- Portretten bij publieke evenementen
- Een straatparade fotograferen
- Introductie in portretfotografie
- Zelfportretten maken
- Tips voor het fotograferen op een bruiloft
Foto’s maken van landschappen of stilstaande objecten kan gaan vervelen. Veel fotografen gaan dan op zoek naar een onderwerp van vlees en bloed. Het makkelijkst is dit te doen in de stad, maar zomaar een cameralens op iemand richten is de eerste paar keren wel eng. Het vereist zelfvertrouwen en wat moed om hier overeen te stappen. Het bezoeken van publieke evenementen is een goede tussenstap om ervaring en zelfvertrouwen op te bouwen.
Veel mensen zijn met een camera op stap
Tijdens publieke evenementen zoals festivals, presentaties, publieke optredens, culturele evenementen, etc. zijn er veel mensen met camera’s op stap. Het is meestal een activiteit die je niet elke dag ziet en dat trekt camera’s aan. Bewust of onbewust houd je er dus rekening mee dat je wel eens op een foto terecht zou kunnen komen. Veel mensen hebben zich er op ingesteld of negeren het volledig, omdat ze bezig zijn met andere zaken. Zien ze het toch niet zitten dan zul je dit snel merken, dan is het het beste om op zoek te gaan naar een ander onderwerp.
De kans is echter groter dat de deelnemers van het evenement worden gefotografeerd. Vooral zij zijn gewend dat er een camera op hen wordt gericht, je moet van de aandacht houden of trots zijn op je werk wil je meedoen aan een evenement en dat maakt dat ze makkelijker te fotograferen zijn. Ze laten je rustig je gang gaan of poseren soms uit zichzelf. Zo kun je zelfvertrouwen opbouwen in het fotograferen van mensen.
Deelnemers zijn gewend dat mensen foto’s maken
Vaak zul je merken dat als je camera er een beetje professioneel uitziet (de meeste mensen vinden een grote lens professioneel) dat mensen graag voor je willen poseren.
Evenementenkalender
Elk weekend probeer ik een onderwerp te vinden waar ik een dagdeel kan spenderen. Ik kijk vaak eerst naar de evenementenkalender voordat ik naar andere onderwerpen ga zoeken. Publieke evenementen zijn iets waar je voor kunt plannen en naartoe kunt werken. Als je dan eenmaal arriveert ben je helemaal gereed foto’s te gaan nemen. Vaak zijn het eenmalige evenementen, daarom zul je vaak in mindere omstandigheden er toch ook naartoe willen gaan. De maanden mei en juni zijn vaak gevuld met veel mooie evenementen.
Keltfest 2008, Dordrecht
Tijdens de eerste dag van Dordt in Stoom in 2008 was het miezerig regenachtig weer. Toch zijn we gegaan en hebben we dankzij het zachte licht veroorzaak door de bewolkte lucht hele mooie resultaten kunnen krijgen. Met een hogere ISO waarde en iets verder geopend diafragma krijg je op zulke dagen resultaten die het in zwart-wit prima doen. Vaak heb ik ook een plastic zak bij me die over de camera en lens gelegd kan worden en tijdens dit soort miezerige regen helpt een zonnekap ook om druppels van de lens te houden.
Ik probeer altijd vroeg te arriveren, eigenlijk vanaf het moment dat het evenement begint. Veel mensen gaan pas na 11.00-12.00u op stap en dan wordt het vaak goed druk, als je er al om 10.00u bent heb je dus een volle 1-2 uur voordat de echte drukte daar is en dat kan net het verschil betekenen tussen wel of niet die foto te pakken krijgen waar je naar op zoek bent. Ook is om 10.00u het licht minder fel dan midden op de dag.
Voor de drukte op locatie zijn helpt
Op evenementen probeer ik er altijd op te letten dat ik niet in de weg ga staan van mensen die een foto willen nemen, of dat ik door hun beeld ga lopen. Als ik zelf een foto wil nemen probeer ik wel ruimte voor mezelf te maken, het helpt dan dat ik redelijk groot ben, maar soms moet je juist door de knieën om een beeld te kunnen maken. Veel mensen klagen dat er continu mensen door hun beeld lopen, ik zie het als een uitdaging. Veel ‘normale’ mensen zijn zich er geen moment van bewust dat wij met allerlei artistieke zaken bezig zijn of het interesseert ze niets. De uitdaging zit er dan in om toch een goed beeld te krijgen.
