Eens in de zoveel tijd moeten we allemaal eens uitwaaien, het hoofd leeg maken en even van een ander uitzicht genieten. Een goede manier om echt even helemaal weg te zijn is een stedentrip te boeken. Dit kan in het verre buitenland, maar ook in eigen land. Nieuwe dingen bekijken en inspiratie opdoen. Vergeet zeker niet je camera mee te nemen. In dit artikel een aantal tips om het beste te maken van een korte vakantie.
Belangrijk bij elke trip is de voorbereiding. Bedenk van tevoren welke lenzen je nodig gaat hebben. Een grote tas vol met lenzen en camera accessoires gaat op den duur namelijk letterlijk op je heupen werken. Een lichte uitrusting is vaak beter als je de hele dag op stap gaat. De verleiding is groot om al je lenzen mee te nemen, stel je voor dat… , maar vaak kom je er achteraf toch achter dat je slechts een beperkt aantal lenzen hebt gebruikt.
Veel concurrentie – Canon EOS 5D Mark II, 67mm, 1/160s op f/4, ISO 1600
Ik neem mijn spiegelreflexcamera in het vliegtuig altijd mee in de handbagage, alleen het statief gaat in de koffer als ik die meeneem. Maar vaak ben ik ook alleen met handbagage op stap. De limiet is dan vaak 12kg en de ruimte is beperkt. Dan wordt je vanzelf gedwongen een keuze te maken.
Beperk je cameratas daarom tot een paar zoomlenzen, bijvoorbeeld een groothoeklens en een zoomlens met een middenbereik tot 130 of 200mm. Vaak kun je door een paar stappen voor- of achteruit te zetten toch je gewenste compositie bereiken. Wees niet bang je benen te gebruiken. Ik merk dat beperking ook vaak de creativiteit ten goede komt. Je wordt gedwongen harder te werken om het gewenste resultaat te bereiken, maar misschien kom je ‘onderweg’ ook wel betere composities tegen.
Hotel New York New York in Las Vegas,
Canon EOS 5D Mark II, 32mm, 1/640s op f/4, ISO 1600
Een andere optie is om met een compactere camera op stap te gaan. Steeds meer fabrikanten brengen kleinere camera’s zonder spiegel, waarbij je toch lenzen kunt wisselen, maar ook een goede compactcamera kan prima zijn werk doen. Zorg er wel voor dat je de mogelijkheden van de camera kent voordat je op stap gaat, zodat je het maximale uit de omstandigheden kunt halen.
Mooi licht
Ga op stap als het licht op zijn mooist is, ongeveer een uur voor en na zonsopkomst en zonsondergang. Voordeel van vroeg op stap gaan is dat er minder toeristen op pad zijn en in de weg kunnen lopen, nadeel is dat je niet overal naar binnen kunt en dus beperkt bent in wat je kunt fotograferen.
Stop na zonsondergang niet met fotograferen, als de zon net onder is kleuren de wolken vaak nog (als ze aanwezig zijn) en bevat de lucht met een langere sluitertijd nog genoeg kleur. Ook worden de attracties dan vaak mooi uitgelicht, dit licht komt mooier uit als de lucht nog wat blauw heeft dan als deze helemaal zwart is. Het kunstlicht is dan meer in balans met het natuurlijke licht. Deze periode is erg kort, dus je moet van tevoren al goed bedenken waar je wilt gaan staan.
Gouden uurtje – Canon EOS 5D, 135mm, 1/50s op f/5.6 en ISO 320
Voor het vastleggen van lichtjes kun je trouwens beter tijdens zonsondergang op stap gaan dan bij zonsopkomst, de lichtjes gaan vaak uit als de zon net boven de horizon is. Probeer van tevoren uit te vinden wanneer de zonsondergang ongeveer zal zijn en bedenk dat de zon eerder uit het straatbeeld verdwijnt als er veel grote gebouwen in de buurt zijn. Is de zonsondergang rond etenstijd, probeer dan het dinner uit te stellen of eet tussen de middag al warm, dan is het licht vaak toch te fel om zowel details in de schaduw als in de lichte delen vast te leggen.
Heb je geen zin om met een statief op stap te gaan, maak dan gebruik van hulpmiddelen in de stad om als statief te dienen als je sluitertijden te lang worden voor onbewogen foto’s. Plaats je camera op een muurtje of leun met je lichaam tegen een muur met de camera ingeklemd. Maak gebruik van de aftelfunctie die automatisch een foto neemt na 5-10s.
