- Aankoopadvies: Compact of spiegelreflex camera
- Aandachtspunten bij aankoop nieuwe camera
- Advies voor het overstappen naar een digitale spiegelreflexcamera
- Tweedehands foto apparatuur
- Introductie systeemcamera’s
- Aankoopadvies: Objectieven
- Aankoopadvies: Statieven
- De ‘plastic fantastic’ 50mm lens
- Introductie werken met een pentablet
Objectieven hebben de meeste invloed op het eindresultaat van je foto: scherpte, contrast, sluitertijd, etc. Ze zijn meestal belangrijker (op de fotograaf na) voor het eindresultaat dan de camera zelf. Een hele dure camera met een goedkoop plastic objectief zal zeker niet zulke goede resultaten opleveren als mogelijk is met die camera. Een kwalitatief hoogwaardig objectief op een goedkopere camera kan wel een groot effect hebben. De kunst is de juiste balans te vinden als je niet als miljonair bent geboren.
In objectieven wordt daarom ook door de meeste fotografen stevig geïnvesteerd, vooral ook omdat een lens (over het algemeen) langer mee gaat dan de camera body (mijn 80-200mm F2.8 is zeker 15 jaar oud). Vaak is het zo dat je beter kunt besparen op een iets goedkopere camera (met iets minder megapixels) en daarvoor in de plaats juist te investeren in een goede lens.
Ik heb bijna twee jaar geleden gekozen voor de Canon 300D (zonder objectief), terwijl de 350D net uit was. Deze was goedkoper en van (grotendeels) dat geld heb ik een 28-135mm zoomlens, met beeldstabilisatie, gekocht. Deze lens zit eigenlijk altijd op mijn camera en levert denk ik betere resultaten op dan als ik een 350D had gekocht en moest gaan voor de meegeleverde lens omdat het geld op is.
Objectieven worden specifiek gemaakt voor (en vaak ook door) de verschillende merken. Een Canon lens past niet op een Nikon body en vice versa, een Sigma lens komt met een Canon of Nikon vatting. Dit maakt ook dat als je voor het eerst voor een camera merk kiest en een spiegelreflexcamera aanschaft dat je een bewuste keuze moet maken voor langere termijn, anders kun je je investering in lenzen wegmikken.
Het is daarom handig te kijken naar wat voor verschillende objectieven er zijn, wat het logische pad is om te groeien in camera bodies, wat je eigen wensen en mogelijkheden qua budget zijn, etc. Investeer je stevig een Canon camera met bijbehorende objectieven en het blijkt dat je toch liever kiest voor Nikon als je toe bent aan een upgrade, dan heb je een probleem. Bij de eerste keer instappen weegt dit dus al erg zwaar, zeker als je van plan bent naar verloop van tijd 3-4 lenzen aan te schaffen.
Wisselen
Het grote voordeel van Spiegelreflex camera’s ten opzichte van compact camera’s is dat je de lenzen kunt wisselen, waardoor je afhankelijk van de situatie het ideale creatieve effect kunt bereiken (met de aan jou beschikbare lenzen).
Objectieven komen voor in twee varianten, met een vaste brandpuntafstand en als zoomlens. We drukken de brandpuntafstand uit in mm. Een vast brandpunt betekent dat je inzoomt door te lopen, met een zoomlens kun je in- en uitzoomen tussen de minimum en maximum waarde die de lens ondersteunt (minimaal 28 en maximaal 135 bijvoorbeeld). Je hoeft dus niet aan de wandel, hoewel natuurlijk wel altijd aan te raden meer dan één standpunt te proberen.
Een ander voordeel van zoomlenzen is dat je minder maak van lens hoeft te wisselen en dus ook minder kans loopt op stof op de sensor. Een algemene stelregel is dat een zoomlens van iets minder kwaliteit is dan een lens met een vaste brandpunt afstand, hoewel bouwkwaliteit hier zeker ook een rol bij speelt. De schade zit vooral in de maximale opening van het diafragma (bepaalt voor een groot deel hoe snel je maximale sluitertijd is en dus ook tot wanneer je nog ‘handheld’ kunt fotograferen). We zeggen dan dat deze lenzen minder ‘lichtsterk’ zijn.
Brandpuntafstand
Een mens kijkt normaal gesproken over een hoek va 45 graden naar de wereld. Een standaard objectief ‘kijkt’ ook in deze hoek. Hoeveel mm de brandpunt afstand moet zijn wordt bepaald door het vlak waarop het licht valt. Bij analoge camera’s is dit bijna altijd 35×24mm (kleinbeeldfilm), de 50mm lens is dan de standaardlens.
