onzin, maar bij deze wat een onzin. Goed zijn in je vak heeft niks te maken met een afgeronde opleiding. Wat voor vak je ook uitvoert. Ken genoeg mensen die alle handen vak diploma’s en Masters (MBA) hebben, maar nog steeds niet op het verwachte niveau kunnen presteren.
De opleiding is leuk, maar je bent dan niet gelijk een Professional. Hier komt meer kijken dan alleen ene opleiding.
Belangrijk als je voor je zelf begint dat je aan de verwachtingen van de klant kunt voldoen
Kijk anders ook eens op de nieuwe website 746 Images. Ze zoeken nog talentvolle fotografen. Ik heb me daar aangemeld als fotograaf en ben nu in onderhandeling. Wellicht ook iets voor anderen hier?
http://746images.com/pages/join-us?locale=Nederlands
Ik heb een foto gemaakt van het pand van mijn bijbaan. Nu is deze foto gebruikt voor het programma SAPP en de website. Ik heb hiervoor geen vergoeding gezien of toestemming aanvraag gehad. Wat kan ik hiertegen doen?
Ilona,
Bel ze of stuur ze een e-mail met verzoek om met voorstel te komen met redelijke vergoeding of verzoek ze de foto te verwijderen. Indien je akkoord gaat met naamsvermelding kan dit ook oplossing zijn.
Recentelijk is ook weer eens foto commercieel gebruikt zonder toestemming. Ik heb in eerste instantie gebeld met BG groep die mijn foto gebruikte. (onbeschoft bedrijf trouwens), maar die hebben uiteindelijk de foto verwijderd, maar zonder tegen reactie. Meeste bedrijven bieden netjes hun verontschuldiging aan en gaan met je in gesprek. ;-)
Advies neem contact met ze op ;-)
Ik moet wel een kleine kanttekening maken, ik heb uit al mijn enthousiasme toen ik de foto net had gemaakt deze naar mijn directeur gemaild. en nu ong. half jaartje later gebruiken ze hem opeens. ik heb er toen nooit een copyright op de foto gezet zichtbaar zeg maar. Dus ik gok dat mijn rechten vervallen ofniet?
Waarom zouden jou rechten vervalen ? Heb je in de e-mail aangegeven dat ze de foto commercieel mochten gebruiken ?
Jij blijft de rechten behouden tot dat jij hebt aangegeven dat ze de foto vrij mogen gebruiken en afstand doet van je rechten. Mailen van je foto om te laten zien betekend niet dat ze deze vrij mogen gebruiken voor bijvoorbeeld commerciële doeleinde.
Advies ga het gesprek aan ;-)
Zelf ook wel eens foto doorgestuurd binnen mijn bedrijf, maar op moment dat ze deze commercieel willen gebruiken zullen ze daar toestemming voor vragen. Dit wat ze ook gedaan hebben. Ze wilde geen vergoeding betalen voor gebruik van de foto en geen naamsvermelding. Op dat moment was de keuze aan mij of ze deze mochten gebruiken.
Door schade en schande ben ik intussen heel wat wijzer geworden
Een naamsvermelding is geen gunst ,het is een wettelijke plicht art 25 auteurswet Het auteursrecht heb je—familie tot 75 jaar na het overlijden .
De foto die bedrijven-kranten enz van jou gebruiken is goed anders gebruiken ze de foto niet,laat ze er dan ook maar voor betalen.
klik op een lege google pagina op afbeeldingen, sleep je foto naar het venster afbeeldingen , loslaten en google doet de rest
maak een screenshot van de constatering en stuur indien gewenst een factuur of rekening
hier is een set die ik aangemaakt heb van een groepje ongevraagdde fotogebruikers
http://www.flickr.com/photos/roel1943/sets/72157627897365335/
Beste,
Ik heb vorige week, voor mijn Hobby foto’s gaan trekken in een bakker. En op facebook geplaatst. Heeft veel interesse gewekt zo te zien…
Nu heeft de eigenaar misschien interesse om een nieuwe maar betaalde shoot te houden. Ik heb geen BTW nummer, ben geen zelfstandige. Het lijkt me logisch dat ik de vergoeding accepteer.