Als mensen zien dat ik mijn camera op ze richt blijven ze meestal even staan en geven een mooie glimlach. Vaak heb ik ze dan al te pakken, tenminste ik probeer dat. Toch neem ik nog een foto, misschien wordt die beter. Ik probeer dan snel te werken zodat ze weer verder kunnen, bedank ze met een glimlach of opgestoken duim terug. Soms heb ik achteraf ook een praatje of laat ik het resultaat op de camera zien.
Av
Bij evenementen is een snelle reactie geboden. Het is druk, dus je moet er voor zorgen dat de momenten die zich voordoen raak zijn. Daarom kies ik er vrijwel altijd voor om bij evenementen op mijn camera de stand diafragmaprioriteit in te stellen (de Av stand bij Canon, A bij Nikon). Dit betekent dat ik van tevoren een bepaald diafragma kan kiezen en dat de camera er de juiste sluitertijd bij zoekt. Diafragmavoorkeur combineer ik met de spotmeting stand, zodat de camera de juiste sluitertijd zoekt bij het deel van de foto waar de focus op valt. Hierdoor kan ik mij volledig richten op de compositie.
Poppentheaterfestival 2007, Dordrecht
Afhankelijk van de brandpuntafstand van de lens kies ik vaak standaard voor f/4-f/5.6 als diafragma instelling. Deze instelling garandeert dat het grootste deel van het gezicht scherp is, maar is nog wel zo beperkt dat de achtergrond onscherp wordt zodat er een scheiding tussen voorgrond en achtergrond is. Hiermee haal je ook de aandacht weg van mensen in de achtergrond voor zover ze geen felle kleding aan hebben.
Verder stel ik de camera in dat hij meerdere foto’s snel achter elkaar neemt om zoveel mogelijk gebruik te maken van een moment dat er net even niet iemand in beeld staat of de persoon net naar mij kijkt. Het kan net het verschil betekenen tussen wel of niet die hand van de omstander in beeld hebben.
Focus
Het menselijk oog is getraind om als het een gezicht ziet meteen naar de ogen te kijken. Ogen vertellen veel over de gemoedstoestand van iemand en in de evolutie hebben wij ons aangeleerd om zo gevaar of emoties te onderscheiden om goed te kunnen reageren op iemand. Het is van absoluut kritiek belang dat de ogen scherp zijn.
Maak oogcontact
Kies een focuspunt dat is gericht op de ogen. Aangezien we vaak composities maken met de regel van derden in het achterhoofd wordt de persoon vaak niet in het midden van de foto geplaatst, het middelste focuspunt helpt dan niet bij het zekerstellen dat de ogen scherp zijn. Kies daarom het focuspunt het dichtst bij de ogen. Soms duurt dit te lang, zeker op camera’s die niet een snelle selectiekeuze hebben, richt dan het middelste focuspunt op de ogen, houd de sluiterknop half ingedrukt en pas de compositie aan. Hierbij moet je opletten dat je niet een stand als AI Servo of AI Focus gebruikt, deze passen continu de focus aan.
Lenzen
Op evenementen heeft het vaak het meeste zin om te gaan voor een snelle zoomlens, eentje die zowel groothoek- als telebereik heeft. Hiermee ben je flexibel om snel een beeld te componeren aan de hand van de beschikbare ruimte. Per slot van rekening heb je meestal weinig ruimte om te gaan ‘zoomen met je voeten’. De meeste foto’s neem ik tussen de 85-135mm (op full-frame, 50-100mm op een crop-camera), dit zijn de portretstanden waarbij je het meest natuurlijke resultaat krijgt. Maar vergeet ook de groothoek niet, hiermee plaats je mensen in hun omgeving en geef je dus meer van de sfeer van het evenement weer. Een groothoeklens dwingt je ook om dichter op iemand te werken, waardoor de kijker vaak de scène in wordt gezogen.
Een groothoeklens laat je meer van de scène zien
Toch kies ik er vaak voor om gebruik te maken van een lens met een vaste brandpuntafstand. Hier zit meer uitdaging in en ik vind het uiteindelijke resultaat vaak scherper. Het is ook een goede manier om te wennen aan een lens, op den duur weet je voordat je de lens richt al waar je moet gaan staan en wat het resultaat gaat zijn. De Canon 50mm f/1.4, Canon 85mm f/1.8 en de Canon 135mm f/2.0 L zijn mijn favoriete lenzen voor evenementen.