De sensor van een digitale camera is echter kleiner dan 35mm (24×16mm). Dit betekent dat je kortere brandpuntafstand nodig hebt voor de standaardlens, er treed een verlengingsfactor op van 1,5-1,6x de waarde die op de lens staat (en soms wel met een factor 2,0). In het geval van Canon moet je bijvoorbeeld de mm waarde van een objectief met 1,6 vermenigvuldigen en dit betekent dat een 200mm lens een 320mm lens wordt. Er zijn ook digitale camera’s die beschikken over een ‘full frame sensor’, deze is gelijk aan de 35×24mm kleinbeeldfilm afmeting en daar komt de mm waarde van de lens dus wel overeen met de echte waarde.
Wat voor een lens het is wordt bepaald door het aantal mm vergeleken met de standaardlens. Heeft een objectief een veel kleinere waarde dan 50mm (omgerekend van de standaard 35mm), dan is het een groothoeklens. Deze hebben een grote beeldhoek waardoor je meer van de omgeving ziet dan met je ogen. Ideaal om landschappen of hoge/grote gebouwen mee te fotograferen. Hoe groter de hoek, hoe meer kans je loopt dat gebouwen ‘krom gaan staan’.
Is de waarde veel groter dan 50mm, dan hebben we het over een telelens. Deze heeft een kleine beeldhoek waardoor het onderwerp vergroot in beeld komt en dus dichterbij lijkt. Ook lijkt de afstand tussen de achtergrond en het onderwerp kleiner dan bij een grotere beeldhoek, deze heeft dan ook minder kans om af te leiden. Door vervolgens met het diafragma te spelen kun je het onderwerp uit de achtergrond ‘liften’ en daarmee de extra aandacht geven die het verdient. Vaak komt een camera met een 18-55 (in het geval van digitaal) objectief. Dit is een standaardzoom, deze heeft een groothoek, standaard en telelens in één en is daarom een goede keuze om als startlens bij een camera te leveren.
Als laatste wil ik nog de macro lens noemen, deze maakt het mogelijk onderwerpen met een factor 1:1 te fotograferen, waardoor je bijvoorbeeld heel dicht bovenop een insect kunt kruipen en mooie grote detailopnamen van het dier of een plant kunt maken.
Lichtsterkte
Belangrijk te weten bij de aanschaf van de lens is de lichtsterkte die op de lens staat. Bijvoorbeeld mijn 28-135mm lens kent de toevoeging f3.5-5.6. Dit betekent dat bij 28mm de maximale opening van het diafragma 3.5 is, bij 135mm is dit nog maar 5.6. Er zijn ook zoomlenzen met een vaste waarde over het hele bereik. Mijn 80-200 lens heeft een maximale opening van f/2.8 op zowel 80mm als op 200mm. Het voordeel daarvan is dat je bij inzoomen niets aan licht inlevert. Nadeel is dat ze (veel) duurder zijn, groter (meer glas gebruiken) en daarom ook meer wegen (glas is zwaar).
Hulpmiddelen
Om het allemaal nog iets ingewikkelder te maken komen een aantal lenzen ook met hulpmiddelen. Canon heeft bijvoorbeeld de afkorting IS, die voor Image Stabilisation staat. Een lens met IS is duurder en zwaarder dan andere lenzen. Sommige andere fabrikanten bouwen deze juist in de camera in ipv in de lens, waardoor de lens minder zwaar wordt. Een lens met IS probeert aan de hand van de beweging deze te corrigeren en daarmee te voorkomen dat het beeld onscherp wordt bij een lichte beweging. De fabrikanten beweren dat dit vaak 1 a 2 extra lichtstops oplevert, ofwel schieten met een sluitertijd van 1/250 in plaats van 1/100 (1/250 -> 1/125 -> 1/100) waardoor je minder kans loopt op onscherpe beelden als je bijvoorbeeld op 200mm schiet. Stelregel is dat je moet proberen de sluitertijd minimaal zo lang te maken als het aantal mm. Op 200 is dit 1/200, op 400mm is dit 1/400, op 100mm is dit 1/100. Anders loop je de kans op bewegingsonscherpte in de foto.
Waar op letten
De kwaliteit van de lens wordt bepaald door het beeld dat hij oplevert. Hierbij spelen zaken mee als vignettering. Dit betekent dat je een donkerder beeld krijgt aan de randen van de lens dan in het midden van de lens. Vooral duidelijk als je het contrast in een beeldbewerkingsprogramma helemaal opvoert, dan krijg je soms hele donkere randen. Iets wat soms ook erg mooi kan zijn, maar niet voor kwaliteit staat. Met de ‘cropfactor’ bij digitale camera’s is dit effect wel veel minder, omdat je minder van de buitenranden van de lens in beeld krijgt.