1/15s is eigenlijk te langzaam om in de hand te houden, maar met beeldstabilisatie en meerdere foto’s snel achter elkaar te nemen toch scherp resultaat – Canon EOS 5D Mark II, 35mm, 1/15s op f/4 met ISO 100
Ook handig als je jezelf eens op de foto wilt zetten. Een andere handige toevoeging aan nieuwe cameramodellen is live view. Hiermee is het eenvoudiger om een compositie te maken als de camera op een muur of prullenbak rust.
Als je de sluiterknop langer ingedrukt houdt neemt de camera meerdere foto’s, vaak is de middelste uit een set van drie bij weinig licht het scherpst.
Monumenten
Je kunt er van uit gaan dat alle beroemde monumenten al op alle mogelijke manieren zijn gefotografeerd. Meestal doen toeristen dit vanaf ooghoogte, vaak zodra het gebouw in zicht komt. Probeer iets bedachtzamer met je compositie om te gaan.
London Eye – Canon EOS 5D, 135mm, 1/125s op f/4, ISO 320
Zak door je knieën, klim op een muur of trapje in de buurt om een hoger standpunt te kiezen, gebruik een telelens om aparte details te tonen of voeg een extra lokaal element toe om het monument te koppelen aan de locatie waar je bent (denk aan rode bussen bij Houses of Parliament of fotografeer de toeristen die elkaar fotograferen terwijl ze ‘de toren omduwen’ bij de Toren van Pisa). De beste foto van de Eiffeltoren hoeft niet genomen te worden bij de Eiffeltoren zelf, het gebouw is in heel Parijs te zien.
Ook is het niet vereist het gehele gebouw of monument in het beeld op te nemen, soms is het juist interessanter om slechts een detail te tonen. Samen met andere foto’s vormen die sfeervolle accenten in bijvoorbeeld een foto album. Ook kan een simpel detail foto soms interessanter zijn dan een overzichtsfoto en toch de sfeer van een locatie overbrengen. In je composities is het belangrijk om de scène tot de essentie terug te brengen, simpel is vaak beter.
Contrast tussen oud en nieuw – Canon EOS 5D, 40mm, 1/80s op f/4, ISO 100
Er lopen vaak veel mensen op de toeristische plekken, zeker na half elf ’s ochtends als het over het algemeen wat drukker wordt. Een foto zonder mensen kun je dan vaak wel vergeten. Geduld wordt echter vaak wel beloond. Probeer een langere tijd op een plek te blijven en goed te kijken naar de bewegingen. Veel toeristen komen als een groep aan en hebben vaak kort tijd op zo’n plek. Wacht je moment rustig af tot ze weer verdwenen zijn en reageer dan snel.
Het ligt voor de hand de bekende monumenten te fotograferen, dat is vaak de reden om naar een specifieke stad te gaan, maar vergeet ook niet eens een zijpad te nemen en de stad verder te ontdekken. Ook in de buitenwijken zijn interessante dingen te zien en te doen en je pikt ook wat mee van het lokale leven. Vergeet ook niet om de meer gewone onderwerpen te fotograferen, zoals je dinner of plaatselijke bewoners op weg naar het werk vast te leggen om extra ‘colour locale’ aan je fotoserie toe te voegen.
Big Ben in een ander licht en van een ander standpunt
– Canon EOS 5D, 40mm, 1/800s op f/4 en ISO 200
Dat kan ook door mensen te fotograferen. Verstop je niet maar maak met gebaren je intenties duidelijk, vaak vinden wildvreemden het niet vervelend om gefotografeerd te worden, als je het maar vraagt. Wees respectvol als ze nee zeggen. Gaat de actie te snel en heb je maar een seconde de kans, maak dan snel de foto. Soms hebben ze je niet eens door of kun je achteraf met een glimlach veel goed maken.
Binnen
Ook binnen valt er veel te fotograferen, bijvoorbeeld in een kerk of een attractie. Vaak is het dan het beste om de flits uit te schakelen en de ISO waarde op te schroeven. De kleuren komen dan natuurlijker over dan als ze ‘weggeblazen’ worden door de flits. Een flitser midden op de camera zorgt voor hard licht, waardoor het subtiele lichtspel of het zachte licht niet meer zichtbaar is. Daarnaast kan de flits als hinderlijke reflectie terug komen als je door glas probeert te fotograferen.