Nabewerking
Tijdens evenementen zijn er veel felle kleuren, reclameboodschappen of kleding van omstanders die de aandacht kunnen afleiden. Ik kies er dan redelijk vaak voor om een foto in de nabewerking zwart-wit te maken. Door een beeld zwart-wit te maken leg je de focus terug op het onderwerp waar het om gaat. Daarnaast zien portretten er in zwart-wit ook op één of andere manier natuurlijker uit. Zal wel iets te maken hebben met het feit dat we vanuit historisch perspectief gewend zijn aan zwart-wit portretten.
Waarom zou stoom nooit een succes zijn geworden?
Verder is er vaak ook een gezonde dosis bijsnijden nodig. Je hebt niet altijd alles voor het kiezen, soms staat er net iemand met een rode jas in beeld die je tijdens het nemen van de foto over het hoofd hebt gezien. Toch is de foto dan vaak nog prima te redden door deze in de nabewerking bij te snijden. Soms maak ik zelfs van een verticale compositie een horizontale compositie of vice versa. De meeste camera’s hebben meer dan voldoende megapixels om toch nog een scherp beeld op te leveren.
Privacy
Als mensen geen redelijke verwachting hebben van privacy, als de foto’s smaakvol zijn en de persoon niet denigreren en als er vanuit de organisatie van het evenement geen beperkingen worden opgelegd aan fotografie, dan is het geen enkel probleem om een foto van iemand te nemen. Vragen hoeft niet, is soms wel netjes, maar kan er ook voor zorgen dat het er gemaakt uitziet. Dan is het vaak beter om net na het nemen van de foto even contact te zoeken. Ik heb verschillende keren gehad dat mensen naar aanleiding van een publicatie op mijn fotoblog contact met mij zochten en vroegen of ik nog meer foto’s had of grotere versies aan hen wilde doormailen.
Anders is het voor commerciële toepassingen, dan kan iemand zich beroepen op zijn portretrecht. Weet je van tevoren dat je een foto commercieel gaat gebruiken, vraag dan of dit akkoord is en laat ze een papiertje tekenen waarop ze toestemming geven.
Wat ik het leukste vind aan fotograferen tijdens evenementen (en ook op straat) is dat je niet weet wat je gaat krijgen. Het zoeken naar gaatjes, snel reageren en proberen een goed beeld te maken geeft een adrenaline kick die je tijdens het fotograferen van landschappen alleen krijgt als precies de weersomstandigheden samenvallen met een mooie locatie. Uiterst zeldzaam. Het zijn evenementen waar veel mensen op stap zijn met een camera, de uitdaging zit er dan ook in om onderscheidende foto’s te maken. Kortom, kom dit jaar uit die luie zondagsstoel en ga op pad met je camera!
Ik werk zelf met een FinePix S6500 fd
En vind het mooi dat Adobe Lightstroom ook in het Nederlands te verkrijgen is!
Hallo Keneth.
Erg leuk artikel. Vind het ook altijd leuk mensen te fotograferen zonder dat ze het weten. Krijg je vaak mooie gezichtsuitdrukkingen.
Heb echter een vraag. Ik heb een Nikon D 80 met een 28-75 lens, 2.8.
Wil hier echter nog een andere lens bij. Welke raad je aan.
Groeten,
Brigitta
Hoi Brigitta,
Sneaky ;)
Welke lens is altijd een moeilijke vraag, ligt een beetje aan je budget en beperkingen die je nu ervaart. Ikzelf fotografeer met Canon, maar kan je wel wat adviezen geven aan de hand van wat reviews die ik heb gelezen en prijzen op websites.
Met 28-75mm kun je twee kanten op, nog breder of juist meer telebereik (meer zoom). Voor meer zoom zou je kunnen denken aan de Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G VR, wordt goed besproken (net onder de €400). De Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED VR is goedkoper (rond de €180), bouwkwaliteit iets minder, maar ook over deze lens zijn veel mensen positief.
Qua groothoek heb ik erg positieve ervaringen met de Tokina 12-24mm (op Canon), was totdat ik de EOS 5D full-frame camera kocht één van mijn favoriete lenzen, die is rond de €470.