Ook hebben lenzen te maken met onscherpte bij de randen. Het middendeel is dan veel scherper dan de rand. Hoe duurder de lens, hoe minder dit effect het geval zal zijn. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat lenzen op een bepaald diafragma het beste presteren, de zogenaamde ’sweet spot’. Weten wanneer de lens van scherpte naar onscherpte over gaat kan soms het verschil zijn tussen super en net niet.
Hopelijk heb je nu een goed/beter idee waar op te letten bij het kopen van een nieuwe lens. Twijfel je over een aantal lenzen, dan is het een goed idee om op internet te zoeken naar ervaringen van andere gebruikers. Ook kun je overwegen om de lens eens een keertje te huren en er een dag of weekend mee te fotograferen. De meeste camerawinkels bieden de mogelijkheid om dit te doen, vooral aan te raden bij de duurdere lenzen.
Beste Kenneth,
Het is een hele goede site voor een beginnende amateur zoals ik. Thanks for sharing.
Beste Kenneth.
Even wat over een 65++ die graag meer wil weten over DSRC.
Nu ik zo veel van je lees en veel informatie krijg,hoop ik dat ik een goede keus heb gemaakt.Misschien had ik eerst meer moeten lezen en informeren voor de aankoop ,maar mijn vertrouwen ging ook uit naar mijn foto vakman.Mijn keuze viel op (samen met hem ) op: Panasonic LUMIX L1K
met leica lens 14-50 m m /F2.8-3.5″.dit was een mooie aanbieding.
Heb ik een goede keus gemaakt ?
Ik weet wel dat ik nog dat ik nog veel van je zal lezen en leren,en dat zal ook nodig zijn ,daarvoor mijn HARTELIJKE DANK voor zoveel gratis info, en wens je veel succes ,waar ik dan veel van op steek. Groeten Ton . wijchen
Beste Kenneth.
Even wat over een 65++ die graag meer wil weten over DSRC.
Nu ik zo veel van je lees en veel informatie krijg,hoop ik dat ik een goede keus heb gemaakt.Misschien had ik eerst meer moeten lezen en informeren voor de aankoop ,maar mijn vertrouwen ging ook uit naar mijn foto vakman.Mijn keuze viel op (samen met hem ) op: Panasonic LUMIX L1K
met leica lens 14-50 m m /F2.8-3.5″.dit was een mooie aanbieding.
Heb ik een goede keus gemaakt ?
Ik weet wel dat ik nog dat ik nog veel van je zal lezen en leren,en dat zal ook nodig zijn ,daarvoor mijn HARTELIJKE DANK voor zoveel gratis info, en wens je veel succes ,waar ik dan veel van op steek. Groeten Ton . wijchen
Beste Ton,
Ik heb deze camera nooit in handen gehad, maar ik weet wel dat hij best goed aangeschreven staat. Goede dynamische kleuren en beperkte ruis. Een Leica lens kan nooit fout zijn. Enkele nadelen die worden genoemd zijn de beperkte hoeveelheid autofocus punten, de donkere zoeker en LiveView (compositie maken met het LCD scherm ipv door de zoeker). Uit de besprekingen begrijp ik dat hij de concurrentie met de Canon EOS 30D en Olympus 510, ten tijde van het uitbrengen in 2007, prima aankon.
Daarnaast is het altijd goed te bedenken dat het niet altijd om de ’tool’ gaat, ook met de goedkoopste compact camera gelden de meeste tips en aanreikingen op deze site. Ga vooral experimenteren en mooie foto’s maken met de Lumix!
Hallo Kenneth,
Wat een Top site! Hier ga ik nog veel komen want juist bezig een DSR uit te zoeken.
Ik zou graag je advies ter harte nemen vooral te investeren in objectieven tov. een body. Ik ben dan ook vooral geïnteresseerd in de ‘budget’ EOS450d en de D60.
Kun je in zijn algemeenheid iets zeggen over welke ‘set’ van lenzen je in elk geval in je tas zou willen hebben qua bereik en lichtsterkte? Ben dan vooral benieuwd naar de afwegingen en verhouding bereik/ foto kwaliteit.
Alvast dank! Groeten,
Niels
Hoi Niels, een moeilijke vraag, de mogelijkheden zijn eindeloos zonder een idee van de onderwerpen die je wilt gaan fotograferen en budget.
In het algemeen kan ik een 50mm 1.8 lens aanraden voor de beste prijs/kwaliteit verhouding, geweldige lenzen (merk maakt niet zoveel uit) voor het geld (rond de €100). Groot voordeel is dat je door de vaste brandpuntafstand door je te bewegen leert composities te maken en een lichtsterk objectief hebt.
Ben je geïnteresseerd in landschap of architectuur, dan is een groothoeklens aan te raden, de Tokina 12-24mm (komt met Nikon en Canon vatting) is mij altijd erg goed bevallen.