Binnen fotograferen, zonder flits meer sfeer
– Canon EOS 5D Mark II, 24mm, 1/40s op f/4 en ISO 1250
Schakel daarom de flitser uit als je de mogelijkheid hebt om toch goede resultaten te krijgen met een iets hogere ISO waarde en goede cameratechniek. En bedenk ook dat de mensen om je heen misschien toch een flitser gebruiken en invloed op je foto kunnen hebben. Controleer de resultaten dus goed achterop de camera.
Reisgenoten
Heb je reisgenoten bij je die niet van fotografie houden, zorg er dan voor dat ze zich niet aan je gaan storen. Probeer bijvoorbeeld vroeg of laat op de dag een paar uur aan fotografie te besteden en daarna samen met je reisgenoten leuke dingen te doen. Fotografeer natuurlijk wel (elkaar) bij de activiteiten die je onderneemt, maar laat de serieuze fotografie even wachten totdat het volgende gouden uur zich aandient. Of probeer een dagdeel of dag (afhankelijk van de duur van de stedentrip) te plannen waarin je helemaal los kunt gaan met fotograferen.
Een stedentrip is ideaal om je portfolio uit te breiden, foto’s te maken in een andere omgeving en te ontspannen. Met een beetje inspanning kun je toch met interessante resultaten terug komen, ook op locaties waar heel veel wordt gefotografeerd.
Hier heb ik weer veel aan. Dank je wel.
Of vrienden die er als een sneltrein doorheen vliegen ;-)
Ook een bijkomend voordeel, als je ervan houdt, is dat je meer mogelijkheden hebt om abstracte foto’s te maken.
Zelf ga ik altijd op pad met een tripod of een kleine gorillapod, aan langere sluitertijden ontkom ik niet omdat ik met een compact fotografeer (Canon G10) en de iso zo laag mogelijk wil houden (80-400) Ik schiet altijd in RAW en met de ruisreductie in Lightroom kan dit prima weggepoetst worden (ruis bij langere sluitertijden).
Als mijn man en ik op fotografietocht zijn in een stad zijn we elkaar binnen de 5 minuten uit het oog verloren. We gaan dan op ons eentje nog een tijdje verder tot we elkaar bellen met de GSM om terug af te spreken.
Met een groep kom ik nooit toe aan fotograferen, je loopt nooit bij de groep.
Prachtig,die foto’s die hier worden getoond.
Maar nu is mijn vraag, zijn de 5 waarden die hier weer gegeven worden een vanzelfsprekendheid of wordt er met de verscillende waarden heen en weer gedraaid,1-soort kamera,2-maat lens,
3-sluitertijd,4-focus en 5 is de iso waarde of is dit een vorm van ervaring ( veel doen is weten ) ?
Hoi Johan,
De keuze voor de waarden is afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken. De verschillende waarden hebben een onderlinge relatie, de keuze voor de ene waarde heeft gevolgen voor de andere waarde. In het artikel over de belichtingsdriehoek doe ik dat uit de doeken: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/belichtingsdriehoek/
Prima artikel Kenneth. Zeker voor iemand die vaak zijn heil zoekt buiten de stad als het om fotograferen gaat. Aansprekende voorbeelden, relevante tips, uitnodigend om ook binnen dit onderwerp eens (flink) actie te ondernemen! Klasse!
Beste Kenneth, Heel erg bedankt voor al je fantastische tips! Ik heb onlangs een Canon G12 gekocht en ik ben er heel blij mee. Ik heb in het verleden altijd Auto mode gefotografeerd, maar wil dat nu anders gaan doen.
Vanwege mijn gezondheid is het vaak voor me niet mogelijk in het Gouden Uurtje op stap te gaan. Mijn vraag is, Ik ga heel vaak hier in Dordrecht foto’s maken bij al die jachthavens in de binnenstad. Hoe kan ik bij bewolkt weer voorkomen dat de lucht op de achtergrond steeds overbelicht is. Ik fotografeer in zo geval in AV mode, f.8 met een ISO80 of 100 en Witbalans op bewolkt. Wat ik ook al probeer het blijft overbelicht. Misschien heb je een tip voor me!
Groetjies, Wilma
Hoi Wilma,
Ik ken de jachthavens daar, in Dordrecht heb ik lange tijd gewoond! Je zou kunnen experimenteren met de belichtingscompensatie. De camera stelt een bepaalde belichting voor en dan kun je -1 of -2 instellen. De gebouwen worden dan iets donker, maar ook de lucht waardoor de wolken zich weer aftekenen. Daarnaast kun je ook de belichtingsmethode aanpassen, als het goed is kun je kiezen om de hele scène te meten of een specifieke plek (spot). Daarnaast kun je de plek wijzigen waar de camera het lichtmeet. Dit wordt meestal bepaald door de plek waar je op mikt als je de sluiterknop indrukt. Door eerst op de lucht te mikken en dan de compositie aan te passen wordt de lucht gemeten en juist belicht.