Als de eigenaar deze foto’s wilt gebruiken in een tijdschrift/boek, is het dan noodzakelijk of verplicht de copyright informatie weer te geven? Voor mij hoeft dit eigenlijk niet…
Ik wil niet naambekend worden omdat het niet mijn vaste beroep zal worden..
Alvast bedankt
Ik heb eens een vraag , een vriend fotograaf van mij uit Sri Lanka wil zijn prachtige natuur foto,s in Belgie enz aan de man brengen , wie kan me helpen ,met hoe wat en waar aub , tot wederhoren Mevr Vanlaer
Hey Ilona.
Je moet gewoon een watermerk inje foto’s plaatsen .
Of gewoon niet op het net zetten.
Of ze zo klein maken dat het niet interessant is voor sapp om ze te kapen!
Succes verder.
Ik vraag me af welke gefrustreerde amateurfotografen hier hun gal spuien als ze over een beroeps fotograaf praten,ik kan me indenken dat je als je vandaag een digi kocht in de shop om de hoek dat je je eigen mogen al prof mag noemen,
Helaas is dit niet zo,ik zelf ben prof geweest en heb daar mijn boterham goed mee kunnen verdienen,maar ook hier deed de amateur graag zijn gratis intreden,ik zeg altijd je wordt niet als prof fotograaf geboren maar gevormd ,heeft ook niets met een dure opleiding te maken want ik kon toen ik 17 jaar was al in de VS studeren in de fotografie iets sat toen anders was dan een cameraatje kopen een kaartje er in en knippen maar.
Nee wij moesten leren met licht,belichting,fotograferen,ontwikkelen ??? ja ik zie u wenkbrauwen al fronsen en in u zelf zeggen wat was dat ook al weer,maar ook foto’s afdrukken enz.
Nu heb je iso waarden die ver en dat al met een simpele camera
12000 iso liggen,maar ja dat weten de meeste amateurs die boos zijn of de prof afkraken ook niet eens wat het is,wij hadden film rolletjes met 36 opnamen in plaats van een compact flash card voor duizenden foto’s nu schieten ze om maar wat te kunnen maken met 6 tot 10 beelden per seconden dus een prof doet dat met iets minder plaatjes.
En zo zijn er veel meer feiten op te sommen waarom een amateur fotograaf eerst eens moet leren fotograferen en dan mee praten en niet zoals men mij vaak vraagt hoe het nu moet en dan daarna verteld door de amateur dat ik het nog steeds na 55 jaar beroeps fotografie nog niet weer,maar wel daarna vragen of ze met mijn professionele camera(s) op de foto mogen om dan die foto op hun website te zetten,
Wij leerden vroeger van andere en op school en opleidingen,maar het meest in de praktijk,nu is men dus zoals ik al zij een prof als men een dag op het internet lees hoe men moet fotograferen.of les krijgt van iemand die zelf je gelooft het niet al na één jaar ervaring zelf les gaat geven.
Ik heb tot slot nog een tip,leer alles over fotografie van A tot Z
laat je niet gek maken door een verkoper als je een camera wilt aanschaffen of lenzen meteen het duurste te kiezen want daar wordt je geen fotograaf mee het is alleen kapitaal vernietiging,maar ja het is jullie geld toch en wie ben ik.
Als je zulke goede/mooie foto’s maakt dat anderen die graag willen hebben en er voor willen betalen ben je prof. Zelfs als je alleen maar lagere school hebt gedaan.
He is net als met muziekanten: de besten kunnen soms geen noot lezen.
Handige info. Lees ook het verhaal dat ik heb geschreven over geld verdienen met stockfoto’s
https://afbeeldingen.net/geld-verdienen-met-stockfotos/