Ik ben toen ik mijn Canon EOS 300D kocht begonnen met een 28-135mm f3.5-5.6, een mooie beginners zoomlens met beeldstabilisatie ingebouwd.
Ben je meer op zoek naar telebereik, kijk dan eens bij de 70/75-300 lenzen. Zijn vaak wat licht waardoor ze niet helemaal stabiel zijn, maar hebben wel veel zoom voor een leuke prijs.
ha kenneth,
dank voor je tips. ik heb de knoop doorgehakt en een mooie nikon d90 gekocht met een 18-105 vr objectief. die ga ik nu eerst maar eens als vertrekpunt gebruiken om een voorkeur te ontwikkelen. ik ben benieuwd!
groeten, en succes met de site!
Hoi Kenneth,
Wat een superinteressante site heb je gemaakt! Ik als beginnende fotograaf heb er al veel informatie van af gehaald.
Ik heb nog wel een vraag over objectieven. Ik ben van plan een Sony a200 aan te schaffen, maar weet nog niet goed welke lenzen ik daarbij zal kopen. Ik heb een leuke aanbieding gezien met een body, een 18-70 mm lens en een 75-300 mm lens. Volgens de verkoper in de winkel ben je dan in 1 keer klaar en kun je voorlopig vooruit. De prijs valt binnen mijn budget dus het is zeker een optie.
De body wordt geleverd met Sony lenzen of Sigma lenzen (die laatste combi is nog iets goedkoper zelfs). Kun je bij een Sony body het beste Sony lenzen gebruiken of is Sigma ook een optie?
Ben benieuwd naar jouw vakkundig advies.
Groetjes Jorien
Hoi Jorien, Sigma staat zeker niet verkeerd aangeschreven, om welke lenzen zou het in dat geval gaan? Let bij de Sony 75-300 op dat hij een meedraaiend voorelement heeft, met een polarisatiefilter erop moet je die dan na elke keer focussen bijstellen.
Hoi Kenneth,
mooie site: even een hele praktische vraag: ik had altijd al een analoge canon SRL camera en heb een paar jaar gelden een digital;e gekocht: daarbij nu dus de bijgeleverde lens van 18-55 en de lenzen van 75-300 en 35-80 die ik al had.
Ik vraag me af of het zin heeft een echte groothoeklens van 14 mm aan te schaffen (zag dat die peperduur zijn) of dat de winst daarvan voor een amateur gering zal zijn.
groet
Erica
Hoi Kenneth,
Ik heb net een Nikon D 90 gekocht met een 28-75 mm/f2.8 lens.
Ik ben van plan om veel sporters te fotograferen, zeilwedstrijden (volg ik met een sloep) voetbalwedstrijden van mijn zoon en volleybalwedstrijden van mijn dochter. Welk zoombereik heb je daar minimaal voor nodig? Ik zit nl. te twijfelen tussen een 70-200 mmm/ f2.8 lens (erg prijzig) of een 70-300 mm /f 4-5,6 ook macro (is goedkoper). Beide zijn Tamron lenzen.
Welke raad je me aan? Ik hoorde dat bij de 70-300 mm lens de foto’s wat wollig worden.
Groet Renny
Hoi Renny,
Als ik even mag antwoorden. Ik heb ook net een D90 gekocht met een Nikon 16-85mm/3.5-5.6 lens. Ik heb hetzelfde doel als jij nml. sportfotografie. Ik wist van te voren wel dat mijn lens hier niet echt geschikt voor is, maar ja je wil ook wel een makkelijk hanteerbare lens voor alledaags gebruik zoals feestjes en verjaardagen.
Mijn buurman heeft een Nikon 70-200mm/2.8 gekocht. Een hele mooie lens, zonder twijfel, maar wel een aanslag op je bankrekening.
Mijn advies is om gewoon een keer beide objectieven te huren en ermee te spelen. Bij Camera-express is dit mogelijk. Door ermee te werken kom je erachter hoe hij bevalt. Denk ook aan de grootte en het gewicht. Door het vele glas is bijv. een F2.8 lens een stuk zwaarder. Ben je bereid hiermee te sjouwen?
Als je met een sloep een wedstrijd wil volgen is beeldstabilisatie wel aan te raden.
Een 200mm of 300mm? Je zal moeten kijken wat je afstand is en hoe dicht je het object wilt vastleggen. Voor volleybal is een 200mm volgens mij genoeg. Voor voetbal kan je ook hele mooie foto’s maken. Een 300mm haalt de voetballer wel weer een stuk dichterbij. je levert met de lens die jij noemt wel aan lichtsterkte in.
Ik zou net als ik het gewoon eens proberen. Misschien heb je wel iemand in je omgeving die je een dergelijke lens kan lenen.
