- Aankoopadvies: Compact of spiegelreflex camera
- Aandachtspunten bij aankoop nieuwe camera
- Advies voor het overstappen naar een digitale spiegelreflexcamera
- Tweedehands foto apparatuur
- Introductie systeemcamera’s
- Aankoopadvies: Objectieven
- Aankoopadvies: Statieven
- De ‘plastic fantastic’ 50mm lens
- Introductie werken met een pentablet
Objectieven hebben de meeste invloed op het eindresultaat van je foto: scherpte, contrast, sluitertijd, etc. Ze zijn meestal belangrijker (op de fotograaf na) voor het eindresultaat dan de camera zelf. Een hele dure camera met een goedkoop plastic objectief zal zeker niet zulke goede resultaten opleveren als mogelijk is met die camera. Een kwalitatief hoogwaardig objectief op een goedkopere camera kan wel een groot effect hebben. De kunst is de juiste balans te vinden als je niet als miljonair bent geboren.
In objectieven wordt daarom ook door de meeste fotografen stevig geïnvesteerd, vooral ook omdat een lens (over het algemeen) langer mee gaat dan de camera body (mijn 80-200mm F2.8 is zeker 15 jaar oud). Vaak is het zo dat je beter kunt besparen op een iets goedkopere camera (met iets minder megapixels) en daarvoor in de plaats juist te investeren in een goede lens.
Ik heb bijna twee jaar geleden gekozen voor de Canon 300D (zonder objectief), terwijl de 350D net uit was. Deze was goedkoper en van (grotendeels) dat geld heb ik een 28-135mm zoomlens, met beeldstabilisatie, gekocht. Deze lens zit eigenlijk altijd op mijn camera en levert denk ik betere resultaten op dan als ik een 350D had gekocht en moest gaan voor de meegeleverde lens omdat het geld op is.
Objectieven worden specifiek gemaakt voor (en vaak ook door) de verschillende merken. Een Canon lens past niet op een Nikon body en vice versa, een Sigma lens komt met een Canon of Nikon vatting. Dit maakt ook dat als je voor het eerst voor een camera merk kiest en een spiegelreflexcamera aanschaft dat je een bewuste keuze moet maken voor langere termijn, anders kun je je investering in lenzen wegmikken.
Het is daarom handig te kijken naar wat voor verschillende objectieven er zijn, wat het logische pad is om te groeien in camera bodies, wat je eigen wensen en mogelijkheden qua budget zijn, etc. Investeer je stevig een Canon camera met bijbehorende objectieven en het blijkt dat je toch liever kiest voor Nikon als je toe bent aan een upgrade, dan heb je een probleem. Bij de eerste keer instappen weegt dit dus al erg zwaar, zeker als je van plan bent naar verloop van tijd 3-4 lenzen aan te schaffen.
Wisselen
Het grote voordeel van Spiegelreflex camera’s ten opzichte van compact camera’s is dat je de lenzen kunt wisselen, waardoor je afhankelijk van de situatie het ideale creatieve effect kunt bereiken (met de aan jou beschikbare lenzen).
Objectieven komen voor in twee varianten, met een vaste brandpuntafstand en als zoomlens. We drukken de brandpuntafstand uit in mm. Een vast brandpunt betekent dat je inzoomt door te lopen, met een zoomlens kun je in- en uitzoomen tussen de minimum en maximum waarde die de lens ondersteunt (minimaal 28 en maximaal 135 bijvoorbeeld). Je hoeft dus niet aan de wandel, hoewel natuurlijk wel altijd aan te raden meer dan één standpunt te proberen.
Een ander voordeel van zoomlenzen is dat je minder maak van lens hoeft te wisselen en dus ook minder kans loopt op stof op de sensor. Een algemene stelregel is dat een zoomlens van iets minder kwaliteit is dan een lens met een vaste brandpunt afstand, hoewel bouwkwaliteit hier zeker ook een rol bij speelt. De schade zit vooral in de maximale opening van het diafragma (bepaalt voor een groot deel hoe snel je maximale sluitertijd is en dus ook tot wanneer je nog ‘handheld’ kunt fotograferen). We zeggen dan dat deze lenzen minder ‘lichtsterk’ zijn.
Brandpuntafstand
Een mens kijkt normaal gesproken over een hoek va 45 graden naar de wereld. Een standaard objectief ‘kijkt’ ook in deze hoek. Hoeveel mm de brandpunt afstand moet zijn wordt bepaald door het vlak waarop het licht valt. Bij analoge camera’s is dit bijna altijd 35×24mm (kleinbeeldfilm), de 50mm lens is dan de standaardlens.