Soms kan het contrastverschil echter te groot zijn en dan krijg je overbelichte luchten als de jachthaven goed is belicht. Dit is een beperking van de camerasensor. Een methode om dat te compenseren is om gebruik te maken van de HDR techniek of foto’s met verschillende belichtingen te nemen en die in Photoshop te combineren, maar dat gaat misschien te ver.
Beste Kenneth,
Dank je voor je tips! Ik ga het proberen. Gelukkig heb ik het probleem alleen maar bij wit, beetje mistige bewolking.Mijn camera combineert HDR images zelf, dus hoeft dat niet met Photoshop te gebeuren, dat is erg handig. Er is nu ook een filter adapter voor de Canon Powershot G12 beschikbaar. Die heb ik besteld tezamen met een polarisatie filter met UV coating van HOYA. Ik ga over 2 maanden weer naar Dingle en de Blasket eilanden en ook naar Sherkin island in Ierland en heb er heel veel zin in. Het is ongelooflijk mooi daar, vooral in het voorjaar.
Nogmaals bedankt voor deze fantastische website!
Groetjies van Wilma
Hallo Kenneth,
Al jaren volg ik je blog met veel plezier ik leer hier veel van en ga met veel tips aan de slag.mijn vraag is wat ik mee zou moeten nemen naar en stad ald New York .
Zelf denk ik aan camera 40 D, lenzen 17-55 en de 70 – 200
twijfel nog over statief omdat ik begrepen heb dat je deze niet in gebouwen mag gebruiken, de bedoeling is om de stad ook in de avonduren veel op de foto te gaan zetten.
Groetern Ronald
Hoi Ronald,
Ik heb in New York veel plezier gehad van een groothoek lens, met een cropcamera als de 40D moet je dan wel denken aan 10/12mm op zijn breedst, de 17-55mm kan net iets te krap zijn.
Statieven zijn soms lastig, in verschillende delen van de stad gaan ze er anders mee om en het kan ook per agent verschillen. De beveiligingsmensen van gebouwen vinden het vaak niet fijn als je binnen fotografeert, maar soms kom je er mee weg.
In Grand Central station is een statief een no-no, net zoals bovenop uitkijkpunten en ook lastiger bij Times Square, Rockefeller Center, financial district. Maar aan de andere kant van de Brooklyn Bridge wordt er vaak gefotografeerd vanaf statief en zo zijn er meer plekken.
Ik denk dat het met name ook aan komt op hoe druk het is, hoe hinderlijk je in de weg staat. Heel vroeg in de morgen is minder lastig dan op het moment dat iedereen op weg is naar huis en de metro. Misschien dat een monopod een goed alternatief is en anders een combinatie van goede cameratechniek (vasthouden) en iets hogere ISO waarden.
Kenneth,bedankt voor je reactie.
Ik ga denk ik zonder statief op reis en maar wat spelen met de iso.
De 10-22 mm van canon is en mooie lens maar nog niet in mijn bereik.
als ik terug kom zet ik en link voor de foto’s voor je neer maar ik ga eerst lekker genieten van new york.
Groeten Ronald
had ik de tijd en het geld om overal rond te reizen ik zou me nogal laten gaan
nu kijk ik vooral uit naar september om myn nieuwe camera goed te testen in turkije!!
ik hou het meest van natuur fotografie en de steden enz niet zo voor portretten
in de natuur kan ik ook heerlijk relaxen
Hallo,
Mooi stuk! bedankt voor de informatie!
Ik wil binnenkort met een vriend (ook gek van fotografie), een stedentrip doen maar weten niet wat nou echt leuk is om foto’s te maken. Zelf zaten wij te denken aan Berlijn of belgie. Heeft u misschien nog tips?
Vriendelijke groet,
Marcel Huisman
Berlijn is zeker een mooie stad van wat ik van de foto’s zie en in België is Brugge bijvoorbeeld een mooie stad. Ook natuurlijk Parijs of Londen. Als je in een stad gaat fotograferen, zorg er zeker voor dat je in de ochtend en avond op stap gaat, dan is het licht op zijn mooist.