Groeten Erik
Hoi Kenneth,
Ik heb een vraagje met betrekking to lenzen. Ik ben van plan een Canon Eos 1000D camera als eerste D-SLR camera te kopen. Nu kan je kiezen tussen een gewone lens van 30-55mm en een 30-55 IS lens voor 30 euro meer. Is deze IS lens een groot voordeel ten opzichte van de gewone, en dus de extra prijs waard, of maakt het niet veel uit en kan ik beter de ‘gewone’ lens nemen?
Met vriendelijke groet,
Martin
Hallo Martin,
Ik denk dat je de 18-55 bedoeld ipv 30-55 als je het tenminste over Canon lenzen hebt (andere kijk ik zelf nooit naar).
Lees er eens wat revieuws (dpreview bijvoorbeeld) over en kom tot de conclusie dat de IS uitvoering wel degelijk waard is om iets meer voor te betalen.
Ik heb hem zelf ook nog en ben er best tevreden over. Niets mis mee voor dat geld. Verwacht geen L kwaliteit natuurlijk want daar betaal je ook niet voor maar het is een leuke allround lens om mee te beginnen.
Hoi Jeroen,
Bedankt voor je antwoord. Ik bedoelde inderdaad 18-50mm. Ik hoef inderdaad (nog) geen hele dure lens. Ik wil gewoon een d-slr camera omdat ik toch tegen de limieten van mijn 5 jaar oude compact aan begin te lopen, en ik graag met raws zou willen werken. En daarbij een ‘allround’ begin lens. Daarnaast heeft mijn vader een canon eos 350d, dus dat is sowieso handig met lenzen uitwisselen.
Hallo allemaal,
Dan had ik toch ook nog een vraag betreft objectieven want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zou graag een betaalbare lens hebben om in n te kleine huistudio fullbody te kunnen schieten. Ik ben in het bezit van een standaard lens (canon 18-55) een sigma 70-200 en een canon 50mm 1.8. het meest gebruik ik de 50mm (geweldige lens voor dit werk, zeer scherp en heel betaalbaar).
Nu zou ik graag eens ook fullbody willen schieten, maar dat lukt niet zonder extreem groothoek vertekening.
Heb wat testen gedaan met de standaard lens en ik kom bij fullbody uit tussen de 24 en 35 mm …
graag zou ik een prime hebben die dus daar minimaal of geheel niet vertekend ?
of een mogelijke andere lens die daar zeer buikbaar voor is. maar ook betaalbaar blijft.
de studioruimte is een gewoon redelijke slaapkamer van +/- 3×4,5mtr
iemand die mij een advies kan geven ?
en kom aub niet met omrekentabellen en cropfactors aan, want dat is de reden waarom ik door de bomen het bos niet meer zie.
alvast erg bedankt voor de hulp…
gr, Marco
Hoi Marco,
Goed dat je je huiswerk hebt gedaan en hebt geprobeerd wat werkt in de ruimte, 24-35mm. Belangrijk is nog wel te weten wat je budget is.
Op de rand is de Canon 35mm F2 lens, ziet er wat ouderwets uit, maar de prijs is met € 245 misschien aantrekkelijk en de kwaliteit prima. Maar zoals gezegd, misschien op de rand. De Canon 28mm F1.8 USM is stiller en heeft een extra stop licht. Hij kost wel tegen de € 395, daar komt je budget meespelen. Er is ook een F2.8 variant zonder USM en met twee stops minder licht, maar deze is dan ook € 180. Een 24mm lens komt weer in de buurt van de groothoeken en vertekent mogelijk.
De genoemde prijzen zijn internet prijzen. Het is waarschijnlijk een goed idee om de verschillende genoemde lenzen eens te testen in een winkel.
Dank je Kenneth,
Mijn budget wil ik rond de €400 houden, met een max van €500.
35mm heb ik ook al veel naar gekeken, en lijkt me erg interessant, maar heb zo her en der ook nog wat exif gegevens bekeken van sommige foto’s van andere en zie bij een aantal goede standpunten, full body’s erg veel genomen op 14mm en zonder vertekening ? Dit zullen waarschijnlijk de erg hoge prijsklasse zijn, en dus maakt het mij nog steeds moeilijk.
35 of 28 prime is interessant, maar behoort misschien ook macro of zoom tussen de 14 en 35 > tot de mogelijkheden?
veel lenzen, veel keus, veel verschillen…. erg moeilijk zoeken wat nu echt geschikt is.
belangrijkste is dat hij ragscherp is !
prime of zoom .
ik en er nog niet aan uit, en elke winkel versteld een ander verhaaltje en komen uiteindelijk uit op de usm is EF lenzen van rond de €2000 ? en dat is dus nu net niet wat ik zoek.
enig ervaringshulp meer dan welkom. vooral ook omdat het kleine ruimte betreft met minimale afstanden tussen model en fotograaf.
grt, Marco
Hey Kenneth
nu zie ik net dat jij ook in het bezit bent van een Canon EF 28-135 f3.5 iS Usm. deze valt dus ook binnen mijn budget, is dit misschien een aanrader ? vooral voor studio foto’s en korte afstanden?
of kan ik toch beter me op de primes concentreren?
grt, marco
Bedankt Kenneth, voor je vele leerzame en leesbare artikelen!