Hallo Kenneth,
Bedankt voor je reaktie. Met welke lens heb jij de foto’s bij dit artikel gemaakt? Kan ik deze maken met een lens met een diafragma van 4.5, 5.6 of moet ik dan meer denken aan een 2.8 telelens.
Groeten,
Brigitta
Hoi Brigitta,
De foto’s zijn gemaakt met een Canon 135mm f/2, 80-200 f/2.8 (de belletjes) en een Tokina 12-24 (publiek dat klapt). De zwart-wit foto’s op een regenachtige dag met rond f/3, de andere op zonnige dagen met diafragma f/5-f/5.6. Alles met de 135 is met een full-frame camera, dit betekent dat op f/5 en meer onscherpte in de achtergrond is dan met een crop-camera.
erg, handig, ben blij met dit stuk.
alleen had ik een vraag, is een 14 42, zuiko lens ook goed voor dit soort foto’s?
Hoi Martijn,
In principe kun je met elke lens uit de voeten, de 14-42 zal je echter dwingen om wat dichter op de mensen te kruipen om ze toch beeldvullend in beeld te krijgen. Maar dit geeft over het algemeen ook meer intimiteit en de kijker is meer betrokken.
Hallo Kenneth,
Hoe weet ik nou wanneer ik iemand wel mag fotograferen zonder dat ik dat eerst gevraagd hebt? Alleen bij evenementen? Of mag dat ook op gewoon op straat?
Mark.
Er is bij mijn weten in Nederland geen wet die het fotograferen van mensen op straat verbiedt. Als mensen geen redelijke verwachting hebben van privacy, als de foto’s smaakvol zijn en de persoon niet denigreren, dan kun je vaak een foto nemen.
Natuurlijk is het wel netjes om degene je intentie te tonen door het te vragen of met je camera te signaleren dat je graag een foto wilt nemen. Zeker als je een grote lens op hen richt. Geven ze een afwijzende reactie, dan kun je beter een ander onderwerp zoeken, maar veel mensen zullen zich gevleid voelen of denken wat een mafkees.
Het is tijdens een evenement eenvoudiger een foto te maken van mensen, er zijn dan veel camera’s op straat en zeker de deelnemers willen vaak graag poseren (niet altijd heb ik gemerkt tijdens Dordt in Stoom dit jaar, waarbij er geen glimlach te bekennen was bij de grote mannen op de kleine stoommachientjes, maar ze gaven ook niet aan het niet te willen). Dat maakt het makkelijker en er zijn ook meer onderwerpen voor handen, maar in principe lopen de onderwerpen gewoon op straat.
Hoi Kenneth,
Allereerst bedankt voor je website heb er echt al hele nuttige informatie vandaan gehaald!
Binnenkort mag ik een indoor dance evenement gaan fotograferen.
Ik heb een canon450D met een standaard lens van 18-55 f3.5-5.6
Nu kan ik een Canon 100-200 mm f/4.5 telelens kopen voor 95 euro, is deze geschikt voor dat soort evenementen?
Ook hoor ik van alles over een lichtgevoelige lens is er iets wat je me kan adviseren.
Als je ook nog adviezen of tips hebt zijn deze ook van harte welkom!
Alvast bedankt!
Groetjes Novy
Hoi Novy, ik denk dat je tijdens een indoor evenement problemen gaat krijgen met de sluitertijd met die lens, je moet minimaal een sluitertijd zien te halen van 1/100s-1/200s om scherpe resultaten te krijgen. Daarnaast is het bereik van 100-200mm waarschijnlijk te groot, je hebt waarschijnlijk een wijdere blik nodig, onder de 100mm, waarschijnlijker onder de 50mm.
Als het om het maken van portretten met een lichtsterke lens gaat dan zou je kunnen kijken naar een 50mm f/1.4 (in de €300 regio) of 1.8 lens (in de €100 regio), of de 85mm f/1.8 lens (in de €300 regio).
Een externe flitser kan ook helpen (de ingebouwde flitser in de 450D is waarschijnlijk niet sterk genoeg), let op dat je niet rechtstreeks op iemand flitst maar via een hoek (een muur of het plafond flitst) en pas de flitscompensatie naar beneden aan zodat je niet van die scherpe schaduwen krijgt.