De sensor van een digitale camera is echter kleiner dan 35mm (24×16mm). Dit betekent dat je kortere brandpuntafstand nodig hebt voor de standaardlens, er treed een verlengingsfactor op van 1,5-1,6x de waarde die op de lens staat (en soms wel met een factor 2,0). In het geval van Canon moet je bijvoorbeeld de mm waarde van een objectief met 1,6 vermenigvuldigen en dit betekent dat een 200mm lens een 320mm lens wordt. Er zijn ook digitale camera’s die beschikken over een ‘full frame sensor’, deze is gelijk aan de 35×24mm kleinbeeldfilm afmeting en daar komt de mm waarde van de lens dus wel overeen met de echte waarde.
Wat voor een lens het is wordt bepaald door het aantal mm vergeleken met de standaardlens. Heeft een objectief een veel kleinere waarde dan 50mm (omgerekend van de standaard 35mm), dan is het een groothoeklens. Deze hebben een grote beeldhoek waardoor je meer van de omgeving ziet dan met je ogen. Ideaal om landschappen of hoge/grote gebouwen mee te fotograferen. Hoe groter de hoek, hoe meer kans je loopt dat gebouwen ‘krom gaan staan’.
Is de waarde veel groter dan 50mm, dan hebben we het over een telelens. Deze heeft een kleine beeldhoek waardoor het onderwerp vergroot in beeld komt en dus dichterbij lijkt. Ook lijkt de afstand tussen de achtergrond en het onderwerp kleiner dan bij een grotere beeldhoek, deze heeft dan ook minder kans om af te leiden. Door vervolgens met het diafragma te spelen kun je het onderwerp uit de achtergrond ‘liften’ en daarmee de extra aandacht geven die het verdient. Vaak komt een camera met een 18-55 (in het geval van digitaal) objectief. Dit is een standaardzoom, deze heeft een groothoek, standaard en telelens in één en is daarom een goede keuze om als startlens bij een camera te leveren.
Als laatste wil ik nog de macro lens noemen, deze maakt het mogelijk onderwerpen met een factor 1:1 te fotograferen, waardoor je bijvoorbeeld heel dicht bovenop een insect kunt kruipen en mooie grote detailopnamen van het dier of een plant kunt maken.
Lichtsterkte
Belangrijk te weten bij de aanschaf van de lens is de lichtsterkte die op de lens staat. Bijvoorbeeld mijn 28-135mm lens kent de toevoeging f3.5-5.6. Dit betekent dat bij 28mm de maximale opening van het diafragma 3.5 is, bij 135mm is dit nog maar 5.6. Er zijn ook zoomlenzen met een vaste waarde over het hele bereik. Mijn 80-200 lens heeft een maximale opening van f/2.8 op zowel 80mm als op 200mm. Het voordeel daarvan is dat je bij inzoomen niets aan licht inlevert. Nadeel is dat ze (veel) duurder zijn, groter (meer glas gebruiken) en daarom ook meer wegen (glas is zwaar).
Hulpmiddelen
Om het allemaal nog iets ingewikkelder te maken komen een aantal lenzen ook met hulpmiddelen. Canon heeft bijvoorbeeld de afkorting IS, die voor Image Stabilisation staat. Een lens met IS is duurder en zwaarder dan andere lenzen. Sommige andere fabrikanten bouwen deze juist in de camera in ipv in de lens, waardoor de lens minder zwaar wordt. Een lens met IS probeert aan de hand van de beweging deze te corrigeren en daarmee te voorkomen dat het beeld onscherp wordt bij een lichte beweging. De fabrikanten beweren dat dit vaak 1 a 2 extra lichtstops oplevert, ofwel schieten met een sluitertijd van 1/250 in plaats van 1/100 (1/250 -> 1/125 -> 1/100) waardoor je minder kans loopt op onscherpe beelden als je bijvoorbeeld op 200mm schiet. Stelregel is dat je moet proberen de sluitertijd minimaal zo lang te maken als het aantal mm. Op 200 is dit 1/200, op 400mm is dit 1/400, op 100mm is dit 1/100. Anders loop je de kans op bewegingsonscherpte in de foto.
Waar op letten
De kwaliteit van de lens wordt bepaald door het beeld dat hij oplevert. Hierbij spelen zaken mee als vignettering. Dit betekent dat je een donkerder beeld krijgt aan de randen van de lens dan in het midden van de lens. Vooral duidelijk als je het contrast in een beeldbewerkingsprogramma helemaal opvoert, dan krijg je soms hele donkere randen. Iets wat soms ook erg mooi kan zijn, maar niet voor kwaliteit staat. Met de ‘cropfactor’ bij digitale camera’s is dit effect wel veel minder, omdat je minder van de buitenranden van de lens in beeld krijgt.