Ik wil je graag de volgende vraag voorleggen: als ik de keuze zou moeten maken tussen de aanschaf van een 2.8/17-50 objectief of een 2.8/24-70 objectief welk zou ik dan moeten kiezen als het meest bruikbare objectief? Of anders gevraagd: welk zou jij kiezen als er maar een mocht nemen? Misschien zijn er ook nog lezers die mij kunnen adviseren?
Met groet – Menno
Bese Menno,
De 17-55mm f/2.8 IS USM en de 24-70mm L f/2.8 USM zijn twee heel goede lenzen, dat staat als een paal boven water. De verschillen zijn echter duidelijk aanwezig: de kleuren van de L-lens zijn ietsje beter, het bokeh is fraaier en de lens heeft geen last van vignettering. De bouwkwaliteit van deze lens is superb en is stofdicht, bovendien zul je nooit last hebben van stroeve zoom.
Nadelen zijn de kortere reikwijdte waardoor er minder groothoek overblijft, en de lens heeft geen beeldstabilistaitie (zie opmerking Kenneth v.w.b. nieuwe versie in februari). De lens is een paar honderd euro duurder dan de 17-55mm lens.
De 17-55mm heeft als voordeel dat het IS heeft, erg scherpe beeldkwaliteit heeft, een grotere reikwijdte heeft en dus meer groothoek (landschapsfotografie) en hij is een paar honderd euro goedkoper. Nadelen: bokeh is minder mooi, minder degelijke bouw, heeft erg veel last van stofvorming, zoomwerking gaat niet erg soepel. De vignettering treedt op bij f/2.8 over het gehele zoombereik.
Al met al komt de 24-70mm L f/2.8 USM er beter uit dan de 17-55mm, en heeft de laatste alleen als voordeel dat er IS op zit. Als laatste overweging kun je nog in je achterhoofd houden of je ooit overstapt op een FF camera. Doorgaans overleeft een lens de camera.
Veel plezier met het maken van je keuze, immers kiezen tussen twee goeden is geen kwade keus.
Vriendelijke groeten,
Martin Nauta
Hoi Menno,
De beste keuze is onder andere afhankelijk van of je op een crop of full-frame camera de lens wilt gaan gebruiken? 24mm is mogelijk te weinig voor groothoek op een crop camera.
Als je een Canon hebt, wacht dan iig tot de aankondiging rond PMA (geruchten zeggen 9 februari), er gaan geruchten dat er een 24-70 met beeldstabilisatie (IS) zit aan te komen.
Beste Kenneth,
Wellicht is het niet de bedoeling om vragen aan je te stellen, maar omdat jouw foto’s op deze site stuk voor stuk van uitzonderlijke kwaliteit zijn waag ik de gok toch maar.
Fotografie is een hobby die ik combineer met Friese paarden en Ierse Wolfshonden. Veelal fotografeer ik die in het bos of op de hei. Het type camera dat ik gebruik is de Canon 40D.
Mijn vraag aan jou is:
welke lens leent zich het beste voor dit soort onderwerpen die én veel licht absorberen (de zwarte paarden)of nodig hebben (weinig licht in het bos) én vaak een snelle sluitertijd.
De lenzen die ik tot nu toe gebruikt heb zijn de 50mm f/1.4 en de 17-85mm f/4-5.6. Mijn gedachten gaan uit naar de 70-200mm f/4 (IS) USM en de 135mm f/2. Het verschil in prijs van de 70-200 met of zonder IS is groot, maar waarschijnlijk zal het daar wel op uit komen.
De f/2.8 is mij te zwaar en lijkt mij minder geschikt om handmatig mee te fotograferen.
Wat is jouw ervaring met dit soort onderwerpen en lenzen, en zijn dit volgens jou wel de meest geschikte lenzen voor dit soort werk.
Nogmaals, als je het vervelend vindt om dit soort vragen voorgelegd te krijgen, dan heb ik daar alle begrip voor.
Bij voorbaat hartelijk dank,
Met vriendelijke groeten,
Martin Nauta
Hoi Kenneth,
het was heel fijn om over objectieven te lezen maar….. ik vraag me heel erg af wat ik nu het best kan doen. Ja, ik wil een (mijn eerste) objectief aanschaffen en wat is nu wijsheid. Ik hou van Macro’s maar de mensen die me opdrachten geven, willen vaak gewoon foto’s met mensen erop. Ik hou ervan om speciale dingen met de foto’s te doen, iets creatiefs, heeft dat ook nog invloed op welk objectief ik het best als eerste kan aanschaffen. Ik heb een Canon 400D en ga het liefst (denk ik) voor Canon objectieven al heeft iemand me de Sigma 7-200 2.8 aanbevolen en weer iemand anders een 24-70 (geloof ik) objectief van, ik dacht, Canon.
Hallo Kenneth,
om landschapsfotografie wat serieuzer aan te gaan wil ik een (ultra-) groothoeklens kopen. Mijn Nikon 18-200 kan (vanwege de 1,5 crop) niet wijd genoeg en is bij 18mm ook niet op z’n best.
Nu ben ik na wat orienteren aan het denken over de Sigma 12-24. Een van de redenen hiervoor is diens mogelijkheid later ook ooit op een Fx-Nikon te kunnen functioneren. In een van je artikelen zag ik echter dat de vignetting daarbij toch aardig merkbaar is. Is er een beter alternatief (wetende dat de 14-24 niet in het budget past)?
Mvg,
Jean-Paul
Hoi Jean-Paul,
Omdat die Sigma 12-24mm is geproduceerd voor full frame camera’s is het probleem met vignetting daar minder aanwezig dan andere ultra-groothoeklenzen (behalve met wijd open diafragma, minder relevant voor landschapsfotografie), hoewel wel zichtbaar op 12mm. Zeker vanaf 14mm en f/8-f/11 zijn de resultaten goed.
Nadeel is dat je geen filters op de lens kunt gebruiken voor het vooruitstekende eerste glaselement. Sigma heeft af en toe wat ‘issues’ met quality control, dus controleer de scherpte van de lens en de vignetting voordat je tot aankoop overgaat.
Op deze pagina staan voorbeelden en reacties van eigenaren van de lens: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=32767645
Hallo Kenneth,
bedankt voor de snelle reactie! Ik heb inderdaad vaker gelezen dat de QC van Sigma niet bekend staat als de beste van de branche. Is het voor iemand die er niet heel veel verstand van heeft te doen om een slecht exemplaar te herkennen? En als ik pas na een week merkt dat het objectief niet helemaal scherp is (“soft corners”), wat zijn de mogelijkheden dit opgelost te krijgen onder de noemer garantie?? Is Sigma daar redelijk of wordt dat een moeilijk verhaal?
Met vriendelijke groeten,
Jean-Paul
Hoi Jean-Paul, de kans dat je een lens krijgt met een heel groot probleem is niet zo groot, misschien valt het niet eens op als je er niet op 100% naar kijkt. Met landschappen fotografeer je met name met een dicht diafragma, problemen met een wijd open diafragma kom je dan ook niet snel tegen. Over het algemeen is met +2 stops van de maximum opening vaak al een erg goed resultaat te bereiken. Ik zou de maximale diafragma opening alleen testen om te weten wat de limiet van de lens is en om te weten hoe daar omheen te werken. Ik heb geen ervaring met garantie van Sigma, maar ik neem aan dat als je echt grote zorgen hebt dat ze een lens kunnen hercalibreren of repareren.
Hoi Kenneth,
Allereerst wil ik even zeggen dat ik je site super vind! Ik ben net begonnen met fotografie en heb een canon 1000D met 18-55 IS gekocht. Ik heb al heel wat gelezen op je site, en me natuurlijk aangemeld voor je nieuwsbrief! Erg handig, want je legt alles heel duidelijk uit, ook voor een beginner!
Nu zou ik je echter graag iets vragen, ik ga van de zomer naar Canada, en zou graag een objectief bij kopen waarmee ik bijv. beren of orca’s dichterbij kan halen. Zelf dacht ik aan de canon 55-250 IS, welke nog mooi binnen mijn budget ligt. Is dit een geschikte lens voor mijn doel?
Beste Kenneth,
Kun je me advies geven over het volgende?
Ik heb onlangs een nieuwe camera aangeschaft, een canon 550d met de 18-55 kitlens. Mijn vorige camera was een compactcamera.
Nu ben ik me aan het oriënteren op de objectieven. Welke lenzen wil ik de komende jaren aanschaffen?
Op basis van reviews en fora ben ik tot de volgende set gekomen:
– Canon EF-S 18-55 mm F/3.5-5.6 IS (reeds in bezit)
– Canon EF-S 55-250 mm F/4-5.6 IS (€ 209,- voor tele/zoom foto’s)
– Canon EF-S 60 mm F/2.8 MACRO USM (€ 348,- voor de standaard familiekiekjes binnen en voor macrofotografie)
– Canon EF-S 15-85 mm F/3.5-5.6 IS USM (€ 565,- als vervanger voor de 18-55 kitlens).