Ook hebben lenzen te maken met onscherpte bij de randen. Het middendeel is dan veel scherper dan de rand. Hoe duurder de lens, hoe minder dit effect het geval zal zijn. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat lenzen op een bepaald diafragma het beste presteren, de zogenaamde ’sweet spot’. Weten wanneer de lens van scherpte naar onscherpte over gaat kan soms het verschil zijn tussen super en net niet.
Hopelijk heb je nu een goed/beter idee waar op te letten bij het kopen van een nieuwe lens. Twijfel je over een aantal lenzen, dan is het een goed idee om op internet te zoeken naar ervaringen van andere gebruikers. Ook kun je overwegen om de lens eens een keertje te huren en er een dag of weekend mee te fotograferen. De meeste camerawinkels bieden de mogelijkheid om dit te doen, vooral aan te raden bij de duurdere lenzen.
Hallo,
Ik ben persoonlijk nogal een leek in fotografie, ik heb als camera een Canon 1100D met standaardlens. Hiermee trek ik regelmatig foto’s, de ene al wat leuker dan de andere.
Wanneer ik net een foto trok voor een groepswerk, kwamen er plots vliegjes op mijn scherm (ik weet niet wat het juist was). Ik heb even rondgekeken, maar ben vrijwel 99% zeker dat het van ergens binnenin kwam, wat moet ik doen?
Alle tips zijn welkom!
Vriendelijk bedankt, Joni
Hallo Kenneth,
Ik werk met een Canon 5D mark III en ben gecharmeerd door de nieuwe lens van Tamron, de SP 150-600 m F 5.6-6.3 mm canon.
Ik vindt er niet zoveel commentaren over. Weet u er iets meer over en is ze al dan niet aan te bevelen. De prijs is allesinds interessant.
Graag uw mening met dank bij voorbaat.
Met vriendelijke groeten
Leo Voet
Je spreekt over een spliksplinter nieuw net uitgebracht objectief.
Toch is er al een review van, nog wel met jouw camera, http://www.ephotozine.com/article/tamron-sp-150-600mm-f-5-6-3-di-vc-usd-lens-review-23866.
Veel plezier ermee.
Ik heb de Nikkor AF-S 70-200mm f / 4 VR 3 een lens die echt gewelig is.Ik kan niet meer zonder!
De lens is lekker licht en is het echt waard.
Succes
Beste Kenneth,
Ik vroeg mij af hoe een lichtsterke zoomlens werkt. Bij een normale lens verandert de 1/f waarde omdat de brandpuntsafstand veranderd. Hoe zit dit bij de lichtsterke zoomlens waarbij de 1/f waarde hetzelfde blijft?
Gr, Erik
Lang leve de Canon EF 50 1.8 !!
Als je met Canon fotografeert en je wil eens met een lichtsterke prime aan de gang, dan is deze echt leuk. Het is een dramatisch plastic behuizing, een soort Lego, met van die karteltjes ook enzo, maar je kan er prachtige foto’s mee maken. Van alles wat ik heb (ook hele mooie L-serie lenzen) heeft deze de meeste kwaliteit afgezet tegen de prijs. Kost rond de 100 euro. Hij gaat overal mee naartoe. Wel lief voor zijn anders breekt-ie.
@ Erik
Nu ik toch achter de typemachine zit:
Dat werkt door middel van een enorme hoeveelheid glas. Dat maakt ze dus veel zwaarder, en duurder.
Ik ben voor het eerst op deze site.
Geweldig wat een kennis je hierop kunt opdoen.Ik heb mij dan ook direct aangemeld voor de nieuwsbrief met dank aan de samensteller.
Jan Arensman
Ik ben ook voor het eerst op deze site en ook een beginnend amateur fotograaf. Moet eerlijk bekennen dat ik niet echt op pad ga om mooie plaatjes te schieten, maar een zich voordoend moment zo mooi mogelijk wil vastleggen. Ik heb een Canon Eos 500 met bijgeleverde lenzen. Nu vraag ik me af of ik, om de foto’s nog “sprankelender” te krijgen moet investeren in een nieuwe lens of biedt een duurdere lens alleen meer technische snufjes.
Anneke Bleecke
Wie heeft een goede tip om mijn oude lenzen van mijn sony alpha 500 te kunnen gebruiken op mijn sony alpha 6000. Er moet een goedkoper alternatief zijn dan de vol automatische converter van Sony zelf. Iemand een idee. Iets van step down of step up ringen. Het hoeft niet vol automatisch te zijn.
https://www.amazon.com/Fotodiox-Adapter-Mount-mount-Mirrorless/dp/B003Y2YE5S
Mooi artikel! Ook kwam ik een artikel tegen over Canon lenzen. misschien dat lezers hier ook iets aan hebben.
Zie: http://www.thijsschouten.com/diverse-artikelen/canon-lenzen/