De zoomlens wil ik nog voor de vakantie aanschaffen (is dit een goede keuze of kan ik beter voor een lens met meer zoom gaan, bijvoorbeeld de Canon EF-S 18-200 mm f/3.5-5.6 IS van € 398,-). In het najaar wil ik vervolgens de Macro-lens aanschaffen en volgend jaar de 15-85 lens. Deze laatste zie ik dan als de allround lens om mee op stap te gaan.
Ik ben een beginnend amateurfotograaf die feitelijk nog moet ontdekken wat leuk is om te doen. Naast het maken van familiekiekjes ben ik ook vaak in het zwembad te vinden om mijn dochter te fotograferen bij het waterpolo. Dit zwembad is vrij nieuw en door het vele glas zijn de lichtcondities daar behoorlijk goed.
Alvast bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groet,
Gerard
Beste Kenneth en andere lezers van deze prachtige site,
Sinds een jaar ben ik in het bezit van een digitale spiegelreflex (Sony alfa 200) en ik heb daarbij een standaard kitlens 18-70 mm.
Zo vlak voor mijn volgende vakantie (de reis gaat dit keer naar Schotland) wil ik graag een nieuwe lens aanschaffen en ik zit te denken aan een lens met iets meer zoom (bv. 70-300 mm.)
Gezien de prijzen van de Sony lenzen heb ik ook gekeken naar Tamron en Sigma lenzen. Deze zijn in aanschaf een stuk goedkoper, maar ik vraag me af of deze net zo goed werken met een Sony body of dat een Sony lens beter zou zijn. Als het veel scheelt in kwaliteit ben ik best bereid iets meer te betalen.
Heeft iemand ervaring met een Sony body en een Tamron of Sigma lens? Ik hoor het graag! Alvast bedankt.
Groeten,
Jorien
Hoi Jorien, Sigma en Tamron zijn zeker niet per definitie slechter, een goed exemplaar kan soms net zo goed zijn als een model van de ‘merken’. Mijn vader en zus hebben beide een Tamron 70-300mm (voor Canon), de lens produceert mooie kleuren, hij maakt wel wat geluid bij het scherpstellen en is naar mijn smaak iets te licht waardoor hij niet in balans is met de camera.
Als je de Highlands in gaat en in landschappen geïnteresseerd bent, dan kan het aanschaffen van een groothoeklens ook de moeite waard zijn.
Hoi Kenneth,
Bedankt voor je antwoord. Ik zal ook een groothoeklens nog eens overwegen. Heb ik niet al een aardige groothoek met mijn 18-70 mm lens?
Succes met je site!
Beste Jorien,
Als je een 70-300 overweegt kun je b.v. op *Marktplaats* eens
rondkijken. Daar zijn veel goede objectieven voor Sony voornamelijk van de voorganger Minolta te koop voor redelijke
prijzen. Kiezen kun je uit de Minolta ,maar ook uit Sigma,Tokina en ook Tamron. Zelf prefereer ik de Tokina 60-300, superlens.
Maar ik heb ook een Sigma 24-135/f.1:2.8, fantastisch. Beter dan
de meeste Sony lenzen. Je kunt ook naar de APO van Sigma
75-300 op Marktplaats zoeken. Kijk echter eerst op Dyxum.com
dan weet je wat de betere lenzen zijn. Succes. Gerald
Hoi Gerald,
Bedankt voor je antwoord. Ik zal zeker eens gaan kijken op de genoemde websites. En Tokina, daar had ik nog nooit van gehoord! Dus voordat ik een lens aanschaf zal ik me nog eens goed orienteren.
Nogmaals bedankt voor de tips.
Beste Kenneth,
Ik ben blij met het lezen van de info op je website en het heeft mij op weg geholpen bij het maken van mijn keuze.
Bedankt en hopelijk blijf je veel goede tips en trucs geven!
Ten eerste wil ik even zeggen dat het een fantastische site was waar heel veel interessante artikelen in staan, die zeker de moeite waard zijn om te lezen.
Ik heb een vraagje over de aanschaf van een lens.
Ik ben in het bezit van een Canon 550D met een standaard kitlens, nu ben ik me aan het oriënteren voor de aanschaf van een telezoom-lens en ben aan het twijfelen tussen een Canon EF 70-200 f4.0 L IS USM en een Canon EF 70-200 f2.8 L USM.
Ik weet dat de f2.8 lichtsterker is en dat de f4.0 IS bezit, de prijs van beide lenzen is ongeveer gelijk.
Welke lens zou jij aanraden?
Succes met je site en ga vooral door.